I
N T E R V I E W
Wat onderscheidt Dr. Hauschka
van andere cosmeticaproducten?
“Uitgangspunt is dat de huid
het vermogen heeft om zichzelf
te verzorgen en te herstellen.
Huidverzorging dient deze taak niet over te nemen maar het evenwicht van de
totale huid te herstellen. De werkzaamheid van Dr. Hauschka wordt door steeds
meer bewuste en kritische mensen ontdekt, tot aan de celebrity’s in Hollywood.
Het geheim schuilt in de natuur, die voor elke huidaandoening aan bijpassende
geneeswijze heeft die te vinden is in planten.”
“Maar hoe kun je nu zowel de werkzame ingrediënten als de vitale energieën uit
verse, geneeskrachtige planten extraheren? Rudolf Hauschka wist een uniek rit-
misch bereidingsprocedé te ontwikkelen, waarbij de levenskracht van de geoogste
planten behouden blijft. Onze ritmische bewerking houdt in dat alle ingrediënten
afwisselend zeven dagen worden blootgesteld aan donker-licht, warmte-koude,
rust-beweging. Hauschka ontdekte dat op deze wijze de vitaliteit van de plant niet
alleen behouden werd, maar zelfs werd bekrachtigd. Dit kwam zowel de werking
als de houdbaarheid ten goede.”
Waarom zouden schoonheidsspecialisten met Dr. Hauschka moeten werken?
“Als je het puur rationeel bekijkt: omdat onze cosmetica al meer dan 45 jaar
fantastische resultaten levert. Juist vanwege onze lange geschiedenis zijn we een
betrouwbaar, stabiel merk. Puur bekeken vanuit het hart denk ik dat veel van onze
schoonheidsspecialistes beamen dat werken met ons merk voelt als een soort
roeping. Niet alleen vanwege de prachtige cosmetica, maar ook zeker vanwege
de filosofie van het merk, die uitnodigt tot persoonlijke groei en bewustwording.
Alles wat we doen is in harmonie met de natuur.”
“De methode van de Dr. Hauschka Behandeling is ook anders dan reguliere
behandelingen. We richten ons niet op de spieren maar op de lymfe. Het is een
intensieve behandeling met zachte aanrakingen. Zo stimuleren we optimaal de
lymfestroom, de bloedcirculatie en de levenskracht. Na een behandeling voel
je je energiek en je huid gloeit nog dagen na. Eigenlijk moeten mensen zelf een
behandeling ondergaan om het verschil te ervaren en een conclusie te trekken.”
Hoe worden de schoonheidsspecialistes geschoold?
“Onze trainingen noemen wij een ‘inscholing’ en het sluit aan op de reguliere
opleiding tot schoonheidsspecialiste. Als cursist leer je veel over de verzorgings-
plannen bij de diverse huidbeelden, maar ook over de filosofie, de heilzame
planten en het ritme van de natuur. Daarna ben je als cursist klaargestoomd als
Dr. Hauschka Therapeut. Naast de inscholing bieden we ook opfristrainingen en
bijscholing. We laten onze therapeuten niet los en willen kwaliteit waarborgen.
Bijscholing is hierbij zeer belangrijk.”
De trends in huidverzorging en –verbetering betreffen met name de groei-
ende aandacht voor duurzaamheid en groene cosmetica, perfect passend bij Dr.
Hauschka dus. Hoe gaan jullie met deze trends om en hoe zorgen jullie ervoor dat
het merk zich blijft ontwikkelen?
“Ik denk dat er niet zozeer sprake is van een trend maar dat het eerder signalen
zijn van grote veranderingen richting een bewuste levensstijl. De natuurlijke bena-
dering en duurzaamheid zijn voor ons altijd vanzelfsprekende keuzes geweest.
Het is onze basis. Als het gaat om de ‘look & feel’ van ons merk, laten we onszelf
natuurlijk wel inspireren door de laatste trends. Met onze glamoureuze uitstraling
hopen we toegankelijk te zijn voor veel mensen.”
Wat kunnen we in de toekomst verwachten van Dr. Hauschka?
“We hebben onlangs een bijzondere en grote stap gezet door een nieuwe nacht-
verzorging aan onze basisassortiment toe te voegen. Wereldwijd staan wij bekend
om onze vetvrije nachtverzorging. Nu hebben we voor alle huidbeelden een
Nacht Serum gelanceerd. Dit is ontstaan uit het feit dat tijden veranderen; steeds
meer mensen ervaren stress maar ook zorgen milieu-invloeden ervoor dat de huid
extra steun kan gebruiken. Als je ’s nachts slaapt, herstelt de huid. Dat is een
actief proces waarbij de aanvoer van voedingsstoffen en de afvoer van afvalstof-
fen verhoogd. Een volle, rijke nachtcrème verstopt de huid en vertraagt daarmee
het proces. Om die reden is onze nachtverzorging vetvrij. We wilden een product
ontwikkelen dat het herstelproces van de huid vitaliseert en ondersteunt.”
Voor aanvullende informatie:
Dr. Hauschka Cosmetica
Tel. 070-3190171
www.dr.hauschka.comWALA Heilmittel GmbH is een Duitse natuurgeneesmiddelenproducent die in 1935 werd opgericht door de
Oostenrijkse chemicus Rudolf Hauschka. Hij wilde graag zijn medische kennis inzetten voor een natuurzuivere cos-
meticalijn, met een helende werking. De huid is immers ons grootste orgaan. In samenwerking met Elisabeth Sigmund,
een Weense schoonheidsspecialiste, kwam in 1967 Dr. Hauschka Cosmetica op de markt. Zij was ervan overtuigd dat
de huid eigen krachten bezit om zichzelf te verzorgen en te herstellen en dat cosmetica dit proces dient te ondersteu-
nen. Inmiddels heeft WALA drie productlijnen: WALA Geneesmiddelen, Dr. Hauschka Cosmetica en Dr. Hauschka
Med. We spreken met Monique Drost (Trainer/Accountmanager bij Dr. Hauschka) over de toegevoegde waarde van
het merk voor schoonheidsspecialisten.
“De natuur heeft voor
elke huidaandoening een
bijpassende geneeswijze”
D
E
B
E A U T Y S A L O N
N R
3 2 0 1 5 23