Vakinformatie voor de
totale kappersbranche
Verantwoordelijke uitgever Nederland:
GPmedia BV
Van Schaeck Mathonsingel 8
6512 AP Nijmegen, The Netherlands
Telefoon: +31 (0)24 3 246146
E-mail:
info@gpmedia.nlInternet:
www.gpmedia.nl www.dekapper.bizVerantwoordelijke uitgever België:
De Mey Micheline
Eekhoutdriesstraat 67
9041 OOSTAKKER (B)
Uitgever:
Peter Peeters
Redactie:
Jos Kennis (hoofdredacteur)
j.kennis@gpmedia.nlAdvertentieverkoop:
GPmedia BV
Gerdo van de Peppel (verkoopleider)
g.peppel@gpmedia.nlJeroen Koebrugge (media-adviseur)
j.koebrugge@gpmedia.nlTarieven op internet:
www.gpmedia.nlAlle orders worden afgesloten en uit-
gevoerd conform de Regelingen voor het
Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie
van de Arrondissementsrechtbanken en bij
de Kamers van Koophandel.
Vaktijdschrift De Kapper heeft het HOI
Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is
gegarandeerd en gecontroleerd.
Abonnementen:
www.gpmedia.nlof via
info@gpmedia.nlPer jaar in Nederland € 42,-
Per jaar in Europa
€ 51,-
Losse verkoop
€ 10,50
Het abonnement kan elk gewenst moment
ingaan.
Vormgeving:
Studio Intensive
Telefoon: +31 (0)24 3 246140
info@studio-intensive.com www.studio-intensive.comDruk:
Geers Offset (België)
ISSN:
1872-9363
© Copyright 2016
Niets uit deze uitgave mag worden ver-
veelvoudigd en/of openbaar gemaakt door
middel van druk, fotokopie microfilm of
welke andere wijze dan ook, zonder voor-
afgaande toestemming van de uitgever.
De Kapper besteedt de grootst mogelijke
aandacht aan de juistheid van de informa-
tie die in het vaktijdschrift wordt opgeno-
men. Fouten zijn echter niet volledig uit te
sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan
ook op geen enkele wijze verantwoordelijk
voor schade, van welke aard ook, die is
ontstaan als gevolg van handelingen en/
of beslissingen die gebaseerd zijn op de
bedoelde informatie.
TweemaandelijksVaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170)
de kapper
SPECIAL
‘H
AIREXTENSIONS
’
Vakinformatie voor de totale Kappersbranche
|
April 2016
|
14e jaargang no.2
|
Prijs
€
10,50
COVERSTORY
TCC THE CARECUT
MOOI LANG GEKNIPT
EVENT
BARBERSOCIETY LIVE
INTERVIEW
PAUL BUSSCHAERT
In de vorige uitgave van De Kapper sneed ik op deze plek het thema online verkoop van
kappersproducten aan. In deze uitgave ga ik daar graag verder op in omdat dit thema
bepalend gaat zijn voor de toekomst van de kappersbranche.
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik ben niet onder de indruk van de
manier waarop de meeste leveranciers één en ander geregeld hebben. Een grote uit-
zondering hierop is het merk O’right, dat in Nederland vertegenwoordigd wordt door
PureHairCare Concepts. Dit merk biedt kappers namelijk de mogelijkheid om producten
te verkopen via een gepersonaliseerde webshop die gekoppeld wordt aan de eigen site
of Facebookpagina. O’right zorgt vervolgens voor de levering aan (en afrekening met) de
consument, waarna de kapper de marges bij zijn of haar omzet mag optellen.
Om verschillende redenen vind ik dit een perfect systeem. Zo snijdt het merk hierdoor de
pas van groothandels en webshops af, waardoor kappers niet met hen hoeven te concur-
reren. Verder is het een systeem waarmee de leverancier laat zien zonder restricties te
kiezen voor de kapper als exclusieve retailpartner. Tot slot is het vanuit praktisch oogpunt
gewoon een handig systeem voor zowel leverancier, kapper als consument. Voorwaarde
is natuurlijk wel dat het systeem technisch gezien goed is opgezet, maar van een profes-
sionele leverancier mag je verwachten dat dat geen problemen oplevert.
Maar nu even terug naar de dagelijkse realiteit. Onlangs heb ik de vijf grootste haarcos-
meticaproducenten en -merken van ons land de vraag voorgelegd of zij momenteel met
een dergelijk systeem werken. In alle gevallen luidt het antwoord ‘nee’. Een uitgebreide
zoektocht op internet laat zien dat ook groothandelsketens en middelgrote leveranciers
niet op deze manier werken. Op zich is dat al een tamelijk droevige situatie, maar het
verhaal wordt nog treuriger wanneer je bedenkt dat het bovengenoemde systeem in veel
andere sectoren allang geen nieuws meer is. De juweliers-, kleding-, schoenen-, elek-
tronica- en beautybranche: al deze sectoren kennen leveranciers die retailers geperso-
naliseerde webshops aanbieden. En dus is er maar één conclusie mogelijk, namelijk dat
we in de kappersbranche op dit punt achter de feiten aanlopen en een stevige inhaalslag
noodzakelijk is om weer op gelijke hoogte te komen met andere consumentgerichte
sectoren. Zelf kun je hier ook een bijdrage aan leveren. Spreek je leverancier aan op dit
verhaal, leg deze de vraag voor waarom dit nog niet geregeld is en ik kan je verzekeren
dat deze hier gevoelig voor is.
Mocht over enige tijd blijken dat een aantal leveranciers onder het motto ‘beter laat
dan nooit’ daadwerkelijk tot actie is overgegaan, maar jouw eigen leverancier de online
productverkoop nog steeds regelt in samenwerking met de grote online aanbieders dan
wordt het misschien tijd om harde conclusies te trekken.
Tot slot doe ik hier nog de belofte dat de eerste leverancier (O’right uitgezonderd, sorry
Paul Masselink) die voor partnersalons een systeem van gepersonaliseerde webshops
opzet mag rekenen op een interview over dit
onderwerp in vaktijdschrift De Kapper. Dit
mag je beschouwen als een manier waarop
wij onze bijdrage leveren aan de verdere
professionalisering van de sector en hetzelfde
geldt voor onze deelname aan Hairdressers
Day (30 mei) en Barber Society Live (5 juni)
waarvan De Kapper exclusief mediapartner is.
Hopelijk zien we elkaar dan!
Hoofdredacteur ‘De Kapper’
Jo s Ken n i s
C
O L O F O N
E N
D
E
V
I S I E
"IN DE KAPPERSBRANCHE IS EEN
INHAALSLAG
NOODZAKELIJK!"
De Visie
D
E
K
A P P E R
N R
2 2 0 1 6 3