Previous Page  30 / 76 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 30 / 76 Next Page
Page Background

D

E

J

U W E L I E R

N R

2 2 0 1 6

30

I

N T E R V I E W

HET SUCCESVERHAAL

VAN

CLUSE

BEGINT NU PAS

Het kan héél snel gaan, zo blijkt maar weer eens. Rudyard en Ed zijn daar het

levende voorbeeld van en CLUSE is hun succesverhaal. De beide heren zijn

in 2009 gestart met een webwinkel voor vrouwen (iChica) en hebben met hun

ervaring en kennis meerdere online projecten succesvol opgezet. De grote

droom – het oprichten van een eigen horlogemerk – kreeg in 2012 gestalte.

Na jarenlang vol interesse grote beurzen bezocht te hebben zoals BaselWorld,

kwam het idee om zelf een horlogemerk op te zetten onder het bedrijf Europe

Watch Group.

SOCIAL MEDIA

“We zagen de minimalistische horlogetrend ontstaan, mede door onze bezoe-

ken aan BaselWorld en de vele jonge vrouwen die bij ons in het bedrijf werk-

zaam zijn. In 2012 is het plan ontstaan om zelf een horlogemerk voor vrouwen

in de markt te zetten en in 2013 zijn we begonnen met CLUSE. Voor ons was

het een logische stap om met een damesmerk te starten en de marketing via

social media op te zetten. Door onze werkzaamheden als online marketeers en

door onze ervaring in de online verkoop waren de tools voorhanden om CLUSE

meteen goed te positioneren en onder de aandacht te brengen. Onze doelgroep

– vrouwen tussen de 18 en 35 – is te bereiken via Facebook en Instagram, dus

hebben we onze pijlen op deze social media gericht”, aldus Rudyard

“Wat ons opviel in de horlogebranche is dat vakmanschap hoog aangeschreven

staat, maar de vormen van marketing op zijn zachts gezegd achterhaald waren”,

zo gaat Ed verder. “Je ziet veel merken een traditionele vorm van marketing

bedrijven, maar online marketing wordt nog niet veel ingezet. Daarmee konden

we ons meteen onderscheiden en je creëert in eerste instantie een vraag bij

consumenten. Daarbij kun je door online marketing je doelgroep gericht berei-

ken. Dat heeft meteen zijn vruchten afgeworpen voor ons.”

SERVICE

In eerste instantie was het voor Rudyard en Ed belangrijk om te zorgen voor een

kwalitatief hoogwaardig product, maar ook voor een goede aftersales service.

“Goede service is van essentieel belang bij online verkoop. Je moet kunnen

rekenen op een leverancier die voor je klaar staat. Toen we met CLUSE begon-

nen was dat een heel belangrijk punt. We hebben dan ook onze eigen horloge-

HET NEDERLANDSE HORLOGEMERK CLUSE MAG DAN PAS SINDS

2013 OFFICIEEL ‘OP DE MARKT ZIJN’, IN EEN PAAR JAAR TIJD IS HET

MERK UITGEGROEID TOT ÉÉN VAN DE SNELST GROEIENDE HORLO-

GEMERKEN OP DEZE WERELD. DAT IS MEDE GEREALISEERD DOOR

DE ENORM STERKE AANWEZIGHEID VAN CLUSE OP SOCIAL MEDIA.

ZO HEEFT HET MERK OP FACEBOOK MEER DAN EEN HALF MILJOEN

LIKES EN OP INSTAGRAM ZIJN ER MAAR LIEFST 250.000 VOLGERS.

DRIJVENDE KRACHTEN ACHTER CLUSE ZIJN RUDYARD BEKKER EN

ED POSTMUS, ONLINE MARKETEERS EN HORLOGELIEFHEBBERS PUR

SANG. “HET IS ALTIJD EEN WENS VAN ONS GEWEEST OM EEN

EIGEN HORLOGEMERK TE STARTEN”, ZO HOORT DE REDACTIE VAN

VAKTIJDSCHRIFT DE JUWELIER ONDER MEER VAN DE HEREN ALS WIJ

OP BEZOEK ZIJN IN AMSTERDAM.

Ed Postmus & Rudyard Bekker