Previous Page  56 / 118 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 56 / 118 Next Page
Page Background

J

E W E L S

& W

A T C H E S

V

O O R J A A R S B E U R S

D

E

J

U W E L I E R

N R

1 2 0 1 6

56

OORGAATJES ZETTEN

ALS METHODE OM

KLANTEN TE WINNEN

NIEUWE DINGEN DURVEN AANGAAN

Een citaat dat aan Albert Einstein of Henry Ford wordt toegeschreven zegt het

‘to the point’: “Wie altijd dat doet wat hij reeds altijd deed, zal ook dat krijgen

wat hij altijd al kreeg”. Wanneer dus de omzetstijging beneden de verwach-

tingen gebleven is of wanneer de omzet stagneerde of zelfs gedaald is, zijn

meestal nieuwe maatregelen nodig. Maar hoe kunnen deze maatregelen eruit-

zien? Hierover hebben wij Marc van Kuijk, zaakvoerder van de marktleider van

systemen om oorgaatjes te zetten, Studex Benelux, naar zijn mening gevraagd.

De heer Van Kuijk adviseert allereerst de reeds aanwezige positieve punten

verder te versterken: “Wanneer u weet dat u veel passanten hebt omdat uw eta-

lage er bijzonder aantrekkelijk uitziet en u zeer trendy producten laat zien, dan

moet u daar bijzondere aandacht aan blijven besteden.”

MET SERVICEVERLENING

NIEUWE DOELGROEPEN

BEREIKEN

Nieuwe doelgroepen kunnen vol-

gens Van Kuijk zeer goed bereikt

worden door het aanbieden van

extra services. “Wanneer u het zet-

ten van gaatjes aanbiedt, krijgt u

klanten in de winkel die u anders

nooit bereikt had. Heel vaak zijn

dat moeders met kleine kinderen

of kinderen die naar school gaan.

Dit is een zeer dankbare doel-

groep, want voor hen staat kwa-

liteit, goed advies en vertrouwen

HET NIEUWE JAAR EN DE VOORJAARSBEURZEN ZIJN EEN

GOED MOMENT OM TERUG TE BLIKKEN EN TEGELIJKERTIJD

NIEUWE STRATEGIEËN TE ONTWIKKELEN VOOR HET NIEU-

WE JAAR.

• HOE HEEFT ZICH MIJN OMZET IN 2015 ONTWIKKELD?

• WAARIN ONDERSCHEIDEN WIJ ONS ALS SPECIALIST?

• WAT DOEN WIJ BETER DAN ANDEREN?

• WELKE DOELGROEPEN HEB IK BEREIKT?

• HOE PRIJSGEVOELIG ZIJN DEZE?

• WAT IS BELANGRIJK VOOR HEN?

• IN WELKE PERIODE MAKEN WIJ VEEL OMZET EN

WAT ZIJN ONZE ZWAKKERE PERIODES?

• WELKE UITDAGINGEN HADDEN WIJ VERLEDEN JAAR?

• WAT KUNNEN WIJ IN 2016 VERWACHTEN?

• WAAR KUNNEN WIJ ONS IN VERBETEREN?

• WAT MOETEN WIJ CONCREET ANDERS DOEN?

• OP WELKE TRENDS MOETEN WIJ ONS VOORBEREIDEN?

DIT ZIJN ALLEMAAL VRAGEN DIE JUWELIERS ZICH TERUGKIJ-

KEND OP 2015 KUNNEN STELLEN.

voorop. Het gaat om hun kinderen en daarom staat de prijs niet op de eerste

plaats.”

Hij wijst erop, dat deze doelgroep zich door professioneel advies en goede ser-

vice verbonden voelt met de winkel en dat naderhand hierdoor ook duurdere

sieraden worden gekocht. Bovendien raden klanten die gaatjes hebben laten

zetten veel vaker dan andere klanten de winkel aan bij hun vrienden en beken-

den. Hierdoor wordt de potentie voor nieuwe klanten nog verder verhoogd. “In

eerste instantie gaat het erom, nieuwe klanten voor de eerste keer in de winkel

te krijgen. Bij het zetten van gaatjes is deze drempel zeer laag. Daarom is het

ook zo’n goede methode. Denk maar eens na: meestal kosten methodes om

nieuwe klanten te lokken veel geld. Aan het zetten van gaatjes verdient de win-

kelier ook nog eens mooi geld!”

UNIEKE VERKOOPPOSITIE

“In tweede instantie gaat het om het opbouwen van een persoonlijke relatie

“AAN HET ZET-

TEN VAN GAAT-

JES VERDIENT

DE WINKELIER

OOK NOG

EENS MOOI

GELD