De Kapper Nr 2-2024 Online

de kapper Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170) COVERSTORY BABYLISSPRO Blend Your Hair Interview Vaktijdschrift voor de totale kappersbranche | April 2024 | 24e jaargang no. 2 | Prijs € 10, 50

DE KAPPER NR 2 2024 3 Colofon en De Visie De visie de kapper Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170) COVERSTORY BABYLISSPRO Blend Your Hair Interview Vaktijdschrift voor de totale kappersbranche | April 2024 | 24e jaargang no. 2 | Prijs € 10, 50 Vaktijdschrift voor de kappersbranche Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.dekapper.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Guusje Arts (hoofdredacteur) g.arts@gpmedia.nl Sales: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Lisan van den Bosch (media-adviseur) l.bosch@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift De Kapper heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2024 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. De Kapper besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/ of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. Guusje Arts Hoofdredacteur vaktijdschrift De Kapper g.arts@gpmedia.nl Wist je dat maar liefst 89% van de consumenten geniet van een kappersbezoek? En nog opvallender, 75% voelt zich gelukkig na een bezoek aan de kapper. Deze verrassende inzichten zijn onthuld door een onderzoek van Provalliance Nederland, het grootste kappersformulehuis van Nederland. Dit onderzoek toont de diepgaande impact van een kappersbezoek op het mentale welzijn van klanten aan. Echter, als ondernemer draag je niet alleen bij aan het geluk van je klanten, maar speel je ook een essentiële rol in het bevorderen van het welzijn van je werknemers. Maar hoe doe je dat? Je werknemers laten plaatsnemen in de kappersstoel gaat natuurlijk niet. Dus hoe bevorder je werkgeluk dan wel? Naar mijn mening draait het om de juiste balans tussen voldoening, plezier, motivatie en uitdaging. 89% van de consumenten geniet van een bezoek aan de kapper, maar geldt datzelfde ook voor de werknemers? Deze waarden worden ook onderschreven door Rik van Casteren, General Manager bij Keune. Keune zet zich actief in om haar Ambassadors te ondersteunen bij het aantrekken en behouden van personeel. Dit wordt onder andere gerealiseerd door de introductie van vernieuwde en verbeterde salon branding en materialen. Uit enquêtes die Keune vorig jaar heeft gehouden, blijkt dat meer dan 90% van de Ambassadors aangeeft dat de uitstraling van de salon bijdraagt aan het aantrekken van hoogwaardig personeel. Naast een aantrekkelijke uitstraling spelen ook een prettige werksfeer en carrièremogelijkheden binnen de salon een essentiële rol in het aantrekken en behouden van werknemers. Keune draagt hieraan bij via hun educatieprogramma, dat kappers motiveert en uitdaagt, waardoor ze tevreden blijven en de salons uiteindelijk nog succesvoller worden. Bij het ondernemerskoppel Ger en Anita Koopman staat de ontwikkeling van het personeel ook centraal. Ze beheren twee franchisesalons van Cosmo Hairstyling, één in Nijmegen en één in Den Bosch, evenals een eigen salon genaamd Koopman Kappers, ook gevestigd in Nijmegen. Anita was aanvankelijk actief op de werkvloer, maar kon haar taken niet langer combineren met het leiden van de teams naarmate de zaken groeiden. Hoewel Anita zich kan veroorloven zelf niet meer in de salon te hoeven staan, is het vooral een weloverwogen keuze. En in mijn optiek een goede keuze. Ik ben namelijk van mening dat het de verantwoordelijkheid van de saloneigenaar of leidinggevende is om de behoeften van het team te begrijpen en erop in te spelen. Het is essentieel om regelmatig in gesprek te gaan met hen en continu de wensen, behoeften en uitdagingen te monitoren. Nog even terugkomend op het onderzoek van Provalliance Nederland. De resultaten tonen aan dat 89% van de consumenten geniet van een bezoek aan de kapper, maar geldt datzelfde ook voor de werknemers? Genieten zij van hun werk op de werkvloer? Als ondernemer is het van groot belang om hier kritisch naar te kijken, vooral gezien de huidige krapte op de markt. Het aantrekken van kwalitatief personeel is inderdaad een grote uitdaging, maar het behouden van talent is minstens zo belangrijk en vaak net zo uitdagend. Veel leesplezier!

DE KAPPER NR 2 2024 4 INHOUD P. 20 COVERSTORY BABYLISSPRO Tijdens The Hair Project in Kortrijk XPO organiseerde BaBylissPRO voor de tweede keer de Barber Battles, maar ditmaal in een ietwat vernieuwd jasje. Met succes! We gaan met Audrey Gilson, Marketing Manager BaBylissPRO Benelux, in gesprek over dit initiatief, maar ook over alle andere ontwikkelingen binnen het bedrijf. P. 8 HAIRGOALZ Ben je net gestart met je kapsalon? Of ben je toe aan wat anders? Andere merken of misschien wel een nieuwe leverancier? Dan is Hairgoalz, opgericht door John Zondervan en Eddie Dijkstra, wellicht interessant voor jou. Steeds meer professionele kappers, barbers, erkende kappersscholen en opleidingen kiezen voor de leverancier uit Leeuwarden. P. 10 BLEND YOUR HAIR Stephanie Koning belandde tijdens haar studie als accountmanager in de kappersbranche bij een kappersgroothandel. Ook heeft ze ervaring opgedaan in de buitendienst bij diverse merken in de beauty- en kappersindustrie en uiteindelijk besloot ze in het najaar van 2021 om haar eigen bedrijf op te richten: Blend Your Hair. P. 7 PROFESSIONAL HAIRSOLUTIONS Jeroen Trechsel heeft onlangs zijn eigen bedrijf, Professional Hairsolutions, opgericht. Onder deze vlag zal hij exclusief het Italiaanse merk Ekre distribueren. Met meer dan vijftien jaar ervaring in de kappersbranche als vertegenwoordiger, beschikt hij over een ruime kennis van de behoeften van kappers en salons in Nederland. 7 8 10 20

DE KAPPER NR 2 2024 5 P. 24 NIEUW MERK IN NEDERLAND: EPRES Recentelijk heeft Bookies Hair Supplies een nieuw merk aan haar portfolio toegevoegd: epres. Deze toevoeging is niet onopgemerkt gebleven. Tijdens het lanceringsevenement, dat eind februari plaatsvond in Rotterdam, heeft de oprichter en eigenaar van het merk, Eric Pressly, alle details van epres gepresenteerd. P. 44 BROEKHUIZEN DESIGN Vorig jaar opende Broekhuizen Design een gloednieuwe showroom in Geldermalsen. En wat voor een! Van kappersstoelen tot wasbakken, en van spiegels tot diverse andere interieurproducten, alles is er te vinden voor een complete transformatie van elke salon. Echter kunnen kappers er ook terecht voor losse verkoop en inspiratie. Op zondag 20 en maandag 21 april vinden open dagen plaats, waar iedereen welkom is. P. 32 KEUNE HAIRCOSMETICS Tijdens het Ambassador Event van Keune Haircosmetics eind januari lanceerde het bedrijf het Ambassador Program 3.0, waarmee het naar eigen zeggen de toekomst voor de salons opent. Keune biedt een breed scala aan nieuwe salonstylingopties die zorgvuldig zijn afgestemd op de behoeften van hun Ambassador-salons. P. 48 SALON X – COSMO HAIRSTYLING Via een omweg kwam Anita Koopman in het kappersvak terecht. Enkele jaren later realiseerde ze haar droom: het runnen van haar eigen salon. Haar ontmoeting met Ger Koopman heeft haar ondernemerschap verder aangewakkerd. Inmiddels runt het ondernemerskoppel vier eigen zaken, Koopman Kappers in Nijmegen, twee franchisesalons van Cosmo Hairstyling én een Albert Heijn franchisevestiging. 24 32 44 48

