C
O L U M N
D
E
B
E A U T Y S A L O N
N R
5 2 0 1 6 17
Wie wat mij betreft ook in aanmerking mogen komen voor deze prijs zijn
de reclames van firma’s als Pearle, Specsavers, Beter Horen, Schoonenberg
hoorcomfort, etc. Op zich al slechte reclames, want ze lijken allemaal zo op
elkaar, dat je na afloop niet eens meer weet waar je naar toe moet voor de gratis
brillen of hoortoestellen. Maar dat terzijde. Wat mij er zo aan ergert zijn een
aantal zaken. Dat begint al met de domheid: “uw leeftijd is uw korting” en “bij
multifocale glazen krijgt u dubbele leeftijdskorting”. Dus vanaf vijftig jaar kan
ik gratis brillen afhalen? Of krijg ik geld toe als ik 55 jaar ben?
Daarnaast stoor ik me aan de schaamteloze manier waarop er verwezen wordt
naar de (aanvullende) zorgverzekering. Ik kan maar niet begrijpen hoe het
mogelijk is dat je TV-reclame kunt maken en uitzenden voor een product dat
gratis is. Kost het product dan niets? Vraagt de STER dan geen geld voor het
uitzenden van de reclamespotjes? Als dat kan, dan wil ik dat ook wel met mijn
producten! Lijkt me wel makkelijk als de verzekeringsmaatschappijen mijn
rekeningen betalen.
Voor iedereen die nog gelooft dat je dingen gratis kunt krijgen, heb ik slecht
nieuws: gratis bestaat niet. Of zoals de Nobelprijswinnaar en econoom Milton
Friedman het zei: “There ain’t no such thing as a free lunch.” Denk dus niet dat
u echt een gratis telefoon krijgt bij uw abonnement, dat zit echt al bij de prijs
van het abonnement in! Het lijkt allemaal wel gratis, omdat je er zelf geen geld
voor uit je portemonnee hoeft te halen, maar ook voor die gratis bril heb je al
lang betaald via je verzekeringspremie. Trouwens, is een bril van € 99,- met
een tweede bril gratis wel zo goedkoop? Dat is nog steeds bijna € 50,- per stuk.
Vergelijk dat eens met de prijs van een leesbril bij de drogist, die is bijna tien
keer zo goedkoop. Volgens mij verdienen ze aan twee brillen die ze voor een
gemiddelde prijs van € 50,- verkopen nog steeds bakken met geld. Het staat
nog steeds in geen verhouding tot wat zo’n bril echt kost.
Ondanks het feit dat gratis dus niet bestaat, zijn we er vaak toch heel blij mee
dat we iets gratis krijgen. We vinden het zo leuk dat we twee tubes tandpasta
krijgen voor de prijs van één, dat we er niet bij stilstaan dat we er zelf voor
hebben betaald. We vergeten even dat we hiermee ons geld in extra voorraad
hebben gestopt, waardoor we de komende tijd noodgedwongen trouw zullen
blijven aan dit merk tandpasta. We hebben niet door dat we door twee kleine
verpakkingen te kopen het milieu veel meer belasten met verpakkingsmateriaal
dan wanneer we een grote verpakking zouden kopen. We beseffen niet dat de
fabrikant zo’n weggeef-campagne niet zou doen als hij het geld ervoor niet al
had verdiend of het in de toekomst terug denkt te verdienen. Dus nogmaals:
echt gratis is het niet, want u heeft er al voor betaald of u gaat er nog voor
betalen.
Wist u dat in de supermarkt en drogisterijen inmiddels bijna een derde van de
cosmetica via dit soort 2+1 gratis of 2+2 gratis acties wordt verkocht? Wat leert
ons dat? Niet dat Nederlanders massaal verzot zijn op korting, want dat wisten
we al langer. Misschien wel dat populaire cosmetica simpelweg veel te duur
zijn en we blijkbaar graag met z’n allen besodemieterd willen worden. Want
als een zo groot aandeel van de omzet uit acties bestaat, klopt de prijs gewoon
niet meer en hebben we altijd te veel betaald. Bedenk dus altijd goed als u iets
gratis (of welke vorm van andere korting dan ook) ontvangt: wanneer heb ik
dat al betaald of welke tegenprestatie verlangt de fabrikant van mij? En als u
die antwoorden niet kunt vinden, vraag gewoon waaraan u dat te danken hebt.
Krijgt u geen antwoord, dan is de prijs die u betaalt sowieso gewoon te hoog.
Jan Zwoferink is apotheker en eigenaar van Webecos en Corrective Cosmetics
ELK JAAR 'BELOONT' HET TV-PROGRAMMA RADAR DE MEEST IRRITANTE RECLAME MET DE ZOGENAAMDE LODEN LEEUW. RECLAMES DIE AL
IN DE ‘PRIJZEN’ VIELEN WAREN ONDER ANDERE DE RECLAMES VAN YARDEN (MET ADELHEID ROOSEN) EN ALL SECUR (MET DE GEBROEDERS
CORONEL), U KENT ZE VAST WEL.
HOEZO
GRATIS?
Jan Zwoferink