Previous Page  13 / 114 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 13 / 114 Next Page
Page Background

FRISSE WIND

“Ik wil nog even terugkomen op het feit dat we geen ervaring met de

branche hadden”, zo vervolgt hij. “We hadden dan ook een hele andere

aanpak en manier van werken. Ik denk eigenlijk dat dat wel verfrissend

heeft gewerkt. Zo gingen we met de stoere, handgemaakte zilveren siera-

den naar juweliers en toonden we de producten in speciale doosjes die we

hadden laten maken. Dan was ik een tijd bezig om een groot aantal arm-

banden één voor één in en uit de verpakking te halen en te laten zien. Dat

is uiteraard niet meer het geval, maar het geeft wel aan dat we niet veel

wisten van de branche en hoe men daarin te werk ging. Wel hadden we

een enorme passie voor hetgeen waar we mee bezig waren en pakten we

het professioneel aan. Door onze marketingachtergrond hadden we gelijk

hoogwaardige brochures, gedegen POS-materiaal, opvallende verpakkingen

en een goed verhaal. Vaak hoorden we ook van juweliers dat ze het merk

al dachten te kennen, maar dat kon helemaal niet, want het merk bestond

pas net. Dat komt denk ik doordat we alles toen al tot in de puntjes hadden

geregeld.”

Door de jaren heen is S!LK steeds prominenter naar de voorgrond getre-

den. Heidi en Maarten hebben een solide basis gecreëerd voor het siera-

denmerk, helemaal volgens hun eigen visie. “In het begin deden we alles

zelf, ook het bezoeken van juweliers. De eerste veertig dealers heb ikzelf

gemaakt. Doordat ik puur over de producten kon vertellen werden mensen

ook enthousiast denk ik. Nog steeds ga ik af en toe met één van onze agen-

ten mee naar juweliers en premium-dealers. Dat vind ik leuk om te doen,

dan kan ik mijn passie overbrengen en hou ik feeling met de markt.”

HET GROTE SUCCES

“De grote doorbraak voor S!LK was het moment waarop we met Premium

Dealers zijn gaan werken. Dit begon zo’n vier jaar geleden, met Bas

Verdonk, toevallig ook één van onze agenten. Hij was onze eerste premi-

um-dealer”, aldus Maarten. “Bas was sowieso iemand die ik al kende. Hij

verkocht S!LK in ‘s-Hertogenbosch en we sparden soms over de ontwik-

keling van het merk. Na een aantal succesvolle jaren vond ik toch dat de

grote groei een beetje achter bleef. Ik vroeg toen of we bij Bas in de winkel

de hele collectie mochten leggen. We kregen een soort shop-in-shop met

alle producten. De clue zat hem in het continue up-to-date houden van het

aanbod. Elke verkochte band werd direct aangevuld. Het bleek een door-

slaand succes en zodoende was de eerste premium-dealer een feit.”

“Het succes van een goede S!LK dealer valt of staat eigenlijk met twee

dingen: enerzijds passie en anderzijds de presentatie van het merk. Geef je

een merk de ruimte om het breed en diep neer te leggen dan zal je door-

verkoop gigantisch stijgen. Passie, bevlogenheid en een berg aanstekelijke

energie zijn kernwoorden bij S!LK. Ons hele team bestaat uit zeer bevlogen

gepassioneerde mensen. Zo mag Sylvie Lapré – onze andere agent – niet

ongenoemd blijven als onderdeel van ons succes. Ik denk als je bij ons op

kantoor of op de Jewels & Watches beursvloer komt, je deze energie ook

voelt”, concludeert Heidi.

PERFECTIONISTEN

Tijdens ons gesprek met Heidi en Maarten zien wij al snel dat de twee goed

op elkaar ingespeeld zijn en elkaar aanvullen. Ook horen wij over nog een

gemene deler tussen beiden. Maarten: “We zijn allebei perfectionistisch. We

doen geen van beide concessies als het gaat om kwaliteit. Niet op product-

gebied, maar ook niet op het gebied van marketing. Eigenlijk nergens in. We

hebben vanaf het begin een bepaalde standaard als het gaat om de kwaliteit

van onze producten en die blijven we hanteren. De handgemaakte sieraden

worden in Bali vervaardigd door echte vakmensen in ons eigen atelier. Ik heb

diepe respect voor onze mensen daar, het zijn net ingenieurs. Wij zorgen er

op onze beurt weer voor dat zij een goed bestaan hebben en uitzicht op een

mooie toekomst. Dat vinden wij heel belangrijk om te doen en geeft ons veel

voldoening.”

