Previous Page  10 / 52 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 10 / 52 Next Page
Page Background

D

E

K

A P P E R

N R

3 2 0 1 5

10

I

N T E R V I E W

Hoe heeft uw loopbaan er tot nu toe uitgezien? Hoe bent u in de kappersbranche

terecht gekomen?

“Na de afronding van een studie Handelswetenschappen in Brussel heb ik

in Gent een master in General Management behaald aan de Vlerick Business

School. Vervolgens heb ik ruim drie jaar voor Ernst & Young gewerkt. Zes jaar

geleden werd ik door Peter van Speybroeck, de toenmalige CEO van Pro-Duo,

benaderd met de vraag of ik voor zijn bedrijf wilde komen werken. Ik ben toen

gestart als Financial Group Controller in het Gentse hoofdkantoor. Pro-Duo was

toen net een jaar in handen van het Amerikaanse Sally Beauty Holdings (SBH).

Ik richtte me toen op de landen België, Frankrijk, Spanje en Duitsland. In 2011

werd ik Financial Group Manager en in november volgde de overname van

Kappersservice Floral, de exclusieve distributie van het merk Joico en de Hairzone

retailwinkels in Nederland. Deze kwamen allemaal onder de vlag van Pro-Duo

en die hele overname is mede door mij uitgevoerd, wat natuurlijk een veelomvat-

tende maar ook heel mooie opdracht was en voor mij de eerste kennismaking met

een prachtig Nederlands bedrijf.”

“In 2012 landde ik in Eindhoven als Business Unit Manager voor de Hairzone-

winkels. Na een jaar werd ik verantwoordelijk als Store Director voor zowel de

kappersgroothandels als de consumentenwinkels. Eind 2013 werd het mijn taak

om ervoor te zorgen dat Kappersservice Floral en Hairzone als het ware werden

‘omgezet’ naar de Pro-Duo-formule. Alle vestigingen werden geïntegreerd en

moesten bijvoorbeeld dezelfde uitstraling en huisstijl krijgen, gelijkgeschakeld

worden wat betreft het assortiment en ga zo maar door. Daar kwam nog bij dat

in diezelfde tijd de vestigingen van Knegtel Hair & Beauty werden overgenomen,

dus ook deze groothandels moesten worden omgezet naar het Pro-Duo-concept.

Deze maand worden de laatste drie vestigingen verbouwd, waarna alle 28 ves-

tigingen in Nederland dezelfde inrichting, uitstraling en huisstijl hebben. Verder

staan er deze zomer nog twee openingen gepland, te weten in Enschede en

Leiden.”

Sinds juli 2014 bent u de nieuwe Country Manager van Pro-Duo in Nederland.

Hoe is het eerste jaar in deze functie u bevallen?

“Uitstekend. In het afgelopen jaar is er op managementniveau veel veranderd.

Zowel Pro-Duo België als SBH kreeg een nieuwe CEO. Afgelopen jaar is het

vooral mijn taak en doel geweest om rust te creëren en het bedrijf te stabiliseren.

Vanaf volgend kwartaal wil ik weer vooruit en nieuwe stappen zetten om te kun-

nen groeien.”

En aan welke stappen zit u dan te denken? Wat zijn de ambities van Pro-Duo in

Nederland voor de komende jaren?

“Er zijn verschillende doelen en voor ieder doel geldt dat we de lat behoorlijk

hoog leggen. Met uitzondering van de Ardennen is het in België momenteel zo

dat bijna iedere kapper, in welke stad of dorp ook, op maximaal dertig minuten

rijden terecht kan bij een Pro-Duo-vestiging. Deze landelijke dekking willen we

ook in Nederland realiseren. Dat is nog een stevige klus, want in de praktijk

betekent dit dat we moeten doorgroeien naar vijftig tot zestig Nederlandse vesti-

gingen. Voor heel Europa is het doel om van de huidige 193 vestigingen door te

groeien naar zes- tot achthonderd vestigingen en dat is inclusief vestigingen in

landen waar we nu nog niet actief zijn.”

“Een ander belangrijk doel is dat we de keuzevrijheid van onze klanten verder

willen optimaliseren en dan heb ik het vooral over de manier waarop zij hun

aankoop doen bij Pro-Duo. Mijn visie is om de klant te allen tijde centraal te stel-

len. Het is voor mij heel belangrijk dat de klant zelf kiest via welk kanaal hij of

zij bij ons koopt. Momenteel hebben onze klanten de mogelijkheid om produc-

ten in één van de winkels aan te schaffen, een bestelling te plaatsen bij één van

onze vertegenwoordigers of een bestelling telefonisch door te geven. Wanneer

een bestelling voor 19.00 uur bij ons binnen is, heeft de klant het product de

volgende dag in huis. In ons logistiek centrum wordt tot 22.00 uur doorgewerkt.

Komend jaar komt er een vierde mogelijkheid bij, namelijk het bestellen via onze

webshop. Tegelijkertijd blijven we veel waarde hechten aan persoonlijk contact

met de salons die klant bij ons zijn. Daarom willen we ons team van vijftien Pro-

Duo- en zeven Joico-vertegenwoordigers verder uitbreiden.”

Pro-Duo maakt deel uit van het concern SBH uit Texas. Hoe bevalt het u om

samen te werken met een Amerikaanse directie?

“Het heeft voor- en nadelen. Het grote voordeel is dat we een sterk en financieel

zeer daadkrachtig concern achter ons hebben staan, waardoor er volop middelen

zijn om projecten van de grond te krijgen. Ook beschikt SBH over een enorme

ervaring doordat ze wereldwijd duizenden winkels hebben. Hun kennis staat ons

ter beschikking en daar doen we uiteraard ons voordeel mee. Het gegeven dat

Een jaar geleden werd An D’hont aangesteld als de nieuwe Country Manager

van Pro-Duo in Nederland. Met 28 vestigingen, 22 eigen merken en een assor-

timent van ruim tienduizend professionele kappers- en beautyproducten is dit

bedrijf de grootste leverancier van ons land. Aangezien An eindverantwoorde-

lijke is voor alles wat er bij Pro-Duo gebeurt voor wat betreft de Nederlandse

markt, betekent dit ook dat zij in ons land zonder twijfel één van de meest

invloedrijke personen binnen de sector is. In een uitgebreid interview op het

Pro-Duo-hoofdkantoor in Eindhoven gaat An vooral in op de ambitieuze doel-

stellingen van het bedrijf voor de komende jaren en geeft ze antwoord op de

vraag hoe het is om te werken voor een beursgenoteerd Amerikaans concern

dat met 4800 (!) winkels de grootste leverancier van kappers- en beautypro-

ducten ter wereld is.

“Doorgroeien naar ruim vijftig Pro-Duo-

vestigingen in Nederland is een belangrijk

doel voor de komende jaren”

Fotografie: Maaike van Esch