I
N T E R V I E W
D
E
K
A P P E R
N R
5 2 0 1 5
10
Er liggen economisch moeilijke jaren achter ons en voor kappers is het steeds
lastiger geworden om krediet bij de bank te krijgen. Hierdoor hebben veel
kappers de herinrichting van hun salon uitgesteld. Merk je nu dat het weer de
goede kant opgaat en salons concrete plannen hebben voor de vernieuwing
van hun interieur?
“Ja, dat is duidelijk merkbaar. In de afgelopen jaren merkten we bijvoorbeeld
dat kapsalons ervoor kozen om de zaak in fases te verbouwen. Uiteraard
hielden wij hier in het ontwerp rekening mee. Ook zag je dat salons meer
gingen sparen. Nu het economisch gezien weer de goede kant opgaat, zien
we dat het aantal (her)inrichtingen aantrekt en deze vaak grotendeels of zelfs
volledig uit eigen middelen worden betaald. Verder is het duidelijk merkbaar
dat er een daling is van het aantal projecten dat niet doorgaat doordat salons
de financiering niet rondkrijgen. Ook dat is een duidelijk teken dat het weer
de goede kant opgaat.”
Biedt Inline en/of Welonda zelf ook financieringsvormen aan?
“Nee, maar we werken wel samen met een aantal vooraanstaande kappers-
merken. Salons kunnen bij hen terecht voor financiering, waarna wij de totale
inrichting of herinrichting van de zaak voor onze rekening nemen. Verder zijn
alternatieve vormen van financiering de laatste tijd in opkomst. Dan heb ik het
dus niet over het traditionele ‘geld lenen bij de bank’, maar bijvoorbeeld over
crowdfunding, waarbij ondernemers zonder tussenkomst van financiële instel-
lingen het benodigde bedrag rechtstreeks van investeerders verkrijgen. Voor
salons die een degelijk bedrijfsplan hebben en zich serieus in de mogelijkhe-
den verdiepen, is dit zeker een interessante optie.”
Staan er op dit moment mooie projecten op de planning?
“Ja. Deze week leveren we drie salons op en vorige week waren het er twee.
Een echt groot project is MBO Amersfoort, waarvan de Kappersschool en de
‘School voor Schoonheidsspecialisten’ is verhuisd naar een nieuwe locatie.
Eind september zijn zij verhuisd en ook dit project is volledig door Inline
verzorgd. Andere mooie projecten van de laatste tijd zijn het Horizon College
in Heerhugowaard, Flow Hairdesigners in Zwijndrecht en Anne Coiffures in
Liempde.”
Bijzonder aan het merk Kiela is dat dit een volledig Nederlands kwaliteitspro-
duct is, dat uiteraard niet alleen in ons land wordt verkocht maar ook in het
buitenland. Wat zijn behalve Nederland de belangrijkste afzetlanden?
“Kiela-meubilair wordt wereldwijd verkocht in vijfenvijftig verschillende lan-
den, waarbij de nadruk ligt op Europa en Rusland. Binnen Rusland gaat het
vooral om Moskou en de directe omgeving en binnen Europa zijn Duitsland,
Oostenrijk, Zwitserland, Noorwegen, Zweden en Spanje de belangrijkste
exportlanden.”
In Nederland wordt het salonmeubilair van Kiela en Welonda verkocht door
Inline. Ook verzorgt Inline ‘turn key’-projecten, waarbij de volledige (her-)
inrichting van de salon wordt verzorgd. Hiervoor werkt Inline onder andere
samen met het bedrijf Vendix van John Donkelaar. Waarom kiezen jullie ervoor
om met Vendix samen te werken?
“We hebben al lange tijd een prettige samenwerking met John Donkelaar,
omdat hij veel ervaring en expertise heeft, altijd doet wat hij belooft en garant
staat voor een hoog afwerkingsniveau. Tot nu toe zijn gezamenlijke projecten
altijd succesvol afgerond, maar daar moet ik wel aan toevoegen dat het geen
exclusieve samenwerking is. Met andere woorden: als een saloneigenaar om
wat voor reden dan ook de voorkeur geeft aan samenwerking met een andere
uitvoerende partij, dan kan dat natuurlijk ook.”
Jasper en René Minnee hebben de nieuwe kappersformule ‘Cuts & Colours’
geïntroduceerd, waarvan deze maand de eerste twee vestigingen geopend zijn.
Het doel is dat er in Nederland binnen enkele jaren zo’n vijftig van deze salons
geopend worden. Voor deze vestigingen is Inline de vaste partner op interieur-
gebied. Kun je hier wat meer over vertellen?
“Vanuit de branche ken ik Jasper en René al jaren, ook omdat ze hun ‘Groei
In 1939 werd Kiela Metaalwarenfabriek opgericht door Jan Hendrik Kiela.
Nu, ruim vijfenzeventig jaar later, telt het bedrijf uit Driebruggen honderd
medewerkers (van wie er negentig uit het dorp zelf afkomstig zijn), wordt het
salonmeubilair geëxporteerd naar vijfenvijftig landen wereldwijd en beschikt
het bedrijf over een meubelshowroom van de merken Kiela en Welonda van
in totaal 950 vierkante meter. Productiebedrijf Kiela en de verkooporganisatie
Inline BV worden tegenwoordig geleid door de kleinkinderen van Jan Hendrik
Kiela. Eén van hen is Michel Kiela, die in een uitgebreid interview ingaat op
de nieuwste ontwikkelingen binnen het bedrijf, vertelt over de aantrekkende
markt van saloninrichtingen en over de specifieke manier waarop Inline actief
is met totaalinrichting.
“Inline adviseert saloneigenaren vaak om strenge keuzes te maken”
Fotografie: Maaike van Esch