Previous Page  10 / 52 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 10 / 52 Next Page
Page Background

I

N T E R V I E W

D

E

K

A P P E R

N R

5 2 0 1 5

10

Er liggen economisch moeilijke jaren achter ons en voor kappers is het steeds

lastiger geworden om krediet bij de bank te krijgen. Hierdoor hebben veel

kappers de herinrichting van hun salon uitgesteld. Merk je nu dat het weer de

goede kant opgaat en salons concrete plannen hebben voor de vernieuwing

van hun interieur?

“Ja, dat is duidelijk merkbaar. In de afgelopen jaren merkten we bijvoorbeeld

dat kapsalons ervoor kozen om de zaak in fases te verbouwen. Uiteraard

hielden wij hier in het ontwerp rekening mee. Ook zag je dat salons meer

gingen sparen. Nu het economisch gezien weer de goede kant opgaat, zien

we dat het aantal (her)inrichtingen aantrekt en deze vaak grotendeels of zelfs

volledig uit eigen middelen worden betaald. Verder is het duidelijk merkbaar

dat er een daling is van het aantal projecten dat niet doorgaat doordat salons

de financiering niet rondkrijgen. Ook dat is een duidelijk teken dat het weer

de goede kant opgaat.”

Biedt Inline en/of Welonda zelf ook financieringsvormen aan?

“Nee, maar we werken wel samen met een aantal vooraanstaande kappers-

merken. Salons kunnen bij hen terecht voor financiering, waarna wij de totale

inrichting of herinrichting van de zaak voor onze rekening nemen. Verder zijn

alternatieve vormen van financiering de laatste tijd in opkomst. Dan heb ik het

dus niet over het traditionele ‘geld lenen bij de bank’, maar bijvoorbeeld over

crowdfunding, waarbij ondernemers zonder tussenkomst van financiële instel-

lingen het benodigde bedrag rechtstreeks van investeerders verkrijgen. Voor

salons die een degelijk bedrijfsplan hebben en zich serieus in de mogelijkhe-

den verdiepen, is dit zeker een interessante optie.”

Staan er op dit moment mooie projecten op de planning?

“Ja. Deze week leveren we drie salons op en vorige week waren het er twee.

Een echt groot project is MBO Amersfoort, waarvan de Kappersschool en de

‘School voor Schoonheidsspecialisten’ is verhuisd naar een nieuwe locatie.

Eind september zijn zij verhuisd en ook dit project is volledig door Inline

verzorgd. Andere mooie projecten van de laatste tijd zijn het Horizon College

in Heerhugowaard, Flow Hairdesigners in Zwijndrecht en Anne Coiffures in

Liempde.”

Bijzonder aan het merk Kiela is dat dit een volledig Nederlands kwaliteitspro-

duct is, dat uiteraard niet alleen in ons land wordt verkocht maar ook in het

buitenland. Wat zijn behalve Nederland de belangrijkste afzetlanden?

“Kiela-meubilair wordt wereldwijd verkocht in vijfenvijftig verschillende lan-

den, waarbij de nadruk ligt op Europa en Rusland. Binnen Rusland gaat het

vooral om Moskou en de directe omgeving en binnen Europa zijn Duitsland,

Oostenrijk, Zwitserland, Noorwegen, Zweden en Spanje de belangrijkste

exportlanden.”

In Nederland wordt het salonmeubilair van Kiela en Welonda verkocht door

Inline. Ook verzorgt Inline ‘turn key’-projecten, waarbij de volledige (her-)

inrichting van de salon wordt verzorgd. Hiervoor werkt Inline onder andere

samen met het bedrijf Vendix van John Donkelaar. Waarom kiezen jullie ervoor

om met Vendix samen te werken?

“We hebben al lange tijd een prettige samenwerking met John Donkelaar,

omdat hij veel ervaring en expertise heeft, altijd doet wat hij belooft en garant

staat voor een hoog afwerkingsniveau. Tot nu toe zijn gezamenlijke projecten

altijd succesvol afgerond, maar daar moet ik wel aan toevoegen dat het geen

exclusieve samenwerking is. Met andere woorden: als een saloneigenaar om

wat voor reden dan ook de voorkeur geeft aan samenwerking met een andere

uitvoerende partij, dan kan dat natuurlijk ook.”

Jasper en René Minnee hebben de nieuwe kappersformule ‘Cuts & Colours’

geïntroduceerd, waarvan deze maand de eerste twee vestigingen geopend zijn.

Het doel is dat er in Nederland binnen enkele jaren zo’n vijftig van deze salons

geopend worden. Voor deze vestigingen is Inline de vaste partner op interieur-

gebied. Kun je hier wat meer over vertellen?

“Vanuit de branche ken ik Jasper en René al jaren, ook omdat ze hun ‘Groei

In 1939 werd Kiela Metaalwarenfabriek opgericht door Jan Hendrik Kiela.

Nu, ruim vijfenzeventig jaar later, telt het bedrijf uit Driebruggen honderd

medewerkers (van wie er negentig uit het dorp zelf afkomstig zijn), wordt het

salonmeubilair geëxporteerd naar vijfenvijftig landen wereldwijd en beschikt

het bedrijf over een meubelshowroom van de merken Kiela en Welonda van

in totaal 950 vierkante meter. Productiebedrijf Kiela en de verkooporganisatie

Inline BV worden tegenwoordig geleid door de kleinkinderen van Jan Hendrik

Kiela. Eén van hen is Michel Kiela, die in een uitgebreid interview ingaat op

de nieuwste ontwikkelingen binnen het bedrijf, vertelt over de aantrekkende

markt van saloninrichtingen en over de specifieke manier waarop Inline actief

is met totaalinrichting.

“Inline adviseert saloneigenaren vaak om strenge keuzes te maken”

Fotografie: Maaike van Esch