D
E
J
U W E L I E R
N R
2 2 0 1 6
30
I
N T E R V I E W
HET SUCCESVERHAAL
VAN
CLUSE
BEGINT NU PAS
Het kan héél snel gaan, zo blijkt maar weer eens. Rudyard en Ed zijn daar het
levende voorbeeld van en CLUSE is hun succesverhaal. De beide heren zijn
in 2009 gestart met een webwinkel voor vrouwen (iChica) en hebben met hun
ervaring en kennis meerdere online projecten succesvol opgezet. De grote
droom – het oprichten van een eigen horlogemerk – kreeg in 2012 gestalte.
Na jarenlang vol interesse grote beurzen bezocht te hebben zoals BaselWorld,
kwam het idee om zelf een horlogemerk op te zetten onder het bedrijf Europe
Watch Group.
SOCIAL MEDIA
“We zagen de minimalistische horlogetrend ontstaan, mede door onze bezoe-
ken aan BaselWorld en de vele jonge vrouwen die bij ons in het bedrijf werk-
zaam zijn. In 2012 is het plan ontstaan om zelf een horlogemerk voor vrouwen
in de markt te zetten en in 2013 zijn we begonnen met CLUSE. Voor ons was
het een logische stap om met een damesmerk te starten en de marketing via
social media op te zetten. Door onze werkzaamheden als online marketeers en
door onze ervaring in de online verkoop waren de tools voorhanden om CLUSE
meteen goed te positioneren en onder de aandacht te brengen. Onze doelgroep
– vrouwen tussen de 18 en 35 – is te bereiken via Facebook en Instagram, dus
hebben we onze pijlen op deze social media gericht”, aldus Rudyard
“Wat ons opviel in de horlogebranche is dat vakmanschap hoog aangeschreven
staat, maar de vormen van marketing op zijn zachts gezegd achterhaald waren”,
zo gaat Ed verder. “Je ziet veel merken een traditionele vorm van marketing
bedrijven, maar online marketing wordt nog niet veel ingezet. Daarmee konden
we ons meteen onderscheiden en je creëert in eerste instantie een vraag bij
consumenten. Daarbij kun je door online marketing je doelgroep gericht berei-
ken. Dat heeft meteen zijn vruchten afgeworpen voor ons.”
SERVICE
In eerste instantie was het voor Rudyard en Ed belangrijk om te zorgen voor een
kwalitatief hoogwaardig product, maar ook voor een goede aftersales service.
“Goede service is van essentieel belang bij online verkoop. Je moet kunnen
rekenen op een leverancier die voor je klaar staat. Toen we met CLUSE begon-
nen was dat een heel belangrijk punt. We hebben dan ook onze eigen horloge-
HET NEDERLANDSE HORLOGEMERK CLUSE MAG DAN PAS SINDS
2013 OFFICIEEL ‘OP DE MARKT ZIJN’, IN EEN PAAR JAAR TIJD IS HET
MERK UITGEGROEID TOT ÉÉN VAN DE SNELST GROEIENDE HORLO-
GEMERKEN OP DEZE WERELD. DAT IS MEDE GEREALISEERD DOOR
DE ENORM STERKE AANWEZIGHEID VAN CLUSE OP SOCIAL MEDIA.
ZO HEEFT HET MERK OP FACEBOOK MEER DAN EEN HALF MILJOEN
LIKES EN OP INSTAGRAM ZIJN ER MAAR LIEFST 250.000 VOLGERS.
DRIJVENDE KRACHTEN ACHTER CLUSE ZIJN RUDYARD BEKKER EN
ED POSTMUS, ONLINE MARKETEERS EN HORLOGELIEFHEBBERS PUR
SANG. “HET IS ALTIJD EEN WENS VAN ONS GEWEEST OM EEN
EIGEN HORLOGEMERK TE STARTEN”, ZO HOORT DE REDACTIE VAN
VAKTIJDSCHRIFT DE JUWELIER ONDER MEER VAN DE HEREN ALS WIJ
OP BEZOEK ZIJN IN AMSTERDAM.
Ed Postmus & Rudyard Bekker