I
N T E R V I E W
SBH beursgenoteerd is, maakt het soms wel lastig. In de praktijk betekent het dat
we afhankelijk zijn van de wens van de aandeelhouders.”
De vraag is u waarschijnlijk al vaak gesteld, maar wij stellen hem toch nog een
keer: hoe voorkomt Pro-Duo dat het bedrijf een rechtstreekse concurrent van de
kapper wordt op het gebied van productverkoop? Per slot van rekening verkoopt
Pro-Duo niet alleen aan salons, maar ook aan consumenten.
“Daarvoor hanteren we een glashelder prijzensysteem wat het voor onze klanten
heel duidelijk en overzichtelijk maakt.
Professionele kappers en schoonheids-
specialisten zijn onze belangrijkste
klantgroep en dat zal ook altijd zo
blijven. Professionele klanten krijgen
een klantenpas, waardoor ze produc-
ten kunnen inkopen tegen een profes-
sioneel prijsniveau. Ook kappersleer-
lingen kunnen zo’n pas aanvragen.
Consumenten zijn bij ons ook welkom,
maar zij betalen de consumentenprij-
zen die gelijk liggen aan de geadviseerde verkoopprijzen voor salons. Zoals
gezegd starten we komend jaar met e-commerce en uiteraard blijven we ook via
dit kanaal streng onderscheid maken tussen de prijs die kappers betalen en de
prijs die consumenten betalen.”
De kappersbranche is voornamelijk een vrouwenbranche. Toch is het aantal vrou-
welijke leidinggevenden aan de kant van de leveranciers behoorlijk beperkt. Hoe
is het voor u om met al die mannelijke leveranciers zaken te doen?
“Dat bevalt prima! Ik werk graag met mannen. Ze zijn vaak zakelijker en minder
emotioneel dan vrouwen en ik ben ook niet anders gewend, want ik heb altijd
voornamelijk met mannen samengewerkt. Momenteel is mijn managementteam
bijna volledig mannelijk en mijn vertegenwoordigersteam grotendeels. Ik maak er
graag tijd voor vrij om met die jongens klanten te bezoeken en tijd door te bren-
gen in onze filialen want op die manier houd ik een goede feeling met de sector
en de dagelijkse praktijk waarmee saloneigenaren te maken hebben. Dat is zeer
belangrijk om de juiste beslissingen te kunnen nemen.”
Het assortiment van Pro-Duo bestaat uit vierendertig eigen en exclusieve merken
en een groot aantal ‘open brands’ die niet exclusief bij Pro-Duo verkrijgbaar zijn.
Zijn er op het gebied van de merken nieuwe ontwikkelingen?
“Ja. Kortgeleden hebben we Barnum geïntroduceerd, een compacte lijn bestaan-
de uit een föhn, een stijltang en negentien borstels in het hogere segment. Verder
heeft Pro-Duo nu vierendertig merken die exclusief via ons verkrijgbaar zijn. Dat
is behoorlijk veel en dit aantal willen we zeker niet verder laten groeien, ook
omdat we van die merken het complete assortiment en volledige salonondersteu-
ning willen aanbieden. Hier voeg ik
trouwens graag aan toe dat onze ver-
koopmedewerkers vrijwel allemaal
kappers zijn die meerdere keren per
jaar getraind worden, waardoor ze
altijd een professioneel en deskun-
dig advies kunnen geven.”
Kun je tot slot nog iets vertellen
over de marketingactiviteiten van
Pro-Duo? Hoe worden kappers en
beautyspecialisten op de hoogte gehouden van nieuwe ontwikkelingen?
“Dat doen we op vele manieren. Zo versturen we maandelijks een nieuwsbrief
naar 37.000 Nederlandse adressen en eens per jaar drukken we de Pro-Duo-
catalogus in een oplage van 30.000 stuks. Verder zijn onze website en huisstijl
begin dit jaar volledig vernieuwd, bieden we een zeer uitgebreid en gevarieerd
educatieprogramma aan en zijn we erg actief op het gebied van evenementen. In
april was er bijvoorbeeld een groot Joico-event, in mei was er in Nijmegen een
uitgebreide ‘look & learn’ voor Paul Mitchell-kappers en ik ben er zeker van dat
we volgend jaar deelnemen aan The Hair Project in Rotterdam. Verder zijn er veel
verschillende evenementen die we in samenwerking met scholen organiseren.
Kappersleerlingen zijn de toekomst van de sector, dus we helpen hen graag op
weg om een mooie toekomst tegemoet te gaan.”
Meer informatie:
Pro-Duo
Tel. 040-2114479
www.pro-duo.nl“Mijn visie is om de klant te allen tijde centraal te stel-
len. Het is voor mij heel belangrijk dat de klant kiest via
welk kanaal hij of zij bij ons koopt.”
D
E
K
A P P E R
N R
3 2 0 1 5 11