Previous Page  53 / 68 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 53 / 68 Next Page
Page Background

C

O L U M N

D

E

J

U W E L I E R

N R

6 2 0 1 6 53

ALS DISTRIBUTEUR VAN ONDER MEER DE MERKEN CHRONOSWISS, FORTIS, ROLF CREMER, BRISTON, MANU SCHMUCK, KOOS JEWELS EN

MANUELA CARL IS NIKO FRAGKOS VAN TAKEMEHOME WATCHES & JEWELLERY DAGELIJKS ONDERWEG EN BEZOEKT HIJ JUWELIERS. ALS GEEN

ANDER WEET HIJ WAT ER SPEELT IN DE BRANCHE, WAAR EVENTUELE PIJNPUNTEN ZITTEN EN WAAR MOGELIJKHEDEN LIGGEN VOOR U ALS

ONDERNEMER. ZIJN BEVINDINGEN DEELT HIJ GRAAG IN ZIJN TERUGKERENDE COLUMN IN VAKTIJDSCHRIFT DE JUWELIER.

De mooiste tijd

van het jaar,

maar….

De wintertijd is weer ingegaan en de winter klopt op de deur. De dagen wor-

den korter, de warme jassen komen uit de kast en de etalages beginnen alweer

te stralen met de mooiste versieringen. Maar natuurlijk komen ook de mooiste

sieraden en horloges van uw best verkopende merken in uw etalage te liggen.

Ik wil ook nog iets rechtzetten: ik heb persoonlijk nooit de intentie gehad om

ons mooie vak in twee kampen te delen. Ik heb alleen geprobeerd de verschil-

len van aan de ene kant de leveranciers en aan de andere kant onze afnemers

aan te stippen. Ik ben me ervan bewust dat de één zonder de ander niet kan

bestaan, en natuurlijk heb ik begrip voor alles wat er momenteel allemaal op

de vloer bij de juwelier gebeurt: minder omzet, het niet gemakkelijk kunnen

vinden van gemotiveerd personeel, inkoopverplichtingen en grote concurrentie

uit verwachte- en onverwachte hoeken. Ongetwijfeld heeft u kunnen lezen

of horen dat je bij de Mediamarkt tegenwoordig ook bedden kunt kopen. De

‘rupsjes nooit genoeg’ van deze wereld slurpen ons allemaal op. Ik weet dat

het niet gemakkelijk is om je hierbij als kleinere ondernemer staande te hou-

den. Ik behoor zelf ook tot die groep.

Elk verhaal heeft twee kanten. Ik kan uit eigen ervaring spreken over fouten,

belemmeringen en tekortkomingen aan leverancierskant, omdat wij er als

leveranciers zelf voor zorgen dat deze enorme concurrentie is ontstaan door te

leveren aan webshops en door prijsongelijkheid tussen de winkel en de web-

shops toe te staan. Zij moeten, wat mij betreft, het boetekleed aantrekken. De

synergie is door de jaren heen uit balans geraakt. Natuurlijk, de fabrikant wil

alleen maar meer omzet, maar de verantwoordelijkheid van de groothandel is

ook om aan de fabrikant uit te leggen dat dit niet kan.

Nederland is een klein land met en bepaalde capaciteit en geen elastiek dat je

alsmaar verder uit kunt trekken. Verder is het alleen maar goed om te consta-

teren dat de kwaliteit van bijvoorbeeld horloges de laatste decennia enorm is

verbeterd. Dat houdt ook in dat de consument volgens de statistieken de eerste

twee jaar na aanschaf geen nieuw horloge meer koopt. Wat de sieraden betreft

is het probleem alleen maar groter door de overvloed

van bijoux winkels en modezaken die ook sieraden en gerelateerde artikelen

verkopen voor spotprijzen en de verkoopkansen van een mooi sieraad aan-

zienlijk doen afnemen. Ook hierin zou de groothandel hand in eigen boezem

moeten steken, omdat deze aan alles en iedereen levert, maar tegelijkertijd de

juwelier verwijt dat hij of zij niet meer naar behoren investeert in nieuwe col-

lecties.

Sorry collega’s, maar wij zijn deels verantwoordelijk voor deze ontwikkelingen

en we hebben wellicht tijdens de komende Kerstvakantie ook iets om over na

te denken. Omdat dit de laatste uitgave van 2016 is neem ik alvast de gelegen-

Niko Fragkos

heid om u allen goede verkopen toe te wensen in de belangrijkste tijd van het

jaar die hopelijk gevolgd wordt door een mooie Kerst.

TakeMeHome Watches & Jewellery