DE KAPPER NR 2 2024 6 KORT NIEUWS Het succes van de producten hangt af van de aanwezigheid van haarzakjes in de huid. Zelfs de kleinste tekenen van haarzakjes leiden tot hernieuwde haargroei. Eenvoudig gezegd: geen haarzakje, geen haar. “We beloven geen illusies, maar resultaten waar we samen aan werken”, aldus het team van PoloCosmetics B.V., importeur van Pharma Hermetic in de Benelux. Ook voor klanten die een haartransplantatie hebben ondergaan, bieden de producten essentieel onderhoud dat vaak ontbreekt na de klinische behandeling. Wereldwijd vertrouwen dermatologen en trichologen op Pharma Hermetic. “Door het succes van onze productenlijn kunt u groei realiseren in uw salon, met een gemakkelijke behandeling en gegarandeerd resultaat. Wij vragen geen investering, alleen interesse en de wens om uw klanten tevreden te stellen.” Bezoek www.pharma-hermetic.nl en ontdek de wetenschappelijk onderbouwde filosofie van de producten om uw kennis te verrijken. Wilt u meer informatie ontvangen? Neem dan geheel vrijblijvend contact op via info@polocosmetics.com of bel naar +31 (0)546 - 569 917. PHARMA HERMETIC: DOELTREFFENDE OPLOSSING VOOR KLANTEN MET HAARVERLIES Pharma Hermetic biedt een productenlijn die de juiste doeltreffende werking heeft waar u, en uw klanten die kampen met haarverlies, baat bij hebben. De producten doen precies wat nodig is: doeltreffend haarverlies aanpakken en haargroei stimuleren. Geen gedoe met injecties of andere ongemakkelijke procedures, en geen bijwerkingen veroorzaakt door medicatie tegen haarverlies. Dankzij de krachtige, verzorgende ingrediënten van KIS Miracle Splash wordt beschadigd en droog haar binnen enkele seconden getransformeerd. Het haar voelt direct zijdezacht aan, krijgt een intense glans en ziet er gezonder uit. De formule van Miracle Splash werkt zeer gericht om de haarvezel te sluiten en te voeden, waardoor het haar beschermd wordt tegen UV-straling en optimaal gehydrateerd wordt, zonder het te verzwaren Slechts 14 seconden inwerktijd Dit nieuwe product vormt een uitstekende aanvulling op de KIS haarverzorgingsroutine. Begin met het zorgvuldig wassen van het haar met een KIS shampoo. Maak vervolgens het haar handdoekdroog en verdeel KIS Miracle Splash gelijkmatig over de lengtes en punten, en masseer het goed in. Laat het product 14 seconden intrekken en spoel het vervolgens grondig uit. Meer informatie: Ministry of Beauty Tel. +31 (0)55-5431111 | www.kis-haircare.nl KIS MIRACLE SPLASH: BOOSTER VOOR MOOI EN GEZOND HAAR KIS Miracle Splash is de ultieme booster voor instant verzorging, glans, betere doorkambaarheid en elasticiteit voor levendig en fluweelzacht haar. Het product is volledig veganistisch, vrij van siliconen en geschikt voor alle haartypes.

DE KAPPER NR 2 2024 7 INTERVIEW Het besluit om zijn eigen bedrijf te starten was een weloverwogen beslissing. "Ik heb de afgelopen elf jaar met veel ontzettend veel plezier en toewijding bij Artistique gewerkt, eerst als accountmanager en de laatste vier jaar ook als salesmanager", legt hij uit. "Ik wist dus heel goed wat ik achterliet, en de keuze om mijn eigen weg te gaan heeft dan ook de nodige tijd en onderzoek gekost. Natuurlijk zijn er altijd redenen om iets niet te doen, maar het voelde zo goed aan dat ik besloot om mijn droom nu echt na te jagen en Professional Hairsolutions op te richten." De reden dat de bedrijfsnaam niet de naam Ekre vertegenwoordigt, heeft te maken met het feit dat Jeroen met zijn bedrijf meer vertegenwoordigt dan alleen Ekre. "Naast de distributie van Ekre zal ik ook de producten van het merk Kyone aanbieden, waaronder scharen, föhns en andere tools”, verduidelijkt hij. Het verschil maken De weg naar het ondernemerschap begon toen Jeroen online stuitte op het merk Ekre. “Per toeval zag ik het merk ergens voorbijkomen en ik was eigenlijk direct enthousiast. De uitstraling van het merk sprak me direct aan, en toen ik wat dieper in het merk dook, zag ik dat het ook perfect aansloot bij de behoeften van de Nederlandse markt." Voor Jeroen is het essentieel dat een merk niet alleen goede producten biedt, maar ook inspeelt op de actuele behoeften van kappers en zich onderscheidt van het bestaande aanbod. "Het is tegenwoordig zo dat er geen slechte merken meer op de markt zijn, dus de uitdaging ligt elders. Ekre slaagt erin om op verschillende vlakken het verschil te maken." Naast een aantrekkelijke uitstraling en een goede prijs-kwaliteitverhouding, heeft Ekre een sterke focus op natuurlijke schoonheid en duurzaamheid, iets dat volgens Jeroen vandaag de dag steeds belangrijker is. Het is een volledig veganistisch merk, gecertificeerd door het Vegan OK-label, wat betekent dat elk product afzonderlijk aan strikte veganistische normen voldoet. "Je zou kunnen denken dat bijna elk merk tegenwoordig veganistische producten aanbiedt, maar er zit wel degelijk verschil in. Sommige merken hebben slechts één veganistisch product, anderen hebben een hele lijn, maar Ekre is echt gecertificeerd als volledig veganistisch." Compact, maar compleet Volgens Jeroen is een ander essentieel aspect van een merk dat het assortiment zowel volledig als overzichtelijk is. "Veel merken hebben een enorm uitgebreid assortiment, waardoor het voor kapsalons soms lastig is om door de bomen het bos te zien. Vooral voor kleinere salons kan het overweldigend zijn om een overvloed aan producten in de zaak te hebben. Ekre heeft bewust gekozen voor een compact, maar toch compleet assortiment, variërend van styling en kleur tot verzorgingsproducten. Hierdoor is het toegankelijk voor een brede doelgroep." Een ander belangrijk aspect in de hedendaagse markt is een eerlijk prijsbeleid. Jeroen legt uit: "In tegenstelling tot veel andere bedrijven, waar producten online vaak goedkoper zijn, vind ik het belangrijk om de waarde van het product in de salon te benadrukken. Daarom houden we de online prijzen bewust iets hoger dan in de fysieke winkels. Dit stimuleert de doorverkoop in de salon en versterkt de relatie tussen de salon en de klant." Betrokkenheid Educatie en betrokkenheid vormen tevens essentiële pijlers binnen de werkwijze van Ekre, en ook van Professional Hairsolutions. Jeroen legt uit: "Door tweemaal per jaar educators vanuit Ekre naar Nederland te halen voor trainingen en door klanten uit te nodigen voor educatieve reizen naar Italië, streven we ernaar niet alleen de productkennis te vergroten, maar ook de merkbeleving te versterken. Daarnaast ben ik zelf ook zeer betrokken bij de kappers. Ik bezoek de klanten regelmatig om te sparren, een luisterend oor te bieden en hen te voorzien in hun behoeften. Ik streef er echt naar langetermijnrelaties op te bouwen, daar ligt mijn kracht." Op de vraag of elke salon met Ekre mag werken, antwoordt Jeroen: "Er zijn geen specifieke eisen met betrekking tot de grootte van een salon, maar ik hanteer wel regiobescherming. De reden? Ik wil niet dat mijn klanten elkaars concurrenten worden. Mijn doel is om hen zo goed mogelijk te begeleiden naar succes, en daarvoor is het natuurlijk belangrijk dat een salon zich kan onderscheiden binnen zijn eigen regio. Daarnaast is het merk exclusief voor kappers en niet verkrijgbaar via groothandels of andere retailers. Deze exclusiviteit geldt echter alleen voor Ekre. De producten van Kyone kunnen door iedereen worden aangeschaft." Ben je nieuwsgierig naar het merk of wil je meer weten over de mogelijkheden? Neem dan gerust contact op met Jeroen via +31 (0)6 51765793 of info@professionalhairsolutions.nl of neem een kijkje op www.professionalhairsolutions.nl. NIEUW MERK OP DE NEDERLANDSE MARKT: EKRE Jeroen Trechsel heeft onlangs zijn eigen bedrijf, Professional Hairsolutions, opgericht. Onder deze vlag zal hij exclusief het Italiaanse merk Ekre distribueren. Met meer dan vijftien jaar ervaring in de kappersbranche als vertegenwoordiger, beschikt hij over een ruime kennis van de behoeften van kappers en salons in Nederland. “Het was altijd al een droom van me om iets voor mezelf te beginnen binnen de kappersbranche, maar nu voelde het echt als het juiste moment”, zegt Jeroen. “Ik kijk er enorm naar uit om de kappers in Nederland kennis te laten maken met Ekre.” Jeroen Trechsel

