11
D
e
K
a p p e r
n r
1 2 0 1 7
Hoe is het idee van de Beauty Pillow überhaupt ontstaan?
“Het idee van een satijnen kussensloop is niet nieuw. Lang geleden sliep
mijn oma al met een satijnen sjaaltje onder haar hoofd wanneer ze naar
de kapper was geweest, ook omdat zijde voor veel mensen te kostbaar
was en dit ook sneller sleet. Voordat we Beauty Pillow op de markt hebben
gebracht, zijn we eerst op zoek gegaan naar een betrouwbare en kwalitatief
hoogwaardige producent. Vervolgens hebben we kappers en huidspecialis-
ten benaderd met de vraag om Beauty Pillow te testen en zij waren heel
enthousiast.”
“In het introductiejaar was het noodzakelijk dat we salons en consumen-
ten voortdurend wezen op de voordelen van het slapen op Beauty Pillow,
waaronder het voorkomen van slaapvouwen in de huid, het verfijnen van
rimpeltjes, het voorkomen van gespleten haarpunten, het behoud van haar-
en wimperextensions en natuurlijk het gegeven dat het haar beter in model
blijft. Na een jaar zagen we een duidelijk omslagpunt. Steeds meer mensen
waren bekend met de voordelen, salons meldden zichzelf aan als verkoop-
punt en we zagen duidelijk de resultaten van alle tijd en energie die we in
het jaar daarvoor geïnvesteerd hadden.”
In hoeverre heeft een actieve houding in de media en op social media hier-
aan bijgedragen?
“Dat was en is ontzettend belangrijk. Teksten van persberichten en social
media posts schrijf ik allemaal zelf. Het lukt me altijd weer om een nieuwe
insteek te verzinnen, waardoor het merk voor media, salons en consumen-
ten interessant blijft. Tot nu toe heeft Beauty Pillow in negen tv-program-
ma’s aandacht gekregen en dat heeft – in combinatie met social media en
aandacht in de vakpers en publiekstijdschriften – een behoorlijke impact
gehad.”
Is er de laatste tijd iets veranderd aan de marketingstrategie?
“Ja. In het begin schoten we als het ware met hagel. Inmiddels is dat niet
meer nodig, want we hebben geleerd wat werkt en wat niet. Ook hebben
we onze doelgroep beter leren kennen en weten we welke media bij hen
populair zijn. Hierdoor is de marketingstrategie veel gerichter en meer
gestructureerd geworden, wat een belangrijke stap in de verdere ontwikke-
ling van het merk is geweest.”
Wat is Asante Children’s Home?
“Asante is het goede doel waarvoor Beauty Pillow zich inzet. Het is een kin-
dertehuis in Kenia, waar 25 kansarme kinderen opgevangen en geschoold
worden zodat ze een mooie toekomst tegemoet gaan. Uiteraard voelt het
heel goed om hieraan een bijdrage te kunnen leveren.”
Beauty Pillow wordt voornamelijk verkocht in beauty- en kapsalons.
Waarom is hiervoor gekozen?
“Het zwaartepunt ligt inderdaad in de hair- en beautybranche, maar dan wel
in de breedste zin van het woord. Er zijn bijvoorbeeld ook veel haarwerksa-
lons, nagelsalons en cosmetische instituten die Beauty Pillow verkopen.
Ook parfumerie-, damesmode- en beddenspeciaalzaken hebben Beauty
Pillow in hun assortiment opgenomen. Hier voeg ik onmiddellijk aan toe
dat we scherp in de gaten houden waar Beauty Pillow wordt aangeboden.
“WE KIJKEN ALTIJD KRITISCH NAAR DE VERKOOPPUNTEN
WAAR BEAUTY PILLOW WORDT AANGEBODEN.
ER MOET EEN ZEKERE MATE VAN EXCLUSIVITEIT ZIJN.
HIERDOOR BLIJFT BEAUTY PILLOW OOK OP
LANGE TERMIJN EEN STERK MERK”
TIJDENS TOP HAIR TREND & FASHION DAYS IN DÜSSELDORF
VIND JE BEAUTY PILLOW IN HAL 8B, STAND G13.
Er moet een zekere mate van exclusiviteit zijn. Op die manier blijft Beauty
Pillow ook op de lange termijn een sterk merk waar salons een gezonde
marge op hebben.”
Zijn er plannen om met Beauty Pillow over de grens te gaan?
“Ja. Tot voor kort hebben we ons uitsluitend gericht op Nederland en
België, maar nu is Duitsland daar ook bijgekomen. Er is al een samenwer-
king met
Amazon.deen komend voorjaar staan we op twee grote Duitse
vakbeurzen: Top Hair International in Düsseldorf en de European Bridal
Week in Essen. De Duitse markt is ontzettend groot, dus ik heb er veel zin
in om ook hier flink aan de slag te gaan. Ik denk dat er volop kansen zijn
om Beauty Pillow ook hier tot een succes te maken.”
Zijn er andere doelen die je de komende jaren wilt bereiken?
“In Nederland en België zijn er weliswaar achthonderd verkooppunten,
maar er is zeker nog ruimte om de landelijke dekking verder te verbeteren
en dit geldt met name voor Noord-Nederland en de Randstad. Een tweede
doel is de introductie van Beauty Pillow in de zorg- en hospitalitysector.
Ook hier zie ik volop kansen. Mensen die een chemokuur ondergaan of
met de nasleep hiervan te maken hebben, hebben vaak een gevoelige
(hoofd)huid. Voor hen is slapen op Beauty Pillow een uitkomst. Hetzelfde
geldt voor mensen met alopecia. Ook hen wordt geadviseerd om op satijn
te slapen, wat kan helpen in de strijd tegen haarverlies. Een derde en laatste
doel voor de wat langere termijn is een verbreding van het assortiment. Ik
sluit bijvoorbeeld niet uit dat dit wordt uitgebreid met een tweede product,
dat in de lijn van Beauty Pillow ligt.”
Kun je tot slot nog verduidelijken hoe de verkoop van Beauty Pillow en de
communicatie met salons is georganiseerd?
“Internet speelt hier een belangrijke rol. Salons plaatsen hun bestelling
eenvoudig via de website, waar ook veel promotiematerialen te vinden
zijn. Informatieve teksten, beeldmateriaal en promotievideo’s kunnen door
salons dus gewoon gedownload worden. Verder plaatsen we regelmatig
online berichten, die ook door de verkooppunten ingezet kunnen worden
om Beauty Pillow onder de aandacht van hun klanten te brengen en te
houden. Tot slot streef ik ernaar om grotere salons persoonlijk te bezoeken
wanneer zij starten met Beauty Pillow. Per slot van rekening is de uiterlijke
verzorgingsbranche een ‘people’s business’; persoonlijk contact is altijd
belangrijk.”
Meer informatie: Beauty Pillow
info@beautypillow.nl,
www.beautypillow.nl