Previous Page  22 / 52 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 22 / 52 Next Page
Page Background

D

E

B

E A U T Y S A L O N

N R

5 2 0 1 6

22

B

R A N C H E N I E U W S

MARKETINGRAPPORT:

‘OMZET IN

BEAUTYBRANCHE MAAKT FLINKE INHAALSLAG’

Hoewel in 2015 al sprake was van een omzetstijging van 6,6%, laat de eerste helft van 2016 een robuust herstel

zien. De brancheomzet van schoonheidsspecialisten is in het eerste halfjaar van 2016 namelijk 20,5% gestegen ten

opzichte van dezelfde periode in 2015.

POSITIEF VOORUITZICHT

Het eerste kwartaal betrof de omzetstijging maar liefst 28%, terwijl de totale brancheomzet in het tweede kwartaal

van 2016 € 110,3 miljoen euro inclusief BTW bedroeg. Hoewel dat 13% meer is dan in dezelfde periode een jaar

geleden, is de groei in het tweede kwartaal met 10,1% afgevlakt ten opzichte van het eerste kwartaal van 2016. De

behandelomzet steeg het tweede kwartaal van 2016 met 15,9%, in vergelijking met het tweede kwartaal van 2015, en

de productverkoop noteerde een stijging van 9,2%. Het aantal economisch actieve instituten is wel licht afgenomen.

Dit betekent dat de brancheomzet is toegenomen met minder economisch actieve ondernemingen.

ACTUEEL & COMPLEET

Alle resultaten zijn gepubliceerd in het onlangs verschenen Marketingrapport Schoonheidsspecialisten 2016. Dit

rapport biedt een actueel en compleet overzicht van het inkoopgedrag, de leveranciers, het media-gebruik en de

ontwikkelingen in de schoonheidsbranche voor schoonheidsverzorging in Nederland.

Meer informatie:

www.marktdata.nl

VAN ES MARKETING SERVICES IS GESPECIALISEERD IN BRANCHEONDERZOEK OP HET GEBIED VAN

INKOOPGEDRAG EN MARKTONTWIKKELING. ONLANGS HEEFT HET BUREAU EEN ONDERZOEK UIT-

GEVOERD ONDER SCHOONHEIDSSPECIALISTEN IN NEDERLAND. NA HET DIEPTEPUNT IN 2014, BLIJKT

UIT DE RESULTATEN DAT DE SCHOONHEIDSBRANCHE MOMENTEEL EEN FLINKE INHAALSLAG MAAKT.

PER DIRECT

VERBOD OP

DIERPROEVEN

VOOR COSMETICA

Het vraagstuk over dierproeven bestaat natuurlijk al langer, maar werd

pas echt een zaak voor het Europees Hof toen de Europese Federatie voor

Cosmetische Ingrediënten namens drie bedrijven naar de Britse rechter is

gestapt. De bedrijven vroegen zich namelijk af of het verboden was om pro-

ducten met ingrediënten die buiten Europa zijn getest te verkopen in Europa.

Testen op dieren in Europa was al langer verboden, maar dit was niet altijd

het geval bij cosmetica die buiten Europa wordt gefabriceerd. Omdat produc-

ten die buiten Europa worden geproduceerd soms wel nog op dieren worden

getest, is het nu ook verboden om deze producten te verkopen in Europa.

Overigens is het wel opvallend dat het in sommige landen juist verplicht is

om cosmetica op dieren te testen. Dit is bijvoorbeeld het geval in China. Het

is zelfs zo dat geïmporteerde producten op dieren worden getest voordat ze

in de winkels mogen liggen.

HET EUROPEES HOF VAN JUSTITIE HEEFT EIND SEPTEMBER LATEN

WETEN DAT ALLE MAKE-UP IN EUROPA VANAF NU DIERPROEFVRIJ

MOET ZIJN. OOK DE MAKE-UP DIE NU NOG VERKOCHT WORDT EN

OP DIEREN IS GETEST, MOET PER DIRECT UIT HET ZICHT VAN CON-

SUMENTEN WORDEN GEHAALD. HET DOEL VAN DE NIEUWE WET

IS OM DIERPROEVEN WERELDWIJD TE VERBIEDEN.