De Juwelier nr1-2018 Online

De Ju w e l i e r n r 1 2 0 1 8 91 In deze rubriek praten we over de juwelier als ondernemer en social media. In mijn wereld zijn er drie types ondernemers: De Pionier, De Afwachter en De Nietsdoener. Alle drie denken, werken en handelen anders. De Pionier begint gewoon ook al is het voor hem of haar onbekend terrein. De Afwachter is voorzichter, maar kijkt wel wat De Pionier doet en volgt later zijn voorbeeld. De Nietsdoener verandert nooit en blijft hetzelfde doen. De grootste groep ondernemers (68%) behoort tot De Afwachters. Uit ervaring weet ik dat social media bij juweliers geliefd en gehaat is. Geliefd omdat de voordelen behoorlijk kunnen zijn, tenminste als men social media correct gebruikt. Als gevolg hiervan groeit de clientèle, heeft men extra publiciteit of creëert men meer omzet door promoties. Social media is ook gehaat, omdat vooral de oudere generatie juweliers gedwongen wordt in actie te komen, uit de comfortzone gedwongen wordt (door de jongere generatie in het bedrijf) of gewoonweg niet weet hoe men social media moet inzetten voor het bedrijf. Stel dat je een Pionier of Afwachter bent (of dit artikel je verleidt te bewegen van Nietsdoener naar Afwachter), dan is een interessante vraag: “Hoe pas ik social media toe binnen mijn juweliersbedrijf?”. De volgende zeven stappen kunnen je hierbij helpen. 1. Vraag: ‘Heb je überhaupt ervaring met social media?’ Zo niet, bekijk dan clipjes op YouTube en lees artikelen op het internet. Vraag vervolgens of een van de (jongere) medewerkers je met social media wil helpen. Je zult verbaasd staan! 2. Welke social media-platformen zijn er? Ik noem er vier: Facebook (privé,-zakelijk gebruik), LinkedIn (zakelijk gebruik), Twitter (privé-zakelijk gebruik) en Instagram (foto’s-privé-zakelijk gebruik). 3. Bepaal samen met je partner(s) en teamleden welk platform bij jouw juweliersbedrijf past. Een veilige keuze is vaak Facebook. Vanwege de jonge generatie is Instagram sterk in opkomst (Selfies maken met Smartphones). 4. Bepaal een social media Maandplan (SMM). SMM houdt in dat je op verschillende social media platforms berichten plaatst. We noemen dit ‘posten’. 5. Creëer een ‘voorraad’ berichten en selecteer de bijbehorende foto’s. Dit voorkomt haastklussen en slordigheden. Want eenmaal ‘gepost’ blijft ‘gepost’. 6. Bepaal de frequentie van plaatsing. Pas de 3-3-2 regel toe: 3 posts over de branche, 3 posts over een klant, medewerker, product of actie en 2 posts over je persoonlijke ervaringen als juwelier. Maximaal 8 posts per maand! 7. Reageer altijd terug als men iets post. Zo creëert je een solide fan base. Welk type ondernemer ben jij? Alvast heel veel succes met social media! DAVID RAKERS ‘Panta rhei’, zei de Griekse filosoof Heraclitus, ofwel: ‘alles stroomt’. Alles is constant in beweging. Als er één industrie is waar Heraclitus’ uitspraak op van toepassing is, is het de digitale wereld. Deze verandert in duizelingwekkend tempo. Het is nog maar betrekkelijk kort geleden dat Hyves het toonaangevende social media netwerk in Nederland was. Inmiddels is Hyves al enige jaren geleden ten grave gedragen en voeren Facebook en Instagram de boventoon. De snelle opkomst van social media bood (én biedt) unieke kansen: zonder Facebook en Instagram was het zeer moeilijk, wellicht zelfs onmogelijk geweest om CLUSE binnen 3,5 jaar uit te bouwen tot een internationaal succesvol merk. Netwerken zoals Facebook en Instagram bieden niet alleen de kans om de wereld te laten zien wat je als merk in huis hebt en je doelgroep te inspireren, het zijn ook perfecte platforms om de dialoog met je (potentiële) klanten aan te gaan. Dit geldt niet alleen voor een merk zoals CLUSE, maar zeker ook voor juweliers. Grote kans dat veel van uw klanten inmiddels nauwelijks televisie meer kijken of een krant lezen. Het goede nieuws is dat u uw doelgroep kunt bereiken via social media, het slechte nieuws is dat u zult moeten gaan adverteren (=betalen) om dat te realiseren (het bereik van organische pagina posts is op Facebook tegenwoordig vrijwel nihil). Onze ervaring is dat met name Facebook en Instagram effectief zijn; Snapchat, Twitter en Pinterest zijn een stuk lastiger in te zetten. Hoewel het aantal adverteerders op Facebook en Instagram de laatste jaren enorm is gegroeid, zijn beide platforms nog steeds erg geschikt om met grote precisie uw doelgroep te bereiken. Bestaat uw belangrijkste klantengroep uit vrouwen tussen de 25 en 45 uit de omgeving Zoetermeer, die met name actief zijn op Instagram? Geen probleem! U kunt ze eenvoudig via de Facebook Ads Manager bereiken, en dat hoeft echt niet veel te kosten. Besef wél dat uw doelgroep vele tientallen advertenties per dag op social media te zien krijgt: het is dus van belang om op te vallen met uw advertenties. Zowel de boodschap als de foto/video moeten relevant zijn voor de doelgroep. Heeft u een speciale sale, een cool influencer-event of een (her)opening van een winkel? Dit soort evenementen zijn zeer geschikt om te promoten via social media. En áls u adverteert, vergeet dan niet de kracht van social media optimaal te benutten en - net als in het echte leven - de dialoog met uw doelgroep aan te gaan. RUDYARD BEKKER Wilt u reageren op deze rubriek of heeft u zelf onderwerpen die u graag belicht ziet worden in Ondernemen? Neem dan contact op met Coen de Jager door een mail te sturen naar c.dejager@gpmedia.nl of te bellen naar 024-3246146.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4