Previous Page  116 / 118 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 116 / 118 Next Page
Page Background

C

O L U M N

– A

L O N

B

E N

J

O S E P H

D

E

J

U W E L I E R

N R

1 2 0 1 6

116

Sinds mijn vierde draag ik kunststof horloges, namelijk die van het Zwitserse

Swatch en het Japanse Casio G-Shock, die beide onafhankelijk van elkaar in

1983 revolutionaire concepten lanceerden. Wie had gedacht dat dit een bijzon-

der jaar zou worden voor de horloge-industrie? De geschiedenis van Swatch is

bekend, maar velen weten niet dat Casio de G-Shock-lijn in 32 jaar heeft uitge-

bouwd tot een vooraanstaand en innovatief merk. Een cult merk welteverstaan,

met wereldwijd een grote groep fans en aanhangers. Zo was het mij, al 32 jaar

privédrager van G-Shock horloges en al achttien jaar juwelier, niet bekend hoe

goed de Casio horloges waren, hoe breed de Casio horlogelijnen en -collectie

zijn en Casio alles in-huis produceert! De reis naar Japan was niet alleen een

cultuurshock (in positieve zin) vanwege het land en de mensen, maar misschien

nog wel meer van wat we gezien hebben bij Casio (zowel in de fabriek als op

het hoofdkantoor).

Ondanks dat Casio momenteel een beursgenoteerd bedrijf is, is de familie

Kashio nog steeds de grootste aandeelhouder van het bedrijf. Casio is van

oudsher een computer- en elektronicabedrijf, dat groot geworden is met reken-

machines en pas in 1974 haar eerste horloge presenteerde. De G-Shock begon

ooit als de droom van technicus Kikuo Ibe die een horloge wilde maken dat

niet kapot zou gaan na een valpartij. Dit was allemaal in een tijd dat horloges

nog werden gezien als kwetsbare instrumenten. In 1981 werd een speciaal

team met slechts drie leden samengesteld om zijn droom werkelijkheid te

maken. Aanvankelijk streefde het team het zogenaamde Triple 10-concept na:

bestendigheid tegen een valhoogte van 10 meter, bestendigheid tegen een

waterdruk van 10 bar en een batterij die 10 jaar meegaat. Het kostte ze twee

jaar om de uiteindelijke G-Shock DW5000 aan de wereld te presenteren.

Vandaag de dag denkt men dat Casio en vooral G-Shock horloges trendy horlo-

ges zijn in de reeks van € 25,- tot circa € 299,-. Maar wat vaak wordt vergeten

is dat sinds de oprichting van Casio in 1946, het bedrijf uitsluitend bezig is

geweest met innovatie. Innovatie zit in het DNA van het familiebedrijf en het

bedrijfscredo is in het Engels dan ook: creativity & contribution. Dus ze hebben

niet stilgezeten en maken tegenwoordig horloge die in prijs oplopen tot wel €

2.600,- onder de labels: G-Shock, Edifice, Baby-G, Sheen, Pro Trek en Oceanus

(nog niet te koop in Nederland). Velen van u zijn vast Casio en G-Shock dealer

en terecht ook. En, velen van u denken vast dat ze geen high-end G-Shock

horloges kunnen verkopen. Dit durf ik te stellen, omdat wij binnen de familie

hetzelfde dachten voor onze Ace Juweliers locaties. Ik spreek in verleden tijd,

omdat wij ‘genezen’ zijn na deze Factory Visit! Ik durf te stellen dat de high-

end G-Shock modellen niet onder doen aan de elektronisch en/of digitale

Zwitserse horloges voor professionals, en misschien wel overtreffen.

Nu hoor ik u denken: “Die Alon is omgekocht en niet objectief!” Gelukkig kan

ik u ‘recht in de ogen aankijken’ want ik schrijf dit stuk helemaal objectief,

omdat wij momenteel (nog) geen G-Shock dealer zijn. Wij zijn objectief naar

Japan afgereisd en ik schrijf deze column zonder een dubbele agenda. Als ware

horlogeliefhebber heb ik mijn ogen uitgekeken in de Premium Production Line

fabriek in Yamagata van Casio. Drie uur reizen met de hoge snelheidstrein van

Tokyo, kom je in een prachtige vallei, wat ook wel bekend staat als de Silicon

Valley van Japan. Ik heb veel horlogefabrieken (ware manufactures) mogen

bezoeken en kan u garanderen dat deze fabriek van Casio in Yamagata niets

onder doet aan de high-end fabrieken in Zwitserland. Dat is nog zacht uitge-

drukt, want Casio overtreft veel fabrieken van mid-range Zwitserse fabrieken.

