D
E
K
A P P E R
N R
4 2 0 1 5
46
C
O L U M N
De afgelopen jaren zijn zwaar geweest voor de
Nederlandse kappersbranche. Het aantal bezoe-
ken dat een Nederlander aan de kapper brengt is
de afgelopen jaren ieder jaar verder afgenomen.
Als gevolg hiervan heeft een groot aantal vooral kleinere salons zijn deuren moeten sluiten. Dit ligt
in lijn met trends die ook in de detailhandel zijn te zien: de retail in Nederland heeft pas recentelijk
weer een voorzichtige groei vertoond na dalende omzetten sinds 2008. Kortom: de economische
malaise lijkt een plausibele verklaring voor het afnemend aantal bezoeken aan Nederlandse kappers.
Het is in zekere zin natuurlijk gemakkelijk en eenvoudig om te berusten in deze eenvoudige en
plausibele verklaring voor het dalende aantal bezoeken. Logisch lijkt het ook dat de consument
hierdoor vaker kiest voor de goedkope ‘tientjeskapper’ of thuiskapper in plaats van de duurdere ‘full
service’ kapsalon.
Begrijp me niet verkeerd – het versoberde huishoudboekje van de consument heeft uiteraard gevol-
gen gehad voor de omzetten in de kappersbranche. Maar er ligt naar mijn mening ook een andere
verklaring aan deze trend ten grondslag waar voor mijn gevoel te snel aan voorbij wordt gegaan:
het gebrek aan de branche om in te spelen op sterk veranderende klantbehoeften. Gemak is voor
de Nederlandse consument een factor die steeds belangrijker wordt. Dit gedreven door een element
waar we collectief het gevoel hebben dat het schaarser wordt: tijd.
Voor steeds meer mensen is de avond of het weekend het moment waarop zij in hun drukke agenda’s
plek vinden voor boodschappen, bezoek aan tandarts of het laten verwisselen van winterbanden.
Het simpele feit dat de meeste kappers nog steeds niet de mogelijkheid bieden om elektronisch te
reserveren en nog steeds vasthouden aan dezelfde openingstijden als vijf jaar geleden, is voor mij een
veeg teken dat de branche zelf ook kansen laat liggen. Mijn hypothese is namelijk dat de consument
ook minder vaak de kapper bezoekt omdat de kapper het in zijn of haar ogen moeilijk maakt om
een geschikt moment te vinden. En – om deze lijn verder door te trekken – de groei van thuiskappers
zou zomaar eens niet alleen door budget gedreven zijn, maar ook omdat bestaande kappers minder
flexibel inspelen op behoefte aan gemak bij consument.
Mijn ongevraagde advies derhalve: begin eens goed te informeren bij je klant waar zijn of haar
grootste frustratie met betrekking tot kappersbezoek ligt. Grote kans dat gebrek aan gemak een veel
gehoord antwoord zal zijn. Het goede nieuws: oplossingen hiervoor zijn snel gevonden.
*Wave International is het moederbedrijf van de ketens Cosmo Hairstyling en Team Kappers, die
samen over 157 vestigingen beschikken. Sinds zijn aanstelling in 2013 heeft Laurens (samen met
zijn team) beide ketenbedrijven rigoureus vernieuwd. Wilt u meer weten over de mogelijkheden die
Wave International biedt aan ondernemende franchisers? Ga dan naar
www.wave-international.com/franchisen
Laurens van de Vijver is de nieuwe columnist
voor vaktijdschrift De Kapper. Daar zijn we best
trots op, want Laurens is niet alleen Algemeen
Directeur van Wave International* maar ook
een ervaren marketeer die weet wat er op
marketinggebied nodig is om salons succesvol
te laten zijn. In zijn column gaat Laurens dus
vooral in op thema’s als ondernemen in de kap-
persbranche, leiding geven, teambuilding, nieu-
we manieren om klanten aan de salon te binden
en het stimuleren van de bezoekfrequentie. Doe
er uw voordeel mee!
Begrijp de klant
Laurens
van deVijver
Werk slimmer,
niet harder
.
0499/33.09.10.
www.shortcutssoftware.nl info@shortcutssoftware.nlA
D V E R T E N T I E