DE KAPPER NR 2 2024 8 INTERVIEW Ben je net gestart met je kapsalon? Of ben je toe aan wat anders? Andere merken of misschien wel een nieuwe leverancier? Dan is Hairgoalz, opgericht door John Zondervan en Eddie Dijkstra, wellicht interessant voor jou. Steeds meer professionele kappers, barbers, erkende kappersscholen en opleidingen kiezen voor de leverancier uit Leeuwarden. We gaan met een van de oprichters, John Zondervan, in gesprek over de succesfactoren. Hairgoalz heeft in korte tijd een aanzienlijke groei doorgemaakt. Van Nijmegen tot Ameland, en zelfs buiten de nationale grenzen geniet een toenemende populariteit. Het succes is volgens John mede te danken aan de kernwaarden van betrouwbaarheid, eerlijke prijzen en duurzaamheid, evenals aan het assortiment van gerenommeerde merken en exclusieve eigen merken. Bovendien biedt Hairgoalz de unieke service van 'vandaag besteld, morgen in huis'. “Ik vind het geweldig als klanten bij ons in de winkel komen en zich verbazen over ons unieke aanbod”, zegt John. "Vaak hoor ik reacties als 'Hé, die merken ken ik helemaal niet'. Dat is precies waar we naar streven. We willen ons onderscheiden. Hoewel we een groothandel zijn die alle gerenommeerde merken kan leveren, beschouwen we dit eerder als een service. Wij zijn geen doorsnee verkopers, maar denken in concepten. Onze kracht ligt in het werken met exclusieve merken, die zorgvuldig zijn getest door professionele haarstylisten. Denk aan onze eigen merken zoals B.R.A.N.D.5 en Rehab." Exclusieve merken Laatstgenoemde merk heeft Hairgoalz onlangs overgenomen. John: "Rehab staat bekend als een specialist op het gebied van haarwaxen, een absolute topper. Dit sluit perfect aan bij onze visie. Het merk B.R.A.N.D.5 hebben we volledig in eigen beheer ontwikkeld en gelanceerd. Op dit moment biedt deze lijn al een assortiment van unieke stylingproducten, maar we zijn van plan om het assortiment binnenkort uit te breiden met haarverzorgingsproducten. Daarnaast fungeren we als distributeur of exclusieve verdeler in de regio voor bepaalde merken, waaronder O&M, 6.ZERO, Björk, Olaplex, Kiki Curls en TMT Milano. Deze merken, samen met B.R.A.N.D.5 en Rehab, zijn exclusief verkrijgbaar voor kappers die bij Hairgoalz zijn aangesloten, via onze vertegenwoordigers of onze webshop met een speciale inlogcode. Onze slogan 'for professionals only' is meer dan een leus; het is ons beleid. We streven ernaar om alleen met professionele kappers samen te werken. Professionaliteit, kwaliteit en respect voor mens en milieu zijn kernwaarden die diep verankerd zijn in ons bedrijf." Doeners en meedenkers John en Eddie zijn de drijvende krachten achter Hairgoalz. Het zijn doeners, maar vooral meedenkers. Met twintig jaar ervaring weten ze precies wat er in kappersland speelt. "Wij kijken naar wat een kapsalon nodig heeft en waar de verkoopkansen liggen", legt John uit. "Het succes van onze klanten is ook ons succes. We zijn nauw betrokken, spreken de taal van de kapper en blijven voortdurend op de hoogte van de laatste trends. Indien mogelijk, anticiperen we zelfs op toekomstige ontwikkelingen. Ons klantenbestand varieert van grote salons tot kleine zaken. Samen met hen werken we aan een concept dat past bij hun identiteit en doelstellingen. Wat willen ze uitstralen? Welke klanten willen ze aantrekken? En welke merken sluiten hierbij aan? Bovendien bieden we ook advies op het gebied van inrichting. Met onze eigen showroom kunnen we alles leveren, van kappersstoelen tot haardrogers, wasunits en kasten, geschikt voor elke ruimte, budget en stijl. Of het nu gaat om een trendy kapsalon of een traditionele barbershop, bij Hairgoalz vindt elke kapper wat hij nodig heeft." Educatie Hairgoalz fungeert tevens als een educatief centrum voor trainingen en cursussen. Professionele kappers kunnen in 'Ljouwert' terecht voor een scala aan mogelijkheden, waaronder knippen, kleuren en stylen volgens de laatste trends en technieken, beard trimming, blow dry föhn technieken, een bridal hair masterclass, tondeuse technieken, en meer. John benadrukt: "In overleg zijn er diverse opties beschikbaar, zowel individueel als in groepsverband. Wij bieden elke kapper de juiste ondersteuning om zijn vaardigheden verder te ontwikkelen.” Meer informatie: Hairgoalz Tel. +31 (0)58 8448369 | www.hairgoalz.nl John Zondervan en Eddie Dijkstra HAIRGOALZ MAAKT EEN ENORME GROEI DOOR WE ZIJN NAUW BETROKKEN, SPREKEN DE TAAL VAN DE KAPPER EN BLIJVEN VOORTDUREND OP DE HOOGTE VAN DE LAATSTE TRENDS

