FRISSE WIND
“Ik wil nog even terugkomen op het feit dat we geen ervaring met de
branche hadden”, zo vervolgt hij. “We hadden dan ook een hele andere
aanpak en manier van werken. Ik denk eigenlijk dat dat wel verfrissend
heeft gewerkt. Zo gingen we met de stoere, handgemaakte zilveren siera-
den naar juweliers en toonden we de producten in speciale doosjes die we
hadden laten maken. Dan was ik een tijd bezig om een groot aantal arm-
banden één voor één in en uit de verpakking te halen en te laten zien. Dat
is uiteraard niet meer het geval, maar het geeft wel aan dat we niet veel
wisten van de branche en hoe men daarin te werk ging. Wel hadden we
een enorme passie voor hetgeen waar we mee bezig waren en pakten we
het professioneel aan. Door onze marketingachtergrond hadden we gelijk
hoogwaardige brochures, gedegen POS-materiaal, opvallende verpakkingen
en een goed verhaal. Vaak hoorden we ook van juweliers dat ze het merk
al dachten te kennen, maar dat kon helemaal niet, want het merk bestond
pas net. Dat komt denk ik doordat we alles toen al tot in de puntjes hadden
geregeld.”
Door de jaren heen is S!LK steeds prominenter naar de voorgrond getre-
den. Heidi en Maarten hebben een solide basis gecreëerd voor het siera-
denmerk, helemaal volgens hun eigen visie. “In het begin deden we alles
zelf, ook het bezoeken van juweliers. De eerste veertig dealers heb ikzelf
gemaakt. Doordat ik puur over de producten kon vertellen werden mensen
ook enthousiast denk ik. Nog steeds ga ik af en toe met één van onze agen-
ten mee naar juweliers en premium-dealers. Dat vind ik leuk om te doen,
dan kan ik mijn passie overbrengen en hou ik feeling met de markt.”
HET GROTE SUCCES
“De grote doorbraak voor S!LK was het moment waarop we met Premium
Dealers zijn gaan werken. Dit begon zo’n vier jaar geleden, met Bas
Verdonk, toevallig ook één van onze agenten. Hij was onze eerste premi-
um-dealer”, aldus Maarten. “Bas was sowieso iemand die ik al kende. Hij
verkocht S!LK in ‘s-Hertogenbosch en we sparden soms over de ontwik-
keling van het merk. Na een aantal succesvolle jaren vond ik toch dat de
grote groei een beetje achter bleef. Ik vroeg toen of we bij Bas in de winkel
de hele collectie mochten leggen. We kregen een soort shop-in-shop met
alle producten. De clue zat hem in het continue up-to-date houden van het
aanbod. Elke verkochte band werd direct aangevuld. Het bleek een door-
slaand succes en zodoende was de eerste premium-dealer een feit.”
“Het succes van een goede S!LK dealer valt of staat eigenlijk met twee
dingen: enerzijds passie en anderzijds de presentatie van het merk. Geef je
een merk de ruimte om het breed en diep neer te leggen dan zal je door-
verkoop gigantisch stijgen. Passie, bevlogenheid en een berg aanstekelijke
energie zijn kernwoorden bij S!LK. Ons hele team bestaat uit zeer bevlogen
gepassioneerde mensen. Zo mag Sylvie Lapré – onze andere agent – niet
ongenoemd blijven als onderdeel van ons succes. Ik denk als je bij ons op
kantoor of op de Jewels & Watches beursvloer komt, je deze energie ook
voelt”, concludeert Heidi.
PERFECTIONISTEN
Tijdens ons gesprek met Heidi en Maarten zien wij al snel dat de twee goed
op elkaar ingespeeld zijn en elkaar aanvullen. Ook horen wij over nog een
gemene deler tussen beiden. Maarten: “We zijn allebei perfectionistisch. We
doen geen van beide concessies als het gaat om kwaliteit. Niet op product-
gebied, maar ook niet op het gebied van marketing. Eigenlijk nergens in. We
hebben vanaf het begin een bepaalde standaard als het gaat om de kwaliteit
van onze producten en die blijven we hanteren. De handgemaakte sieraden
worden in Bali vervaardigd door echte vakmensen in ons eigen atelier. Ik heb
diepe respect voor onze mensen daar, het zijn net ingenieurs. Wij zorgen er
op onze beurt weer voor dat zij een goed bestaan hebben en uitzicht op een
mooie toekomst. Dat vinden wij heel belangrijk om te doen en geeft ons veel
voldoening.”
