J
E W E L S
& W
A T C H E S
V
O O R J A A R S B E U R S
D
E
J
U W E L I E R
N R
1 2 0 1 6
56
OORGAATJES ZETTEN
ALS METHODE OM
KLANTEN TE WINNEN
NIEUWE DINGEN DURVEN AANGAAN
Een citaat dat aan Albert Einstein of Henry Ford wordt toegeschreven zegt het
‘to the point’: “Wie altijd dat doet wat hij reeds altijd deed, zal ook dat krijgen
wat hij altijd al kreeg”. Wanneer dus de omzetstijging beneden de verwach-
tingen gebleven is of wanneer de omzet stagneerde of zelfs gedaald is, zijn
meestal nieuwe maatregelen nodig. Maar hoe kunnen deze maatregelen eruit-
zien? Hierover hebben wij Marc van Kuijk, zaakvoerder van de marktleider van
systemen om oorgaatjes te zetten, Studex Benelux, naar zijn mening gevraagd.
De heer Van Kuijk adviseert allereerst de reeds aanwezige positieve punten
verder te versterken: “Wanneer u weet dat u veel passanten hebt omdat uw eta-
lage er bijzonder aantrekkelijk uitziet en u zeer trendy producten laat zien, dan
moet u daar bijzondere aandacht aan blijven besteden.”
MET SERVICEVERLENING
NIEUWE DOELGROEPEN
BEREIKEN
Nieuwe doelgroepen kunnen vol-
gens Van Kuijk zeer goed bereikt
worden door het aanbieden van
extra services. “Wanneer u het zet-
ten van gaatjes aanbiedt, krijgt u
klanten in de winkel die u anders
nooit bereikt had. Heel vaak zijn
dat moeders met kleine kinderen
of kinderen die naar school gaan.
Dit is een zeer dankbare doel-
groep, want voor hen staat kwa-
liteit, goed advies en vertrouwen
HET NIEUWE JAAR EN DE VOORJAARSBEURZEN ZIJN EEN
GOED MOMENT OM TERUG TE BLIKKEN EN TEGELIJKERTIJD
NIEUWE STRATEGIEËN TE ONTWIKKELEN VOOR HET NIEU-
WE JAAR.
• HOE HEEFT ZICH MIJN OMZET IN 2015 ONTWIKKELD?
• WAARIN ONDERSCHEIDEN WIJ ONS ALS SPECIALIST?
• WAT DOEN WIJ BETER DAN ANDEREN?
• WELKE DOELGROEPEN HEB IK BEREIKT?
• HOE PRIJSGEVOELIG ZIJN DEZE?
• WAT IS BELANGRIJK VOOR HEN?
• IN WELKE PERIODE MAKEN WIJ VEEL OMZET EN
WAT ZIJN ONZE ZWAKKERE PERIODES?
• WELKE UITDAGINGEN HADDEN WIJ VERLEDEN JAAR?
• WAT KUNNEN WIJ IN 2016 VERWACHTEN?
• WAAR KUNNEN WIJ ONS IN VERBETEREN?
• WAT MOETEN WIJ CONCREET ANDERS DOEN?
• OP WELKE TRENDS MOETEN WIJ ONS VOORBEREIDEN?
DIT ZIJN ALLEMAAL VRAGEN DIE JUWELIERS ZICH TERUGKIJ-
KEND OP 2015 KUNNEN STELLEN.
voorop. Het gaat om hun kinderen en daarom staat de prijs niet op de eerste
plaats.”
Hij wijst erop, dat deze doelgroep zich door professioneel advies en goede ser-
vice verbonden voelt met de winkel en dat naderhand hierdoor ook duurdere
sieraden worden gekocht. Bovendien raden klanten die gaatjes hebben laten
zetten veel vaker dan andere klanten de winkel aan bij hun vrienden en beken-
den. Hierdoor wordt de potentie voor nieuwe klanten nog verder verhoogd. “In
eerste instantie gaat het erom, nieuwe klanten voor de eerste keer in de winkel
te krijgen. Bij het zetten van gaatjes is deze drempel zeer laag. Daarom is het
ook zo’n goede methode. Denk maar eens na: meestal kosten methodes om
nieuwe klanten te lokken veel geld. Aan het zetten van gaatjes verdient de win-
kelier ook nog eens mooi geld!”
UNIEKE VERKOOPPOSITIE
“In tweede instantie gaat het om het opbouwen van een persoonlijke relatie
“AAN HET ZET-
TEN VAN GAAT-
JES VERDIENT
DE WINKELIER
OOK NOG
EENS MOOI
GELD
”