In de fabriek die wij bezocht hebben, maken de Meister (officiële Casio titel)

horlogemakers high-end elektronische horloges en uurwerken (met echte uur-

werkonderdelen die bewegen in het uurwerk). De mate van precisie, kwaliteit

en liefde voor het vak waren zeer indrukwekkend en inspirerend.

Tijdens ons bezoek aan het hoofdkantoor van Casio in het hart van Tokyo

werden wij ontvangen door het managementteam van het bedrijf en de hoofd-

onderwerper van G-Shock. De designer gaf een zeer gedetailleerde en open

presentatie over waar ze inspiratie vandaan halen en hoe ze alles in-huis

ontwikkelen. Ze besteden niets uit en iedereen wordt intern opgeleid. Verder

heeft de internationale sales manager een hele open presentatie gegeven met

cijfers en strategie voor de toekomst. Ze waren heel leergierig en vroegen ons

oprechte informatie. Alle (opbouwende) kritiek werd zeer gewaardeerd en

door elk lid ter plekke opgeschreven. Mijn laatste vraag aan het management

team was: “Waarom maakt Casio geen mechanische horloges en zijn jullie dat

van plan?” Het is duidelijk dat ze de knowhow en capaciteit in huis hebben

namelijk. Maar daar was het antwoord heel kort op: “Wij maken uitsluitend de

meest precieze horloges in de wereld en dat zijn mechanische uurwerken niet.”

Interessante visie en strategie! Zou u mechanische horloges van Casio willen en

kunnen verkopen in uw juwelierszaak (offline en/of online)?

Wat wij geleerd hebben na ruim veertig jaar gewerkt te hebben met Japanse

horlogefabrikanten is dat ze te bescheiden zijn. Ze zullen nooit zichzelf op de

borst kloppen en zeggen hoe goed ze zijn. Niet alleen streven de Japanners een

hoge mate van kwaliteit na, maar zij zijn vooral continu op zoek naar innova-

tie. Al deze eigenschappen komen voort uit hun cultuur. Dat was aan alles te

merken tijdens de vijf dagen die wij doorgebracht hebben met de mensen van

Casio. Buiten het fantastische vijfdaagse programma, zijn mijn vader en ik nog

drie dagen zelfstandig gebleven in Tokyo om een Retail Safari te ondernemen in

de stad die nooit slaapt. In de volgende column zal ik al onze bijzondere erva-

ringen delen over Japanse retail en de bijzondere Japanse cultuur.

Reageren op deze column is mogelijk door een e-mail te sturen naar

alon@oakconsultancy.com

of te bellen naar Oak Consultancy, tel. 020-2602100.

Aanvullende informatie is ook beschikbaar op

OakConsultancy.com.

IK HOOP DAT U, NET ALS IK, EEN FANTASTISCHE LAATSTE MAAND VAN HET JAAR HEEFT MOGEN BELEVEN. ONVERWACHTS HEB IK AAN

HET EINDE VAN 2015 LETTERLIJK EEN JONGENSDROOM MOGEN VERVULLEN: HET LAND VAN DE RIJZENDE ZON - JAPAN - BEZOEKEN. OP

UITNODIGING VAN HET JAPANSE ELEKTRONICABEDRIJF CASIO ZIJN IK EN MIJN VADER NAAR TOKYO AFGEREISD OM TOT DE CONCLUSIE TE

KOMEN DAT CASIO NIET ALLEEN EEN VEELZIJDIG BEDRIJF IS DAT TOEVALLIG DIGITALE HORLOGES MAAKT, MAAR EEN WARE HORLOGEMANU-

FACTUUR IS DIE GECOMPLICEERDE HORLOGES MAAKT VAN A TOT Z.

Op bezoek bij Casio

Alon Ben Joseph