D
E
J
U W E L I E R
N R
5 2 0 1 6 57
werken met Strego. Het is natuurlijk een keten van acht filialen en ze kijken
altijd goed naar trends. Daarbij zijn de winkels mooi open vormgegeven en is
het personeel vlot, verantwoordelijk en hebben ze een passie voor het vak. We
zijn dan ook heel blij dat we de samenwerking hebben kunnen intensiveren met
de presentatiewand.”
SHOWCOLLECTIE
“De wand is echt prachtig, maar sowieso is de presentatie van Aller Spanninga
geweldig”, aldus Yvonne. “De dummycollectie is bijvoorbeeld ideaal om trouw-
lustigen de mogelijkheden te laten zien. Vroeger ging dat niet met een collectie
gouden ringen, want de investering was simpelweg te groot. Met een lagere
investering zijn denk ik ook meer juweliers bereid om de gehele collectie op
te nemen. Dat is alleen maar goed, want klanten zijn toch een stuk kritischer
geworden en willen keuze hebben.”
KRITISCHE CONSUMENT
Een gevoelig onderwerp is aangesneden: de kritische consument die met hoge
verwachtingen de winkel bezoekt. “Door het internet is er veel veranderd.
Online worden eigenlijk al heel veel keuzes gemaakt. De consument komt goed
ingelicht de winkel in en is kritischer op hetgeen ze te zien krijgen. Ze hebben
al een beeld van wat ze willen, zeker als het gaat om trouwringen. Gelukkig
kunnen we met het aanbod van Aller Spanninga nagenoeg altijd aan de ver-
wachtingen voldoen en als de modellen aangepast moet worden, kan dat ook
gewoon.”
“Ruim zestig procent van de nabestellingen die wij binnenkrijgen zijn tegen-
woordig al custom made”, geeft Tom aan. “Dat komt natuurlijk door de afwij-
kende wensen van consumenten en de opties die wij bieden. De mogelijkheden
zijn legio.” “We zien ook een duidelijke trend als het om de aankoop van
trouwringen gaat”, zo vult Yvonne aan. “Vrouwen gaan voor een exclusievere
ring, terwijl de man ‘genoegen’ neemt met een gladde gouden ring, of deze
zelfs in het zilver neemt. Vroeger was alles traditioneler en werd er gekozen
voor een paar ringen. Tegenwoordig staan individuele wensen voorop en kiezen
de bruid en bruidegom voor andere ringen.”
AANZOEKSRINGEN
Een andere ontwikkeling die Yvonne aanstipt, is de toenemende verkoop van
aanzoeksringen. “En aan die aanzoeksringen wordt ook steeds meer geld
besteed. Je ziet daarnaast dat vrouwen de aanzoeksringen als trouwring gaan
dragen, met een aanschuifring ernaast bijvoorbeeld. Aller Spanninga heeft voor
deze vraag een prachtig aanbod met onder meer My Memoire en My Solitaire.”
MEERWAARDE
We vragen Yvonne wat ze naast het brede assortiment en de goede kwaliteit nog
meer als meerwaarde van Aller Spanninga ziet. “De service is geweldig en ze
denken goed mee met ons. Daarnaast kunnen we open en eerlijk communice-
ren. Wij bestellen bijvoorbeeld veel via de webshop, maar in het begin waren
er nog wat dingen die niet helemaal lekker liepen. Dat geven we dan aan en bij
Aller Spanninga doen ze wat met onze tips. Ik begrijp ook dat er een configu-
rator komt, dus dat is weer een meerwaarde. Het is heel prettig om zo samen
te werken. Daarbij vind ik het plezierig dat het een Nederlandse producent is,
waardoor je korte lijnen hebt en je dezelfde taal spreekt. Dat werkt toch altijd
wat makkelijker.” Zijn er dan nog verbeterpunten voor Aller Spanninga? “Als ik
dan toch iets moet noemen is dat ze tussen de middag wat slechter bereikbaar
zijn, maar verder kan ik niets bedenken. Aller Spanninga is gewoon een fijn
bedrijf en ik zou elke juwelier kunnen aanraden om met Aller Spanninga een
samenwerking aan te gaan.”
YVONNE IN ACTIE
Toevallig komt er tijdens ons gesprek met Yvonne en Tom een stel binnen dat
op zoek is naar trouwringen. Voor ons dé kans om Yvonne in actie te zien met
de Aller Spanninga dummycollectie. De man en de vrouw willen graag even
snel wat opties zien, omdat ze weinig tijd hebben. Voor Yvonne dus zaak om
snel wat wensen in beeld te krijgen. Voorkeur voor vorm en materiaal? Heeft u
een budget in gedachten? Na het antwoord op een aantal vragen pakt Yvonne
snel een aantal dummycollecties van Aller Spanninga tevoorschijn en toont de
modellen. Nog geen vijf minuten later heeft het stel goed geïnformeerd de win-
kel verlaten met de belofte snel te zullen terugkeren.
“De kunst is om een beeld te krijgen van wat de klanten in gedachten heb-
ben. Omdat ze zelf al een duidelijk beeld hebben van hoe ze het willen, moet
je daar als verkoper ook achter zien te komen. Dan moet je veel open vragen
stellen. Laat ze vertellen waar ze naar op zoek zijn en hoe ze het willen. Dan
ga je op zoek naar de juiste ring bij de wens en met het assortiment van Aller
Spanninga slagen we dan nagenoeg altijd”, vertelt Yvonne tot slot.
Meer informatie:
Aller Spanninga, tel. +31 (0)513 412 848,
www.allerspanninga.com2
5
De prachtige presentatiewand van
Aller Spanninga bij Strego Nieuwegein