THEA WOOD • Takara Belmont ODETT • Sassi ANTON • Pahi MATIC • Pahi VEGA • Takara Belmont BAY • Pahi CARAVELLE • Pahi GR50 • Greiner IRIS • Sassi IRON LADY • Sassi SMOA CHAIR 01 • Takara Belmont SMOA CHAIR 03 • Takara Belmont APOLLO II ELITE WHITE • Takara Belmont DAINTY • Takara Belmont LEGEND • Takara Belmont BARBIERSTOELEN / FAUTEUILS BARBIER KAPSTOELEN / FAUTEUILS DE COIFFAGE BEKIJK ONZE WEBSHOP VAN info@jjmaes.be +32 (0)2 726 71 07 Georges De Lombaerdestraat 32 1140 Evere BEZOEK ONZE ONLINE SHOWROOM OF KOM LANGS IN ONZE SHOWROOM De inrichting en uitstraling van het kapsalon zijn belangrijke bouwstenen voor het imago van de kapper. Daar speelt onder andere de keuze van meubilair een belangrijke rol in. Wij selecteren ons assortiment zeer nauwlettend, en willen onze klanten een zo groot mogelijke kwalitatieve variëteit kunnen aanbieden.

DE KAPPER NR 2 2024 10 INTERVIEW Na het succesvol afronden van haar stage en opleiding kreeg Stephanie de kans om bij het stagebedrijf aan de slag te gaan. Gedurende vijf jaar bij deze kappersgroothandel kwam ze in aanraking met diverse kappersmerken, waaronder ook merken voor hair extensions. “Ik heb ontzettend veel geleerd gedurende die periode, niet alleen op het gebied van sales, maar ook over de behoeften binnen de branche.” Later in haar loopbaan maakte Stephanie de overstap naar de buitendienst bij diverse merken, waarbij ze actief salons bezocht. Tijdens de bezoeken viel het haar op hoe hair extensions steeds belangrijker werden voor salons, vanwege de toenemende vraag van consumenten. Haar inzicht begon met een visie. Stephanie zag de transformerende kracht van de aller dunste band hair extensions wanneer deze werden toegepast door goed opgeleide hair extensions specialisten. Tegelijkertijd zag ze ook veel problemen rond het draagcomfort van hair extensions en het gebrek aan kennis en vaardigheden, wat resulteerde in een zeer ongelijke ervaring voor de klant. “Wanneer ik problemen tegenkom in de branche, zie ik dat als een ultieme kans”, aldus Stephanie. Ze voelde zich sterk gemotiveerd om een productlijn te introduceren die deze bestaande problemen zou aanpakken en innovatie zou brengen. "Ik wilde het ontwerp vernieuwen en verbeteren om zo deze uitdagingen aan te pakken." Kansen in de markt Een van de drijfveren achter de oprichting van een eigen merk was het onderscheidende karakter van de hair extensions in vergelijking met het toenmalige aanbod op de markt, zoals Stephanie benadrukt. Echter, naast deze reden zag ze ook andere kansen. "Wat ik in de loop der jaren vooral heb opgemerkt, is de behoefte aan een echt partnerschap, waarbij vertrouwen en wederzijds succes centraal staan. Natuurlijk is de kwaliteit van de producten waarmee je werkt van cruciaal belang en moet je je daarmee kunnen onderscheiden van je concullega's, maar een samenwerking omvat veel meer dan dat. Dit is precies wat Blend Your Hair biedt. Onze focus ligt niet alleen op het leveren van hoogwaardige producten, maar ook op het aangaan van een partnerschap dat de salon naar nieuwe hoogten tilt." Geen eigen salon, dus geen concurrentie Wanneer gevraagd wordt hoe Stephanie dit aanpakt, antwoordt ze: "Bij Blend Your Hair ligt de focus op klanttevredenheid. In tegenstelling tot andere merken, zijn wij geen directe concurrent van jouw salon. Wij beheren namelijk bewust geen eigen salon, maar verwijzen consumenten door naar onze geselecteerde partnersalons. Bovendien is het niet mogelijk voor consumenten om de producten rechtstreeks via onze webshop aan te schaffen, wat er ook voor zorgt dat de consumenten worden gestimuleerd om een partnersalon te bezoeken. Daarnaast waarborgen we met regiobescherming dat kappers elkaars markt niet verstoren. Dankzij deze aanpak kunnen we fungeren als een betrouwbare adviseur, lokale bedrijven ondersteunen en bijdragen aan een ongeëvenaarde klantbeleving. Kortom, onze missie is uniek: we streven ernaar om op de achtergrond jouw salonformule te versterken." Nauw contact met leverancier en partners Stephanie benadrukt dat Blend Your Hair zich toelegt op het handhaven van de hoogste kwaliteit en diversiteit. “Hoe we dat realiseren? Door nauwe banden te onderhouden met onze leverancier en partnersalons. Deze connecties zijn van cruciaal belang omdat ze ons in staat stellen om snel in te spelen op de behoeften van de markt. Mijn klanten zijn mijn partners; we werken echt samen. Zij hebben dagelijks ervaring met de producten en weten waar uitdagingen en kansen liggen. Daarom is transparantie zo essentieel. We zijn volledig open over alles: de herkomst van het haar, de fabricageprocessen, enzovoort. Als ze deze informatie niet hebben, hoe kunnen ze dan gerichte feedback geven? Ik geef hun feedback door aan de leverancier en zij vertalen dat uiteindelijk, uiteraard in samenspraak, naar productontwikkeling. De communicatielijnen zijn ontzettend kort, waardoor we snel kunnen schakelen. Hierdoor kunnen we de hoogste kwaliteit garanderen en een voortrekkersrol in de markt vervullen met nieuwe innovaties.” Ultra Thin Weft Een van de voornaamste innovaties van Blend Your Hair zijn de Ultra Thin Weft extensions, die worden geprezen als de dunste op de markt. “Op dit moment bieden wij Ultra Thin Weft extensions aan in lengtes van 45 cm en 55 cm in 28 kleuren. Wat deze wefts zo uniek maakt? Ze combineren de voordelen van een machinegeweven weft met het ongeëvenaarde comfort van een handgeknoopte weft. Wat deze weft verder onderscheidt, is het ontbreken van korte haren aan de bovenkant van de band, wat resulteert in een naadloze en natuurlijke uitstraling. Een ander opvallend kenmerk is dat je de weft veilig kunt doorknippen zonder haren te verliezen.” De Ultra Thin Weft is tevens het enige type hair extensions dat Blend Your Hair aanbiedt. Een weloverwogen keuze, legt Stephanie uit. “Het kiezen van weftextensions brengt zowel commerciële als veiligheidsvoordelen met zich mee. We vermijden bewust het gebruik van chemicaliën, lijm en hitte in ons inzetproces. Daarnaast is het toepassen van weft-extensions relatief snel, waardoor salons meer klanten kunnen bedienen en hun inkomsten kunnen verhogen. Bovendien zijn onze weft-extensions geschikt voor zowel haarverlenging als volume in ieder haartype, waardoor salons een breed scala aan haartransformaties kunnen aanbieden. Klanten waarderen de weft-extensions vanwege hun natuurlijke “WIJ VORMEN GEEN DIRECTE CONCURRENTIE VOOR JOUW SALON” Stephanie Koning belandde tijdens haar studie als accountmanager in de kappersbranche. "Tijdens deze opleiding liep ik stage bij een kappersgroothandel, en sindsdien ben ik niet meer weg te slaan uit de kappersbranche”, lacht ze. Ook heeft ze ervaring opgedaan in de buitendienst bij diverse merken in de beauty- en kappersindustrie en uiteindelijk besloot ze in het najaar van 2021 om haar eigen bedrijf op te richten: Blend Your Hair. In een interview met vaktijdschrift De Kapper vertelt Stephanie alles over de ontstaansgeschiedenis van haar onderneming, haar visie en haar toekomstplannen. DIT JAAR STREVEN WE NAAR UITBREIDING NAAR ANDERE LANDEN, OMDAT WE MERKEN DAT ER VANUIT DIVERSE INTERNATIONALE MARKTEN VEEL VRAAG IS NAAR ONZE PRODUCTEN

