Previous Page  10 / 68 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 10 / 68 Next Page
Page Background

I

n t e r v i e w

D

e

K

a p p e r

n r

2 2 0 1 7

10

GLYNT BIEDT “MODERNE VERBINDING

NATUUR EN WETENSCHAP”

Voor het ontstaan van moederbedrijf Hans Conzen Kosmetik, dat zich eerst

nog specialiseerde in producten voor de verzorging en het behoud van een

gezonde hoofdhuid, moeten we bijna vijftig jaar terug. Stephan Conzen ver-

telt: “In 1968 richtte mijn vader Hans Conzen de onderneming Hans Conzen

Kosmetik GmbH op. Sindsdien is het bedrijf altijd in de familie gebleven en

dus compleet onafhankelijk.”

“In eerste instantie richtte mijn vader zich, samen met zijn partner, vooral op

dermatologische producten in het algemeen en huidcosmetica voor jonge

mensen met huidziekten als neurodermitis en psoriasis in het bijzonder. In de

jaren ’70 kwamen we min of meer toevallig terecht in de haarcosmetica. Op

basis van de goede ervaringen en positieve feedback van de klanten hebben

we toen besloten om deze lijn consequent door te zetten.”

En zo was Glynt, dat overigens een oud Duits woord voor ‘glans’ is, gebo-

ren. Conzen voegt hieraan toe: “Deze geschiedenis is ook de reden dat onze

onderzoeks- en ontwikkelingsafdeling nog steeds in Zwitserland gehuisvest is.

De producten van Glynt zijn daarentegen 100% ‘Made in Germany’.”

HOE GING DE TOETREDING TOT DE NEDERLANDSE

MARKT?

“Achteraf gezien ging dit wellicht iets te overhaast”, bekent Conzen. “In 2010

begonnen we met de verspreiding van onze producten via een distributeur,

maar retrospectief is gebleken dat onze visies op marketing en sales compleet

anders waren. Daarom hebben we besloten om een ommezwaai te maken en

de verkoop in eigen beheer te nemen, dus zonder tussenkomst van een distri-

buteur. Alle bestellingen worden nu direct in Duitsland afgehandeld.”

Voor Zuid-Nederland heeft Glynt nu de vertegenwoordiging dik voor elkaar.

“In de regio’s Zeeland, Noord-Brabant en Limburg werken we reeds met een

eigen buitendienst. Met de keuze van dit team zijn we met onze neus in de

boter gevallen: dit heeft ons al veel plezier en nieuwe klanten opgeleverd. We

moesten eerst door een dal, maar nu gaat alles op de Nederlandse markt ons

voor de wind! Dat gaan we in de toekomst vasthouden.”

Om dat te kunnen bewerkstelligen is het natuurlijk wel een vereiste dat er

ook voor de rest van Nederland een goede servicedienst van Glynt komt.

Conzen hoopt dan ook dat dit interview helpt met het vinden van versterking,

zodat Glynt in Nederland een optimale uitgebreide presentie kan ontwikke-

len.

WAT IS HET BELANG VAN DE NEDERLANDSE MARKT VOOR

GLYNT?

“Deze markt is voor ons zeer belangrijk. Ten eerste omdat de Nederlandse

kappers en consumenten zeer modern, trendgevoelig en kosmopolitisch zijn.

Maar Nederlandse kappers zijn vaak ook erg ondernemend ingesteld. Dit past

goed bij onze insteek om de kappers te helpen bij het economisch succesvol-

ler ondernemen.”

GLYNT IS IN LANDEN ALS ZWITSERLAND EN DUITSLAND AL SINDS HET BEGIN VAN DE JAREN ’70 EEN BEGRIP OP HET GEBIED VAN

HAARVERZORGING. DE NEDERLANDSE MARKT MOEST TOT 2010 WACHTEN OP DE INTRODUCTIE VAN DE HAARVERZORGINGSLIJN VAN

HOOFDHUIDSPECIALIST HANS CONZEN KOSMETIK. NA EEN AARZELEND BEGIN IS HET BALLETJE NU OOK HIER ECHT AAN HET ROLLEN. TIJD

DUS VOOR EEN UITGEBREID INTERVIEW MET STEPHAN CONZEN, OVER DE GESCHIEDENIS VAN GLYNT, HET BELANG VAN DE NEDERLANDSE

MARKT, HET LAATSTE NIEUWS EN EEN BLIK OP DE TOEKOMST.