D
E
K
A P P E R
N R
3 2 0 1 5
10
I
N T E R V I E W
Hoe heeft uw loopbaan er tot nu toe uitgezien? Hoe bent u in de kappersbranche
terecht gekomen?
“Na de afronding van een studie Handelswetenschappen in Brussel heb ik
in Gent een master in General Management behaald aan de Vlerick Business
School. Vervolgens heb ik ruim drie jaar voor Ernst & Young gewerkt. Zes jaar
geleden werd ik door Peter van Speybroeck, de toenmalige CEO van Pro-Duo,
benaderd met de vraag of ik voor zijn bedrijf wilde komen werken. Ik ben toen
gestart als Financial Group Controller in het Gentse hoofdkantoor. Pro-Duo was
toen net een jaar in handen van het Amerikaanse Sally Beauty Holdings (SBH).
Ik richtte me toen op de landen België, Frankrijk, Spanje en Duitsland. In 2011
werd ik Financial Group Manager en in november volgde de overname van
Kappersservice Floral, de exclusieve distributie van het merk Joico en de Hairzone
retailwinkels in Nederland. Deze kwamen allemaal onder de vlag van Pro-Duo
en die hele overname is mede door mij uitgevoerd, wat natuurlijk een veelomvat-
tende maar ook heel mooie opdracht was en voor mij de eerste kennismaking met
een prachtig Nederlands bedrijf.”
“In 2012 landde ik in Eindhoven als Business Unit Manager voor de Hairzone-
winkels. Na een jaar werd ik verantwoordelijk als Store Director voor zowel de
kappersgroothandels als de consumentenwinkels. Eind 2013 werd het mijn taak
om ervoor te zorgen dat Kappersservice Floral en Hairzone als het ware werden
‘omgezet’ naar de Pro-Duo-formule. Alle vestigingen werden geïntegreerd en
moesten bijvoorbeeld dezelfde uitstraling en huisstijl krijgen, gelijkgeschakeld
worden wat betreft het assortiment en ga zo maar door. Daar kwam nog bij dat
in diezelfde tijd de vestigingen van Knegtel Hair & Beauty werden overgenomen,
dus ook deze groothandels moesten worden omgezet naar het Pro-Duo-concept.
Deze maand worden de laatste drie vestigingen verbouwd, waarna alle 28 ves-
tigingen in Nederland dezelfde inrichting, uitstraling en huisstijl hebben. Verder
staan er deze zomer nog twee openingen gepland, te weten in Enschede en
Leiden.”
Sinds juli 2014 bent u de nieuwe Country Manager van Pro-Duo in Nederland.
Hoe is het eerste jaar in deze functie u bevallen?
“Uitstekend. In het afgelopen jaar is er op managementniveau veel veranderd.
Zowel Pro-Duo België als SBH kreeg een nieuwe CEO. Afgelopen jaar is het
vooral mijn taak en doel geweest om rust te creëren en het bedrijf te stabiliseren.
Vanaf volgend kwartaal wil ik weer vooruit en nieuwe stappen zetten om te kun-
nen groeien.”
En aan welke stappen zit u dan te denken? Wat zijn de ambities van Pro-Duo in
Nederland voor de komende jaren?
“Er zijn verschillende doelen en voor ieder doel geldt dat we de lat behoorlijk
hoog leggen. Met uitzondering van de Ardennen is het in België momenteel zo
dat bijna iedere kapper, in welke stad of dorp ook, op maximaal dertig minuten
rijden terecht kan bij een Pro-Duo-vestiging. Deze landelijke dekking willen we
ook in Nederland realiseren. Dat is nog een stevige klus, want in de praktijk
betekent dit dat we moeten doorgroeien naar vijftig tot zestig Nederlandse vesti-
gingen. Voor heel Europa is het doel om van de huidige 193 vestigingen door te
groeien naar zes- tot achthonderd vestigingen en dat is inclusief vestigingen in
landen waar we nu nog niet actief zijn.”
“Een ander belangrijk doel is dat we de keuzevrijheid van onze klanten verder
willen optimaliseren en dan heb ik het vooral over de manier waarop zij hun
aankoop doen bij Pro-Duo. Mijn visie is om de klant te allen tijde centraal te stel-
len. Het is voor mij heel belangrijk dat de klant zelf kiest via welk kanaal hij of
zij bij ons koopt. Momenteel hebben onze klanten de mogelijkheid om produc-
ten in één van de winkels aan te schaffen, een bestelling te plaatsen bij één van
onze vertegenwoordigers of een bestelling telefonisch door te geven. Wanneer
een bestelling voor 19.00 uur bij ons binnen is, heeft de klant het product de
volgende dag in huis. In ons logistiek centrum wordt tot 22.00 uur doorgewerkt.
Komend jaar komt er een vierde mogelijkheid bij, namelijk het bestellen via onze
webshop. Tegelijkertijd blijven we veel waarde hechten aan persoonlijk contact
met de salons die klant bij ons zijn. Daarom willen we ons team van vijftien Pro-
Duo- en zeven Joico-vertegenwoordigers verder uitbreiden.”
Pro-Duo maakt deel uit van het concern SBH uit Texas. Hoe bevalt het u om
samen te werken met een Amerikaanse directie?
“Het heeft voor- en nadelen. Het grote voordeel is dat we een sterk en financieel
zeer daadkrachtig concern achter ons hebben staan, waardoor er volop middelen
zijn om projecten van de grond te krijgen. Ook beschikt SBH over een enorme
ervaring doordat ze wereldwijd duizenden winkels hebben. Hun kennis staat ons
ter beschikking en daar doen we uiteraard ons voordeel mee. Het gegeven dat
Een jaar geleden werd An D’hont aangesteld als de nieuwe Country Manager
van Pro-Duo in Nederland. Met 28 vestigingen, 22 eigen merken en een assor-
timent van ruim tienduizend professionele kappers- en beautyproducten is dit
bedrijf de grootste leverancier van ons land. Aangezien An eindverantwoorde-
lijke is voor alles wat er bij Pro-Duo gebeurt voor wat betreft de Nederlandse
markt, betekent dit ook dat zij in ons land zonder twijfel één van de meest
invloedrijke personen binnen de sector is. In een uitgebreid interview op het
Pro-Duo-hoofdkantoor in Eindhoven gaat An vooral in op de ambitieuze doel-
stellingen van het bedrijf voor de komende jaren en geeft ze antwoord op de
vraag hoe het is om te werken voor een beursgenoteerd Amerikaans concern
dat met 4800 (!) winkels de grootste leverancier van kappers- en beautypro-
ducten ter wereld is.
“Doorgroeien naar ruim vijftig Pro-Duo-
vestigingen in Nederland is een belangrijk
doel voor de komende jaren”
Fotografie: Maaike van Esch