Previous Page  66 / 68 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 66 / 68 Next Page
Page Background

C

O L U M N

– A

L O N

B

E N

J

O S E P H

HET LIJKT WEL OF IK STEEDS VAKER HOOR VAN COLLEGAE DAT ZE NIET MEER NAAR BAZEL AFREIZEN OM DE GROOTSTE VAKBEURS IN ONZE

INDUSTRIE, BASELWORLD, TE BEZOEKEN. STEEDS VAKER VRAAG IK MIJ AF OF HET EEN TEKEN AAN DE WAND IS VOOR VAKBEURZEN OF DAT

HET VAN TIJDELIJKE AARD IS DAT JUWELIERS OM VERSCHILLENDE REDENEN VAKBEURZEN NIET MEER BEZOEKEN. DUS BEN IK GAAN NADEN-

KEN OVER DE ESSENTIE VAN (VAK)BEURZEN.

De essentie van

vakbeurzen

Iedereen heeft de Financiële Crisis van 2008 nog vers in het geheugen en het

lijkt of wij daar nog steeds niet volledig uit zijn gekomen. Maar de afgelopen

zes maanden lijkt het allemaal erger te worden in de wereld: Aziatische crisis,

Russische crisis, bloedbaden in het Midden Oosten, vluchtelingen die nergens

welkom zijn, twijfels over Schengen, een mogelijke Brexit, afschuwelijke

terroristische aanslagen, mogelijkheid dat Trump de machtigste man van de

wereld wordt, natuurrampen die erger worden, scherpe daling van olieprij-

zen en tot slot het ene na de andere faillissement van retail-iconen in het

Nederlandse winkellandschap. Dat lijkt genoeg redenen om negatief te wor-

den en niet af te reizen naar welke beurs dan ook… Dat zou u denken, maar

wij zijn toch ondernemers? En, wat doen ondernemers? Twee dingen doen wij

allemaal heel goed: altijd positief en optimistisch zijn en altijd anticyclisch

denken en investeren.

Tot nu toe heb ik dit jaar twee internationale vakbeurzen bezocht, namelijk

SIHH te Genève in januari en BaselWorld in maart. Voor mij was dit het der-

tiende SIHH en 26e BaselWorld bezoek op rij. Dit jaar zitten nog voor mij in

de pijpleiding een bezoek aan Vicenzaoro te Vicenza, Shopping Today en de

Najaarsbeurs beide te Utrecht, allen in maand september. In het verleden heb

ik meerdere malen de volgende vakbeurzen bezocht: Inhorgenta te München,

JCK te Las Vegas en HKTDC te Hong Kong.

De meeste collegae die zo min mogelijk beurzen bezoeken geven vaak als

argumentatie: te duur, geen tijd, geen zin, te vermoeiend, waarom zou ik

gaan als de vertegenwoordigers mij toch bezoeken, merken pushen mij om

te veel te kopen tijdens de beurs, etc. Dit is maar een topje van de ijsberg

qua argumenten. Velen vragen mij dan ook waarom ik jaar in en jaar uit naar

deze beurzen ga. Daar kan ik altijd met veel enthousiasme op antwoorden:

ten eerste is het super leuk en gezellig, want je hoort het laatste nieuws,

ziet oude vrienden uit de hele wereld en maakt nieuwe vrienden uit de hele

wereld. Ten tweede is het voor ons bedrijf Ace Juweliers heel belangrijk dat

wij als eerste de nieuwste collecties geleverd krijgen van merken die wij

voeren, dus betekent dat ook de eerste dag bestellen op de beurs (vooral de

limited edition producten). Ten derde is het belangrijk om te netwerken met

onze partners, op officieel niveau overdag en informeel in de avonden. En, tot

slot, misschien wel het belangrijkste reden, om nieuwe merken en producten

te vinden.

