Previous Page  37 / 52 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 37 / 52 Next Page
Page Background

Afgelopen twee maanden heeft nagenoeg heel Nederland weer genoten van zijn

welverdiende vakantie. Dat viel ook mij ten beurt. Zoals gebruikelijk heb ik ook dit

jaar weer getracht een beetje een inspirerende bestemming te vinden en dat werd

uiteindelijk het land van de rijzende zon, ofwel Japan. Zeker qua automatisering

gebeurt het toch voornamelijk op twee plekken in de wereld en dat is naast Silicon

Valley bij deze verre oosterburen.

Eenmaal aangekomen in Tokyo was gelijk duidelijk dat we in een andere wereld

stapten. Hoe is het mogelijk dat in een stad van bijna 14 miljoen (!) inwoners zo

veel orde heerst. Alles gaat super strak en er is geen herrie en geen chaos, maar

bijvoorbeeld ook geen rommel en zelfs geen graffiti. Ik ben in veel metropolen

geweest en eigenlijk is dat wat ze allemaal gemeen hebben, herrie en chaos.

Tokyo niet, het lijkt alsof er een kussen op de stad gedrukt wordt, zo rustig is het

qua geluid.

’s Morgen gaan miljoenen mensen naar hun werk, voornamelijk via openbaar

vervoer. Ze sorteren keurig in een rijtje voor, bij het juiste streepje op de vloer en

gaan pas naar binnen als iedereen uitgestapt is. Respect voor de ander zit sowieso

diep in hun cultuur. Het is buigen, buigen en nog eens buigen. Zelfs de conducteur

die een coupé binnenstapt of verlaat. Openbaar vervoer wat overigens ondanks de

grote drukte, 100% perfect loopt. Het maakt niet uit of je in een boemel zit of in

een supersnelle kogeltrein meer dan 1000 kilometer reist, het komt op de minuut

nauwkeuring op de plaats van bestemming aan, altijd! En ja ook daar hebben ze

herfst, dus blaadjes op de rails en zelfs strenge winters. De gemiddelde vertraging

gemeten op 160.000 ritten is twaalf seconden waarvoor ze een diepe spijt betui-

gen en het aantal ongelukken met de supersnelle kogeltreinen sinds 1964 is nul.

Als je dit ervaart, dan is het moeilijk onze NS en het door hen gevoerde beleid

nog serieus te nemen.

Ook wel handig is de dresscode van de werknemers, deze is bij voorkeur zwarte

broek of rok, witte bloes. Zeker hebben ze daarnaast een bijzondere mode-smaak,

maar als er gewerkt moet worden dan graag in het uniform van de zogeheten ‘sala-

rymen’. Wat tevens opvalt, is dat er niet of nauwelijks gepraat, laat staan gelachen

wordt. Als je dan toch iemand iets vraagt, blijkt dat er heel weinig Engels gespro-

ken wordt. Zeg maar het gevoel dat je krijgt als je een gemiddelde Fransman in het

Engels aanspreekt, wat in dit geval nog iets erger is omdat je ook niets kan lezen.

Gelukkig levert deze taalbarrière qua eten geen enkel probleem op. Japanners heb-

ben zoals wij in Europa inmiddels heel goed weten een voorliefde voor namaken

en hebben zo ook een ware kunst gemaakt van het namaken en etaleren van alles

wat ze serveren. Dit wordt werkelijk zo knap gedaan dat je honger krijgt van deze

plastic hoogstandjes.

Naast hun voorliefde voor namaken, hebben ze er ook een voor automatiseren.

Van kleine gadgets tot een grote robotindustrie. In de categorie klein zie je de deu-

ren van de taxi zelf open en dicht gaan en hebben ze in veel restaurants de ober

vervangen voor een touch panel PC waarop je heel gemakkelijk je bestelling door-

geeft die met een beetje geluk

zelfs met de lopende band bij

je tafeltje komt. Ook een echte

topper is de automatisering van

de toilet. In heel Japan vind

je toiletten die een gevarieerd

programma hebben om het u

als man of vrouw naar de zin

te maken. De bril kunt u instel-

len op de door u gewenste temperatuur en na ‘de daad’ kunt u kiezen voor meer

wasprogramma’s dan op mijn vaatwasser thuis. Ook het drogen is daarbij geregeld,

zodat het begrip ‘wassen drogen’ ineens een hele andere betekenis krijgt. Voor

degene die gewild of ongewild geluid maakt tijdens dit bezoek, zijn er bovendien

geluidseffecten aan te roepen om dit te verbloemen, heel populair bijvoorbeeld

‘the flush’ (geluid van spoelen zonder te spoelen).

In de categorie groot bevindt zich natuurlijk de robotisering. Geen land ter wereld

is zo ver met robots. Naast de industrie-robot, zien we steeds meer social-robots

(voor eenzaamheid en zorg), guard-robots (voor militaire doeleinden), animal-

robots (om te voorkomen dat je thuis moet zijn en vier rondjes per dag moet lopen)

en natuurlijk de sex-robots (voor diegenen die hun man of vrouw echt zat zijn na

de vakantie). Totaal zijn er daar nu al 500.000 robotwerknemers aan het werk, wat

er binnen afzienbare tijd meer dan 1 miljoen worden, met een geschatte jaarlijkse

omzet van 70 miljard dollar.

Tegen de tijd dat wij allemaal vervangen zijn door robots is gelukkig het favoriete

vervoersmiddel voor ouderen ook beter geautomatiseerd en wat hipper gestyled.

De eerste aanzet daartoe is in Toyota-city in elk geval al gedaan.

Al met al was het inderdaad weer een inspirerende trip. Enigszins vermoeid van

alle indrukken stapten we weer in het vliegtuig dat, geloof het of niet, daadwerke-

lijk uitgezwaaid werd door het grondpersoneel, gevolgd door een diepe buiging

en op tijd vertrok.

Eenmaal in Europa had de tussenvlucht van KLM-Airfrance 1,5 uur vertraging, was

overduidelijk dat het grondpersoneel aldaar het allerminst boeide en ging het in

Amsterdam vervolgens hopeloos mis met de transfer naar de parkeerplaats. Het

was duidelijk, we waren weer thuis.

Reageren op deze column is mogelijk door een e-mail te sturen naar

pklappe@bnfgroep.nl

of te bellen naar B&F Groep in Oss, tel. (0412) 629111.

Aanvullende informatie is ook beschikbaar op

bnfgroep.nl

RIJZENDE ZON

&HIGH TECH

AUTOMATISERING

Patrick Klappe

De ‘next generation’ scoot-

mobiel ziet er wat hipper uit

dan we in Nederland gewend

zijn!

C

O L U M N

P

A T R I C K

K

L A P P E

AUTOMATISERINGSSPECIALIST PATRICK KLAPPE (DIRECTEUR B&F GROEP) HEEFT EEN HEEL EIGEN KIJK OP DE SCHOONHEIDSBRANCHE EN IS DAAROM COLUM-

NIST VAN VAKTIJDSCHRIFT DE BEAUTYSALON. IN DEZE UITGAVE BLIKT PATRICK TERUG OP ZIJN VAKANTIE IN HET STRAK GEORGANISEERDE JAPAN.

D

E

B

E A U T Y S A L O N

N R

4 2 0 1 6

37