D
e
J
u w e l i e r
n r
1 2 0 1 7
22
B
e u r s a a n k o n d i g i n g
Waarom zijn jullie met een nieuw event voor de
branche begonnen?
“Bas (de Bruin red.) en ik hebben ruime ervaring in
het organiseren van beurzen met ons bedrijf Dutch
Trade Events en we kennen de juweliersbranche. We
liepen al langer met het idee rond om een beurs te
organiseren voor onder meer juweliers. Vanuit de
branche hoorden we ook dat er behoefte was aan
iets anders op beursgebied, dus zijn we gaan kijken
hoe wij daar invulling aan konden geven. Het retail-
landschap is enorm aan het veranderen en juweliers
moeten ook veranderen. Om ze daarbij te blijven
inspireren, handvatten te geven en helpen verder te
kijken is Out of the Box in het leven geroepen.”
“We hebben heel goed gekeken naar de markt”,
zo vervolgt Jurgen. “Daarbij zijn we met een aantal
partijen in gesprek getreden om de wensen vanuit
eventuele exposanten in kaart te brengen. Het bleek
dat er iets anders moest komen dan hetgeen dat al
aanwezig is. Wij hadden ook heel erg sterk het idee dat we een beursplatform wilden creëren dat van deze tijd is en ook
in de toekomst een meerwaarde kan bieden voor bezoekers. We hebben ons daarbij laten leiden door onze doelgroep,
die niet alleen uit de juweliers bestaat, want je ziet tegenwoordig heel veel blurring ontstaan. Modezaken die sieraden
en accessoires verkopen, maar ook juweliers die zich richten op fashion bijvoorbeeld. Daar richten we ons dan ook op.”
Wanneer zijn jullie hiermee gestart?
“Het idee is er dus al langer, maar echt serieus werden we in 2015. We hebben ruim de tijd genomen om een goed plan
op te stellen en om iets nieuws vanaf nul op te bouwen vergt nu eenmaal veel tijd. Zoals gezegd hebben we heel veel
gesprekken gevoerd met potentiële exposanten en daaruit kwam heel veel informatie. Negen van de tien waren zeer
enthousiast en dat gaf ons natuurlijk meteen veel vertrouwen.”
Waar wordt de eerste editie van Out of the Box gehouden?
“We hebben lang gezocht naar een locatie waar de juiste uitstraling aanwezig was. We zochten naar een bijzondere
locatie. Uiteindelijk zijn we bij de Rijtuigenloods in Amersfoort uitgekomen. Een inspirerend rijksmonument met schit-
terende lichtinval en authentieke industriële spoorelementen die zorgen voor een unieke look & feel. De Rijtuigenloods
is makkelijk bereisbaar met openbaar vervoer en parkeren is gratis. De perfecte locatie voor de eerste editie van Out of
the Box.”
EERSTE EDITIE
OUTOF THEBOX
DIT JAAR – OP 12 EN 13 MAART OM PRECIES TE ZIJN – IS NEDERLAND EEN NIEUW VAKEVENEMENT VOOR DE JUWE-
LIERSBRANCHE RIJKER. NATUURLIJK ZIJN ER DE AFGELOPEN JAREN MEERDERE INITIATIEVEN GEWEEST OM DE BRANCHE
NOG BETER TE INFORMEREN, MAAR DIE KWAMEN NOOIT ECHT GOED UIT DE VERF. NAAR ONS GEVOEL GAAT DAAR
NU VERANDERING IN KOMEN MET OUT OF THE BOX. DE AFGELOPEN TWEE JAAR HEBBEN VOOR INITIATIEFNEMERS BAS
DE BRUIN, MARIELLE VAN DE WAL-JANS EN JURGEN PIETERSEN IN HET TEKEN GESTAAN VAN EEN ZO GOED MOGELIJK
EVENT ORGANISEREN VOOR JUWELIERS, CONCEPT- EN FASHIONSTORES. WIJ SPRAKEN MET JURGEN PIETERSEN EN
VROEGEN HEM ONDER MEER NAAR DE REDEN OM EEN NIEUWE VAKBEURS IN HET LEVEN TE ROEPEN EN WAT DE MEER-
WAARDE VAN HET EVENT VOOR DE JUWELIERSBRANCHE IS.
OP 12 EN 13 MAART
▲
Bas de Bruin, Marielle van de Wal-Jans en Jurgen Pietersen