Previous Page  52 / 56 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 52 / 56 Next Page
Page Background

S

A L O N

X :

A V E D A L

I F E S T Y L E

E

X P E R I E N C E

S

A L O N

D

E N

H

A A G

D

E

K

A P P E R

N R

4 2 0 1 5

52

Aangekomen bij de Experience Lifestyle Salon van AVEDA in Den Haag valt

direct het prachtige gebouw op. Fred Nieuwenhuijzen vertelt dat het pand is

aangemerkt als nationaal monument. Het voorste gedeelte is gebouwd in 1898

als bijgebouw bij een fabriek en is geheel in Art Nouveau-stijl opgetrokken.

Tegenwoordig huist hier op de begane grond de AVEDA Experience Store en

daarboven het kappersgedeelte van de salon. Het wellness-gedeelte is aan de

achterkant van het gebouw te vinden.

Op de tweede verdieping is een ruimte waar memorabilia van de geschiedenis

van de kapperszaken van de familie Nieuwenhuijzen te vinden zijn. In 1925

was het de grootvader van Fred die begon met zijn eigen kapperszaak. Deze

werd in 1968 overgenomen door Fred Nieuwenhuijzen die toen net van de

kappersacademie af kwam. Twee van de drie bestaande salons werden afgesto-

ten en de resterende werd snel uitgebreid en gemoderniseerd. Fred werd lid van

de Institut Club Artistique de Paris en hij heeft in het bestuur van Intercoiffure

gezeten, waarvoor hij de hele wereld over reisde.

Samenwerking met Aveda

Zeventien jaar geleden kwam Fred Nieuwenhuijzen in contact met Aveda. Hij

vertelt hierover: “We werkten eerst met verzorgingsproducten van een ander

bedrijf, waarbij de milieubewustheid ook sterk naar voren kwam. Toen dit

bedrijf werd overgenomen is de productlijn opgeheven, waarna we op zoek

moesten naar een nieuwe partner. Op een beurs in Londen kwam ik toen Aveda

tegen. Zij stonden daar met een klein standje, want ze waren nog maar net

actief in Europa. De natuurlijke en milieuvriendelijke producten sloten precies

aan op wat ik zocht. Ik heb in de VS, waar de wortels van Aveda liggen, het

concept van de lifestylesalon bekeken en vervolgens ben ik hier ook begonnen

met Aveda.”

Nieuwenhuijzen is toen een kapsalon begonnen in winkelgebied Haagsche

Bluf, maar deze zaak groeide met 400 m² al snel uit zijn voegen. Daarom werd

er gekozen voor de huidige locatie, een droomlocatie volgens de eigenaar.

“Zowel qua ligging als wat betreft ruimte, uitstraling, in- en exterieur is het

pand perfect, en de lage huizenprijzen maakte de verhuizing een once in a

lifetime opportunity.”

Service

Tegenwoordig geeft Nieuwenhuijzen ook trainingen voor Aveda. Deze zijn

vooral gericht op ondernemerschap: “Veel beautyprofessionals in Nederland

zijn in de eerste plaats vakman, en niet zozeer onderlegd als ondernemer. Zij

zien het management en de boekhouding als een noodzakelijk kwaad. Maar

het is dus wel noodzakelijk.” Een belangrijk onderdeel dat veel kappers en

andere beautyspecialisten zouden moeten verbeteren is de serviceverlening

en de planning. Dit begint al met het telefonische contact en de verwelkoming

in de winkel. Beide zijn erg belangrijk volgens Fred: “Als er weinig aandacht

besteed wordt aan het leggen van het contact zal dit een klant bijblijven, ook

al is de eigenlijke behandeling exceptioneel goed.” Ook de afsluiting zou meer

aandacht moeten krijgen: “Als je uitlegt wat je hebt gedaan en welke producten

je hebt gebruikt, kan je gelijk adviseren over de voortzetting van de behande-

ling. Dit is prettig voor de klant en beter voor je omzet.”

Na de verwelkoming volgt het consult. Tijdens dit gesprek wordt er besproken

wat een klant precies wil en hoe dit resultaat behaald moet worden. Volgens

Nieuwenhuijzen is dit het beste moment om te beginnen met het inplannen

van een vervolgafspraak: “Als je hiermee wacht tot het einde van de behande-

“De nieuwe locatie was een

once in a lifetime opportunity”

Fred Nieuwenhuijzen heeft onlangs in Den Haag één van de eerste

AVEDA Lifestyle Experience Salons van Europa geopend. Hiervoor was

Nieuwenhuijzen de eigenaar van verschillende kapperszaken. Hij werkt al

zeventien jaar samen met Aveda, dat zich onderscheidt door de natuurlijkheid

en milieuvriendelijkheid van de producten. Vaktijdschrift De Kapper sprak

met Fred over zijn loopbaan als kapper, trainingen en serviceverlening.