M
A R K E T I N G T I P S
D
E
B
E A U T Y S A L O N
N R
4 2 0 1 5 45
Wist je dat?
Eén minuut video gelijkstaat aan de overdracht van 1,8 miljoen woorden? Dat
is de reden waarom een video werkt!
Enkele cijfers over video marketing:
* Jaarlijks worden er in Nederland 12 miljard video’s bekeken;
* Het bereik van YouTube is groter dan alle Nederlandse omroepen bij elkaar;
* Gemiddeld kijkt men 29 minuten video per maand;
* De aankoopbeslissing neemt met 72% toe na het kijken van een video;
* 42% van de mensen ondernam direct actie na het kijken van een video;
* De gemiddelde aandachtduur van een video is 2.53 min. (dat verschilt wel
sterk per sekse en doelgroep);
* 82,5% van de internetters kijkt maandelijks naar video;
* 86% kijkt een video helemaal af;
* 84% van de marketingprofessionals zet videomarketing naar tevredenheid in;
* Professioneel geproduceerde video’s worden beter en langer bekeken dan
amateurvideo’s.
Professionaliseer eenvoudig jouw marketing
Dat zijn ongelooflijke percentages, maar vergeet niet dat een video geen ver-
vanger is voor tekst. Zorg er voor dat de informatie die jij over wilt brengen met
de video ook in geschreven tekst terugkomt op de website. Door middel van
videomarketing presenteer jij jouw bedrijf met beeld en geluid in een video van
enkele minuten. De video maakt deel uit van jouw website en heeft een koppe-
ling naar één of meer videosites (bijvoorbeeld YouTube en/of Vimeo).
Vindbaarheid vergroten
Juist door een koppeling met (en daarmee dus plaatsing op) populaire videosites
kun je ook de vindbaarheid op YouTube én Google vergroten. Hiervoor dien je
een aantal zaken te doen:
1. Bestandsnaam geven
Je dient de bestandsnaam van de video een belangrijk zoekwoord (bijv. beau-
tysalon, huidspecialist, schoonheidssalon of schoonheidsspecialiste) te geven
plus (+) jouw regio (bijv. Alkmaar, Heerhugowaard, Best, Utrecht). Je krijgt dan:
beautysalon_Alkmaar.mov
2. Benaming YouTube kanaal
Als je een kanaal op YouTube aanmaakt dien je deze dezelfde naam te geven
als de naam van het filmpje (bijv. Beautysalon Anja Alkmaar)
3. Introductietekst & tags
Zorg dat je deze benaming herhaalt in de introductietekst. Geef de video daar-
na verschillende ‘tags’ zoals: beautysalon, beautysalon Alkmaar, Alkmaar etc.
dan heb je het kanaal in de basics geoptimaliseerd voor YouTube én Google.
Start je eigen YouTubekanaal!
Een YouTubekanaal maken is eenvoudig. Volg onderstaande stappen: (als je al
een Google-account hebt, kun je stap 1 overslaan)
Stap 1: Als je nog geen Google account hebt, dien je deze eerst maken. Dit doe
je door naar
www.google.nlte gaan en rechts boven op Gmail te klikken. Hier
kun je een nieuw account aanmaken;
Stap 2: Ga naar
www.youtube.nl.Rechts boven klik je op inloggen, vervolgens
op account toevoegen;
Stap 3: Ga naar mijn kanalen;
Stap 4: Klik op een nieuw kanaal maken;
Stap 5: Vul alle gegevens in om je nieuwe kanaal te maken;
Stap 6: Klik rechtsboven op ‘uploaden’ om filmpjes op jouw kanaal te zetten.
Je maakt jouw kanaal persoonlijker door je bedrijfslogo in te voegen en foto’s
van jouw salon te plaatsen.
Video plaatsen op je website
Wanneer je de video op jouw YouTubekanaal hebt geplaatst en je wilt deze
op jouw website plaatsen, dan dien je de ‘embedded code’ (iframe code) van
YouTube te gebruiken.
Klik op ‘delen’ dan ‘insluiten’ en plaats de code in de broncode van de webpa-
gina. Op die manier loopt de datatraffic via YouTube en heb je er geen kosten
aan. Als je hem namelijk ‘hard’ in je website zet, dan wordt je website trager en
betaal je extra kosten voor datatraffic (kan flink oplopen!) bij je provider. Kom
je er niet uit? Vraag dan je webdeveloper of webbureau om hulp!
Voor meer informatie:
ralf@mbcosmetics.nl www.beautyalliance.nl www.mbcosmetics.nlVideomarketing is de meest effectieve manier van communiceren met je
klanten, want de hersenen van de mens zijn zeer gevoelig voor bewegende
beelden. Uit onderzoek is gebleken dat mensen eerder geneigd zijn om een
video van een paar minuten te bekijken dan een pagina tekst te lezen. Onder
marketingprofessionals is het zeer populair en biedt dit middel een hoog ren-
dement! In deze marketingtip brengt Ralf van Houts van MB Cosmetics je op
de hoogte van deze nieuwe marketingtechniek.
Ralf van Houts