D
E
J
U W E L I E R
N R
6 2 0 1 6 11
het succes van een merk wordt, maar je kunt wel zien of iets een goed concept
is. En dat zagen we bij Daniel Wellington. Je moet je ogen goed openhouden,
naar het straatbeeld bijvoorbeeld in Amsterdam kijken, maar ook online kun je
veel vinden natuurlijk.”
“Door onze achtergrond met moderetail, waar iedereen altijd op zoek is naar
vernieuwing, hebben we een andere manier van kijken gekregen”, zo gaat
Ashwin verder. “Je gaat buiten de gebaande paden lopen om je te onderschei-
den. We bezochten veel mode- en horlogebeurzen om ons te oriënteren, maar
ook buitenlandse webshops hielden we goed in de gaten. Daarnaast waren we
in 2008 al bezig met bloggers om Triwa onder de aandacht te brengen. Via der-
gelijke kanalen kom je ook de meest hippe merken tegen. Je moet creatief zijn
als je minder budget hebt.”
Zo zagen Paul en Ashwin vijf jaar geleden al de klassiekere trend opkomen.
“Ook de Nato horlogebanden trend zagen wij aankomen, dus gingen we op
zoek naar een totaalconcept dat aansloot bij deze trends. Dat werd Daniel
Wellington, een zeer goed doordacht concept met een eigen verhaal. Je moet
ook een beetje geluk hebben natuurlijk, maar als we kiezen voor een merk,
heeft het een eigen verhaal en design-DNA en alles klopt aan het concept. Elk
merk in ons portfolio voldoet aan die eisen en met ons aanbod kunnen we de
juwelier helpen zijn klanten te verrassen.”
RENARD
Zo groeide het merkportfolio verder met bijvoorbeeld Nixon, Timex en Olivia
Burton. Maar het absolute hoogtepunt voor Paul en Ashwin kwam begin vorig
jaar met de realisatie van hun eigen horlogemerk: Renard. “Het is onze droom
geworden een eigen horlogemerk te starten. Je hebt toch zelf ideeën over hoe
horloges eruit dienen te zien en hoe de marketing opgezet moet worden. De
eerste plannen zijn vier jaar geleden voorzichtig gemaakt en we hebben in de
zomer van 2014 het startsein gegeven voor de realisatie van Renard. Begin 2015
kwam Renard op de markt en de feedback is geweldig. Het zijn horloges die wij
mooi vinden en het ligt dicht bij ons. Tijdloos, maar toch ook actueel. Niet per
se trendy, maar voor de lange termijn”, zegt Ashwin.
“Het zijn gewoon prachtige horloges met een rijke uitstraling en een geweldige
prijs”, zo gaat Paul verder. “We kijken niet alleen naar technologie en de toe-
komst, maar laten ons inspireren door horloges uit het verleden en dat verwer-
ken we in deze moderne klassiekers. Designdetails waarvan wij vinden dat ze
de tand des tijds hebben doorstaan zijn terug te vinden in de horloges. Ik vind
dat we in onze opzet geslaagd zijn: een fraai horlogemerk op de markt brengen
met een geweldige prijs-kwaliteitverhouding. Renard is echt ons kindje en het
geeft ons ook de mogelijkheid op een andere manier te werken, namelijk met
de hele wereld als afzetgebied. Het laat ons ondernemershart sneller kloppen.
Renard is ook voor de toekomst van Bold Labels heel belangrijk.”
SIERADEN
Waar ruim vier jaar geleden duidelijk is gekozen om Bold Labels als bedrijf te
positioneren dat horlogemerken vertegenwoordigd, zijn toch ook sieraden meer
en meer een productgroep waar de focus op komt. “Daniel Wellington komt
met accessoires, Paul Hewitt is heel sterk daarin en Olivia Burton komt ook met
sieraden. Zo zie je toch weer een verschuiving. Het is een verbreding van ons
assortiment. Zo hebben we recent ook het trendy sieradenmerk Vedder & Vedder
opgenomen. Daarmee kun je zelf je eigen sieraden personaliseren. Heel leuk en
het merk heeft veel potentie. Ook voor Vedder & Vedder geldt weer dat het ver-
haal klopt en het concept staat als een huis. We kregen er een heel goed gevoel
bij. Aan onze keuzes voor merken zie je ook wel wie wij als persoon zijn. We
hebben altijd iets verrassends en vernieuwends in ons assortiment, waarmee een
winkel zich kan onderscheiden. Want als je de consument kan blijven verrassen,
komen ze vaker terug naar de winkel. Wat een groot compliment is voor ons, is
dat De Bijenkorf al onze merken verkoopt. Daar zijn we trots op.”
SAMENWERKING ORFAC
Door de jaren heen hebben Paul en Ashwin zelf hun bedrijf van A tot Z opge-
bouwd. Er zijn samenwerkingen aangegaan met professionele partners zoals
Fixlogic, en voor de vertegenwoordiging van de merken in de juweliersbranche
vertrouwen Ashwin en Paul op de expertise van Sonja den Hartog, Willem
Weide en Joost Oosterwijk van Orfac. “We hebben een nauwe samenwerking
met Orfac, een bedrijf met een lange geschiedenis in de juweliersbranche. Hans
Oosterwijk – voormalig eigenaar en nog steeds verbonden als adviseur aan
Orfac – heeft een prachtige dochter en zij is mijn levenspartner. Vanuit het fail-
lissement van Aurum heeft Joost – mijn zwager – samen met Sonja en Willem
het bedrijf Orfac voortgezet. Wij waren zelf niet heel succesvol als het gaat
om de verkoop van onze merken bij juweliers. Zodoende hebben we Orfac
gevraagd dit voor ons op zich te nemen, maar de samenwerking gaat verder. Ze
zijn voor ons een klankbord als we nieuwe merken willen opnemen, de marke-
tingafdelingen zijn met elkaar verbonden en ga zo maar door. We ondernemen
samen en zij zijn ons gezicht bij de juweliers”, aldus Paul.
“We zijn samen een grote, flexibele netwerkorganisatie”, geeft Ashwin aan.
“Wij maken gebruik van elkaars expertise, talent en diensten. Achter de Orfac-
en Bold Labels-gevel vind je een breed portfolio merken, een professionele
infrastructuur op het gebied van logistiek en aftersales, en een sterk marketing-
team. Orfac is op de juweliersbranche gericht en wij richten ons op de kanalen
die voor ons bekend zijn. We hebben samen geweldige merken en daarachter
staat een geoliede machine die op alle gebieden klanten kan ontzorgen. Het is
de bedoeling in de toekomst deze samenwerking verder te intensiveren en het
portfolio uit te breiden. Daar gaan juweliers optimaal van profiteren”, zo besluit
Ashwin.
Meer informatie:
Bold Labels
Tel. 020-6265445
www.bold-labels.comOrfac
Tel. 050-2110711
www.orfac.nl“ORFAC IS OP DE JUWELIERSBRANCHE
GERICHT EN WIJ RICHTEN ONS OP DE
KANALEN DIE VOOR ONS BEKEND ZIJN.
WE HEBBEN GEWELDIGE MERKEN EN
DAARACHTER STAAT EEN GEOLIEDE
MACHINE DIE OP ALLE GEBIEDEN
KLANTEN KAN ONTZORGEN”
Paul van den Berg en Ashwin Blauw