C
O L U M N
D
E
J
U W E L I E R
N R
6 2 0 1 6 53
ALS DISTRIBUTEUR VAN ONDER MEER DE MERKEN CHRONOSWISS, FORTIS, ROLF CREMER, BRISTON, MANU SCHMUCK, KOOS JEWELS EN
MANUELA CARL IS NIKO FRAGKOS VAN TAKEMEHOME WATCHES & JEWELLERY DAGELIJKS ONDERWEG EN BEZOEKT HIJ JUWELIERS. ALS GEEN
ANDER WEET HIJ WAT ER SPEELT IN DE BRANCHE, WAAR EVENTUELE PIJNPUNTEN ZITTEN EN WAAR MOGELIJKHEDEN LIGGEN VOOR U ALS
ONDERNEMER. ZIJN BEVINDINGEN DEELT HIJ GRAAG IN ZIJN TERUGKERENDE COLUMN IN VAKTIJDSCHRIFT DE JUWELIER.
De mooiste tijd
van het jaar,
maar….
De wintertijd is weer ingegaan en de winter klopt op de deur. De dagen wor-
den korter, de warme jassen komen uit de kast en de etalages beginnen alweer
te stralen met de mooiste versieringen. Maar natuurlijk komen ook de mooiste
sieraden en horloges van uw best verkopende merken in uw etalage te liggen.
Ik wil ook nog iets rechtzetten: ik heb persoonlijk nooit de intentie gehad om
ons mooie vak in twee kampen te delen. Ik heb alleen geprobeerd de verschil-
len van aan de ene kant de leveranciers en aan de andere kant onze afnemers
aan te stippen. Ik ben me ervan bewust dat de één zonder de ander niet kan
bestaan, en natuurlijk heb ik begrip voor alles wat er momenteel allemaal op
de vloer bij de juwelier gebeurt: minder omzet, het niet gemakkelijk kunnen
vinden van gemotiveerd personeel, inkoopverplichtingen en grote concurrentie
uit verwachte- en onverwachte hoeken. Ongetwijfeld heeft u kunnen lezen
of horen dat je bij de Mediamarkt tegenwoordig ook bedden kunt kopen. De
‘rupsjes nooit genoeg’ van deze wereld slurpen ons allemaal op. Ik weet dat
het niet gemakkelijk is om je hierbij als kleinere ondernemer staande te hou-
den. Ik behoor zelf ook tot die groep.
Elk verhaal heeft twee kanten. Ik kan uit eigen ervaring spreken over fouten,
belemmeringen en tekortkomingen aan leverancierskant, omdat wij er als
leveranciers zelf voor zorgen dat deze enorme concurrentie is ontstaan door te
leveren aan webshops en door prijsongelijkheid tussen de winkel en de web-
shops toe te staan. Zij moeten, wat mij betreft, het boetekleed aantrekken. De
synergie is door de jaren heen uit balans geraakt. Natuurlijk, de fabrikant wil
alleen maar meer omzet, maar de verantwoordelijkheid van de groothandel is
ook om aan de fabrikant uit te leggen dat dit niet kan.
Nederland is een klein land met en bepaalde capaciteit en geen elastiek dat je
alsmaar verder uit kunt trekken. Verder is het alleen maar goed om te consta-
teren dat de kwaliteit van bijvoorbeeld horloges de laatste decennia enorm is
verbeterd. Dat houdt ook in dat de consument volgens de statistieken de eerste
twee jaar na aanschaf geen nieuw horloge meer koopt. Wat de sieraden betreft
is het probleem alleen maar groter door de overvloed
van bijoux winkels en modezaken die ook sieraden en gerelateerde artikelen
verkopen voor spotprijzen en de verkoopkansen van een mooi sieraad aan-
zienlijk doen afnemen. Ook hierin zou de groothandel hand in eigen boezem
moeten steken, omdat deze aan alles en iedereen levert, maar tegelijkertijd de
juwelier verwijt dat hij of zij niet meer naar behoren investeert in nieuwe col-
lecties.
Sorry collega’s, maar wij zijn deels verantwoordelijk voor deze ontwikkelingen
en we hebben wellicht tijdens de komende Kerstvakantie ook iets om over na
te denken. Omdat dit de laatste uitgave van 2016 is neem ik alvast de gelegen-
Niko Fragkos
heid om u allen goede verkopen toe te wensen in de belangrijkste tijd van het
jaar die hopelijk gevolgd wordt door een mooie Kerst.
TakeMeHome Watches & Jewellery