D
E
K
A P P E R
N R
3 2 0 1 5
48
S
A L O N
X :
D
E
R
O O I J
H
A I R
& B
E A U T Y
, V
A A S S E N
“Al sinds 1920 is op dit adres in het centrum van Vaassen een kapsalon geves-
tigd”, vertelt Patrick de Rooij. “Na het afronden van de kappersschool ben ik hier
op vijftienjarige leeftijd gaan werken. Samen met Patricia heb ik de zaak zo’n
twintig jaar geleden overgenomen en in 2005 hebben we rigoureus verbouwd.
In diezelfde periode zijn we ons gaan richten op de combinatie van hair, beauty
en wellness.”
Patricia: “In eerste instantie zijn we op een kleinschalige manier gestart met beau-
tybehandelingen. Hiervoor werkten we samen met een schoonheidsspecialist die
ons op dit gebied adviseerde en die hier op een vaste dag in de salon werkte.
Deze activiteit hebben we gestaag verder uitgebreid. Na het volgen van trainin-
gen zijn we de behandelingen zelf gaan uitvoeren. Het educatieve traject is zeer
belangrijk geweest, want beauty- en huidverzorgende behandelingen zijn uiter-
aard een hele andere tak van sport dan kappersbehandelingen. Als je hier echt
serieus mee aan de slag wilt, kan ik iedereen adviseren om een goede opleiding
te doen zodat je weet waarover je praat. Dat past sowieso goed bij ons: als we
iets doen, doen we het goed en gaan we er helemaal voor.”
“Hoewel de vaktechniek natuurlijk heel anders is, bestaan er in mijn optiek ook
duidelijke overeenkomsten tussen het aanbieden van kappers- en beauty-/well-
nessbehandelingen. Voor beide geldt dat het geven van aandacht aan de klant
essentieel is. Voorafgaand aan een behandeling hebben we een gesprekje met de
klant. Niet alleen om deze op zijn of haar gemak te stellen en het persoonlijke
contact te leggen, maar ook om de wensen van de klant in kaart te brengen.
Wanneer je zo’n gesprek op een goede manier voert zijn er ook volop mogelijk-
heden om de nadruk te leggen op de combinatie van hair en beauty. Het gebeurt
maar al te vaak dat we een klant die voor een kappersbehandeling naar de zaak
komt ook kunnen interesseren voor een beautytreatment en vice versa. Wat dit
betreft zou je kunnen zeggen dat er bij ons eigenlijk geen grenzen bestaan tus-
sen hair, beauty en wellness. Deze verschillende segmenten lopen als het ware
naadloos in elkaar over met ‘aandacht voor de klant’ als overkoepelende waarde.”
“Kwaliteit gaat bij ons boven alles”, vervolgt Patrick. “Ik ben ervan overtuigd
dat dit ons heeft geholpen om tijdens de afgelopen jaren succesvol te blijven,
ondanks dat de economie niet meezat. Dit is ook gelukt door scherp in te kopen,
hard met leveranciers te onderhandelen en de voorraad beperkt te houden. Als
ik soms zie hoeveel producten bepaalde salons op voorraad hebben, dat is in
mijn ogen echt ongelofelijk. Ik heb kamers gezien die tot aan het plafond waren
gevuld met producten en dan praat je als snel over tienduizenden euro’s. Van een
professionele leverancier mag je snelle levertijden verwachten, dus dan heeft het
geen enkele zin om zo’n grote voorraad aan te houden. Ik zie ook regelmatig dat
vertegenwoordigers uitsluitend lopen te pushen zonder dat ze constructief met
je meedenken. Dat kap ik altijd direct af, want ik ben uitsluitend geïnteresseerd
in samenwerking met een leverancier die zich ten dienste stelt van ons bedrijf.
Per slot van rekening versterk je elkaar; de liefde moet van beide kanten komen.”
De Rooij Hair & Beauty uit Vaassen (ten noorden van Apeldoorn) is één van
de meest succesvolle salons uit de regio. In de afgelopen jaren bouwden eige-
naars Patrick en Patricia de Rooij de onderneming uit tot een zaak waar klan-
ten niet alleen terecht kunnen voor kappersbehandelingen, maar ook voor een
uitgebreid pakket aan beauty- en wellnesstreatments. Het resultaat hiervan is
dat beide segmenten elkaar als het ware versterken en het team van De Rooij
Hair & Beauty volop mogelijkheden heeft om klanten volledig te verzorgen.
Vanuit commercieel oogpunt leidt dit uiteraard ook tot nieuwe perspectie-
ven. Een half jaar geleden is de focus op beauty verder geprofessionaliseerd
door een samenwerking aan te gaan met Beauty by Dorien, het merk van de
succesvolle beautyondernemer Dorien Schonenberg. “De kennismaking met
Dorien voelde als een warm bad. Het partnership met haar merk heeft ons
geholpen om de professionaliteit van ons bedrijf nog verder aan te scherpen”,
aldus Patrick en Patricia.
“De samenwerking met Beauty by Dorien voelt als een warm bad”