C
O L U M N
– A
L O N
B
E N
J
O S E P H
HET LIJKT WEL OF IK STEEDS VAKER HOOR VAN COLLEGAE DAT ZE NIET MEER NAAR BAZEL AFREIZEN OM DE GROOTSTE VAKBEURS IN ONZE
INDUSTRIE, BASELWORLD, TE BEZOEKEN. STEEDS VAKER VRAAG IK MIJ AF OF HET EEN TEKEN AAN DE WAND IS VOOR VAKBEURZEN OF DAT
HET VAN TIJDELIJKE AARD IS DAT JUWELIERS OM VERSCHILLENDE REDENEN VAKBEURZEN NIET MEER BEZOEKEN. DUS BEN IK GAAN NADEN-
KEN OVER DE ESSENTIE VAN (VAK)BEURZEN.
De essentie van
vakbeurzen
Iedereen heeft de Financiële Crisis van 2008 nog vers in het geheugen en het
lijkt of wij daar nog steeds niet volledig uit zijn gekomen. Maar de afgelopen
zes maanden lijkt het allemaal erger te worden in de wereld: Aziatische crisis,
Russische crisis, bloedbaden in het Midden Oosten, vluchtelingen die nergens
welkom zijn, twijfels over Schengen, een mogelijke Brexit, afschuwelijke
terroristische aanslagen, mogelijkheid dat Trump de machtigste man van de
wereld wordt, natuurrampen die erger worden, scherpe daling van olieprij-
zen en tot slot het ene na de andere faillissement van retail-iconen in het
Nederlandse winkellandschap. Dat lijkt genoeg redenen om negatief te wor-
den en niet af te reizen naar welke beurs dan ook… Dat zou u denken, maar
wij zijn toch ondernemers? En, wat doen ondernemers? Twee dingen doen wij
allemaal heel goed: altijd positief en optimistisch zijn en altijd anticyclisch
denken en investeren.
Tot nu toe heb ik dit jaar twee internationale vakbeurzen bezocht, namelijk
SIHH te Genève in januari en BaselWorld in maart. Voor mij was dit het der-
tiende SIHH en 26e BaselWorld bezoek op rij. Dit jaar zitten nog voor mij in
de pijpleiding een bezoek aan Vicenzaoro te Vicenza, Shopping Today en de
Najaarsbeurs beide te Utrecht, allen in maand september. In het verleden heb
ik meerdere malen de volgende vakbeurzen bezocht: Inhorgenta te München,
JCK te Las Vegas en HKTDC te Hong Kong.
De meeste collegae die zo min mogelijk beurzen bezoeken geven vaak als
argumentatie: te duur, geen tijd, geen zin, te vermoeiend, waarom zou ik
gaan als de vertegenwoordigers mij toch bezoeken, merken pushen mij om
te veel te kopen tijdens de beurs, etc. Dit is maar een topje van de ijsberg
qua argumenten. Velen vragen mij dan ook waarom ik jaar in en jaar uit naar
deze beurzen ga. Daar kan ik altijd met veel enthousiasme op antwoorden:
ten eerste is het super leuk en gezellig, want je hoort het laatste nieuws,
ziet oude vrienden uit de hele wereld en maakt nieuwe vrienden uit de hele
wereld. Ten tweede is het voor ons bedrijf Ace Juweliers heel belangrijk dat
wij als eerste de nieuwste collecties geleverd krijgen van merken die wij
voeren, dus betekent dat ook de eerste dag bestellen op de beurs (vooral de
limited edition producten). Ten derde is het belangrijk om te netwerken met
onze partners, op officieel niveau overdag en informeel in de avonden. En, tot
slot, misschien wel het belangrijkste reden, om nieuwe merken en producten
te vinden.
