D
E
B
E A U T Y S A L O N
N R
5 2 0 1 6
22
B
R A N C H E N I E U W S
MARKETINGRAPPORT:
‘OMZET IN
BEAUTYBRANCHE MAAKT FLINKE INHAALSLAG’
Hoewel in 2015 al sprake was van een omzetstijging van 6,6%, laat de eerste helft van 2016 een robuust herstel
zien. De brancheomzet van schoonheidsspecialisten is in het eerste halfjaar van 2016 namelijk 20,5% gestegen ten
opzichte van dezelfde periode in 2015.
POSITIEF VOORUITZICHT
Het eerste kwartaal betrof de omzetstijging maar liefst 28%, terwijl de totale brancheomzet in het tweede kwartaal
van 2016 € 110,3 miljoen euro inclusief BTW bedroeg. Hoewel dat 13% meer is dan in dezelfde periode een jaar
geleden, is de groei in het tweede kwartaal met 10,1% afgevlakt ten opzichte van het eerste kwartaal van 2016. De
behandelomzet steeg het tweede kwartaal van 2016 met 15,9%, in vergelijking met het tweede kwartaal van 2015, en
de productverkoop noteerde een stijging van 9,2%. Het aantal economisch actieve instituten is wel licht afgenomen.
Dit betekent dat de brancheomzet is toegenomen met minder economisch actieve ondernemingen.
ACTUEEL & COMPLEET
Alle resultaten zijn gepubliceerd in het onlangs verschenen Marketingrapport Schoonheidsspecialisten 2016. Dit
rapport biedt een actueel en compleet overzicht van het inkoopgedrag, de leveranciers, het media-gebruik en de
ontwikkelingen in de schoonheidsbranche voor schoonheidsverzorging in Nederland.
Meer informatie:
www.marktdata.nlVAN ES MARKETING SERVICES IS GESPECIALISEERD IN BRANCHEONDERZOEK OP HET GEBIED VAN
INKOOPGEDRAG EN MARKTONTWIKKELING. ONLANGS HEEFT HET BUREAU EEN ONDERZOEK UIT-
GEVOERD ONDER SCHOONHEIDSSPECIALISTEN IN NEDERLAND. NA HET DIEPTEPUNT IN 2014, BLIJKT
UIT DE RESULTATEN DAT DE SCHOONHEIDSBRANCHE MOMENTEEL EEN FLINKE INHAALSLAG MAAKT.
PER DIRECT
VERBOD OP
DIERPROEVEN
VOOR COSMETICA
Het vraagstuk over dierproeven bestaat natuurlijk al langer, maar werd
pas echt een zaak voor het Europees Hof toen de Europese Federatie voor
Cosmetische Ingrediënten namens drie bedrijven naar de Britse rechter is
gestapt. De bedrijven vroegen zich namelijk af of het verboden was om pro-
ducten met ingrediënten die buiten Europa zijn getest te verkopen in Europa.
Testen op dieren in Europa was al langer verboden, maar dit was niet altijd
het geval bij cosmetica die buiten Europa wordt gefabriceerd. Omdat produc-
ten die buiten Europa worden geproduceerd soms wel nog op dieren worden
getest, is het nu ook verboden om deze producten te verkopen in Europa.
Overigens is het wel opvallend dat het in sommige landen juist verplicht is
om cosmetica op dieren te testen. Dit is bijvoorbeeld het geval in China. Het
is zelfs zo dat geïmporteerde producten op dieren worden getest voordat ze
in de winkels mogen liggen.
HET EUROPEES HOF VAN JUSTITIE HEEFT EIND SEPTEMBER LATEN
WETEN DAT ALLE MAKE-UP IN EUROPA VANAF NU DIERPROEFVRIJ
MOET ZIJN. OOK DE MAKE-UP DIE NU NOG VERKOCHT WORDT EN
OP DIEREN IS GETEST, MOET PER DIRECT UIT HET ZICHT VAN CON-
SUMENTEN WORDEN GEHAALD. HET DOEL VAN DE NIEUWE WET
IS OM DIERPROEVEN WERELDWIJD TE VERBIEDEN.