D
E
B
E A U T Y S A L O N
N R
3 2 0 1 5
18
C
O L U M N
Inmiddels zie ik naast al het positiefs dat internet ons heeft gebracht, ook steeds
meer het besef bij mensen over de schade die het de maatschappij brengt. Er is
praktisch geen branche meer die niet op zijn kop is gegooid in de afgelopen tien
jaar. Dit geeft als resultaat dat producten vergelijkbaar zijn gemaakt, de concur-
rentie is vergroot, de menselijke factor er zoveel mogelijk is uitgehaald, de prijzen
worden verlaagd en er zoveel mogelijk wordt geautomatiseerd.
Als eerste ging natuurlijk de reguliere handel eraan. Als een product universeel is
(of lijkt) en je er een barcode op kunt plakken, dan is de handel via het web gebo-
ren. Kleding, huisraad en elektronica bleken bij uitstek geschikt om op internet
aan te bieden. Maar naast deze voor de hand liggende zaken, komen inmiddels
ook de minder voor de hand liggende productsectoren aan de beurt.
Heeft u een fijne tuin en groene vingers? Dan ging je vroeger naar een tuincen-
trum of kweker. Nu koop je je plantgoed online (bijv.
directplant.nl). Wil je je
gebruikte auto kwijt? Dan ging je normaal naar een dealer/garage voor de inruil,
nu regel je dat vanaf je stoel ( bijv.
webuyanycar.nl). Energie nodig? Sluit je aan bij
één van de vele online collectieven (bijv.
energiedirect.nl). Op vakantie? Niks naar
een reisbureau, naar een hotelbookingssite! Oh nee, dat is al weer old school, nu
naar een site voor een zogenaamde woningruil (bijv.
airbnb.nl). Natuurlijk zitten
daar nog privé mensen op die hun huisje aan de toerist ter beschikking stellen,
maar steeds meer professionele partijen duiken op die business.
Wie wil tijdens een citytrip naar Lissabon niet het schattige appartement van de
beeldschone Joanna? Met zo’n profielfoto kun je toch niet anders dan die paar
negatieve comments negeren? Leuk verhaal, ware het niet dat Joanna niet in
Portugal woont, maar in Letland. Sterker nog, ze is nog nooit in Portugal geweest
en het pandje wordt uitgepond wordt door een naar knoflook riekende gewiekste
vastgoedfamilie met wat leegstand. Maakt niet uit, in onze cyberwereld worden
we in ons hoofd al van de airport afgehaald door Joanna in haar zomerjurkje.
Van de handel ging de sloophamer naar diensten. Een verzekeringstussenpersoon?
Een wat? Oh, je bedoelt een onafhankelijke vergelijkingssite. Wist u dat de meeste
vergelijkingssites worden gemaakt op basis van het principe: ‘Wij van WCeend
adviseren WCeend?’ De intelligentie in deze sites zit in de broncode (de wijze
waarop het is geprogrammeerd). Dit is bijna geniaal. De notaris was vroeger
toch echt een persoon met aanzien: geleerd, rijk en machtig. Nu zit inmiddels
een substantieel deel van hen in de financiële moeilijkheden, ploeterend om het
hoofd boven water te houden. Makelaars hetzelfde verhaal, we hebben nu meer
makelaars dan snackbars. En zelfs die laatste categorie is op zijn kop gegaan en
overgenomen door onze Aziatische landgenoten (al heeft dit laatste vermoedelijk
niets met internet te maken). De lijst van uitstervende dienstverleners is eindeloos.
En nu? Nu is het tijd voor ambacht. Heeft u een klus? Dan hoeft u geen ‘man-
netje’ meer te kennen, u gaat naar een klus-site (bijv.
werkspot.nl) en zoals wij
mannen dromen van Joanna, dromen de vrouwen van een woest aantrekkelijke
bouwvakker. Om daarbij goed voor de dag te komen, sporten we nog even. Nee,
niet op een sportschool bij een trainer, maar via de fitness-app en met behulp van
onze stappenteller.
Maar ook uw ambacht is aan de beurt. Steeds meer initiatieven worden onderno-
men om uw zaak in een online platform op te nemen. Ook hierbij geldt: uw werk
wordt vergelijkbaar gemaakt en de concurrentie wordt verder opgevoerd zodat
uiteindelijk iedereen vergelijkbaar is gemaakt en de strijd voornamelijk wordt
gevoerd op prijs. U kunt dit nu al zien: onvindbare concullega’s worden ineens
vindbaar, dankzij meesterlijke fotografen wordt van een derderangs bedompt hol
nog een mooie ruimte gemaakt en uw eigen prijslijst wordt vertaald naar een ver-
gelijkbare prijslijst. Als dit proces slaagt, is uw grootste goed – uw ambachtelijke
vaardigheid, uw vakkennis, creativiteit en uw persoonlijkheid – ineens minder
belangrijk geworden. Het proces wat door de grote kortingsdealsites is begonnen,
wordt door deze online platforms afgemaakt. Het doel van een platform is – in
tegenstelling tot wat wordt beweerd –niet het succes van uw zaak, maar een stukje
zien af te romen van uw zaak om hier middels een eigen verdienmodel beter van
te worden.
U heeft per toeval het geluk dat u in een branche zit die relatief moeilijk door
internet te pakken is. Profiteer daarvan, pak de voordelen en vermijd de nadelen,
waaronder kuddegedrag op allerlei onlineplatforms. Behoud uw sterkste wapen,
blijf uniek!
Reageren op deze column is mogelijk door een e-mail te sturen naar
pklappe@bnfgroep.nlof te bellen naar B&F Groep in Oss, tel. (0412) 629111.
Aanvullende informatie is ook beschikbaar op
bnfgroep.nlAutomatiseringsspecialist Patrick Klappe (directeur B&F Groep) heeft een heel
eigen kijk op de beautybranche en is daarom columnist van vaktijdschrift De
Beautysalon. In deze uitgave gaat Patrick in op de invloed en werkwijze van
online platforms in onze sector.
“Vermijd online platforms, blijf uniek!”
Patrick Klappe