de
kapper
3
de kapper
C O L O F O N
Inhoud De Kapper nr. 1, 2015
Vakinformatie voor de
totale kappersbranche
Verantwoordelijke uitgever Nederland:
GPmedia BV
Van Schaeck Mathonsingel 8
6512 AP Nijmegen, The Netherlands
Telefoon: +31 (0)24 3246146
Telefax: +31 (0)24 3246144
E-mail:
info@gpmedia.nlInternet:
www.gpmedia.nl www.dekapper.bizVerantwoordelijke uitgever België:
De Mey Micheline
Eekhoutdriesstraat 67
9041 OOSTAKKER (B)
Uitgever:
Peter Peeters
Redactie:
Jos Kennis (hoofdredacteur)
j.kennis@gpmedia.nlAdvertentieverkoop:
GPmedia BV
Gerdo van de Peppel (verkoopleider)
g.peppel@gpmedia.nlMyrthe Ex (media-adviseur)
m.ex@gpmedia.nlTarieven op internet:
www.gpmedia.nlAlle orders worden afgesloten en uit-
gevoerd conform de Regelingen voor
het Advertentiewezen, gedeponeerd
ter griffie van de Arrondissementsrecht-
banken en bij de Kamers van Koop-
handel.
Abonnementen:
www.gpmedia.nlof via
info@gpmedia.nlPer jaar in Nederland € 42,-
Per jaar in Europa
€ 51,-
Losse verkoop
€ 10,50
Het abonnement kan elk gewenst
moment ingaan.
Vormgeving:
Studio Intensive
Telefoon: +31 (0)24 3246140
info@studio-intensive.com www.studio-intensive.comDruk:
Geers Offset (België)
ISSN:
1872-9363
© Copyright 2015
Niets uit deze uitgave mag worden
verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt
door middel van druk, fotokopie micro-
film of welke andere wijze dan ook,
zonder voorafgaande toestemming van
de uitgever.
De Kapper besteedt de grootst moge-
lijke aandacht aan de juistheid van de
informatie die in het vaktijdschrift wordt
opgenomen. Fouten zijn echter niet
volledig uit te sluiten. De uitgever en
de auteurs zijn dan ook op geen enkele
wijze verantwoordelijk voor schade,
van welke aard ook, die is ontstaan als
gevolg van handelingen en/of beslissin-
gen die gebaseerd zijn op de bedoelde
informatie.
DE VISIE
De maatschappij wordt steeds harder en de media staan vol met oorlogen, aanslagen, vluchtelingenstromen en
meer van dergelijke ellende. Ook in Nederland is een steekpartij op een middelbare school, een beroving van een
ouder echtpaar of een afrekening in het criminele circuit iets wat zo langzamerhand nauwelijks nog verbazing wekt.
Blijkbaar raken we met z’n allen gewend aan dit soort akelige berichten. Meer dan
ooit tevoren hebben we dan ook behoefte aan mensen die iets goeds voor een
ander doen. Die hun eigenbelang even opzij schuiven om iemand anders op weg
te helpen en hun leven een zetje in de goede richting te geven. Om die reden is
Monique Scheperkamp, eigenaresse van de Arnhemse salon Trenza, mijn held van
de week. Eén ochtend per maand geeft ze namelijk gratis knip- en scheerbeurten
aan mensen die hier echt geen geld voor hebben. Mooi om te zien was ook dat
een bericht hierover op de Facebook-pagina van De Kapper uitzonderlijk vaak werd
‘geliked’. Blijkbaar ben ik dus niet de enige die veel waardering heeft voor Monique
en wellicht zijn er zelfs collega-kappers die door haar bijzondere actie geïnspireerd
raken om eens iets voor een ander te doen. En ja, de extra naamsbekendheid die je
daarmee verwerft is je van harte gegund.
Keep up the good work Monique!
Jos Kennis
Hoofdredacteur De Kapper
Interview
p. 10
Het team van Trinity haircare Benelux is 2015 op een positieve manier gestart.
Belangrijke veranderingen zijn dat Robin Schenke zijn gedeelde functie als alge-
meen directeur van Trinity haircare Benelux heeft overgedragen aan zijn broer
Jeroen en dat Robin zelf is aangesteld als CEO van het Zwitserse moederbedrijf
Trinity haircare AG. Een derde belangrijke personele wijziging is dat Jolanda
Schenke de functie van Creative Director op zich neemt. Deze veranderingen
komen aan bod in een uitgebreid interview met Robin Schenke. Andere gespreks-
onderwerpen zijn de manier waarop Trinity haircare Benelux een familiegevoel
met de partnersalons creëert en het gegeven dat het bedrijf zich steeds meer
ontwikkeld tot totaalleverancier.
FashionWeek Amsterdam: Essie Professional
p. 15
Creatief, hip en modeminnend Nederland kwam eind januari samen in Amsterdam,
waar de 22e editie van de FashionWeek werd gehouden. L’Oréal Professionnel
sponsorde alle shows die tijdens dit couture-event gehouden werden en het-
zelfde gold voor Essie Professional, het nagelmerk van de L’Oréal Group dat in
Nederland vertegenwoordigd wordt door Tenne Cosmetics. Op uitnodiging van
Essie Professional was de redactie van vaktijdschrift De Kapper te gast bij de show
van Aziz Bekkaoui op het ‘main stage’ in de Westergasfabriek.
Salon X: Bas Kappers, Vlijmen
p. 48
Bas Kappers in Vlijmen (bij ’s-Hertogenbosch) is in verschillende opzichten een
bijzondere salon. Zo vierde de zaak onlangs het honderdjarig (!) bestaan en is
de kapsalon altijd binnen dezelfde familie gebleven. De huidige eigenaars – Bas
en Simone Pijnenburg – grepen het jubileum aan om enkele grote veranderin-
gen door te voeren. Zo werd de naam ‘Hairdesign Bertine’ vervangen door ‘Bas
Kappers’ en kreeg de zaak een nieuwe huisstijl, een nieuw logo en een spectacu-
lair nieuw interieur van Guy Sarlemijn Design.
En verder…
Bianca van Galen over Hairpomades.com, The Hair Project 2015, véél trendcollecties
voor lente/zomer 2015, Top Hair Trend & Fashion Days, het volledige L’ANZA Artistic
Team te gast in Amersfoort, Coupe du Compress, de columns van Patrick en Jochem,
de nieuwste interieurcollecties en nog veel meer…!
L’ANZA