Previous Page  47 / 54 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 47 / 54 Next Page
Page Background

de

kapper

45

Hoewel 2014 qua omzetten niet schokkend was, was er toch iets heel positief aan

2014. Voor het eerst sinds jaren zat de omzet over twaalf maanden, in dit geval

dus heel 2014, weer boven de nullijn. Gemiddeld scoorden alle deelnemers aan

de Da Vinci Omzetvergelijking gemiddeld een heel lichte omzetstijging, namelijk

0,1%. We moeten terug naar oktober 2012 om eenzelfde niveau te zien.

De salons met een jaaromzet lager dan € 175.000,- hadden het duidelijk moei-

lijker. Zij sloten 2014 af met een lichte omzetdaling van 1,8%. Zij zitten nu al

vijf jaar in de rode cijfers. Salons met een jaaromzet boven € 175.000,- kwamen

in september 2014 uit de rode cijfers. Zij sloten 2014 af met een omzetstijging

van 1,0 %.

Kijken we veel verder terug, dan zien we dat vanaf september 2007 de omzet-

stijgingen in een vrije val terecht kwamen, die pas eindigden in het voorjaar

van 2010. In 2007 kenden we een gemiddelde omzetstijging van 7,1%, een

groeipercentage dat nu nauwelijks meer is voor te stellen. Van 2010 tot 2013

schommelden de omzetstijgingen rond de 0,0 %, om daarna opnieuw weer te

verslechteren. In de zomer van 2013 was het dieptepunt bereikt en begonnen

de omzetten weer te stijgen met het hierboven genoemd resultaat.

Prijzen

Aan het eind van 2014 lagen de prijzen van behandelingen en artikelen 1,7%

hoger dan een jaar geleden. Knippen werd in 2014, net als kleuren, 1,3%

duurder. Highlights steeg met 2,2% en “Anders” was koploper met 3,4%. Of

kappers daarmee alle gestegen kosten in hun tarieven hebben doorberekend

valt te bezien. De prijzen van de verkochte artikelen lagen 2,9% hoger dan een

jaar geleden.

Hoe belangrijk is een bepaalde omzetgroep voor de totale omzet?

Da Vinci meet de omzet van de volgende omzetgroepen: Stylen, Knippen,

Kleuren, Highlights, Permanenten, Wassen/kuren, Verkoop en Anders. Bij

Anders moeten we denken aan behandelingen die niet genoemd zijn. Denk

aan Epileren, maar ook aan het plaatsen van Extensions. Dus niet aan de ver-

koop van Extensions. Om te zien of er een verschuiving is in de impact op de

totale omzet van deze groepen, moeten we op een langere termijn kijken. De

jaarlijkse verschuivingen zijn zo minimaal, dat daarin moeilijk een trend te

ontdekken is. Kijken we op langere termijn, dan zien we wel degelijk verschil-

len. We nemen daarom 2 meetjaren: 2009 en 2014. In de rechterkolom ziet u

de procentuele verschillen tussen 2009 en 2014. Hierdoor wordt de stijging of

daling duidelijker in beeld gebracht. Bij Highlights ziet u een stijging van 4,5%

naar 5,2%. Dit lijkt niet veel, maar voor deze omzetgroep betekent dit toch een

stijging van 15,6%.

Knippen springt er met bijna de helft van de totale omzet duidelijk uit, maar het

aandeel Knippen op de totale omzet is de laatste vijf jaar ongewijzigd gebleven.

Het aandeel Permanenten blijft sterk dalen. Ook Stylen en Wassen/kuren verlie-

zen wat van hun aandeel op de totale omzet. Stijgers zijn: Highlights en Anders.

Zij vormen nu samen 7,9% van de totale omzet.

Voorspelling 2015

2014 zal in de kappersbranche de boeken in gaan als een weinig schokkend

jaar met aan het eind een leuke verrassing. Weer groene cijfers! December 2014

werd afgesloten met een consumentenvertrouwen van -7. Dat is negatief zal

de pessimist zeggen. Kijken we naar het consumentenvertrouwen in december

2013 dan zien we dat dat jaar werd afgesloten met -17. Als dat geen positief

nieuws is… En wat gaat nu 2015 brengen? Als we om ons heen kijken zien

we goede signalen. De huizenverkoop trekt weer aan en huizenprijzen stijgen

zelfs. De horeca scoort weer beter. We weten dat de kappersbranche een laat-

cyclische sector is, dus het duurt iets langer voor wij van deze opgaande lijn

meeprofiteren. Da Vinci voorspelt een heel lichte verbetering in 2015 en hoopt

op een omzetstijging van 1%. Dit lijkt niet veel, maar consumenten moeten dan

in 2015 toch 14 miljoen meer besteden bij hun kapper dan in 2014. Nu maar

afwachten of ze dat gaan doen.

Bent u benieuwd hoe uw eigen salon het doet ten opzicht van knippen

Nederland of heeft u vragen over bovenstaand? Ga voor meer informatie over

de kapsalonsoftware van Da Vinci naar

www.dvi.nl,

of bel naar 0575 - 552700.

O

M Z E T

O V E R

T W A A L F

M A A N D E N

V O O R

H E T

E E R S T

I N

J A R E N

B O V E N

D E

N U L L I J N

Da Vinci meet lichte omzetstijging Nederlandse kappersbranche

in 2014

Vaktijdschrift De Kapper heeft Da Vinci Salonautomatisering gevraagd inzicht

te geven in het afgelopen jaar. Hoe heeft de Nederlandse kappersbranche

gedraaid in 2014? Wat zijn de omzetverschillen tussen grotere en kleinere

salons? En komt er ooit een einde aan de situatie waarin het twaalfmaandelijks

gemiddelde van de Nederlandse salons bij elkaar opgeteld negatief uitpakt

(zoals in de periode 2012 - 2013 het geval was)? Het antwoord op deze laatste

vraag is ja, wat zou kunnen betekenen dat 2014 achteraf gezien een keerpunt

is geweest in de richting van betere tijden.

Omzetgroep/Jaar

2009

2014

Verschil

Stylen

12,4%

11,4%

8,1%

Knippen

47,6%

47,6%

0,0%

Kleuren

16,2%

16,3%

0,6%

HighLights

4,5%

5,2%

15,6%

Permanenten

2,3%

1,7%

26,1%

Wassen/kuren

6,6%

6,1%

7,6%

Verkoop

9,0%

9,0%

0,0%

Anders

1,4%

2,7%

92,9%