Previous Page  17 / 52 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 17 / 52 Next Page
Page Background

C

O L U M N

D

E

B

E A U T Y S A L O N

N R

5 2 0 1 6 17

Wie wat mij betreft ook in aanmerking mogen komen voor deze prijs zijn

de reclames van firma’s als Pearle, Specsavers, Beter Horen, Schoonenberg

hoorcomfort, etc. Op zich al slechte reclames, want ze lijken allemaal zo op

elkaar, dat je na afloop niet eens meer weet waar je naar toe moet voor de gratis

brillen of hoortoestellen. Maar dat terzijde. Wat mij er zo aan ergert zijn een

aantal zaken. Dat begint al met de domheid: “uw leeftijd is uw korting” en “bij

multifocale glazen krijgt u dubbele leeftijdskorting”. Dus vanaf vijftig jaar kan

ik gratis brillen afhalen? Of krijg ik geld toe als ik 55 jaar ben?

Daarnaast stoor ik me aan de schaamteloze manier waarop er verwezen wordt

naar de (aanvullende) zorgverzekering. Ik kan maar niet begrijpen hoe het

mogelijk is dat je TV-reclame kunt maken en uitzenden voor een product dat

gratis is. Kost het product dan niets? Vraagt de STER dan geen geld voor het

uitzenden van de reclamespotjes? Als dat kan, dan wil ik dat ook wel met mijn

producten! Lijkt me wel makkelijk als de verzekeringsmaatschappijen mijn

rekeningen betalen.

Voor iedereen die nog gelooft dat je dingen gratis kunt krijgen, heb ik slecht

nieuws: gratis bestaat niet. Of zoals de Nobelprijswinnaar en econoom Milton

Friedman het zei: “There ain’t no such thing as a free lunch.” Denk dus niet dat

u echt een gratis telefoon krijgt bij uw abonnement, dat zit echt al bij de prijs

van het abonnement in! Het lijkt allemaal wel gratis, omdat je er zelf geen geld

voor uit je portemonnee hoeft te halen, maar ook voor die gratis bril heb je al

lang betaald via je verzekeringspremie. Trouwens, is een bril van € 99,- met

een tweede bril gratis wel zo goedkoop? Dat is nog steeds bijna € 50,- per stuk.

Vergelijk dat eens met de prijs van een leesbril bij de drogist, die is bijna tien

keer zo goedkoop. Volgens mij verdienen ze aan twee brillen die ze voor een

gemiddelde prijs van € 50,- verkopen nog steeds bakken met geld. Het staat

nog steeds in geen verhouding tot wat zo’n bril echt kost.

Ondanks het feit dat gratis dus niet bestaat, zijn we er vaak toch heel blij mee

dat we iets gratis krijgen. We vinden het zo leuk dat we twee tubes tandpasta

krijgen voor de prijs van één, dat we er niet bij stilstaan dat we er zelf voor

hebben betaald. We vergeten even dat we hiermee ons geld in extra voorraad

hebben gestopt, waardoor we de komende tijd noodgedwongen trouw zullen

blijven aan dit merk tandpasta. We hebben niet door dat we door twee kleine

verpakkingen te kopen het milieu veel meer belasten met verpakkingsmateriaal

dan wanneer we een grote verpakking zouden kopen. We beseffen niet dat de

fabrikant zo’n weggeef-campagne niet zou doen als hij het geld ervoor niet al

had verdiend of het in de toekomst terug denkt te verdienen. Dus nogmaals:

echt gratis is het niet, want u heeft er al voor betaald of u gaat er nog voor

betalen.

Wist u dat in de supermarkt en drogisterijen inmiddels bijna een derde van de

cosmetica via dit soort 2+1 gratis of 2+2 gratis acties wordt verkocht? Wat leert

ons dat? Niet dat Nederlanders massaal verzot zijn op korting, want dat wisten

we al langer. Misschien wel dat populaire cosmetica simpelweg veel te duur

zijn en we blijkbaar graag met z’n allen besodemieterd willen worden. Want

als een zo groot aandeel van de omzet uit acties bestaat, klopt de prijs gewoon

niet meer en hebben we altijd te veel betaald. Bedenk dus altijd goed als u iets

gratis (of welke vorm van andere korting dan ook) ontvangt: wanneer heb ik

dat al betaald of welke tegenprestatie verlangt de fabrikant van mij? En als u

die antwoorden niet kunt vinden, vraag gewoon waaraan u dat te danken hebt.

Krijgt u geen antwoord, dan is de prijs die u betaalt sowieso gewoon te hoog.

Jan Zwoferink is apotheker en eigenaar van Webecos en Corrective Cosmetics

ELK JAAR 'BELOONT' HET TV-PROGRAMMA RADAR DE MEEST IRRITANTE RECLAME MET DE ZOGENAAMDE LODEN LEEUW. RECLAMES DIE AL

IN DE ‘PRIJZEN’ VIELEN WAREN ONDER ANDERE DE RECLAMES VAN YARDEN (MET ADELHEID ROOSEN) EN ALL SECUR (MET DE GEBROEDERS

CORONEL), U KENT ZE VAST WEL.

HOEZO

GRATIS?

Jan Zwoferink