C
O L U M N
D
E
J
U W E L I E R
N R
5 2 0 1 6 63
ALS DISTRIBUTEUR VAN ONDER MEER DE MERKEN CHRONOSWISS, FORTIS, ROLF CREMER, BRISTON, MANU SCHMUCK, KOOS JEWELS EN
MANUELA CARL IS NIKO FRAGKOS VAN TAKEMEHOME WATCHES & JEWELLERY DAGELIJKS ONDERWEG EN BEZOEKT HIJ JUWELIERS. ALS GEEN
ANDER WEET HIJ WAT ER SPEELT IN DE BRANCHE, WAAR EVENTUELE PIJNPUNTEN ZITTEN EN WAAR MOGELIJKHEDEN LIGGEN VOOR U ALS
ONDERNEMER. ZIJN BEVINDINGEN DEELT HIJ GRAAG IN ZIJN TERUGKERENDE COLUMN IN VAKTIJDSCHRIFT DE JUWELIER. DIT KEER BLIKT NIKO
TERUG OP DE JEWELS & WATCHES NAJAARSBEURS.
Positieve energie
We hebben net de Jewels & Watches Najaarsbeurs achter de rug. De dagen
worden weer korter, de temperatuur daalt en we maken ons op voor de herfst
en natuurlijk de feestdagen. Ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast was
door de ontwikkelingen tijdens de belangrijkste beurs van het jaar. Ik voelde
sinds lange tijd weer positieve energie en ik zag weer nieuwe standhouders
met een grote diversiteit aan merken. Er is echter wel een maar, helaas moet ik
erbij zeggen. Ik zag namelijk ook dat de trend van de laatste jaren zich weder-
om tijdens de Najaarsbeurs doorzette: er zijn nog steeds te weinig bezoekers.
En dat is het toch wel zeer verassend te noemen, want ik moet constateren
dat met de drukste tijd van het jaar voor de boeg de bezoekersaantallen nog
steeds (te) laag zijn.
Ik weet natuurlijk dat de afgelopen jaren, voor ons allemaal, niet de beste zijn
geweest, maar toch blijft het voor mij moeilijk te begrijpen waarom er niet
meer vakgenoten interesse tonen in hun eigen handel. En eerlijk is eerlijk:
aan de Trade Mart kan het ook niet liggen, want ook zij hebben veel moeite
gedaan om het aanbod zo aantrekkelijk mogelijk aan u te presenteren en bij-
voorbeeld ook kleine (startende) ondernemers de kans gegeven om met u in
contact te komen.
Zoals we allemaal weten maken de kleine en de niche merken vaak het ver-
schil in het winkelaanbod. Ook de vakbladen hebben weer voorafgaand aan
deze beurs de trends aan u laten zien om u alvast aan het denken te zetten en
voor te bereiden op wat u allemaal kunt zien tijdens de beurs. Daar kan het
dus ook niet aan liggen, maar wat dan wel? Die vraag stel ik mezelf de afge-
lopen weken. Misschien kan een marketingonderzoek verklaren waarom de
grootste groep het toch nog steeds niet de moeite waard vindt om tijd vrij te
maken voor dit evenement.
Ik kan zelf alleen uit eigen ervaring spreken en wat ik van collega’s heb
gehoord. Zij waren vooral positief over de verbeterde stemming op de vloer,
de goede reacties op de nieuwe collecties, de verkopen ervan en de gecre-
eerde ambiance. Want ondanks de nog steeds te lage bezoekersaantallen ben
ik blij te kunnen concluderen dat zeker zestig procent van de bezoekers beslo-
ten heeft om een nieuw merk in zijn of haar winkel op te nemen, weer durft te
investeren en zich dus realiseert dat zonder vernieuwing in het winkelaanbod,
de verkopen achter zullen blijven.
Wat mij betreft zou ik u willen oproepen om de slechte tijden achter ons
te laten en de toekomst weer positief te bekijken. Economisch gezien is de
ruimte er weer, maar wij moeten zelf ook ruimte maken in ons hoofd voor
positieve energie.
TakeMeHome Watches & Jewellery
Niko Fragkos