D
E
J
U W E L I E R
N R
3 2 0 1 6 65
KRACHT
Wij vragen Anja waarom ze denkt dat de afgelopen
vijftien jaar zo goed verlopen zijn. “Dat heeft denk
ik toch te maken met onze klantvriendelijkheid,
onze goede service en ons uitgebalanceerd assor-
timent. We luisteren heel goed naar onze klanten
op het gebied van merken. Scherpenzeel is maar
een klein dorp met bijna tienduizend inwoners,
maar daarnaast hebben we ook een regiofunctie.
Dat houdt in dat je veel moet kunnen bieden. We
gaan ook regelmatig naar beurzen om te kijken naar
nieuwe merken en de laatste trends. Ik ben op dit
moment heel tevreden over ons assortiment, maar
er zou her en der nog wel wat aanvulling mogen
komen. Mijn man wil nog wel een Zwitsers horloge-
merk en ik zou graag nog bijvoorbeeld Michael Kors
willen opnemen.”
VERBOUWING
Als meest recente hoogtepunt stipt Anja de verbou-
wing van de winkel in Scherpenzeel aan. “Twee jaar
geleden hebben we de winkel helemaal aangepakt.
We hebben het interieur in een moderner jasje
gestoken en de algehele sfeer naar een hoger plan
getild. Dat heeft zeker gewerkt.” Vanuit de win-
kel komen medewerkers Erna Oskam en Suzanne
bedrijf jezelf profileert. “Mensen oriënteren zich bijvoorbeeld online, dus is
het belangrijk dat je daar vindbaar bent. We hebben dan ook een eigen web-
shop, maar die is verre van compleet. We zijn destijds met het Yizz-verhaal
meegegaan, maar het is toch een beetje teleurstellend hoeveel leveranciers
uiteindelijk meedoen. Dat is jammer, want ik heb zelf geen tijd of verstand
om goed bezig te zijn met een webshop. Maar zoals gezegd komen mensen
met redelijk wat voorkennis de winkel in, maar toch merk je dat ze open staan
voor advies. Zo kun je ze toch nog een bepaalde richting op sturen.”
Op social media is Juwelier C. ter Maaten ook terug te vinden. “Dat is iets dat
er ook echt bij hoort tegenwoordig. Daarvoor richt ik me wel op de meiden
die hier werken, want zij zijn daar veel beter in. Het werkt ook echt als je
nieuwe producten op Facebook zet. Je hebt direct contact met je doelgroep
en interactie, want het wordt geliked of ze reageren op een bericht. Laatst
plaatsten we een nieuwe armband en daar kregen we heel veel reacties op.
Dan weet je ook dat iets aanslaat.”
ACTIES
Iets waar sowieso veel reacties op kwamen was het vijftienjarig jubileum. “We
hebben niet heel veel ruchtbaarheid gegeven aan het vijftienjarig bestaan,
maar we hebben een paar leuke acties opgezet waarmee we onze klanten
konden bedanken voor hun steun de afgelopen jaren. Dat wil zeggen dat
klanten de hele maand mei bij besteding van elke € 25,- een lot kregen om in
te vullen en aan het einde van de maand kregen twintig mensen een cadeau-
bon van € 50,-. Daarnaast hadden we speciale tasjes en kregen mensen een
mooie pen.”
En hoe ziet Anja de komende jaren tegemoet? “We gaan gewoon lekker door
op de manier zoals we nu werken. We zijn geen trendsetter, maar lopen iets
meer achter de trend aan. Dat werkt prima voor ons. En met twee winkels
kunnen we alles nog goed behappen. Een derde winkel komt er in ieder geval
niet. We willen ook lekker van onze vrije tijd kunnen genieten”, zegt Anja
tot slot.
Lindhout aangesneld. Ook zij zijn heel tevreden over de ‘nieuwe’ winkel. “Het voelde des-
tijds of we een nieuwe start maakten”, vertelt Suzanne. “Het heeft zeker bijgedragen aan de
werksfeer. De winkel is heel mooi geworden en je werkt er toch ook met wat meer plezier.
Daarbij zijn klanten heel enthousiast en daar draait het uiteindelijk om”, zo vult Erna aan.
ONLINE PROFILERING
In de afgelopen vijftien jaar is natuurlijk veel veranderd, zeker de consument en hoe je als