DE KAPPER NR 2 2024 11 uitstraling en duurzaamheid, wat zorgt voor terugkerende tevreden klanten. Bovendien blijft de kwaliteit en gezondheid van het eigen haar onaangetast. Kortom, dit type hair extensions biedt alleen maar voordelen.” Diversiteit aan kleuren Een ander aspect dat Blend Your Hair onderscheidt, is de uitgebreide collectie aan kleuren. “We bieden een breed scala aan commerciële kleuren, waaronder balayage en highlights extensions. Dit is echt een unique selling point voor veel salons. Bovendien worden deze kleuren in nauwe samenwerking met onze klanten ontwikkeld. Ik kan weliswaar ideeën hebben, maar zij kennen als geen ander de behoeften van hun klanten.” Educatie Op de vraag of elke salon mag werken met de hair extensions van Blend Your Hair, antwoordt Stephanie: “In principe wel. We hechten bijvoorbeeld geen waarde aan de grootte van een salon, maar de visie en uitstraling moeten wel passen bij wie we zijn. Met andere woorden, een salon moet een professionele uitstraling hebben en staan voor kwaliteit. Het is echter niet noodzakelijk dat een salon al ervaring heeft met hair extensions. We bieden namelijk educatietrainingen aan van verschillende niveaus, ook voor beginners. Onze educators komen ter plaatse om kappers bekend te maken met ons applicatieproces, waardoor zij hun bedrijf kunnen uitbreiden en deze unieke service kunnen aanbieden. Voor salons met meer ervaring bieden we uiteraard ook trainingen om hen op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen en trends, en om Stephanie Koning hen uit te dagen om zichzelf verder te ontwikkelen, indien zij daar behoefte aan hebben.” Nieuw: hair extensions van 35 cm Blend Your Hair staat volgens Stephanie voor voortdurende innovatie. Dit uit zich onder meer in de aanstaande lancering van hair extensions van 35 cm. “Deze extensions in deze specifieke lengte komen binnenkort beschikbaar en zijn zeldzaam op de Nederlandse markt. Ik kijk er enorm naar uit om ze aan onze partners aan te bieden.” Naast deze nieuwe productlijn heeft Stephanie ook andere ambitieuze doelen op de agenda staan. “Dit jaar streven we naar uitbreiding naar andere landen, omdat we merken dat er vanuit diverse internationale markten veel vraag is naar onze producten. Tegelijkertijd zien we ook nog ruimte voor groei in Nederland en België. Momenteel hebben we al meer dan honderd partnersalons, waar we buitengewoon trots op zijn, maar ik verwacht dat we dit aantal dit jaar verder zullen laten toenemen. Onze bestaande partners vormen de stevige basis waarop we zijn gegroeid, en daar ben ik enorm dankbaar voor. Deze samenwerkingen koesteren we enorm, want zoals ik al aangaf: de klant staat centraal, en dat zal ook altijd zo blijven.” Meer informatie: Blend Your Hair Tel. +31 (0)6 40723143 | www.blendyourhair.com | info@blendyourhair.com Follow Us on Instagram: @blend.yourhair

ONTDEK DE TOEKOMST VAN SALONINRICHTING! Stap in de wereld van innovatie met onze nieuwste aanwinst: de Hair Spa. Profiteer van unieke aanbiedingen op onze zorgvuldig geselecteerde stoelen en wasbakken. Ontdek de meest actuele trends en laat je inspireren door onze uitgebreide collectie van luxe wasunits. Broekhuizen Design B.V. Iepenwei 5c 4191 PD Geldermalsen UNIEKE DEMONSTRATIES & SPECIALE AANBIEDINGEN! Experience days By Broekhuizen Design Zondag 21 april & Maandag 22 april

DE KAPPER NR 2 2024 13 KAPPERSBENODIGDHEDEN VIJF ESSENTIËLE TOOLS VOOR ELKE PROFESSIONELE SALON VOLGENS HAIBU Als haarstylist is het belangrijk om de juiste tools te hebben. Hiermee kun je niet alleen de verwachtingen van je klanten overtreffen, maar ook een onvergetelijke salonervaring creëren. Haibu, online groothandel voor hair- en beautyprofessionals, zet vijf onmisbare tools voor jouw salon op een rijtje. Bij Haibu tref je een uitgebreid assortiment aan, variërend van betrouwbare klassiekers tot de nieuwste innovaties, die alles bieden wat jouw salon nodig heeft. Ze zijn ervan overtuigd dat een haarstylist niet gebonden zou moeten zijn aan één specifiek merk of stijl, maar de vrijheid moet hebben om uit een scala van hoogwaardige en gevarieerde opties te kiezen. Kappersscharen Voor een kapper is er geen enkele tool zo essentieel en persoonlijk als de schaar. Bij Haibu heb je de keuze uit een uitgebreid assortiment van meer dan honderd modellen, afkomstig van gerenommeerde merken zoals Kyone en Jaguar, waardoor je altijd de perfecte schaar vindt die aansluit bij elke kniptechniek en individuele voorkeur. Trimmers en tondeuses Of het nu gaat om het perfectioneren van een strakke fade, het bijwerken van een baard of het nauwkeurig definiëren van een neklijn, de precisie waarmee deze taken worden uitgevoerd, maakt het verschil. Daarom staat op deze lijst van Haibu ook de volgende onmisbare tool: de trimmer. Haibu biedt hoogwaardige merken zoals Wahl en BaBylissPRO, bekend om hun krachtige prestaties en precisie. Naast een hoogwaardige trimmer is ook een krachtige en veelzijdige tondeuse van onschatbare waarde in elke professionele salon. Of je klanten nu komen voor een klassiek kapsel, een buzz cut of gedetailleerde haarontwerpen, de uitgebreide selectie van Haibu garandeert dat je in staat bent om elke gewenste coupe te creëren. Haardrogers en stylingtools Innovatie in de salon gaat verder dan alleen het volgen van de laatste trends. Het omvat ook het gebruik van geavanceerde technologieën die zowel de gezondheid als het uiterlijk van het haar verbeteren. Bij Haibu vind je tools zoals de L’Oréal Steampod en Shark FlexStyle, die voorzien zijn van geavanceerde instellingen zoals temperatuurregeling en stoomtechnologie. Deze stylingtools behandelen het haar op een zachte manier tijdens het stylen, krullen of het toevoegen van volume. Daarnaast biedt Haibu ook krachtige en efficiënte haardrogers aan, speciaal ontworpen om haarbeschadiging te minimaliseren en glans te creëren. Meer informatie: Haibu Tel. +31 (0)545 721091 www.haibu.nl

