Previous Page  10 / 60 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 10 / 60 Next Page
Page Background

I

N T E R V I E W

: R

E N É

& M

A R I L O U

V A N

A

L P H E N

D

E

K

A P P E R

N R

4 2 0 1 6

10

HET GAAT GOED MET RENÉ INTERNATIONAAL, HET BEDRIJF VAN RENÉ EN MARILOU VAN

ALPHEN. ZO GOED ZELFS DAT HET IN JULI IS VERHUISD NAAR EEN NIEUW BEDRIJFSPAND IN

ETTEN-LEUR (BIJ BREDA), DAT VELE MALEN GROTER IS DAN HET VORIGE. BIJZONDER AAN RENÉ

INTERNATIONAAL IS DAT DE NATUURLIJKE, DIERPROEFVRIJE EN PROFESSIONELE VERZORGING-

EN STYLINGPRODUCTEN VOLLEDIG 'IN EIGEN HUIS' BEDACHT, ONTWIKKELD EN GEMAAKT

WORDEN. HET KAPPERSMERK RENÉ PROFESSIONAL IS DUS VOLLEDIG 'MADE IN HOLLAND' EN

IS GEBASEERD OP DE JARENLANGE ERVARING DIE RENÉ IN DE KAPPERSBRANCHE HEEFT OPGE-

DAAN. "HET IS LETTERLIJK IN M'N EIGEN KEUKEN GESTART, TOEN IK NOG SALONEIGENAAR

WAS. VANAF DAT PUNT IS HET MERK GESTAAG VERDER GEGROEID EN BEN IK OOK STEEDS

PROFESSIONELER GAAN WERKEN. TEGENWOORDIG RICHT IK ME VOLLEDIG OP DE ONTWIK-

KELING, PRODUCTIE EN VERKOOP VAN PROFESSIONELE HAARCOSMETICA, WAARDOOR IK AL

M'N PLANNEN OP DIT GEBIED DAADWERKELIJK WAAR KAN GAAN MAKEN."

HOE IS JE LOOPBAAN TOT NU TOE VERLOPEN?

"Al op jonge leeftijd wist ik dat ik zelfstandig wilde gaan werken en iets met

m'n handen wilde doen. Daarom heb ik de Middelbare Tuinbouwschool

doorlopen, maar in dit vak miste ik alles dat te maken heeft met uiterlijk,

mode en design. Vandaar dat ik vervolgens een kappersopleiding ben gaan

doen en tijdens een stage in de salon van Ad Hurks in Breda kreeg ik het

pas goed te pakken; daar is het kappersvak echt een passie geworden en Ad

was voor mij een geweldige leermeester."

"Na de opleiding ben ik naar België gegaan en heb ik een fantastische tijd

gehad in Gent en vervolgens ook in Londen, waar ik zowel vaktechnisch als

creatief ben gegroeid en ook veel shows van grootheden als Vidal Sassoon

heb gezien. In het jaar 2000 keerde ik terug naar Breda, waar ik een eigen

salon startte. Na enkele jaren opende ik een tweede salon en in 2006 kwam

daar een derde salon bij. Inmiddels heb ik deze salons verkocht en richt ik

me volledig op René Internationaal."

KUN JE IETS VERTELLEN OVER DE BEGINTIJD VAN RENÉ

INTERNATIONAAL?

"In 2007 ben ik gestart met m'n eigen merk René Professional. In eerste

instantie gebruikte en verkocht ik deze uitsluitend in mijn eigen salons en

was het echt een 'home made' product. De etiketten bijvoorbeeld printte

ik gewoon zelf uit, dus het was in het begin allemaal heel kleinschalig.

Het verbaasde me echter hoe vaak collega-kappers en ook consumenten

interesse toonden. Ik ben de zaken toen snel gaan professionaliseren, bij-

voorbeeld door te investeren in labelmachines, afvulmachines en ga zo

maar door. Ook ben ik gaan samenwerken met PACT Systems, waar ik al

snel een goede klik mee had. Via PACT Systems zijn ook de kleurshampoos

van ArtColor onderdeel van het René Internationaal-portfolio geworden.

Deze komen van oorsprong uit Californië en onderscheiden zich doordat ze

kappers de mogelijkheid bieden om voor hun klant een kleurshampoo 'op

maat' te maken. De kleur kan dus precies worden afgestemd op de haar-

kleur van de klant, waardoor deze aanzienlijk langer plezier van de kleurbe-

handeling heeft."

"René Professional biedt op dit moment twee lijnen: Purerené en ArtColor.

Zowel het assortiment van Purerené als dat van ArtColor is compact; het

gaat om respectievelijk achttien en zestien verschillende producten. Dat

is een bewuste keuze, want ik ben van mening - en vele collegakappers

met mij - dat je niet veel verschillende producten nodig hebt zolang deze

van hoge kwaliteit zijn. Met René Professional bereiken we deze hoge

kwaliteit met de zogeheten 'cold process'-methode. Dit betekent dat bij het

maken van de shampoos en conditioners geen hitte wordt ingezet. In plaats

daarvan maken we gebruik van speciale mengmachines en wordt de vloei-

stof onder druk door een membraam geperst. Je kunt dit vergelijken met

olijfolie. Wie regelmatig in de keuken staat weet waarschijnlijk dat 'koude

persing' olijfolie de beste is die er bestaat. Olijfolie die wordt geproduceerd

door middel van hitte is van beduidend minder goede kwaliteit."

"De cold process-methode biedt vele voordelen. Zo is het hierdoor moge-

lijk om parfumvrije haarcosmetica te maken die toch heerlijk ruikt doordat

de plantaardige extracten veel beter tot hun recht komen. Ook de wer-

king van de essentiële oliën op het haar en de hoofdhuid is veel beter.

Daarnaast hebben we goede alternatieven voor conserveringsmiddelen

en dat maakt dat bij onze productiemethode duurzaamheid, respect voor

mens en milieu en gezondheid voorop staan. Dit geldt ook voor de ingre-

diënten van Purerené, die niet alleen op de achter- maar ook op de voor-

zijde van de verpakkingen worden vermeld. Dat dit niet alleen 'theorie' is,

maar in de praktijk daadwerkelijk voordelen heeft is onlangs gebleken. Een

Naturopaat heeft de Purerené-producten onderzocht en zijn conclusie was

dat maar liefst vijftien van de achttien producten geschikt zijn voor mensen

die gevoelig zijn voor allergieën. Dat is een resultaat waar ik erg trots op

ben."

HOE ZIET HET TEAM VAN RENÉ INTERNATIONAAL ERUIT?

"Ik ben alleen begonnen en heb Marilou drie jaar geleden op mijn blote

knieën gesmeekt om met me te trouwen èn voor me te komen werken. En

gelukkig heeft ze beide vragen met 'ja' beantwoord. Verder is er een com-

pagnon, is er een logistiek medewerker en maken we gebruik van zzp'ers

“RESPECT VOOR DE NATUUR

IS DE BASIS VAN RENÉ PROFESSIONAL”