Previous Page  48 / 52 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 48 / 52 Next Page
Page Background

D

E

K

A P P E R

N R

3 2 0 1 5

48

S

A L O N

X :

D

E

R

O O I J

H

A I R

& B

E A U T Y

, V

A A S S E N

“Al sinds 1920 is op dit adres in het centrum van Vaassen een kapsalon geves-

tigd”, vertelt Patrick de Rooij. “Na het afronden van de kappersschool ben ik hier

op vijftienjarige leeftijd gaan werken. Samen met Patricia heb ik de zaak zo’n

twintig jaar geleden overgenomen en in 2005 hebben we rigoureus verbouwd.

In diezelfde periode zijn we ons gaan richten op de combinatie van hair, beauty

en wellness.”

Patricia: “In eerste instantie zijn we op een kleinschalige manier gestart met beau-

tybehandelingen. Hiervoor werkten we samen met een schoonheidsspecialist die

ons op dit gebied adviseerde en die hier op een vaste dag in de salon werkte.

Deze activiteit hebben we gestaag verder uitgebreid. Na het volgen van trainin-

gen zijn we de behandelingen zelf gaan uitvoeren. Het educatieve traject is zeer

belangrijk geweest, want beauty- en huidverzorgende behandelingen zijn uiter-

aard een hele andere tak van sport dan kappersbehandelingen. Als je hier echt

serieus mee aan de slag wilt, kan ik iedereen adviseren om een goede opleiding

te doen zodat je weet waarover je praat. Dat past sowieso goed bij ons: als we

iets doen, doen we het goed en gaan we er helemaal voor.”

“Hoewel de vaktechniek natuurlijk heel anders is, bestaan er in mijn optiek ook

duidelijke overeenkomsten tussen het aanbieden van kappers- en beauty-/well-

nessbehandelingen. Voor beide geldt dat het geven van aandacht aan de klant

essentieel is. Voorafgaand aan een behandeling hebben we een gesprekje met de

klant. Niet alleen om deze op zijn of haar gemak te stellen en het persoonlijke

contact te leggen, maar ook om de wensen van de klant in kaart te brengen.

Wanneer je zo’n gesprek op een goede manier voert zijn er ook volop mogelijk-

heden om de nadruk te leggen op de combinatie van hair en beauty. Het gebeurt

maar al te vaak dat we een klant die voor een kappersbehandeling naar de zaak

komt ook kunnen interesseren voor een beautytreatment en vice versa. Wat dit

betreft zou je kunnen zeggen dat er bij ons eigenlijk geen grenzen bestaan tus-

sen hair, beauty en wellness. Deze verschillende segmenten lopen als het ware

naadloos in elkaar over met ‘aandacht voor de klant’ als overkoepelende waarde.”

“Kwaliteit gaat bij ons boven alles”, vervolgt Patrick. “Ik ben ervan overtuigd

dat dit ons heeft geholpen om tijdens de afgelopen jaren succesvol te blijven,

ondanks dat de economie niet meezat. Dit is ook gelukt door scherp in te kopen,

hard met leveranciers te onderhandelen en de voorraad beperkt te houden. Als

ik soms zie hoeveel producten bepaalde salons op voorraad hebben, dat is in

mijn ogen echt ongelofelijk. Ik heb kamers gezien die tot aan het plafond waren

gevuld met producten en dan praat je als snel over tienduizenden euro’s. Van een

professionele leverancier mag je snelle levertijden verwachten, dus dan heeft het

geen enkele zin om zo’n grote voorraad aan te houden. Ik zie ook regelmatig dat

vertegenwoordigers uitsluitend lopen te pushen zonder dat ze constructief met

je meedenken. Dat kap ik altijd direct af, want ik ben uitsluitend geïnteresseerd

in samenwerking met een leverancier die zich ten dienste stelt van ons bedrijf.

Per slot van rekening versterk je elkaar; de liefde moet van beide kanten komen.”

De Rooij Hair & Beauty uit Vaassen (ten noorden van Apeldoorn) is één van

de meest succesvolle salons uit de regio. In de afgelopen jaren bouwden eige-

naars Patrick en Patricia de Rooij de onderneming uit tot een zaak waar klan-

ten niet alleen terecht kunnen voor kappersbehandelingen, maar ook voor een

uitgebreid pakket aan beauty- en wellnesstreatments. Het resultaat hiervan is

dat beide segmenten elkaar als het ware versterken en het team van De Rooij

Hair & Beauty volop mogelijkheden heeft om klanten volledig te verzorgen.

Vanuit commercieel oogpunt leidt dit uiteraard ook tot nieuwe perspectie-

ven. Een half jaar geleden is de focus op beauty verder geprofessionaliseerd

door een samenwerking aan te gaan met Beauty by Dorien, het merk van de

succesvolle beautyondernemer Dorien Schonenberg. “De kennismaking met

Dorien voelde als een warm bad. Het partnership met haar merk heeft ons

geholpen om de professionaliteit van ons bedrijf nog verder aan te scherpen”,

aldus Patrick en Patricia.

“De samenwerking met Beauty by Dorien voelt als een warm bad”