De Juwelier nr1-2018 Online

De Ju w e l i e r n r 1 2 0 1 8 90 On d e r n e m e n DE KRACHT EN DE VALKUILEN VAN VOOR ONZE VANAF HEDEN TERUGKERENDE RUBRIEK ONDERNEMEN GAAN WIJ IN ELKE UITGAVE VOOR U OP ZOEK NAAR ANTWOORDEN OP VRAAGSTUKKEN DIE VOOR U ALS ONDERNEMER VAN TOEPASSING ZIJN. IN DEZE EERSTE ONDERNEMEN VRAGEN WIJ EEN AANTAL VOORAANSTAANDE SPECIALISTEN OF PROMINENTEN UIT DE BRANCHE NAAR HUN ERVARINGEN AANGAANDE HET INZETTEN VAN SOCIAL MEDIA. ALS HET GOED IS BENT U AL VOLOP BEZIG MET SOCIAL MEDIA, MAAR HOE ZET JE FACEBOOK, INSTAGRAM, YOUTUBE EN DERGELIJKE IN OM JE DOELGROEP NOG BETER TE BEREIKEN? DUS WAT IS DE KRACHT EN WAT ZIJN DE VALKUILEN VAN SOCIAL MEDIA? WIJ VROEGEN DAVID RAKERS (FOUNDER EN SENIOR PARTNER BIJ SYNTYCHE BV EN BUSINESS CONSULTANT BIJ DAVIDRAKERS.COM), RUDYARD BEKKER (CLUSE) EN SHARON HILGERS (MY JEWELLERY) NAAR HUN BEVINDINGEN OP HET GEBIED VAN SOCIAL MEDIA-ACTIVITEITEN. social media Door Instagram en Facebook is er een laagdrempelige manier gecreëerd om direct met jouw klant in gesprek te staan. Een prachtige tool dat bedrijven een gezicht heeft gegeven. Bedrijf en klant worden gezien als 'vrienden' en dagelijks probeer je te zorgen voor een dialoog/interactie. Het is een tool om je klanten op een inspirerende manier onder te dompelen in jouw weg als ondernemer en de stappen die je zet. Social media en ondernemen kan mijns inziens niet meer worden losgekoppeld. Een goede social media-pagina kan zorgen voor een grote groep geïnteresseerden en dus potentiele klanten. Maar daar is naar mijn mening een oprechte, maar stevige strategie voor nodig. Je wilt je fans blijven boeien en het liefst je social media-account in korte tijd laten groeien. Iedereen wordt dagelijks geconfronteerd met enorm veel beeldmateriaal via allerlei kanalen; jouw bericht moet er dus uitspringen, want je wilt niet dat je wordt ontvolgd en/of je concept afzwakt in plaats van versterkt! Hoe doe je dat? Met mijn account (@myjewellery) hebben we na drie jaar bijna 200.000 volgers op Facebook en we tikken bijna de 100.000 volgers aan op Instagram. Dagelijks probeer ik met een klein team het gesprek aan te gaan met de klant. Dit begint natuurlijk met goed beeldmateriaal. Facebook-klanten benader je tegenwoordig anders dan Instagramvolgers. Via Facebook mag je prima een marketingactie communiceren met tekst in/op een foto. Voor Instagram zou ik dit laten. Instagram is het kanaal waarbij een foto genoeg is. Zorg er dus voor dat dit beeld van superieure kwaliteit is; een iPhone foto is prima, maar bewerk de foto daarna met een frisse filter en haal de geeltinten eruit. De tekst eronder moet versterkend werken. Zoek hierin balans; het ene moment mag deze tekst kort en krachtig zijn: SNEAK PEEK!, new Collection coming soon! het andere moment (als nieuwe collectie binnen is) mag je de klant best meenemen in dit verhaal. Waarom heb je gekozen voor dit merk; wat is de visie van het merk, door wie ontworpen, het gebruikte materiaal etc. Op die manier creëer je meerwaarde voor je foto, informeer je de klant alvast over het nieuwe product en wek je hopelijk genoeg interesse om er daarna voor te zorgen dat je klant jouw winkel bezoekt. Afwisseling is belangrijk, niet alleen in foto's, maar ook in tekst. Zorg er dus voor dat in jouw raster (de eerste negen foto’s van Instagram) voldoende diversiteit is. Een foto van een pols, een oorbel, een inspirerende quote, een mooi gebouw, een inkooptrip en een influencer die is gezien met het merk kan goed werken. Houd voor ogen dat je je klanten een verhaal vertelt en ze - met een trouwe strategie - dagelijks confronteert met jouw informatie. Zoek daarbij naar actualiteiten maar ook naar een unieke boodschap. Neem ze mee in jouw verhaal, praat vanuit je hart, besteed het niet uit aan een medewerker! Mijn grootste fout. Dagelijks beheer ik alle kanalen met ondersteuning van twee collega’s; doordat ik alles binnen mijn (niet vastgelegde maar op gevoel) kaders bekijk blijven de boodschappen van @myjewellery oprecht en blijven we groeien. De frequentie van posts moet je opbouwen. Ik begon met één post per twee, drie dagen, dit werd op een gegeven moment één post per dag waar we nu twee tot drie berichten/foto’s per dag posten. Vrij veel; ik zou dit dan ook niet direct adviseren. Post alleen als je relevante content/nieuws hebt en niet omdat het ‘moet’. Belangrijkste tip: luister naar je volgers. Stel hen vragen, zorg voor polls en maak ze onderdeel van jouw community. Op die manier creëer je meerwaarde en zorg je voor echte ambassadeurs van jouw concept. SHARON HILGERS

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4