Previous Page  46 / 56 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 46 / 56 Next Page
Page Background

D

E

K

A P P E R

N R

4 2 0 1 5

46

C

O L U M N

De afgelopen jaren zijn zwaar geweest voor de

Nederlandse kappersbranche. Het aantal bezoe-

ken dat een Nederlander aan de kapper brengt is

de afgelopen jaren ieder jaar verder afgenomen.

Als gevolg hiervan heeft een groot aantal vooral kleinere salons zijn deuren moeten sluiten. Dit ligt

in lijn met trends die ook in de detailhandel zijn te zien: de retail in Nederland heeft pas recentelijk

weer een voorzichtige groei vertoond na dalende omzetten sinds 2008. Kortom: de economische

malaise lijkt een plausibele verklaring voor het afnemend aantal bezoeken aan Nederlandse kappers.

Het is in zekere zin natuurlijk gemakkelijk en eenvoudig om te berusten in deze eenvoudige en

plausibele verklaring voor het dalende aantal bezoeken. Logisch lijkt het ook dat de consument

hierdoor vaker kiest voor de goedkope ‘tientjeskapper’ of thuiskapper in plaats van de duurdere ‘full

service’ kapsalon.

Begrijp me niet verkeerd – het versoberde huishoudboekje van de consument heeft uiteraard gevol-

gen gehad voor de omzetten in de kappersbranche. Maar er ligt naar mijn mening ook een andere

verklaring aan deze trend ten grondslag waar voor mijn gevoel te snel aan voorbij wordt gegaan:

het gebrek aan de branche om in te spelen op sterk veranderende klantbehoeften. Gemak is voor

de Nederlandse consument een factor die steeds belangrijker wordt. Dit gedreven door een element

waar we collectief het gevoel hebben dat het schaarser wordt: tijd.

Voor steeds meer mensen is de avond of het weekend het moment waarop zij in hun drukke agenda’s

plek vinden voor boodschappen, bezoek aan tandarts of het laten verwisselen van winterbanden.

Het simpele feit dat de meeste kappers nog steeds niet de mogelijkheid bieden om elektronisch te

reserveren en nog steeds vasthouden aan dezelfde openingstijden als vijf jaar geleden, is voor mij een

veeg teken dat de branche zelf ook kansen laat liggen. Mijn hypothese is namelijk dat de consument

ook minder vaak de kapper bezoekt omdat de kapper het in zijn of haar ogen moeilijk maakt om

een geschikt moment te vinden. En – om deze lijn verder door te trekken – de groei van thuiskappers

zou zomaar eens niet alleen door budget gedreven zijn, maar ook omdat bestaande kappers minder

flexibel inspelen op behoefte aan gemak bij consument.

Mijn ongevraagde advies derhalve: begin eens goed te informeren bij je klant waar zijn of haar

grootste frustratie met betrekking tot kappersbezoek ligt. Grote kans dat gebrek aan gemak een veel

gehoord antwoord zal zijn. Het goede nieuws: oplossingen hiervoor zijn snel gevonden.

*Wave International is het moederbedrijf van de ketens Cosmo Hairstyling en Team Kappers, die

samen over 157 vestigingen beschikken. Sinds zijn aanstelling in 2013 heeft Laurens (samen met

zijn team) beide ketenbedrijven rigoureus vernieuwd. Wilt u meer weten over de mogelijkheden die

Wave International biedt aan ondernemende franchisers? Ga dan naar

www.wave-international.com/

franchisen

Laurens van de Vijver is de nieuwe columnist

voor vaktijdschrift De Kapper. Daar zijn we best

trots op, want Laurens is niet alleen Algemeen

Directeur van Wave International* maar ook

een ervaren marketeer die weet wat er op

marketinggebied nodig is om salons succesvol

te laten zijn. In zijn column gaat Laurens dus

vooral in op thema’s als ondernemen in de kap-

persbranche, leiding geven, teambuilding, nieu-

we manieren om klanten aan de salon te binden

en het stimuleren van de bezoekfrequentie. Doe

er uw voordeel mee!

Begrijp de klant

Laurens

van deVijver

Werk slimmer,

niet harder

.

0499/33.09.10.

www.shortcutssoftware.nl info@shortcutssoftware.nl

A

D V E R T E N T I E