DE KAPPER NR 2 2024 15 TRENDCOLLECTIE De collectie omvat een verfrissende en eigentijdse reeks stijlen, met diverse interpretaties van een kapsel. "Deze keer hebben we ons laten inspireren door het idee van een 'band on tour' - van onderweg, backstage tot op het podium”, legt Mari uit. "Net zoals bandleden een andere uitstraling willen wanneer ze op het podium staan dan wanneer ze onderweg zijn, geldt dat ook voor ons allemaal. Bij speciale gelegenheden willen we vaak een ander kapsel dan in ons dagelijks leven." Het eindresultaat is een eigentijdse collectie met een frisse uitstraling. De sfeer van de fotoshoot combineert vintage elementen met een hedendaagse twist. "De stijl is een mix van rock-'n-roll, soms urban, dan weer beachy", aldus Mari. "We hebben verschillende trends geïntegreerd, waaronder Butterfly Layers, Scandinavian Haircut en de Mullet. De kleuren variëren van helderblond en diep koper tot opvallende 3D-effecten en fluorescerend rood. De styling varieert van messy tot wetlook, van curly tot rock - altijd divers en verrassend." MARI VAN DE VEN LIET ZICH INSPIREREN DOOR EEN ‘BAND ON TOUR’ Met trots presenteert Mari van de Ven het nieuwe lookbook van L’ANZA. Als Creative Director van L’ANZA Benelux liet hij zich deze keer inspireren door diverse nieuwe trends voor zijn nieuwste voorjaars- en zomerlooks. Deze collectie belichaamt een samensmelting van vintage en eigentijds, urban en beachy - een ware ontmoeting tussen retro en het jaar 2024. Styling De modellen zijn gestyled met producten uit verschillende lijnen. Mari legt uit: “Voor de look van Rose hebben we Beach Spray gebruikt in combinatie met Style Texture Cream. We hebben het haar geföhnd met grote, ronde borstels om een volumineuze textuur te creëren. Deze 'salty texture'-look hebben we vervolmaakt met Lustrous Shine Spray om een heldere glans te bereiken en de kleuren te accentueren. Bij Raphael hebben we Butterwhip Styling Foam als basis gebruikt voor de bounce en definitie in zijn haarstructuur. Deze volle foam accentueert Raphaels natuurlijke slag, maar je kunt de slag er ook uitföhnen voor een volle look met definitie. Met Taffy leg je de laatste hand aan de stijl en laat je de zachte glans in het haar naar boven komen. Sem’s look is gestyled met Texture Cream. Toch meer stevigheid? Breng eronder Design Foam aan voor extra volume. De wavy krullen van Suze zijn gestyled met Volume Zero Weight Gel en Beach Spray. De combinatie van gel en spray geeft stevigheid en textuur in één.” Credits: Creative Director: Mari van de Ven | Creative Color Team: AnnaSofie Damen, Kim Wigger | Fotograaf: Ron Tetteroo | Styling: Nancy Steeman | Visagie: Mari van de Ven, Michel Shakiba, Hilda de Jong | Assistenten: Merlin Lenoble | Videograaf: Eugene Aarts Meer informatie: L’ANZA Benelux Tel. +31(0)55 5431111 | www.lanza.nl Vijf bandleden, vijf toplooks Rose met volumineuze Butterfly Blonde Sem met de wetlook Rock it Men Suze met de levendige Wavy Copper Raphael met de 3D Vintage Copper Diederik met de fully Bleached Short & White

DE KAPPER NR 2 2024 17 INTERVIEW Gert, een echte veteraan binnen het bedrijf, reflecteert op de lange relaties met klanten: "Van beginnende student tot doorgewinterde pro, we zijn er voor je. Dat persoonlijke, dat is wat ons speciaal maakt." Ook Daniel, chef design, benadrukt: "Bij ons staat de klant echt centraal. Dat merk je aan de blije gezichten en de positieve feedback. We doen ons best om ervoor te zorgen dat onze klanten zich elke dag gewaardeerd voelen." Wim, chef advies, legt uit wat volgens hem een nauwe samenwerking betekent: "De beste deal geven gaat niet altijd over de laagste prijs. Het gaat over het totaalplaatje: kwaliteit, service, en een ervaring die je nergens anders krijgt." Angela, chef communicatie, vult aan: "We willen vooroplopen, relevant blijven en fantastische service bieden. Of dat nu met een bakfiets was in 1939 of zoals nu met de nieuwe Koos AI chatbot, onze focus ligt altijd op service." Balans tussen online en offline Hoewel de producten ook online kunnen worden aangeschaft via de webshop, benadrukt Ferry, chef bezoek, het belang van persoonlijk contact: “We zijn meer dan verkopers; we zijn partners van onze klanten, hun inkoopassistent. Die persoonlijke band, dat is waar het bij ons om draait.” Monique, chef beauty, begrijpt ook als geen ander het belang van echte interactie: “Online is handig, maar een echt gesprek of een persoonlijk bezoek, dat is van onschatbare waarde. Dat is hoe we écht verbinding maken met onze klanten.” Sanne, chef orders, benadrukt de balans tussen offline en online: “Of je nu onze winkel bezoekt of een pakketje ontvangt, we streven altijd naar een topervaring. Snelheid en persoonlijke service, daar draait het om!” Bij Kappersgroothandel Koos van der Beek is het altijd druk en vol energie, maar momenteel nog net iets meer vanwege het aanstaande 85-jarig jubileum dat op 25 mei feestelijk gevierd zal worden. Koos van der Beek heeft sinds de oprichting bewezen dat het veel meer is dan alleen een groothandel; het is een plek waar traditie en innovatie samenkomen, dankzij een team zo divers als het assortiment dat zij vertegenwoordigen. We spreken het team aan de koffietafel om te ontdekken wat ze de afgelopen 85 jaar zover heeft gebracht. Blijven ontwikkelen De persoonlijke aandacht voor klanten is inderdaad een cruciale succesfactor gebleken. Maar volgens Olav, eigenaar van het bedrijf, heeft nog een ander aspect bijgedragen aan het succes: de drang naar innovatie. Hij deelt met passie: "Van simpelweg dozen verplaatsen naar het creëren van onze eigen merken, we blijven onszelf voortdurend heruitvinden. Dit maakt het niet alleen spannend voor onze klanten, maar ook voor onszelf." Vanessa, verantwoordelijk voor productie en service, benadrukt het belang hiervan: "Door zelf veel te ontwikkelen en direct beheer te voeren, houden we de communicatielijnen kort. Hierdoor kunnen we snel reageren en flexibele service bieden, waardoor we nauw verbonden blijven met onze klanten." Rico, chef magazijn, voegt toe: "We blijven onszelf constant verbeteren, en we leren van elkaar. Maar we doen alles met een persoonlijke touch." John, verantwoordelijk voor inkoop en interieur, onderstreept: "Ervaring is van onschatbare waarde. Dat zie je terug in ons werk, onze producten en onze omgang met klanten. Dat is wat ons echt uniek maakt in deze branche." Toekomstplannen En dan is er nog Koos AI, de nieuwste digitale collega, die symboliseert hoe Koos van der Beek naar de toekomst kijkt. Olav legt uit: “Met Koos AI testen we wat mogelijk is met kunstmatige intelligentie, om altijd en sneller je vragen te beantwoorden. We blijven innoveren, maar verliezen nooit dat persoonlijke uit het oog.” Kortom, met een team vol passie, een diepe verbondenheid met het verleden en een scherp oog gericht op de toekomst, blijft Kappersgroothandel Koos van der Beek na 85 jaar nog steeds een unieke speler in de branche. Meer informatie: Koos van der Beek Tel. 033-494 66 88 | www.koosvanderbeek.nl 85 JAAR SAMENWERKEN MET ELKE KAPPER Bekijk de visuele wereld van Koos van der Beek in de vouwbrochure die bij deze editie van vaktijdschrift De Kapper zit.

