C
O L O F O N
E N
D
E
V
I S I E
D
E
J
U W E L I E R
N R
4 2 0 1 6 3
Vakblad voor de totale juweliers-
en bijouteriebranche
Verantwoordelijke uitgever Nederland:
GPmedia BV
Van Schaeck Mathonsingel 8
6512 AP Nijmegen
Telefoon: +31 (0)24 3 246146
E-mail:
info@gpmedia.nlInternet:
www.gpmedia.nl www.dejuwelier.bizVerantwoordelijke uitgever België:
De Mey Micheline
Eekhoutdriesstraat 67
9041 OOSTAKKER (B)
Uitgever:
Peter Peeters
Hoofdredactie:
Coen de Jager
c.dejager@gpmedia.nlAdvertentieverkoop:
GPmedia BV
Accountmanager:
Gerdo van de Peppel
g.peppel@gpmedia.nlAlle orders worden afgesloten en
uitgevoerd conform de Regelingen voor het
Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie
van de Arrondissementsrechtbanken en bij
de Kamers van Koophandel.
Vaktijdschrift De Juwelier heeft het HOI
Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is
gegarandeerd en gecontroleerd.
Abonnementen:
www.gpmedia.nlof via
info@gpmedia.nlPer jaar in Nederland € 42,-
Per jaar in Europa
€ 51,-
Losse verkoop
€ 10,50
Het abonnement kan elk gewenst
moment ingaan.
Vormgeving:
Studio Intensive
Telefoon: +31 (0)24 3 246140
info@studio-intensive.com www.studio-intensive.comFotografie:
Maaike van Esch
Druk:
Geers Offset (België)
ISSN:
1872-9363
© Copyright 2016
Niets uit deze uitgave mag worden verveel-
voudigd en/of openbaar gemaakt door mid-
del van druk, fotokopie
microfilm of welke andere wijze dan ook,
zonder voorafgaande toestemming van de
uitgever.
De Juwelier besteedt de grootst
mogelijke aandacht aan de juistheid
van de informatie die in het vaktijdschrift
wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet
volledig uit te sluiten.
De uitgever en de auteurs zijn dan ook op
geen enkele wijze verantwoordelijk voor
schade, van welke aard ook,
die is ontstaan als gevolg van hande-
lingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn
op de bedoelde informatie.
TweemaandelijksVaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708158)
Vakinformatie voor de totale Juweliers- en Bijouteriebranche
|
Augustus 2016
|
16e jaargang no. 4
|
Prijs
€
10,50
de juwelier
SPECIAL:
J
EWELS
&W
ATCHES
N
AJAARSBEURS
CASIO-EVENT
MASTER OF G
INTERVIEW
PDA GROUP
COVERSTORY
INTERNATIONAL LUXURY PARTNERS
Het is een keuze tegenwoordig: een regulier horloge of een smartwatch! Ik zal u
bekennen, tot voor kort was het zeker geen moeilijke keuze. Ik zou altijd voor het
klassieke horloge gaan. Ik draag een horloge omdat ik het mooi vind, het is een sie-
raad voor de man en ik zal als één van de weinigen zijn die mijn horloge ook echt
nog gebruikt om de tijd af te lezen. Ik ben niet zo van de gadgets, althans tot voor kort.
Van een vooraanstaande leverancier kreeg ik een wearable toegezonden om zelf te
ondervinden hoe een smartwatch werkt en wat de voordelen van het dragen van een
dergelijk accessoire kunnen zijn. Sceptisch als ik ben had ik mijn bedenkingen. Ik
dacht dat je toch heel wat technische kennis moet hebben om een smartwatch über-
haupt op te starten (ja ik ben echt een leek als het op technische apparatuur aankomt),
maar toen ik eenmaal aan de gang ging, bleek het allemaal heel gemakkelijk.
Ik zal u nog iets bekennen. Ik vond de smartwatches die ik de afgelopen jaren heb
mogen aanschouwen niet zo mooi qua design. Te simpel, te saai, te weinig klasse en
kwaliteit uitstralend en ga zo maar door. De smartwatch haalde het qua ontwerp in
de verste verte niet bij de klassieke uurwerken waar we allemaal zo van houden. Dat
is verleden tijd. Grote namen als Frederique Constant, Mondaine, Fossil, Tag Heuer
en eigenlijk elk zichzelf respecterend horlogemerk heeft een smartwatch-assortiment,
of is volop bezig met de ontwikkeling daarvan. Dat zorgt ervoor dat de smartwatches
qua uiterlijk bijna niet meer te onderscheiden zijn van de klassieke uurwerken. Nog
een argument verdwenen om af te zien van een smartwatch.
Nadat ik de smartwatch had opgeladen op het oplaaddok, kon ik het horloge gebrui-
ken en ervaren in de praktijk. Ik kreeg meldingen binnen van berichten en belletjes,
kon alarmen instellen, mijn agenda bekijken, het aantal stappen bijhouden dat ik
dagelijks zette, het weer checken en nog veel meer! Zijn dit dingen die ik niet met
mijn telefoon kan? Nee, dit kan ik ook allemaal heel gemakkelijk met mijn telefoon,
maar ik begrijp nu waarom iemand een smartwatch zou aanschaffen. Het is toch heel
leuk en interessant om te ondervinden wát er kan met een smartwatch en als je er dan
toch één draagt, dan ga je de mogelijkheden ook benutten.
Ik zal niet zeggen dat klassieke horloges zullen verdwijnen – want dat zie ik echt niet
gebeuren – maar ik geloof wel dat er een grote markt is voor smartwatches. Ik kan u
allemaal aanraden om een week lang een smartwatch te dragen en de mogelijkheden
te ondervinden. Neem het op in uw assortiment en geef uw klanten de mogelijkheid
het in uw winkel te testen. Deel uw ervaring met uw klanten, want dat is uw taak als
adviseur en specialist, vind ik. Zonder dat je het geprobeerd hebt, mag je eigenlijk
ook niet oordelen. Ik zou u willen voorstellen om tijdens de Najaarsbeurs een aantal
leveranciers te bezoeken en te vragen naar de smartwatches die ze verkopen. U vindt
in Utrecht meer dan genoeg aanbieders.
Veel leesplezier met deze Najaarsbeurs-
special van De Juwelier!
Hoofdredacteur vaktijdschrift De Juwelier
c.dejager@gpmedia.nlDe Visie
Coen de Jager
´IK GELOOF DAT ER EEN GROTE MARKT
IS VOOR SMARTWATCHES´