BAS VERDONK IS EEN WARE AMBASSADEUR VAN DE JUWELIERSBRANCHE. ALS VERMAARD GOUDSMID MET ZIJN PAS GELANCEERDE EIGEN SIE-
RADENLIJN EN AGENT VAN EEN BEKEND MERK PROBEERT HIJ HET AMBACHT VAN GOUDSMEDEN EN SIERADEN IN HET ALGEMEEN IN DE SPOT-
LIGHT TE PLAATSEN. HIJ HEEFT AL EEN PRACHTIG PODIUM GECREËERD VOOR ZICHZELF, WANT HIJ IS WERKZAAM ALS STYLIST VAN DE LADIES OF
SOUL, EEN GRAAG GEZIENE GAST BIJ KOFFIETIJD ÉN COLUMNIST VAN HET NIEUWE MAGAZINE ‘VRIENDEN’. WIJ KENNEN BAS ALS IEMAND
MET EEN DUIDELIJKE MENING OVER ONZE BRANCHE EN HEBBEN HEM BEREID GEVONDEN OOK ALS VASTE COLUMNIST VAN VAKTIJDSCHRIFT
DE JUWELIER ZIJN MENING TE VERKONDIGEN. HIERONDER LEEST U ZIJN EERSTE COLUMN, WAAR BAS ZIJN ZORGEN UIT OVER HET VAK.
Samen staan we sterk!
Ik vind het geweldig: de styling verzorgen
voor de Voice of Holland en Ladies of
Soul, extreme sieraden vervaardigen voor
de Fashion week en het live goudsmeden
bij Koffietijd. Het schrijven van artike-
len voor magazines en mijn columns in
‘Vrienden’ is ook een hobby geworden.
Allemaal dingen die ik met veel passie
doe. Ik vermaak mij opperbest. Maar ‘het
leuk vinden’ is niet de reden waarom ik
het doe. Ik doe het omdat het broodnodig
is. Omdat ik denk dat het van levensbe-
lang is zelfs. Ons geliefde vak is namelijk
stervende. Zo, ik heb het gezegd! Heb ik
nu uw overdeelde aandacht?
Je hoeft niet ver te zoeken om te zien
hoe het wél kan. Buitenlandse magazi-
nes staan bol van de fraaie sieraden en
op elke rode loper zien we de meest
prachtige juwelen. In elk ander land
‘leeft’ onze branche en krijgt ons vak de
aandacht die het verdient. In ons eigen
kikkerlandje staan de bladen vol met
advertenties van tandpasta en maandver-
band en dragen de BN’ers sieraden van
de H&M. Tijdens de grootste tv-shows
van Nederland draagt men oorbellen van
Bijou Brigitte. Winkelverkoopprijs € 3,95.
En wij staan erbij en kijken ernaar!
Ergens is er iets verschrikkelijk mis gegaan en dat mogen wij ons aantrekken.
Diamant is zirkonia geworden en het is niet meer goud wat er blinkt. De basis-
kennis van edelmetalen en edelstenen is ondergeschikt geraakt aan internet-
angst, uitverkoop en koopzondagen. Die internet-angst is eenvoudig te pareren
met parate kennis. Met knowhow van het vak zullen de stenen winkels overwin-
nen. Waar is de trots gebleven voor ons werk? Waar is de liefde en passie die dit
vak zo ontzettend mooi maken? Creativiteit heeft plaatsgemaakt voor angst. We
dragen ons vak niet meer uit en hopen dat de consument de winkels binnenlo-
pen. We vergeten dat WIJ de macht hebben om trends te creëren en het vak te
laten groeien door onze vakkennis. Er is een status quo tussen de groothandel
en de juwelier. De een kijkt naar de ander en hoopt op de eerste beweging. De
ultieme ‘stare-down’, maar stilstand betekent nog steeds achteruitgang.
We moeten schouder aan schouder het vak weer onder de aandacht van de
consument brengen. De tijden van ‘geef goud als je van elkaar houdt’ gaan dan
weer herleven. Door de moeizame jaren tijdens de crisis is veel verloren gegaan
maar daardoor is er, juist nu, veel te winnen. Juweliers en groothandels moeten
de handen ineen slaan zodat het vak weer gouden tijden gaat beleven. Gelukkig
zijn er bedrijven die hierin het voortouw nemen en die de synergie opzoe-
ken tussen groothandel, juwelier en consument. Merken als S!LK Jewellery,
Monzario en Karma. Juweliers die hun nek uit durven steken en actief ons vak
weer promoten zijn er gelukkig ook en initiatieven als ‘de dag van het sieraad’
(laten we daar per direct ‘het jaar van het sieraad’ van maken) geven de branche
weer een boost. Hulde aan deze bedrijven die het voortouw nemen. Dat zijn
dan ook de bedrijven van de toekomst.
Ik hoop van harte dat ik met mijn werkzaamheden een begin heb gemaakt, als
is het maar een klein duwtje in de juiste richting. Het begin hopelijk ook van
een gezamenlijke effort. De branche moet gereanimeerd worden zodat ons
prachtige vak wederom tot leven komt bij de consument. Samen staan we sterk!
Reageren op deze column kan via
bas@basverdonkjewels.nlBas Verdonk
D
e
J
u w e l i e r
n r
2 2 0 1 7
45
C
o l u m n
B
a s
V
e r d o n k