M
A R K E T I N G T I P S
D
E
B
E A U T Y S A L O N
N R
6 2 0 1 5
50
De PageRank (genoemd naar Larry Page, medeoprichter van Google of
gewoon het begrip “pagina”) is een cijfer tussen de één en tien dat eenvoudig
gezegd aangeeft hoe goed je website op het internet geïndexeerd is en hoe
belangrijk de website is.
Het precieze algoritme waarmee dit cijfer wordt berekend, is een geheim van
Google en Stanford University. Wel weten we dat dit algoritme als belang-
rijkste variabele het aantal verwijzingen van en naar een website bevat. De
PageRank wordt samengesteld aan de hand van de volgende punten:
- Het aantal sites dat verwijst naar pagina’s, websites, portals en applicaties
- Het aantal verwijzingen in de pagina’s, websites en portals naar andere
pagina’s, websites en portals die goed scoren in de PageRank
- Het aantal verwijzingen van en naar en de onderliggende pagina’s in soci-
ale media als LinkedIn (profielen, leden, bedrijven, groepen) en Facebook
(medewerkers, groepen, pagina’s etc.)
- Het aantal zoekopdrachten dat geformuleerd wordt op basis van speci-
fieke termen, in combinatie met het domein
- Het aantal termen in de content van jouw website waarop wereldwijd
veel gezocht wordt
Wat kun je doen om jouw PageRank zo hoog mogelijk te krijgen en te hou-
den?
Google hanteert een strikt beleid rondom de PageRank. Als Google vaststelt
dat de PageRank moedwillig wordt beïnvloed (bijvoorbeeld door middel van
zogenaamde ‘Linkfarms’), kan zij een domein diskwalificeren van deelname
in de PageRank. De gedachte hierachter is dat verwijzende links, in welke
vorm dan ook, vrijwillig aangebracht moeten zijn op basis van relevantie van
de content. Ik kan alleen de voorwaarden scheppen voor je om een optimale
PageRank te ondersteunen. Ik adviseer dan ook:
1. Zorg er voor dat je publicatie zoveel mogelijk de woorden bevat waarop
je door zoekmachines gevonden wilt worden
2. Publiceer de content zoveel mogelijk onder een logisch webadres, waarin
bij voorkeur ook de juiste zoektermen voorkomen
3. Zorg voor zo min mogelijk obstakels in de content zoals flashobjecten,
java-applets en andere blokkades die het de zoekmachines onmogelijk
maken de content te indexeren
4. Schrijf de content zoveel mogelijk in vraagvorm met antwoord en toe-
lichting.
5. Kijk of je de content die je publiceert, kunt voorzien van zoveel mogelijk
relevante links naar naslagwerken, bewijsvoering en ondersteuning van je
publicatie
6. Onderzoek online of er op fora, blogs, websites en portals relevante moge-
lijkheden zijn om naar jouw publicatie te verwijzen
7. Breng je publicatie waar mogelijk en relevant onder de aandacht via social
media
Wat is jouw huidige PageRank?
Google verandert de manier van meten af en toe en dit kan (tijdelijk) tot een
andere PageRank leiden. Wil je voor jezelf vaststellen wat de PageRank van
je eigen website is, kijk dan bijvoorbeeld op
www.cekpr.com.Heel veel online succes en alvast hele fijne feestdagen toegewenst.
Meer informatie:
Ralf van Houts
ralf@mbcosmetics.nl www.mbcosmetics.nl www.beautystarter.nlMarketingbeslissingen zijn essentieel voor het succes van iedere onder-
neming. In succesvolle organisaties vormt marketing de basis van de
ondernemingsstrategie. Maar zelfs met een perfect product, een intensieve
verkoopondersteuning en veel reclame zijn omzet en winst allerminst zeker.
In de concurrentiestrijd zijn het uiteindelijk de consumenten die uitmaken
welk bedrijf marktaandeel verliest of wint. Zonder klanten geen omzet en
zonder omzet geen bedrijf. Groeien, marktaandeel verkrijgen en meer-
waarde creëren draait om (meer) klanten. De beste ICT-, administratie- of
productiesystemen zijn zonder klanten weinig waard, omdat zij ten dienste
staan van klanten en klantprocessen. Zelfs de waarde van een bedrijf wordt
uitgedrukt in klanten. Wil je jouw klanten via marketing bereiken, maar
vind je het lastig? Ralf van Houts van MB Cosmetics vat het voor je samen in
de onderstaande marketingtip. In deze uitgave legt Ralf uit wat pageranking
van Google inhoudt.
Ralf van Houts