I
n t e r v i e w
D
e
K
a p p e r
n r
2 2 0 1 7
10
GLYNT BIEDT “MODERNE VERBINDING
NATUUR EN WETENSCHAP”
Voor het ontstaan van moederbedrijf Hans Conzen Kosmetik, dat zich eerst
nog specialiseerde in producten voor de verzorging en het behoud van een
gezonde hoofdhuid, moeten we bijna vijftig jaar terug. Stephan Conzen ver-
telt: “In 1968 richtte mijn vader Hans Conzen de onderneming Hans Conzen
Kosmetik GmbH op. Sindsdien is het bedrijf altijd in de familie gebleven en
dus compleet onafhankelijk.”
“In eerste instantie richtte mijn vader zich, samen met zijn partner, vooral op
dermatologische producten in het algemeen en huidcosmetica voor jonge
mensen met huidziekten als neurodermitis en psoriasis in het bijzonder. In de
jaren ’70 kwamen we min of meer toevallig terecht in de haarcosmetica. Op
basis van de goede ervaringen en positieve feedback van de klanten hebben
we toen besloten om deze lijn consequent door te zetten.”
En zo was Glynt, dat overigens een oud Duits woord voor ‘glans’ is, gebo-
ren. Conzen voegt hieraan toe: “Deze geschiedenis is ook de reden dat onze
onderzoeks- en ontwikkelingsafdeling nog steeds in Zwitserland gehuisvest is.
De producten van Glynt zijn daarentegen 100% ‘Made in Germany’.”
HOE GING DE TOETREDING TOT DE NEDERLANDSE
MARKT?
“Achteraf gezien ging dit wellicht iets te overhaast”, bekent Conzen. “In 2010
begonnen we met de verspreiding van onze producten via een distributeur,
maar retrospectief is gebleken dat onze visies op marketing en sales compleet
anders waren. Daarom hebben we besloten om een ommezwaai te maken en
de verkoop in eigen beheer te nemen, dus zonder tussenkomst van een distri-
buteur. Alle bestellingen worden nu direct in Duitsland afgehandeld.”
Voor Zuid-Nederland heeft Glynt nu de vertegenwoordiging dik voor elkaar.
“In de regio’s Zeeland, Noord-Brabant en Limburg werken we reeds met een
eigen buitendienst. Met de keuze van dit team zijn we met onze neus in de
boter gevallen: dit heeft ons al veel plezier en nieuwe klanten opgeleverd. We
moesten eerst door een dal, maar nu gaat alles op de Nederlandse markt ons
voor de wind! Dat gaan we in de toekomst vasthouden.”
Om dat te kunnen bewerkstelligen is het natuurlijk wel een vereiste dat er
ook voor de rest van Nederland een goede servicedienst van Glynt komt.
Conzen hoopt dan ook dat dit interview helpt met het vinden van versterking,
zodat Glynt in Nederland een optimale uitgebreide presentie kan ontwikke-
len.
WAT IS HET BELANG VAN DE NEDERLANDSE MARKT VOOR
GLYNT?
“Deze markt is voor ons zeer belangrijk. Ten eerste omdat de Nederlandse
kappers en consumenten zeer modern, trendgevoelig en kosmopolitisch zijn.
Maar Nederlandse kappers zijn vaak ook erg ondernemend ingesteld. Dit past
goed bij onze insteek om de kappers te helpen bij het economisch succesvol-
ler ondernemen.”
GLYNT IS IN LANDEN ALS ZWITSERLAND EN DUITSLAND AL SINDS HET BEGIN VAN DE JAREN ’70 EEN BEGRIP OP HET GEBIED VAN
HAARVERZORGING. DE NEDERLANDSE MARKT MOEST TOT 2010 WACHTEN OP DE INTRODUCTIE VAN DE HAARVERZORGINGSLIJN VAN
HOOFDHUIDSPECIALIST HANS CONZEN KOSMETIK. NA EEN AARZELEND BEGIN IS HET BALLETJE NU OOK HIER ECHT AAN HET ROLLEN. TIJD
DUS VOOR EEN UITGEBREID INTERVIEW MET STEPHAN CONZEN, OVER DE GESCHIEDENIS VAN GLYNT, HET BELANG VAN DE NEDERLANDSE
MARKT, HET LAATSTE NIEUWS EN EEN BLIK OP DE TOEKOMST.