D
E
J
U W E L I E R
N R
2 2 0 1 6 31
makers in dienst die vooraf al de kwaliteit waarborgen. Ook bij het fabriceren
van minimalistische horloges is dat belangrijk, want de kwetsbaarheid zit in de
details.”
FASHION
Waar horlogemerken zichzelf van oudsher vooral als horlogemerk presenteren,
is CLUSE in eerste instantie een echt fashionmerk. “Voor onze doelgroep met
jonge vrouwen zou een horloge onder de € 100,- veel meer als fashionacces-
soire gebrand moeten worden”, vertelt Rudyard. “Voor veel CLUSE-dragers is
hun horloge vaak het eerste horloge dat ze dragen en ze zien het veel meer als
een accessoire. Dat zien wij ook op Facebook en Instagram, waar foto’s worden
gedeeld met CLUSE als fashion statement in combinatie met armbandjes en der-
gelijke. Dat heeft er ook voor gezorgd dat we onze aandacht in eerste instantie
niet op het juwelierskanaal hebben gericht, maar op concept- en fashion stores.
Daar koopt onze doelgroep en daarbij zijn eigenaren van deze winkels ook veel
online te vinden en volgen ze de trends via social media, waardoor ze bij ons
terecht kwamen.”
JUWELIERSBRANCHE
Je merkt aan alles dat Rudyard en Ed heel goed na hebben gedacht over
alle aspecten die komen kijken bij het opstarten van een horlogemerk. Het
design is minimalistisch, maar ook modieus door kleurgebruik en materi-
alen, de kwaliteit is gewaarborgd en hoogwaardig, de prijs is enorm goed
met verkoopprijzen onder de €100,-, de modellen beschikken over makke-
lijk te verwisselen horlogebanden en de marketing is bijzonder sterk, waar-
door er een vraag gecreëerd wordt bij consumenten. Alle ingrediënten zijn
dan ook aanwezig om nu het dealernetwerk uit te breiden richting juwe-
liers. “De juweliersbranche is toch wat traditioneler ingesteld, dus juweliers
zijn wat terughoudend om nieuwe, onbekende merken op te nemen. Dat is
ook bij ons het geval geweest. Trendjuweliers zoals bijvoorbeeld Brandfield
waren wel snel overtuigd en we merken nu ook dat juweliers het succes
van CLUSE onderkennen. In de ons omringende landen zoals Frankrijk en
Duitsland, maar ook in Nederland hebben we het afgelopen jaar al wel een
goed dealernetwerk opgebouwd met juweliers en de verkoopcijfers zijn
enorm hoog. Dat willen we nu verder uitbreiden”, zegt Ed.
“We zijn misschien wel het snelst groeiende horlogemerk ter wereld”,
zo vult Rudyard aan. “We hebben dan ook een sterk en solide verhaal te
vertellen. We hebben een prachtig merk, dat verkoopt als een trein en we
investeren dagelijks enorme bedragen om online zichtbaar te zijn, waar
juweliers van kunnen profiteren. We creëren een grote vraag. De kansen
voor juweliers zijn er met CLUSE zeker, want het is ons duidelijk geworden
dat mensen toch veel waarde hechten bij de verkoop van een horloge aan
een fysiek verkooppunt waar ze de modellen kunnen zien én waar ze terug
kunnen komen mocht er onverhoopt iets gebeuren met het horloge. De
juwelier heeft op dat punt een duidelijk streepje voor door de aanwezige
kennis en kunde op bijvoorbeeld concept- en fashion stores. Dit is voor ons
dan ook een logische stap, om CLUSE bij specialisten te verkopen. Speciaal
voor juweliers hebben wij POS-materiaal laten maken dat aansluit bij alle
wensen. Bij een startorder krijgt een juwelier de display ter beschikking.”
GROTE STAPPEN
Het is eigenlijk niet te bevatten, maar in twee jaar tijd heeft CLUSE de
internationale markt bestormd. Het bedrijf is wereldwijd actief, heeft meer
dan 600 verkooppunten en realiseerde vorig jaar in november en decem-
ber nog een omzetgroei van 800%. “We hebben als bedrijf grote stappen
gezet. We hebben de voorraden gelukkig op peil. Het is een intensieve
tijd geweest, maar heel mooi om mee te maken. We merken dat we steeds
meer omarmd worden door de markt. Het is nu zaak om op deze voet door
te gaan.”
Zelf geven de mannen aan dat het verhaal van CLUSE nu pas begint. “Dat
komt omdat we nu klaar zijn om onze distributiekanalen uit te breiden en
te optimaliseren. In Duitsland en Frankrijk werken we nog niet eens met
agenten of een distributeur, maar ook in Nederland hebben we met 130
verkooppunten nog genoeg ruimte voor uitbreiding. Er is dus nog heel veel
mogelijk. The sky is the limit.”
Meer informatie:
CLUSE Watches
Tel. 020-8932151
www.clusewatches.com