TOGETHER WE´RE Family. MOSER becomes WAHL. We integreren onze beste tools in de WAHL PROFESSIONAL familie.

DE KAPPER NR 2 2024 19 Daar sta je dan, gebogen over de kappersstoel, met zorgvuldig gestyled haar, vlekkeloze make-up en nagels die zo lang zijn dat je er gemakkelijk het gras tussen de tegels mee kunt lospeuteren. Tussendoor gluur je even op je mobiele telefoon, nieuwsgierig naar de laatste updates van je mede-kapper in opleiding die naast je staat te werken. Als aspirant-kapster wil je natuurlijk goed op de hoogte blijven - het is immers een sociaal vak. Maar tussen het werken door blijf je vastgeplakt aan je telefoon, bang om iets te missen op TikTok, Instagram, WhatsApp of Telegram. En laten we niet vergeten dat je ook nog even trots je nieuwste armband of ring wilt laten zien, naast de tientallen andere sieraden die je al met je meedraagt tijdens het werk. Bij het lezen van de bovenstaande tekst, die enigszins overdreven is geschreven, kunt u wellicht een kreet van ontzetting slaken of juist een kleine glimlach op uw gezicht toveren, omdat het zo herkenbaar is. Helaas is dit echter wel een stukje realiteit anno 2024. Met enige regelmaat bezoek ik scholen waar onze toekomstige kapsters en kappers worden opgeleid, en ik zie dit beeld met mijn eigen ogen vaak live in de praktijklokalen. Eerst dacht ik nog dat mijn brillenglazen wellicht schoongemaakt moesten worden, omdat ik misschien een waas voor mijn ogen had en alles niet meer zo helder zag. Maar tot mijn verbazing bleken de brillenglazen nog superschoon te zijn. Het lijkt misschien gemakkelijk om de schuld bij de scholen te leggen, zoals we vaak snel doen. Maar dat vind ik te kort door de bocht. Want het is een hele uitdaging om een groep van zo'n 20 jongeren te motiveren, zeker als ze nog bezig zijn met het ontwikkelen van hun brein - een fase die we ook wel puberteit noemen. In deze fase wint emotie vaak nog van verstand. Deze tijd vraagt om een andere aanpak waar we vaak nog aan moeten wennen. Als we in de toekomst goed DOORGEEF COLUMN In deze doorgeefcolumn neemt iemand uit de branche het woord om zijn of haar visie of gedachten op papier te zetten over de ontwikkelingen in de kappersbranche. Coos Tieleman trapt af met zijn visie over de nieuwe generatie én de opleidingen binnen het kappersvak. Coos is eigenaar van Kunst en Knipwerk in Nijmegen, lid van de Ledenraad ANKO en organiseert diverse kappersevenementen, zoals de Haarmodelijn, en fotoshoots. GLITTER EN GLAMOUR MET KAPOTTE HANDEN opgeleide kappers en kapsters in onze salons willen hebben, moeten ook wij bereid zijn om onszelf aan te passen. We moeten inzicht krijgen in het denken en handelen van deze jonge mensen. De tijd van simpelweg vertellen wat we niet willen en hoe het moet, is geschiedenis. Onlangs werd ik uitgenodigd voor een bijeenkomst van de ANKO, waar Robert Douma, een docent en ondernemer in ons vakgebied, een eerlijke uitleg gaf over de zogenaamde Gen Z. Voor mij was het een feest van herkenning om te horen hoe deze docent met zijn aanpak probeerde om deze doelgroep te bereiken. Op de terugweg dacht ik bij mezelf: hadden alle jongeren die het kappersvak willen leren maar een docent zoals Robert Douma. Toch blijf ik van mening dat ook wij als branche een verplichting hebben om ons in te spannen als we goed opgeleide en gemotiveerde professionals achter onze stoelen willen hebben. Daarom zouden we meer betrokken moeten zijn bij het onderwijs. Alleen maar klagen over het niveau van docenten of beweren dat studenten op school dingen leren die we ze in de salon weer moeten afleren, levert niets op. Dat is ouderwets denken en houdt ons vast in een vicieuze cirkel die ik al ken sinds de jaren tachtig. En natuurlijk hoor ik nu mensen denken dat vroeger het onderwijs beter was en dat we meer controle hadden. Maar dat is verleden tijd en zal niet terugkeren. Voor nu is het belangrijk dat we een manier vinden om toekomstige kappers en kapsters te leren om rechtop te staan, met licht gebogen knieën, zonder overdreven versierd te zijn met glitter en glamour. Misschien kunnen lange nagels zelfs nog van nut zijn bij het indelen van het haar. Wat mij betreft mogen mobiele telefoons even tot rust komen tijdens het werk, en kunnen ze weer tot leven komen tijdens pauzes. Kortom, laten we vooral vooruitkijken in plaats van achterom te blijven kijken. Er liggen kansen voor ons als we ons verleden gebruiken als een springplank in plaats van een hangmat. Laten we samen een manier vinden om ons prachtige vak nieuw leven in te blazen, zodat jongeren trots zijn dat ze ervoor hebben gekozen. Op die manier kunnen we ook gemakkelijker nieuw talent aantrekken voor onze salons. Samenwerking tussen brancheorganisaties, onderwijsinstellingen en bedrijven is hierbij essentieel. Als we gezamenlijk de handen uit de mouwen steken, zal ons mooie vak alleen maar mooier worden. Good Mood is Good Hair. Coos Tieleman LATEN WE SAMEN EEN MANIER VINDEN OM ONS PRACHTIGE VAK NIEUW LEVEN IN TE BLAZEN, ZODAT JONGEREN TROTS ZIJN DAT ZE ERVOOR HEBBEN GEKOZEN

