Previous Page  35 / 114 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 35 / 114 Next Page
Page Background

D

E

J

U W E L I E R

N R

4 2 0 1 6 35

“WE ZIJN EEN GROTE EN

GEZONDE ORGANISATIE

GEWORDEN, MAAR IN

DIALOOG MET DE KLANT

WILLEN WE KLEIN BLIJVEN”

in 2014 een klanttevredenheidsonderzoek laten doen en daaruit bleek – zoals

we zelf ook al hadden geconstateerd – dat er veel te verbeteren viel.”

PDA GROUP

Paul geeft een voorbeeld: “Zo was een veelgehoorde klacht dat klanten veel

bonnen kregen bij leveringen. Doordat we veel bedrijven hebben met eigen

merken, werden er inderdaad meerdere pakbonnen bij elke bestelling ver-

zonden. We hebben dat probleem aangepakt, maar dat ging niet eenvoudig.

We hebben daarvoor alle bedrijven onder één holding moeten onderbrengen,

namelijk de PDA Group. Daarvoor dien je echter wel veel veranderingen

door te voeren, bijvoorbeeld bij de belastingdienst en de fiscus. Het was niet

zo eenvoudig als het lijkt maar onze klanten ontvangen tegenwoordig nog

maar één bon bij de pakketten.”

VERBETEREN

“We durven ons kwetsbaar op te stellen en dat wordt gewaardeerd”, vervolgt

Paul. “We pakken de verbeterpunten direct aan waardoor wij in het laatste

tevredenheidsonderzoek een 8,4 scoorden. Maar er is nog steeds genoeg te

verbeteren en daar werken we dagelijks aan”

NIEUW PAND

De volgende stap in het beter kunnen bedienen van de klanten heeft plaats-

gevonden met de verhuizing en het samenbrengen van alle PDA-bedrijven

onder één dak. Jacqueline: “Nu zijn de mensen van Beach Time, City Time,

Pex Time, maar ook van HSC Nederland en PDA After Sales in één pand terug

te vinden en de lijnen zijn zodoende veel korter. We kunnen beter inspelen

op wensen van onze klanten, we hebben een grotere opslag – dat was ook

nodig en we voegen momenteel de verschillende systemen van HSC en PDA

After Sales samen.”

BESTELLEN

Dat laatste maakt het voor juweliers nog makkelijker om bijvoorbeeld online

te bestellen. Toch gebeurt dat nog niet heel veel, horen wij. “We krijgen

momenteel heel veel telefoontjes van klanten die bestellingen door willen

geven. Dat is prima, maar het kan veel makkelijker. Door via de webshop te

bestellen zie je snel of iets op voorraad is én het kan 24 uur per dag zeven

dagen in de week. Je kunt je voorraadbeheer zelfs helemaal automatiseren,

zodat je de goedverkopende modellen altijd op voorraad hebt. Daar denken

we graag in mee. We willen het onze klanten allemaal zo gemakkelijk moge-

lijk maken, zodat hij of zij zich kan richten op de beleving en verkoop in de

winkel en al het andere dat nu belangrijk is”, aldus Paul.

ONLINE

“De tijden veranderen”, vult Jacqueline aan. “En dat vraagt van ons veran-

dering, maar ook van juweliers. Consumenten worden op allerlei manieren

geïnspireerd, met name online. Dat gaat via Facebook, Instagram, Snapchat,

Pinterest en ga zo maar door. Wij moeten ervoor zorgen dat we op die soci-

ale media zichtbaar zijn. De retail verandert eveneens. Er is veel leegstand en

in de toekomst zal het winkelgebied geconcentreerder zijn. Juweliers moeten

ervoor zorgen dat ze online vindbaar zijn en dat ze zich opwerpen als spe-

cialist. Gelukkig vindt tachtig procent van de aankopen op horloge- en siera-

dengebied nog plaats in de winkel. Dan kan de juwelier zijn kennis tonen en

zich een adviserende rol verwerven. Dat wordt belangrijk.”

SAMEN

Het is duidelijk dat Paul en Jacqueline heel erg bezig zijn met het verbeteren

van hun activiteiten en verder goed nadenken over de toekomst van de bran-

che. Paul: “Het allerbelangrijkste is dat we samenwerken met onze klanten

en samen geld verdienen. Klanten kunnen van ons op aan en altijd op ons

rekenen. We willen als partners samenwerken en hebben de klant zeer hoog

in het vaandel. We moeten waarschijnlijk nog beter luisteren naar de diverse

wensen, maar we zijn echt bereid om onze zaken nog verder te fine tunen.

We willen ook dicht bij onze klanten staan. Ik neem regelmatig zelf de tele-

foon op en onder elke brief of mail die ik verstuur staat mijn 06-nummer.

Mochten mensen ergens niet tevreden over zijn, kunnen ze mij bellen en dan

kan ik er iets aan proberen te doen. Natuurlijk maken wij ook fouten, want

wij zijn ook maar mensen, maar we proberen klachten altijd zo goed moge-

lijk op te lossen. We zijn een grote en gezonde organisatie geworden, maar in

dialoog met de klant willen we klein blijven. We horen ook vaak van klanten

‘zijn jullie niet te snel gegroeid’. Geloof mij: we blijven met beide voeten op

de grond staan.”

DIRECTIE

“We investeren veel geld, maar heel doordacht”, zo gaat Jacqueline verder.

“We willen gezond blijven. Gelukkig hebben we een kleine organisatie die

niet veel lagen kent. De directie bestaat nu uit Paul en mij. Dat is een iets

andere opzet dan voorheen.” “Jacqueline en ik vormen gewoon een goed

team”, zegt Paul. “Er is wel een bepaalde rolverdeling, maar we kunnen goed

sparren. We praten en overleggen veel. Waar gaan we naartoe? Hoe gaan we

dat bereiken? Het is fijn om dat te kunnen bespreken met elkaar. Zo kom je

ook tot goede ideeën. Er is een wederzijds respect voor elkaar en het is heel

prettig samenwerken.”

PLANNEN

Wij vragen Paul en Jacqueline naar hun plannen. “Vooropgesteld, ik ben heel

trots op wat we tot nog toe bereikt hebben. We waren een klein bedrijf en

als je dan ziet waar we nu staan, dan maakt dat trots. We hebben dat bereikt

door heel hard te werken. Tegelijkertijd weten we heel goed dat we er nog

lang niet zijn. De normen en waarden die men van ons gewend zijn zullen

blijven, alleen de manier van werken verandert. Terugkomend op je vraag: er

zijn genoeg plannen. We gaan eerst alle huidige activiteiten nog verder per-

fectioneren voordat we volgende stappen zetten. We zijn natuurlijk altijd op

zoek naar interessante proposities die binnen onze visie passen. Maar voor

2016 en 2017 willen we ons eerst focussen op het optimaliseren van onze

organisatie en dienstverlening.”

Meer informatie:

PDA Group

Tel. 075-6707075

www.pdagroup.nl