Previous Page  45 / 76 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 45 / 76 Next Page
Page Background

BAS VERDONK IS EEN WARE AMBASSADEUR VAN DE JUWELIERSBRANCHE. ALS VERMAARD GOUDSMID MET ZIJN PAS GELANCEERDE EIGEN SIE-

RADENLIJN EN AGENT VAN EEN BEKEND MERK PROBEERT HIJ HET AMBACHT VAN GOUDSMEDEN EN SIERADEN IN HET ALGEMEEN IN DE SPOT-

LIGHT TE PLAATSEN. HIJ HEEFT AL EEN PRACHTIG PODIUM GECREËERD VOOR ZICHZELF, WANT HIJ IS WERKZAAM ALS STYLIST VAN DE LADIES OF

SOUL, EEN GRAAG GEZIENE GAST BIJ KOFFIETIJD ÉN COLUMNIST VAN HET NIEUWE MAGAZINE ‘VRIENDEN’. WIJ KENNEN BAS ALS IEMAND

MET EEN DUIDELIJKE MENING OVER ONZE BRANCHE EN HEBBEN HEM BEREID GEVONDEN OOK ALS VASTE COLUMNIST VAN VAKTIJDSCHRIFT

DE JUWELIER ZIJN MENING TE VERKONDIGEN. HIERONDER LEEST U ZIJN EERSTE COLUMN, WAAR BAS ZIJN ZORGEN UIT OVER HET VAK.

Samen staan we sterk!

Ik vind het geweldig: de styling verzorgen

voor de Voice of Holland en Ladies of

Soul, extreme sieraden vervaardigen voor

de Fashion week en het live goudsmeden

bij Koffietijd. Het schrijven van artike-

len voor magazines en mijn columns in

‘Vrienden’ is ook een hobby geworden.

Allemaal dingen die ik met veel passie

doe. Ik vermaak mij opperbest. Maar ‘het

leuk vinden’ is niet de reden waarom ik

het doe. Ik doe het omdat het broodnodig

is. Omdat ik denk dat het van levensbe-

lang is zelfs. Ons geliefde vak is namelijk

stervende. Zo, ik heb het gezegd! Heb ik

nu uw overdeelde aandacht?

Je hoeft niet ver te zoeken om te zien

hoe het wél kan. Buitenlandse magazi-

nes staan bol van de fraaie sieraden en

op elke rode loper zien we de meest

prachtige juwelen. In elk ander land

‘leeft’ onze branche en krijgt ons vak de

aandacht die het verdient. In ons eigen

kikkerlandje staan de bladen vol met

advertenties van tandpasta en maandver-

band en dragen de BN’ers sieraden van

de H&M. Tijdens de grootste tv-shows

van Nederland draagt men oorbellen van

Bijou Brigitte. Winkelverkoopprijs € 3,95.

En wij staan erbij en kijken ernaar!

Ergens is er iets verschrikkelijk mis gegaan en dat mogen wij ons aantrekken.

Diamant is zirkonia geworden en het is niet meer goud wat er blinkt. De basis-

kennis van edelmetalen en edelstenen is ondergeschikt geraakt aan internet-

angst, uitverkoop en koopzondagen. Die internet-angst is eenvoudig te pareren

met parate kennis. Met knowhow van het vak zullen de stenen winkels overwin-

nen. Waar is de trots gebleven voor ons werk? Waar is de liefde en passie die dit

vak zo ontzettend mooi maken? Creativiteit heeft plaatsgemaakt voor angst. We

dragen ons vak niet meer uit en hopen dat de consument de winkels binnenlo-

pen. We vergeten dat WIJ de macht hebben om trends te creëren en het vak te

laten groeien door onze vakkennis. Er is een status quo tussen de groothandel

en de juwelier. De een kijkt naar de ander en hoopt op de eerste beweging. De

ultieme ‘stare-down’, maar stilstand betekent nog steeds achteruitgang.

We moeten schouder aan schouder het vak weer onder de aandacht van de

consument brengen. De tijden van ‘geef goud als je van elkaar houdt’ gaan dan

weer herleven. Door de moeizame jaren tijdens de crisis is veel verloren gegaan

maar daardoor is er, juist nu, veel te winnen. Juweliers en groothandels moeten

de handen ineen slaan zodat het vak weer gouden tijden gaat beleven. Gelukkig

zijn er bedrijven die hierin het voortouw nemen en die de synergie opzoe-

ken tussen groothandel, juwelier en consument. Merken als S!LK Jewellery,

Monzario en Karma. Juweliers die hun nek uit durven steken en actief ons vak

weer promoten zijn er gelukkig ook en initiatieven als ‘de dag van het sieraad’

(laten we daar per direct ‘het jaar van het sieraad’ van maken) geven de branche

weer een boost. Hulde aan deze bedrijven die het voortouw nemen. Dat zijn

dan ook de bedrijven van de toekomst.

Ik hoop van harte dat ik met mijn werkzaamheden een begin heb gemaakt, als

is het maar een klein duwtje in de juiste richting. Het begin hopelijk ook van

een gezamenlijke effort. De branche moet gereanimeerd worden zodat ons

prachtige vak wederom tot leven komt bij de consument. Samen staan we sterk!

Reageren op deze column kan via

bas@basverdonkjewels.nl

Bas Verdonk

D

e

J

u w e l i e r

n r

2 2 0 1 7

45

C

o l u m n

B

a s

V

e r d o n k