DE KAPPER NR 2 2024 20 COVERSTORY “WE ZIJN GROOT GEWORDEN DANKZIJ ONZE AMBASSADORS” Tijdens The Hair Project in Kortrijk XPO organiseerde BaBylissPRO voor de tweede keer de Barber Battles, maar ditmaal in een ietwat vernieuwd jasje. Met succes! Zowel de deelnemers als het publiek reageerden enthousiast. “We streven ernaar om beleving, inspiratie en educatie te combineren, en ik denk dat we daar zeker in zijn geslaagd”, aldus Audrey Gilson, Marketing Manager BaBylissPRO Benelux. We gaan met Audrey in gesprek over dit initiatief, maar ook over alle andere ontwikkelingen binnen het bedrijf. Want stilzitten, dat is iets wat ze bij BaBylissPRO niet kennen. De Barber Battles van 2022 tijdens The Hair Project waren een groot succes, maar het team van BaBylissPRO besloot het concept toch te vernieuwen. "Na het evalueren van de feedback van barbiers die zich in 2023 niet hadden aangemeld vanwege de spanning om solo deel te nemen, hebben we besloten een optie te introduceren voor teams van twee personen: de DUO-battle”, legt Audrey uit. “Elk team werkte met slechts één model, waarbij de barbiers om de vijftien minuten wisselden. Dit nieuwe concept bood iedereen de gelegenheid om op een manier deel te nemen die het beste bij hen paste, of het nu individueel was of als onderdeel van een team. De reacties hierop waren buitengewoon positief. Het creëerde ook een heel andere dynamiek op de wedstrijdvloer, wat ontzettend leuk was om te ervaren.” Men zegt vaak dat meedoen belangrijker is dan winnen, maar op de wedstrijdvloer leken de deelnemers daar toch anders over te denken, zoals Audrey opmerkt. "Het niveau lag ontzettend hoog en de energie was voelbaar bij iedereen. Helaas konden we niet iedereen met een prijs naar huis sturen. Anthony et Romain (US BARBERSHOP) hebben de eerste prijs gewonnen in de DUO-battle, terwijl Geoffrey (SCHOFT) de overwinning behaalde in de SOLO-battle. Deze winnaars ontvingen een op maat gemaakte CUSTOMFX-tondeuse, speciaal ontwikkeld voor deze battles, en werden gesponsord met BaBylissPRO-tools ter waarde van 1000 euro. Of we hopen dat ze na dit jaar met ons blijven werken? Natuurlijk hopen we dat, maar dat is volledig hun eigen keuze. Al denk ik dat ze na het gebruik van onze tools vanzelf overtuigd zullen raken”, zegt Audrey met een knipoog. Betrokkenheid De uitspraak heeft absoluut een kern van waarheid, vooral gezien BaBylissPRO in de afgelopen jaren verschillende ambassadors heeft verwelkomd. Gevraagd naar het succes hierachter, antwoordt Audrey: “In de kern draait het natuurlijk om producten die doen wat ze beloven en aan de verwachtingen van kappers en barbiers voldoen. Om dat te bereiken, moet je als merk nauw betrokken zijn bij je doelgroep, en dat is precies wat we doen. Hoe? Door het gesprek met onze ambassadors aan te gaan. Zij werken dagelijks met onze producten en weten als geen ander wat ze nodig hebben. We organiseren daarom regelmatig trainingen en meetings waarbij we naar hen luisteren en samen discussiëren over de tools en nieuwe ideeën uitwisselen. Dit stelt ons in staat om onze producten te optimaliseren en nieuwe innovaties te ontwikkelen waarmee onze ambassadors hun kwaliteiten nog beter tot uiting kunnen brengen.” Audrey benadrukt daarbij dat alle feedback van even groot belang is. “We verzamelen niet alleen alle feedback en selecteren dan de meest waardevolle. Nee, voor ons is elke vorm van feedback even waardevol. Onze ambassadors zijn geen nummers; ze zijn onze belangrijkste pijlers. Zonder hen, geen BaBylissPRO. Daarom ontwerpen we ook specifieke tools voor specifieke behoeften.” R&D Centrum Een van de redenen waarom BaBylissPRO feedback direct kan omzetten in nieuwe innovaties, is het eigen R&D Centrum in België. "Vanaf de allereerste schets tot het uiteindelijke product, ontwikkelen we alles intern", zegt Audrey. "Met een team van experts, verdeeld over verschillende afdelingen zoals design, engineering en testen, worden alle nieuwe ideeën en feedback vertaald naar de eerste schetsen.” Audrey benadrukt dat het proces niet lineair, maar circulair is, waarbij nieuwe ideeën kunnen leiden tot terugkeer naar de tekentafel. “We passen regelmatig kleine details aan in het ontwerp, wat betekent dat het aanzienlijke tijd vergt voordat het eerste prototype gereed is. De producten worden vervolgens intern getest op veiligheid, gevolgd door externe controle door een consultant.” Na interne tests worden de producten overhandigd aan een selecte Fotografie: MAXIME PROKAZ

DE KAPPER NR 2 2024 21 groep kappers in het trainingscentrum, waar ze uitgebreid worden getest. “Uiteindelijk zijn de kappers degenen voor wie we de producten ontwikkelen en die er dagelijks mee werken. Zodra zij de producten uitvoerig hebben getest en feedback hebben gegeven, gaan we aan de slag met eventuele aanpassingen en wordt het volgende prototype geproduceerd. We gaan door met dit proces totdat zowel wij als de kappers volledig tevreden zijn. Pas dan gaan we over tot de productie van de tools.” SHAVERS UV-serie en BARBERSONIC Een recent voorbeeld van een product dat het volledige productieproces heeft doorlopen, is de SHAVERS UV-serie, bestaande uit de UVFOIL01 (enkel) en UVFOIL02 (dubbel). “We begrijpen hoe essentieel het onderhoud en reiniging van apparatuur is. Daarom hebben we deze scheerapparaten geïntroduceerd die dankzij hun geavanceerde technologie de messen in slechts 3 minuten desinfecteren. Deze metalen scheerapparaten zijn voorzien van UV-ontsmettingstechnologie. Het voortdurend schoonmaken van apparatuur kan tijdrovend zijn, en tijd is geld. Bovendien kunnen bacteriëndodende vloeistoffen schadelijk zijn voor de scheerbladen. De beschermkap van de nieuwe metalen scheerapparaten van BaBylissPRO, UVFOIL01 en UVFOIL02, bevat uv-licht en desinfecteert automatisch tussen twee klanten door. Deze innovatieve en exclusieve functie wordt automatisch geactiveerd zodra de beschermkap op het apparaat wordt geplaatst.” Een ander product dat is gericht op goed onderhoud en reiniging is de BARBERSONIC, een professionele desinfectiebox, ontworpen om kappersgereedschappen snel en effectief te reinigen en te desinfecteren. “Deze desinfectiebox zorgt voor een snelle reiniging en maximale ontsmetting in slechts 10 minuten, dankzij de combinatie van een desinfecterende oplossing, sonische trillingen en led-technologie. Door gebruik te maken van sonische trillingen worden vuil, haar en andere onzuiverheden losgemaakt en verwijderd. Deze diepgaande reiniging dringt door tot zelfs de moeilijkst bereikbare plekken.” Kortom, BaBylissPRO blijft kritisch op zichzelf om hun innovaties naar een nog hoger level te tillen. Ondanks de vele innovaties in de afgelopen jaren en het uitbreiden van het ambassadornetwerk, voelt het bedrijf volgens Audrey nog steeds ‘kleinschalig’ aan. “BaBylissPRO is een groot merk, maar zo voelt het niet. De communicatielijnen zijn kort, iedereen is nauw betrokken bij het bedrijf en deelt hetzelfde doel: BaBylissPRO nóg succesvoller maken. Daarom is het essentieel om altijd vooruit te blijven kijken en te blijven innoveren, zonder onze kernvisie uit het oog te verliezen. We zijn groot geworden dankzij onze kappers en barbiers, en zij blijven dan ook altijd de drijvende kracht in alles wat we doen." Meer informatie: BaBylissPRO Tel. +31 (0)30 2219630 | www.babylisspro.eu ONZE KAPPERS EN BARBIERS BLIJVEN ALTIJD DE DRIJVENDE KRACHT IN ALLES WAT WE DOEN BABYLISSPRO BLIJFT KRITISCH OP ZICHZELF OM HUN INNOVATIES NAAR EEN NOG HOGER LEVEL TE TILLEN

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4