Misschien een minder sterk argument, maar ik vind het geestverruimend en

horizon-verbredend om meetings te houden buiten de vier muren van mijn

eigen kantoor. Het is goed om in een andere setting te zitten met andere

gezichten. Daarbij is het moeilijk echt tijd te nemen voor jouw eigen partner

als men in de eigen zaak zit en dat merk je pas op als je in een andere ‘set-

ting’ zit: er ontstaan kwalitatieve gesprekken. Voor mij is dat ook een belang-

rijke reden om zakelijke meetings buiten de winkel te houden en daarom

is een vakbeurs een ideale locatie naar mijn mening. Een locatie met echte

fysieke producten, dit in tegenstelling tot vertegenwoordigers die praktisch

geen fysieke voorraden meer hebben en alles van papier of een iPad verkopen

aan ons als ze de juweliers lokaal bezoeken.

Maar zelfs voor de zwaarste sceptici van vakbeurzen, die ik niet met deze

zwaarwegende motivaties kan overtuigen van het nut van beursbezoeken,

heb ik nog een stok achter de deur: wat voor een figuur slaat u als juwelier

als u geen vakbeurzen bezoekt, maar de top 5% van uw eigen klanten gaan

zelfstandig naar diezelfde beurs? Hoe reflecteert dat dan op u als ondernemer,

Alon Ben Joseph

vakman en juwelier? Ik hoor u al denken, wat kan die Alon toch overdrij-

ven… Laat mij u overtuigen: ik kan u zwart op wit meegeven dat de top 5%

van onze klanten al jaren achter elkaar zelfstandig naar Bazel afreizen en

BaselWorld bezoeken. Vaak ook nog eens op de openingsdag. Die juweliers

die uitgenodigd worden voor de ‘gesloten’ beurs SIHH beargumenteren dat

die consumenten ‘gelukkig’ niet binnen komen op deze luxe B2B beurs.

Maar, dan moet ik ze er op wijzen dat de afgelopen drie jaar de knop om is

bij de organisatie van SIHH en sindsdien ook consumenten, naast de juwe-

liers en pers, persoonlijk uitgenodigd worden op deze beurs (en dit in alle

geuren en kleuren delen op social media). Er gaan zelfs geruchten dat consu-

menten entreekaarten kunnen kopen voor SIHH 2017. En, het frappante is dat

die consumenten nog meer als VIP’s ontvangen worden ten opzichte van ons,

de juweliers. Juist daarom is het van essentieel belang dat u als vakman aan-

wezig bent op een dergelijke beurs, zij aan zij met uw eigen klant. Dat biedt

weer kansen, want in plaats van die klant te bellen over een pre-order van

een noviteit of een foto van het product per Whatsapp te sturen, kunt u ter

plekke die order accepteren van uw eigen consument! De essentie van een

vakbeurs is in mijn bescheiden mening dan ook het samenbrengen van men-

sen: merken, distributeurs, agenten, journalisten, juweliers én consumenten.

Een plek waar u onmogelijk kunt schitteren door afwezigheid.

Tot slot wil ik delen dat ik zo erg geloof in vakbeurzen, dat Ace Juweliers,

samen met onze vakbroeders binnen de Leading Jewelers of the Netherlands

(LJN), de eerste editie van Salon 0024 in het prestigieuze Amstel Hotel in

onze hoofdstad hebben gesteund door als eerste partners te tekenen voor

participatie. Dit is een fantastisch event geworden wat goed is ontvangen en

bezocht door zowel consumenten, collega-juweliers, leveranciers en journa-

listen! In mijn volgende column zal ik er dieper op ingaan waarom dit event

een succes was en waarom er een behoefte aan was. Misschien een teken aan

de wand dat er op lokaal niveau (Benelux) een dependance van BaselWorld

zou moeten komen?! Persoonlijk ben ik gek op interactie en ben benieuwd

wat uw favoriete vakbeurs is en waarom. Ik hoor graag van u!

Reageren op deze column is mogelijk door een e-mail te sturen naar

alon@oakconsultancy.com

of te bellen naar Oak Consultancy,

tel. 020-2602100. Aanvullende informatie is ook beschikbaar op

OakConsultancy.com.

66

D

E

J

U W E L I E R

N R

3 2 0 1 6