Previous Page  63 / 68 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 63 / 68 Next Page
Page Background

C

O L U M N

D

E

J

U W E L I E R

N R

5 2 0 1 6 63

ALS DISTRIBUTEUR VAN ONDER MEER DE MERKEN CHRONOSWISS, FORTIS, ROLF CREMER, BRISTON, MANU SCHMUCK, KOOS JEWELS EN

MANUELA CARL IS NIKO FRAGKOS VAN TAKEMEHOME WATCHES & JEWELLERY DAGELIJKS ONDERWEG EN BEZOEKT HIJ JUWELIERS. ALS GEEN

ANDER WEET HIJ WAT ER SPEELT IN DE BRANCHE, WAAR EVENTUELE PIJNPUNTEN ZITTEN EN WAAR MOGELIJKHEDEN LIGGEN VOOR U ALS

ONDERNEMER. ZIJN BEVINDINGEN DEELT HIJ GRAAG IN ZIJN TERUGKERENDE COLUMN IN VAKTIJDSCHRIFT DE JUWELIER. DIT KEER BLIKT NIKO

TERUG OP DE JEWELS & WATCHES NAJAARSBEURS.

Positieve energie

We hebben net de Jewels & Watches Najaarsbeurs achter de rug. De dagen

worden weer korter, de temperatuur daalt en we maken ons op voor de herfst

en natuurlijk de feestdagen. Ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast was

door de ontwikkelingen tijdens de belangrijkste beurs van het jaar. Ik voelde

sinds lange tijd weer positieve energie en ik zag weer nieuwe standhouders

met een grote diversiteit aan merken. Er is echter wel een maar, helaas moet ik

erbij zeggen. Ik zag namelijk ook dat de trend van de laatste jaren zich weder-

om tijdens de Najaarsbeurs doorzette: er zijn nog steeds te weinig bezoekers.

En dat is het toch wel zeer verassend te noemen, want ik moet constateren

dat met de drukste tijd van het jaar voor de boeg de bezoekersaantallen nog

steeds (te) laag zijn.

Ik weet natuurlijk dat de afgelopen jaren, voor ons allemaal, niet de beste zijn

geweest, maar toch blijft het voor mij moeilijk te begrijpen waarom er niet

meer vakgenoten interesse tonen in hun eigen handel. En eerlijk is eerlijk:

aan de Trade Mart kan het ook niet liggen, want ook zij hebben veel moeite

gedaan om het aanbod zo aantrekkelijk mogelijk aan u te presenteren en bij-

voorbeeld ook kleine (startende) ondernemers de kans gegeven om met u in

contact te komen.

Zoals we allemaal weten maken de kleine en de niche merken vaak het ver-

schil in het winkelaanbod. Ook de vakbladen hebben weer voorafgaand aan

deze beurs de trends aan u laten zien om u alvast aan het denken te zetten en

voor te bereiden op wat u allemaal kunt zien tijdens de beurs. Daar kan het

dus ook niet aan liggen, maar wat dan wel? Die vraag stel ik mezelf de afge-

lopen weken. Misschien kan een marketingonderzoek verklaren waarom de

grootste groep het toch nog steeds niet de moeite waard vindt om tijd vrij te

maken voor dit evenement.

Ik kan zelf alleen uit eigen ervaring spreken en wat ik van collega’s heb

gehoord. Zij waren vooral positief over de verbeterde stemming op de vloer,

de goede reacties op de nieuwe collecties, de verkopen ervan en de gecre-

eerde ambiance. Want ondanks de nog steeds te lage bezoekersaantallen ben

ik blij te kunnen concluderen dat zeker zestig procent van de bezoekers beslo-

ten heeft om een nieuw merk in zijn of haar winkel op te nemen, weer durft te

investeren en zich dus realiseert dat zonder vernieuwing in het winkelaanbod,

de verkopen achter zullen blijven.

Wat mij betreft zou ik u willen oproepen om de slechte tijden achter ons

te laten en de toekomst weer positief te bekijken. Economisch gezien is de

ruimte er weer, maar wij moeten zelf ook ruimte maken in ons hoofd voor

positieve energie.

TakeMeHome Watches & Jewellery

Niko Fragkos