Misschien een minder sterk argument, maar ik vind het geestverruimend en
horizon-verbredend om meetings te houden buiten de vier muren van mijn
eigen kantoor. Het is goed om in een andere setting te zitten met andere
gezichten. Daarbij is het moeilijk echt tijd te nemen voor jouw eigen partner
als men in de eigen zaak zit en dat merk je pas op als je in een andere ‘set-
ting’ zit: er ontstaan kwalitatieve gesprekken. Voor mij is dat ook een belang-
rijke reden om zakelijke meetings buiten de winkel te houden en daarom
is een vakbeurs een ideale locatie naar mijn mening. Een locatie met echte
fysieke producten, dit in tegenstelling tot vertegenwoordigers die praktisch
geen fysieke voorraden meer hebben en alles van papier of een iPad verkopen
aan ons als ze de juweliers lokaal bezoeken.
Maar zelfs voor de zwaarste sceptici van vakbeurzen, die ik niet met deze
zwaarwegende motivaties kan overtuigen van het nut van beursbezoeken,
heb ik nog een stok achter de deur: wat voor een figuur slaat u als juwelier
als u geen vakbeurzen bezoekt, maar de top 5% van uw eigen klanten gaan
zelfstandig naar diezelfde beurs? Hoe reflecteert dat dan op u als ondernemer,
Alon Ben Joseph
vakman en juwelier? Ik hoor u al denken, wat kan die Alon toch overdrij-
ven… Laat mij u overtuigen: ik kan u zwart op wit meegeven dat de top 5%
van onze klanten al jaren achter elkaar zelfstandig naar Bazel afreizen en
BaselWorld bezoeken. Vaak ook nog eens op de openingsdag. Die juweliers
die uitgenodigd worden voor de ‘gesloten’ beurs SIHH beargumenteren dat
die consumenten ‘gelukkig’ niet binnen komen op deze luxe B2B beurs.
Maar, dan moet ik ze er op wijzen dat de afgelopen drie jaar de knop om is
bij de organisatie van SIHH en sindsdien ook consumenten, naast de juwe-
liers en pers, persoonlijk uitgenodigd worden op deze beurs (en dit in alle
geuren en kleuren delen op social media). Er gaan zelfs geruchten dat consu-
menten entreekaarten kunnen kopen voor SIHH 2017. En, het frappante is dat
die consumenten nog meer als VIP’s ontvangen worden ten opzichte van ons,
de juweliers. Juist daarom is het van essentieel belang dat u als vakman aan-
wezig bent op een dergelijke beurs, zij aan zij met uw eigen klant. Dat biedt
weer kansen, want in plaats van die klant te bellen over een pre-order van
een noviteit of een foto van het product per Whatsapp te sturen, kunt u ter
plekke die order accepteren van uw eigen consument! De essentie van een
vakbeurs is in mijn bescheiden mening dan ook het samenbrengen van men-
sen: merken, distributeurs, agenten, journalisten, juweliers én consumenten.
Een plek waar u onmogelijk kunt schitteren door afwezigheid.
Tot slot wil ik delen dat ik zo erg geloof in vakbeurzen, dat Ace Juweliers,
samen met onze vakbroeders binnen de Leading Jewelers of the Netherlands
(LJN), de eerste editie van Salon 0024 in het prestigieuze Amstel Hotel in
onze hoofdstad hebben gesteund door als eerste partners te tekenen voor
participatie. Dit is een fantastisch event geworden wat goed is ontvangen en
bezocht door zowel consumenten, collega-juweliers, leveranciers en journa-
listen! In mijn volgende column zal ik er dieper op ingaan waarom dit event
een succes was en waarom er een behoefte aan was. Misschien een teken aan
de wand dat er op lokaal niveau (Benelux) een dependance van BaselWorld
zou moeten komen?! Persoonlijk ben ik gek op interactie en ben benieuwd
wat uw favoriete vakbeurs is en waarom. Ik hoor graag van u!
Reageren op deze column is mogelijk door een e-mail te sturen naar
alon@oakconsultancy.comof te bellen naar Oak Consultancy,
tel. 020-2602100. Aanvullende informatie is ook beschikbaar op
OakConsultancy.com.66
D
E
J
U W E L I E R
N R
3 2 0 1 6