28
D
E
K
A P P E R
N R
3 2 0 1 5
"Er zijn gewoon heel lang geen serieuze concurrenten bijgekomen. Daardoor hebben de gevestigde
bedrijven de prijzen voor salonsoftware ontzettend hoog kunnen houden. Bedragen die beginnen
tussen de €40 en €350 per maand; dat is echt belachelijk", vertelt Danny Hiemstra, die samen met
compagnon Jorrit Boumann vorig jaar zijn eigen start-up begon, vastberaden om de strijd met de
gevestigde orde aan te gaan. Ze begonnen klein in Amsterdam, maar zijn inmiddels actief in vijf
landen, waaronder de VS.
Reden van succes? "Ons softwaresysteem is niet alleen goedkoper, maar vooral ook veel gebruiks-
vriendelijker," vertelt Jorrit. "Onze ervaring is dat saloneigenaren zich vooral bezig willen houden
met de dingen waar ze goed in zijn: het beoefenen van hun vak, contact maken met de klant en het
runnen van de zaak. Daarom ontwikkelen wij simpele tools waardoor de kappers zich meer op die
dingen kunnen richten, en toch gebruik kunnen maken van de nieuwste technologie."
En wat vindt de gebruiker? Luca Vacante, eigenaar van kapsalon Magazene in Amsterdam, ontdekte
de jongens van Salonized per toeval. "Ik zocht naar een alternatief voor de ouderwetse, logge en veel
te dure systemen die ik alleen maar tegenkwam, en vond het verhaal van Danny en Jorrit bijna te
mooi om waar te zijn." Inmiddels gebruikt hij het systeem al vijf maanden en is hij naar eigen zeg-
gen een zeer tevreden klant. "Ik ben ontzettend blij dat ik de overstap heb gemaakt. Door de online
toegankelijke agenda heb ik minder telefoontjes, en doordat ik via uitgebreide filters mijn klanten
gericht kan benaderen genereer ik meer omzet.”
Wat brengt de toekomst? Ondertussen zijn Danny en Jorrit hard aan het werk om nóg meer handige
snufjes toe te voegen, onder andere op het gebied van digitale marketing. "We zijn bijvoorbeeld bezig
met het ontwikkelen van tools waarmee de salon heel gemakkelijk contact kan maken met haar klan-
ten, via sociale media," vertelt Danny. "En daarnaast werken we aan functies die het veel makkelijker
maken om nieuwe klanten naar een salon te trekken." Aan ambities ontbreekt het de jongens van de
snelgroeiende start-up zeker niet: "We willen de salonwereld echt naar een ander niveau tillen," zegt
Jorrit. "Vergelijkbaar met de manier waarop AirBnB de hotelwereld op zijn kop zette. Er gebeuren nu
zo veel coole dingen online - die dingen willen we ook voor salons beschikbaar maken!"
Zelf proberen? Via de website kun je Salonized zelf veertien dagen gratis uitproberen.
www.salonized.nl,
www.facebook.com/salonized, www.magazene.nl“Ik heb jarenlang teveel betaald voor
kapsalon-software”
S
P E C I A L
S A L O N A U T O M A T I S E R I N G
TOP KWALITEIT
TEGEN EEN
BETAALBARE PRIJS
100% INDIAAS
ECHT HAAR
DOUBLE DRAWN
VOL TOT IN DE
PUNTEN
REMY GESORTEERD
ALLE HAARSCHUBBEN
IN 1 RICHTING
STERKE KERATINE
BONDING
6 MAANDEN
GARANTIE
GREATHAIREXTENSIONS.NLTEL: 074 278 0449
Als het dreigt te gaan regenen krijgen we een waarschuwing op onze telefoon, met een reizende
geliefde skypen we tijdens het tandenpoetsen en shoppen doen we online: technologie heeft ons
gemakken gebracht waar we nooit van hadden kunnen dromen, laat staan dat we ze met één druk
op de knop kunnen downloaden. “Terwijl handige software en apps voor zo'n beetje elke sector
als paddenstoelen de grond uitschoten, bleef het op de softwaremarkt voor kapsalons jarenlang
stil - met ineffectieve systemen en hoge prijzen als gevolg”, aldus Danny Hiemstra van het jonge
softwarebedrijf Salonized.
A
D V E R T E N T I E
Jorrit, Danny en Luca bij de Amsterdamse kapsalon Magazene, één van de enthousiaste klanten van het
jonge softwarebedrijf Salonized
▼