“Maar ook op marketinggebied houden we de touwtjes strak in eigen han-
den”, vult Heidi aan. “We hebben natuurlijk wel eens geprobeerd om dingen
uit te besteden, maar daar werden we heel ongelukkig van. Je bent gewoon
heel veel tijd kwijt om het alsnog goed te doen, zoals je het zelf voor ogen
hebt. Wij hebben zo’n sterke eigen visie en daarom doen we het liever zelf.
Daarbij vind ik het juist geweldig om met marketing bezig te zijn. Niets is
mooier dan het bouwen van je eigen merk! Waarom zou ik dat dan uit han-
den geven?”, vraagt ze zich hardop af.
SERVICE
Een ander aspect waarmee Heidi en Maarten zich proberen te onderscheiden,
is service. Heidi: “Iedereen vertelt natuurlijk wat een goede service ze verle-
nen, maar wij zetten echt een stapje extra voor onze klanten. Een snelle leve-
ring is een gegeven voor ons. Ook daar worden geen concessies in gedaan.
We zijn door de jaren heen hard gegroeid, maar het allerbelangrijkste voor
ons is dat we onze trouwe klanten goed kunnen beleveren.”
TIEN JAAR S!LK
Dit jaar wordt het tienjarig jubileum gevierd. Wij vragen Heidi en Maarten
waar ze denken te staan? “Ik denk dat we het ontzettend goed gedaan heb-
ben en een goede positie hebben verworven. Er zit echt een stijgende lijn
in alles. We hebben ons ontwikkeld en bewezen in het afgelopen decennia.
Persoonlijk gezien hebben we komend vanuit het niets, echt onze droom
gerealiseerd. Maar er zijn nog zoveel ideeën, op naar de volgende tien suc-
cesvolle jaren”, zegt Heidi lachend. “We hebben voor het tienjarig jubileum
een limited edition armband uitgebracht”, geeft Maarten aan. “We hebben
hele goede reacties gehad en we willen later dit jaar nog een limited edition
brengen. Dat wordt natuurlijk weer heel bijzonder.”
PROFILEREN
Het valt ons op dat S!LK de laatste tijd veelvuldig op televisie en in bladen
aan bod komt. “We proberen S!LK inderdaad meer en meer te profileren. Dat
komt onder andere door de goede connecties die onze agent Bas Verdonk,
wie ook als stylist werkzaam is, heeft in de televisiewereld waar wij van kun-
nen profiteren. Dit Najaar zijn we met S!LK wederom volop terug te zien
bij onder meer de Voice of Holland, en Marco Borsato gaat met de Voice
Kids weer een S!LK armband gebruiken als coach cadeau. Maar ook zijn we
te zien in het nieuwe programma van Johnny de Mol. Er zitten nog zoveel
mooie plannen in de pen dit jaar! Dat gaat zeker bijdragen aan een nog gro-
tere naamsbekendheid.”
ONTWIKKELING
Wat mogen we dit najaar tot slot nog van S!LK verwachten? “We hebben
natuurlijk weer een aantal nieuwe modellen die we gaan introduceren én
we gaan een nieuw concept lanceren. Dat is een sieradencollectie met hele
gedetailleerde en opvallende sieraden. Daarmee kunnen onze ambachtsman-
nen en -vrouwen hun geweldige capaciteiten weer tonen en laten we als S!LK
zien dat we ons blijven ontwikkelen, want dat is zeker belangrijk. We zijn
volop in beweging.”
Meer informatie:
S!LK Jewellery
Tel. 085-5007070
www.silkjewellery.nl“PASSIE, BEVLOGEN-
HEID EN EEN BERG
AANSTEKELIJKE ENERGIE
ZIJN KERNWOORDEN
VOOR S!LK”
D
E
J
U W E L I E R
N R
2 2 0 1 6 13
4