“Maar ook op marketinggebied houden we de touwtjes strak in eigen han-

den”, vult Heidi aan. “We hebben natuurlijk wel eens geprobeerd om dingen

uit te besteden, maar daar werden we heel ongelukkig van. Je bent gewoon

heel veel tijd kwijt om het alsnog goed te doen, zoals je het zelf voor ogen

hebt. Wij hebben zo’n sterke eigen visie en daarom doen we het liever zelf.

Daarbij vind ik het juist geweldig om met marketing bezig te zijn. Niets is

mooier dan het bouwen van je eigen merk! Waarom zou ik dat dan uit han-

den geven?”, vraagt ze zich hardop af.

SERVICE

Een ander aspect waarmee Heidi en Maarten zich proberen te onderscheiden,

is service. Heidi: “Iedereen vertelt natuurlijk wat een goede service ze verle-

nen, maar wij zetten echt een stapje extra voor onze klanten. Een snelle leve-

ring is een gegeven voor ons. Ook daar worden geen concessies in gedaan.

We zijn door de jaren heen hard gegroeid, maar het allerbelangrijkste voor

ons is dat we onze trouwe klanten goed kunnen beleveren.”

TIEN JAAR S!LK

Dit jaar wordt het tienjarig jubileum gevierd. Wij vragen Heidi en Maarten

waar ze denken te staan? “Ik denk dat we het ontzettend goed gedaan heb-

ben en een goede positie hebben verworven. Er zit echt een stijgende lijn

in alles. We hebben ons ontwikkeld en bewezen in het afgelopen decennia.

Persoonlijk gezien hebben we komend vanuit het niets, echt onze droom

gerealiseerd. Maar er zijn nog zoveel ideeën, op naar de volgende tien suc-

cesvolle jaren”, zegt Heidi lachend. “We hebben voor het tienjarig jubileum

een limited edition armband uitgebracht”, geeft Maarten aan. “We hebben

hele goede reacties gehad en we willen later dit jaar nog een limited edition

brengen. Dat wordt natuurlijk weer heel bijzonder.”

PROFILEREN

Het valt ons op dat S!LK de laatste tijd veelvuldig op televisie en in bladen

aan bod komt. “We proberen S!LK inderdaad meer en meer te profileren. Dat

komt onder andere door de goede connecties die onze agent Bas Verdonk,

wie ook als stylist werkzaam is, heeft in de televisiewereld waar wij van kun-

nen profiteren. Dit Najaar zijn we met S!LK wederom volop terug te zien

bij onder meer de Voice of Holland, en Marco Borsato gaat met de Voice

Kids weer een S!LK armband gebruiken als coach cadeau. Maar ook zijn we

te zien in het nieuwe programma van Johnny de Mol. Er zitten nog zoveel

mooie plannen in de pen dit jaar! Dat gaat zeker bijdragen aan een nog gro-

tere naamsbekendheid.”

ONTWIKKELING

Wat mogen we dit najaar tot slot nog van S!LK verwachten? “We hebben

natuurlijk weer een aantal nieuwe modellen die we gaan introduceren én

we gaan een nieuw concept lanceren. Dat is een sieradencollectie met hele

gedetailleerde en opvallende sieraden. Daarmee kunnen onze ambachtsman-

nen en -vrouwen hun geweldige capaciteiten weer tonen en laten we als S!LK

zien dat we ons blijven ontwikkelen, want dat is zeker belangrijk. We zijn

volop in beweging.”

Meer informatie:

S!LK Jewellery

Tel. 085-5007070

www.silkjewellery.nl

“PASSIE, BEVLOGEN-

HEID EN EEN BERG

AANSTEKELIJKE ENERGIE

ZIJN KERNWOORDEN

VOOR S!LK”

D

E

J

U W E L I E R

N R

2 2 0 1 6 13

4