Previous Page  50 / 52 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 50 / 52 Next Page
Page Background

M

A R K E T I N G T I P S

D

E

B

E A U T Y S A L O N

N R

6 2 0 1 5

50

De PageRank (genoemd naar Larry Page, medeoprichter van Google of

gewoon het begrip “pagina”) is een cijfer tussen de één en tien dat eenvoudig

gezegd aangeeft hoe goed je website op het internet geïndexeerd is en hoe

belangrijk de website is.

Het precieze algoritme waarmee dit cijfer wordt berekend, is een geheim van

Google en Stanford University. Wel weten we dat dit algoritme als belang-

rijkste variabele het aantal verwijzingen van en naar een website bevat. De

PageRank wordt samengesteld aan de hand van de volgende punten:

- Het aantal sites dat verwijst naar pagina’s, websites, portals en applicaties

- Het aantal verwijzingen in de pagina’s, websites en portals naar andere

pagina’s, websites en portals die goed scoren in de PageRank

- Het aantal verwijzingen van en naar en de onderliggende pagina’s in soci-

ale media als LinkedIn (profielen, leden, bedrijven, groepen) en Facebook

(medewerkers, groepen, pagina’s etc.)

- Het aantal zoekopdrachten dat geformuleerd wordt op basis van speci-

fieke termen, in combinatie met het domein

- Het aantal termen in de content van jouw website waarop wereldwijd

veel gezocht wordt

Wat kun je doen om jouw PageRank zo hoog mogelijk te krijgen en te hou-

den?

Google hanteert een strikt beleid rondom de PageRank. Als Google vaststelt

dat de PageRank moedwillig wordt beïnvloed (bijvoorbeeld door middel van

zogenaamde ‘Linkfarms’), kan zij een domein diskwalificeren van deelname

in de PageRank. De gedachte hierachter is dat verwijzende links, in welke

vorm dan ook, vrijwillig aangebracht moeten zijn op basis van relevantie van

de content. Ik kan alleen de voorwaarden scheppen voor je om een optimale

PageRank te ondersteunen. Ik adviseer dan ook:

1. Zorg er voor dat je publicatie zoveel mogelijk de woorden bevat waarop

je door zoekmachines gevonden wilt worden

2. Publiceer de content zoveel mogelijk onder een logisch webadres, waarin

bij voorkeur ook de juiste zoektermen voorkomen

3. Zorg voor zo min mogelijk obstakels in de content zoals flashobjecten,

java-applets en andere blokkades die het de zoekmachines onmogelijk

maken de content te indexeren

4. Schrijf de content zoveel mogelijk in vraagvorm met antwoord en toe-

lichting.

5. Kijk of je de content die je publiceert, kunt voorzien van zoveel mogelijk

relevante links naar naslagwerken, bewijsvoering en ondersteuning van je

publicatie

6. Onderzoek online of er op fora, blogs, websites en portals relevante moge-

lijkheden zijn om naar jouw publicatie te verwijzen

7. Breng je publicatie waar mogelijk en relevant onder de aandacht via social

media

Wat is jouw huidige PageRank?

Google verandert de manier van meten af en toe en dit kan (tijdelijk) tot een

andere PageRank leiden. Wil je voor jezelf vaststellen wat de PageRank van

je eigen website is, kijk dan bijvoorbeeld op

www.cekpr.com.

Heel veel online succes en alvast hele fijne feestdagen toegewenst.

Meer informatie:

Ralf van Houts

ralf@mbcosmetics.nl www.mbcosmetics.nl www.beautystarter.nl

Marketingbeslissingen zijn essentieel voor het succes van iedere onder-

neming. In succesvolle organisaties vormt marketing de basis van de

ondernemingsstrategie. Maar zelfs met een perfect product, een intensieve

verkoopondersteuning en veel reclame zijn omzet en winst allerminst zeker.

In de concurrentiestrijd zijn het uiteindelijk de consumenten die uitmaken

welk bedrijf marktaandeel verliest of wint. Zonder klanten geen omzet en

zonder omzet geen bedrijf. Groeien, marktaandeel verkrijgen en meer-

waarde creëren draait om (meer) klanten. De beste ICT-, administratie- of

productiesystemen zijn zonder klanten weinig waard, omdat zij ten dienste

staan van klanten en klantprocessen. Zelfs de waarde van een bedrijf wordt

uitgedrukt in klanten. Wil je jouw klanten via marketing bereiken, maar

vind je het lastig? Ralf van Houts van MB Cosmetics vat het voor je samen in

de onderstaande marketingtip. In deze uitgave legt Ralf uit wat pageranking

van Google inhoudt.

Ralf van Houts