De Kapper Nr 2-2024 Online

DE KAPPER NR 2 2024 36 ONDERNEMEN Er komt heel wat bij kijken om als ondernemer succesvol te zijn in een sector die zo competitief is als de kappersbranche. Je moet ‘bijblijven’ op het gebied van nieuwe trends, coupes en knipmethodes, je kennisniveau up-to-date houden, je team motiveren en aansturen, targets halen, je administratie op orde hebben, bestaande en nieuwe klanten aan de salon binden, actief zijn op social media, bereikbaar zijn voor je klanten en ga zo maar door. Ter ondersteuning geven de panelleden in de rubriek ‘Ondernemen’ hun visie op een stelling of vraag die verband houdt met een bepaald aspect van het ondernemerschap. In deze editie luidt de stelling: Beurzen hebben geen toekomst in de kappersbranche. Gertjan van Gils Gertjan van Gils werkt al sinds zijn vijftiende in het kappersvak en runt een uniseks salon in Poppel in België. Daarnaast is Gertjan eigenaar van het bedrijf Hairsupplies, de exclusieve distributeur van de merken Tressa Watercolors en Tonsor1951. “BEURZEN HEBBEN GEEN TOEKOMST IN DE KAPPERSBRANCHE” Nederland is naar mijn idee te klein aan het worden om een goede commerciële beurs te organiseren. Steeds meer kappers kiezen ervoor om naar Bologna en Düsseldorf te trekken om daar echt geïnspireerd te raken. Deze vooraanstaande beurzen zijn namelijk gemakkelijk bereikbaar per auto en vliegtuig. De laatste jaren was de beurs Gorinchem voornamelijk gevuld met veelal hetzelfde en weinig vernieuwends. De grote podia waren vaak bezet met gesprekken die niet echt relevant waren voor een kappersbeurs, of shows die voornamelijk bestonden uit loze woorden en haarlak. Er is een schaarste aan Haute Couture, vaktechnische shows en echte fashion. Op de kleinere podia waren vaak presentaties te zien die niet veel meer inhielden dan het promoten van een specifiek product, oftewel het ‘Wij van WC Eend adviseren WC Eend’-verhaal. Bovendien is het kappersbeurslandschap in Nederland versplinterd geraakt, met aparte beurzen voor kappers, barbiers en schoonheidsspecialisten. De barberbeurs heeft recentelijk geprobeerd om te integreren in de kappersbeurs, maar met weinig succes. Waarom niet samenwerken en een grootschalig evenement organiseren, in plaats van één evenement in Gorinchem, een ander in Amsterdam en nog een ander in Hardenberg. In het centrum van Nederland ligt een uitstekende beurslocatie die voor iedereen gemakkelijk bereikbaar is. Misschien is het ook wel de nostalgie omdat ik al 38 meedraai in het vak maar vroeger was de beurs in Utrecht echt geweldig. Vroeger waren er wedstrijden die echt spannend waren, met vertegenwoordiging van alle merken en wereldberoemde kappers op het hoofdpodium. Het was een evenement waar je graag vroeg je bed voor uitkwam en waar je de hele dag wilde zijn. Tegenwoordig ben je binnen twee uur klaar met de standhouders, waarbij op de podia voornamelijk streetdance te zien is in plaats van echte kniptechnieken. Sterker nog, de scharen en tondeuses op het podium raken amper het haar aan omdat ze al voor 99% zijn voorbereid achter de schermen. Daarnaast bestaat het gros van de presentaties op de grote podia uit showmensen in plaats van vaktechnische experts. De stands zijn tegenwoordig gevuld met meer van hetzelfde: weinig vernieuwende producten en vaak gericht op puur commerciële belangen. Het simpelweg toevoegen van een nieuw kleurtje aan een tondeuse en daar een flinke prijsverhoging aan koppelen, getuigt niet van echte vernieuwing maar eerder van puur commercieel belang. Ook een nieuwe verpakking om een shampoo maakt het product niet per se beter, maar leidt vaak tot een hogere prijs. Als kappers zijn we niet meer zo gemakkelijk te overtuigen; bovendien hebben we allemaal toegang tot het internet, waar de wereld aan onze voeten ligt. Wat ik wil meegeven aan de beursorganisatoren in de kappersbranche: het is tijd om uit de schaduw te treden en samen te werken om van Nederland weer een écht kappersland te maken.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4