De Juwelier nr5 2022 Online

DE JUWELIER NR 5 2022 55 JAARBEURS – STEVEN VAN LOGGEM “Ik ben in juni begonnen als nieuwe accountmanager en ik ben enthousiast met het vernieuwde Trade Mart-team aan de slag gegaan. De afgelopen maanden hebben we goed naar onze exposanten en juweliers geluisterd en hebben we tijdens de laatste editie al wat kleinere veranderingen doorgevoerd. Zo hebben we de entree aangepast en op de beursvloer meer gewerkt met kleur en andere inrichting om meer beleving te creëren. Ook hebben we flink geïnvesteerd in onze marketing. Nieuw tijdens de laatste editie is dat we hebben gezorgd voor workshops en presentaties om de juwelier meer te bieden dan alleen het inkopen van hun assortiment. Al deze quick wins gaan we in het voorjaar van 2023 verder uitbouwen en breder doorvoeren. Na Covid-19 en de digitalisering die heeft plaatsgevonden is het belangrijk we als Trade Mart blijven kijken naar de inkoop behoeftes van de juweliers en hoe we hier op kunnen inspelen.” “We snappen het sentiment rondom de opkomst voor de afgelopen Jewels & Watches Retailbeurs zeker, maar het is allemaal niet zo slecht. Op voorhand was de voorregistratie goed, maar de uiteindelijke opkomst was minder dan gehoopt. Wij hebben een aantal juweliers gebeld waarom ze niet zijn gekomen en we hebben alle argumenten genoteerd, maar er zijn ook genoeg argumenten om wel te gaan. Er is een mooi aanbod aanwezig en als je met je vak bezig bent, kom je. Wat wij nu in kaart gaan brengen voor onszelf en voor de exposanten, is wat de juweliers missen. Daar ben ik benieuwd naar. Waarom komt een juwelier niet? Is dat omdat de vertegenwoordigers toch wel in de winkel langskomen, of dat ze gemakkelijk online kunnen bestellen? Wat ik tot nog toe gehoord heb als redenen om niet te komen dit najaar, zijn de economische vooruitzichten, wat ik zeker snap. Maar ook het mooie weer, Max Verstappen die moest racen en ga zo maar door waren aanleidingen om niet te komen en dat vind ik kwalijk. Dat lijken mij geen redenen om niet naar een beurs te gaan. “Ook exposanten zijn verantwoordelijk om een goede opkomst te realiseren”, vindt Steven. “We moeten het echt samen doen om een bezoek interessant te maken. Gelukkig zijn er genoeg exposanten die er alles aan doen om klanten richting de beurs te trekken. Denk aan persoonlijke uitnodigingen, maar zeker ook beursacties. Dat blijft het goed doen. Maar voor ons ligt er ook een belangrijke taak om een bezoek van de juwelier interessanter te maken, bijvoorbeeld door workshops en trainingen op de beursvloer te faciliteren. Daarnaast zullen we look & feel van de beurs en de beleving verder verbeteren, net als we al met de catering hebben gedaan, en willen we graag het exposantenaanbod verruimen om tegemoet te komen aan de wensen van de juwelier.” Op dit moment wordt er door een extern onderzoeksbureau een plan uitgewerkt in samenspraak met inkopers uit diverse branches om klaar te zijn voor de toekomst en ‘inzichtelijk te krijgen hoe de winkelier met covid-19 en de digitalisering in het achterhoofd, in de toekomst wil inkopen’. “Als Trade Mart kunnen we niet stilzitten en moeten we blijven kijken naar onze eigen rol. Misschien moeten we bijvoorbeeld voor de Jewels & Watches-etage weer terug naar meerdere ontmoetingsmomenten voor vaste exposanten. We willen weten wat de bezoeker nodig heeft om een beurs te blijven bezoeken. We hebben genoeg geloof dat wij als vakbeurs nog relevant zijn en maken nu voor de periode 2023 tot 2028 plannen. Er liggen zeker genoeg uitdagingen voor ons en daar willen we aan beginnen. Op korte termijn kunnen we daar al over uitweiden en we gaan er zeker iets mee doen. En ik wil nogmaals benadrukken: zo slecht gaat het niet, want er waren zeker nog wel een groot aantal bezoekers, maar minder dan voorheen. We hebben de goede hoop dat het in het voorjaar (12, 13 en 14 maart) weer beter is en dat we een groot aantal juweliers weer mogen verwelkomen.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4