Previous Page  18 / 52 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 18 / 52 Next Page
Page Background

D

E

B

E A U T Y S A L O N

N R

3 2 0 1 5

18

C

O L U M N

Inmiddels zie ik naast al het positiefs dat internet ons heeft gebracht, ook steeds

meer het besef bij mensen over de schade die het de maatschappij brengt. Er is

praktisch geen branche meer die niet op zijn kop is gegooid in de afgelopen tien

jaar. Dit geeft als resultaat dat producten vergelijkbaar zijn gemaakt, de concur-

rentie is vergroot, de menselijke factor er zoveel mogelijk is uitgehaald, de prijzen

worden verlaagd en er zoveel mogelijk wordt geautomatiseerd.

Als eerste ging natuurlijk de reguliere handel eraan. Als een product universeel is

(of lijkt) en je er een barcode op kunt plakken, dan is de handel via het web gebo-

ren. Kleding, huisraad en elektronica bleken bij uitstek geschikt om op internet

aan te bieden. Maar naast deze voor de hand liggende zaken, komen inmiddels

ook de minder voor de hand liggende productsectoren aan de beurt.

Heeft u een fijne tuin en groene vingers? Dan ging je vroeger naar een tuincen-

trum of kweker. Nu koop je je plantgoed online (bijv.

directplant.nl)

. Wil je je

gebruikte auto kwijt? Dan ging je normaal naar een dealer/garage voor de inruil,

nu regel je dat vanaf je stoel ( bijv.

webuyanycar.nl

). Energie nodig? Sluit je aan bij

één van de vele online collectieven (bijv.

energiedirect.nl)

. Op vakantie? Niks naar

een reisbureau, naar een hotelbookingssite! Oh nee, dat is al weer old school, nu

naar een site voor een zogenaamde woningruil (bijv.

airbnb.nl)

. Natuurlijk zitten

daar nog privé mensen op die hun huisje aan de toerist ter beschikking stellen,

maar steeds meer professionele partijen duiken op die business.

Wie wil tijdens een citytrip naar Lissabon niet het schattige appartement van de

beeldschone Joanna? Met zo’n profielfoto kun je toch niet anders dan die paar

negatieve comments negeren? Leuk verhaal, ware het niet dat Joanna niet in

Portugal woont, maar in Letland. Sterker nog, ze is nog nooit in Portugal geweest

en het pandje wordt uitgepond wordt door een naar knoflook riekende gewiekste

vastgoedfamilie met wat leegstand. Maakt niet uit, in onze cyberwereld worden

we in ons hoofd al van de airport afgehaald door Joanna in haar zomerjurkje.

Van de handel ging de sloophamer naar diensten. Een verzekeringstussenpersoon?

Een wat? Oh, je bedoelt een onafhankelijke vergelijkingssite. Wist u dat de meeste

vergelijkingssites worden gemaakt op basis van het principe: ‘Wij van WCeend

adviseren WCeend?’ De intelligentie in deze sites zit in de broncode (de wijze

waarop het is geprogrammeerd). Dit is bijna geniaal. De notaris was vroeger

toch echt een persoon met aanzien: geleerd, rijk en machtig. Nu zit inmiddels

een substantieel deel van hen in de financiële moeilijkheden, ploeterend om het

hoofd boven water te houden. Makelaars hetzelfde verhaal, we hebben nu meer

makelaars dan snackbars. En zelfs die laatste categorie is op zijn kop gegaan en

overgenomen door onze Aziatische landgenoten (al heeft dit laatste vermoedelijk

niets met internet te maken). De lijst van uitstervende dienstverleners is eindeloos.

En nu? Nu is het tijd voor ambacht. Heeft u een klus? Dan hoeft u geen ‘man-

netje’ meer te kennen, u gaat naar een klus-site (bijv.

werkspot.nl

) en zoals wij

mannen dromen van Joanna, dromen de vrouwen van een woest aantrekkelijke

bouwvakker. Om daarbij goed voor de dag te komen, sporten we nog even. Nee,

niet op een sportschool bij een trainer, maar via de fitness-app en met behulp van

onze stappenteller.

Maar ook uw ambacht is aan de beurt. Steeds meer initiatieven worden onderno-

men om uw zaak in een online platform op te nemen. Ook hierbij geldt: uw werk

wordt vergelijkbaar gemaakt en de concurrentie wordt verder opgevoerd zodat

uiteindelijk iedereen vergelijkbaar is gemaakt en de strijd voornamelijk wordt

gevoerd op prijs. U kunt dit nu al zien: onvindbare concullega’s worden ineens

vindbaar, dankzij meesterlijke fotografen wordt van een derderangs bedompt hol

nog een mooie ruimte gemaakt en uw eigen prijslijst wordt vertaald naar een ver-

gelijkbare prijslijst. Als dit proces slaagt, is uw grootste goed – uw ambachtelijke

vaardigheid, uw vakkennis, creativiteit en uw persoonlijkheid – ineens minder

belangrijk geworden. Het proces wat door de grote kortingsdealsites is begonnen,

wordt door deze online platforms afgemaakt. Het doel van een platform is – in

tegenstelling tot wat wordt beweerd –niet het succes van uw zaak, maar een stukje

zien af te romen van uw zaak om hier middels een eigen verdienmodel beter van

te worden.

U heeft per toeval het geluk dat u in een branche zit die relatief moeilijk door

internet te pakken is. Profiteer daarvan, pak de voordelen en vermijd de nadelen,

waaronder kuddegedrag op allerlei onlineplatforms. Behoud uw sterkste wapen,

blijf uniek!

Reageren op deze column is mogelijk door een e-mail te sturen naar

pklappe@bnfgroep.nl

of te bellen naar B&F Groep in Oss, tel. (0412) 629111.

Aanvullende informatie is ook beschikbaar op

bnfgroep.nl

Automatiseringsspecialist Patrick Klappe (directeur B&F Groep) heeft een heel

eigen kijk op de beautybranche en is daarom columnist van vaktijdschrift De

Beautysalon. In deze uitgave gaat Patrick in op de invloed en werkwijze van

online platforms in onze sector.

“Vermijd online platforms, blijf uniek!”

Patrick Klappe