S
A L O N
X :
A V E D A L
I F E S T Y L E
E
X P E R I E N C E
S
A L O N
D
E N
H
A A G
D
E
K
A P P E R
N R
4 2 0 1 5
52
Aangekomen bij de Experience Lifestyle Salon van AVEDA in Den Haag valt
direct het prachtige gebouw op. Fred Nieuwenhuijzen vertelt dat het pand is
aangemerkt als nationaal monument. Het voorste gedeelte is gebouwd in 1898
als bijgebouw bij een fabriek en is geheel in Art Nouveau-stijl opgetrokken.
Tegenwoordig huist hier op de begane grond de AVEDA Experience Store en
daarboven het kappersgedeelte van de salon. Het wellness-gedeelte is aan de
achterkant van het gebouw te vinden.
Op de tweede verdieping is een ruimte waar memorabilia van de geschiedenis
van de kapperszaken van de familie Nieuwenhuijzen te vinden zijn. In 1925
was het de grootvader van Fred die begon met zijn eigen kapperszaak. Deze
werd in 1968 overgenomen door Fred Nieuwenhuijzen die toen net van de
kappersacademie af kwam. Twee van de drie bestaande salons werden afgesto-
ten en de resterende werd snel uitgebreid en gemoderniseerd. Fred werd lid van
de Institut Club Artistique de Paris en hij heeft in het bestuur van Intercoiffure
gezeten, waarvoor hij de hele wereld over reisde.
Samenwerking met Aveda
Zeventien jaar geleden kwam Fred Nieuwenhuijzen in contact met Aveda. Hij
vertelt hierover: “We werkten eerst met verzorgingsproducten van een ander
bedrijf, waarbij de milieubewustheid ook sterk naar voren kwam. Toen dit
bedrijf werd overgenomen is de productlijn opgeheven, waarna we op zoek
moesten naar een nieuwe partner. Op een beurs in Londen kwam ik toen Aveda
tegen. Zij stonden daar met een klein standje, want ze waren nog maar net
actief in Europa. De natuurlijke en milieuvriendelijke producten sloten precies
aan op wat ik zocht. Ik heb in de VS, waar de wortels van Aveda liggen, het
concept van de lifestylesalon bekeken en vervolgens ben ik hier ook begonnen
met Aveda.”
Nieuwenhuijzen is toen een kapsalon begonnen in winkelgebied Haagsche
Bluf, maar deze zaak groeide met 400 m² al snel uit zijn voegen. Daarom werd
er gekozen voor de huidige locatie, een droomlocatie volgens de eigenaar.
“Zowel qua ligging als wat betreft ruimte, uitstraling, in- en exterieur is het
pand perfect, en de lage huizenprijzen maakte de verhuizing een once in a
lifetime opportunity.”
Service
Tegenwoordig geeft Nieuwenhuijzen ook trainingen voor Aveda. Deze zijn
vooral gericht op ondernemerschap: “Veel beautyprofessionals in Nederland
zijn in de eerste plaats vakman, en niet zozeer onderlegd als ondernemer. Zij
zien het management en de boekhouding als een noodzakelijk kwaad. Maar
het is dus wel noodzakelijk.” Een belangrijk onderdeel dat veel kappers en
andere beautyspecialisten zouden moeten verbeteren is de serviceverlening
en de planning. Dit begint al met het telefonische contact en de verwelkoming
in de winkel. Beide zijn erg belangrijk volgens Fred: “Als er weinig aandacht
besteed wordt aan het leggen van het contact zal dit een klant bijblijven, ook
al is de eigenlijke behandeling exceptioneel goed.” Ook de afsluiting zou meer
aandacht moeten krijgen: “Als je uitlegt wat je hebt gedaan en welke producten
je hebt gebruikt, kan je gelijk adviseren over de voortzetting van de behande-
ling. Dit is prettig voor de klant en beter voor je omzet.”
Na de verwelkoming volgt het consult. Tijdens dit gesprek wordt er besproken
wat een klant precies wil en hoe dit resultaat behaald moet worden. Volgens
Nieuwenhuijzen is dit het beste moment om te beginnen met het inplannen
van een vervolgafspraak: “Als je hiermee wacht tot het einde van de behande-
“De nieuwe locatie was een
once in a lifetime opportunity”
Fred Nieuwenhuijzen heeft onlangs in Den Haag één van de eerste
AVEDA Lifestyle Experience Salons van Europa geopend. Hiervoor was
Nieuwenhuijzen de eigenaar van verschillende kapperszaken. Hij werkt al
zeventien jaar samen met Aveda, dat zich onderscheidt door de natuurlijkheid
en milieuvriendelijkheid van de producten. Vaktijdschrift De Kapper sprak
met Fred over zijn loopbaan als kapper, trainingen en serviceverlening.