D
E
K
A P P E R
N R
5 2 0 1 6 23
D
O S S I E R
IN DE AFGELOPEN JAREN HEBBEN ONLINE BOEKINGSPLATFORMS ZICH ONTWIK-
KELD TOT EEN BELANGRIJKE NIEUWE KRACHT IN DE KAPPERSBRANCHE, WAAR-
VAN HET BELANG NIET ONDERSCHAT MAG WORDEN. DE OPKOMST VAN DE
PLATFORMS HEEFT ZICH IN EEN HOOG TEMPO VOLTROKKEN EN OOK NU NOG
SCHIETEN NIEUWE INITIATIEVEN ALS PADDENSTOELEN UIT DE GROND. DE REDAC-
TIE VAN DE KAPPER DOOK IN DE WERELD VAN ONLINE BOEKINGSPLATFORMS EN
LEGDE KAPPERS DE VRAAG VOOR HOE ZIJ TEGEN DEZE PLATFORMS AANKIJKEN
EN IN HOEVERRE DEZE VAN BELANG ZIJN VOOR HUN ONDERNEMING.
ONLINE BOEKINGSPLATFORMS:
KANS OF BEDREIGING VOOR DE KAPPER
?
De kracht en snelheid waarmee de boekingsplatforms zich hebben ontwikkeld wordt goed
geïllustreerd door Treatwell, het grootste online boekingsplatform van Europa. Dit is eind
2013 opgericht, werd krap twee jaar later verkocht voor 34 miljoen euro en telt momenteel
ruim twintigduizend (!) aangesloten salons in tien Europese landen. In de Benelux zijn ruim
3500 salons aangesloten bij Treatwell. Andere bekende boekingsplatforms in de Nederlandse
kappersbranche zijn BarberBooking,
1kapper.nl, Gyld, Flawser,
kappers-afspraak.nl,Kapper
App en Beautybookers.
OPKOMST VERKLAARD
De snelle opkomst van deze platforms valt deels te verklaren vanuit de kappersbranche zelf.
Volgens het CBS is het aantal salons in de afgelopen vijf jaar gestegen van minder dan 20.000
naar ruim 24.000. Aangezien deze groei aanzienlijk groter is dan de groei van het aantal
behandelingen, is de onderlinge concurrentie nog verder toegenomen met als resultaat dat
veel kappers steeds meer moeite hebben om hun agenda gevuld te krijgen. En dat is precies
waar de boekingsplatforms op inspelen. Ze bieden salons de mogelijkheid om op een relatief
eenvoudige manier aan extra klanten te komen, maar doen dit uiteraard niet voor niets. Wil
je je als salon profileren op deze platforms, dan staat hier altijd een vergoeding tegenover. Je
kunt dan denken aan inschrijfgeld, de afdracht van een percentage van de totale omzet (of
van de via het platform geboekte behandelingen) of abonnementsgeld. Ieder platform heeft zo
zijn eigen business model, maar uiteraard zijn hier voor de kapper altijd kosten aan verbon-
den.
GEEN TIJDELIJKE HYPE
Hoe de boekingsplatforms zich gaan ontwikkelen en wat hun rol binnen de sector precies
wordt, is van groot belang voor de toekomst van de totale kappersbranche. Precieze voorspel-
lingen zijn moeilijk te geven, maar het is momenteel in ieder geval duidelijk dat de platforms
niet zomaar een tijdelijke hype zijn die over twee jaar weer voorbij is. De platforms zijn er en
zullen ook in de jaren die voor ons liggen een belangrijke rol binnen de sector spelen.
Ook heel helder is dat de wereld van de online boekingsplatforms zich momenteel aan het
‘settelen’ is. Met andere woorden: aan de voorkant komen er nieuwe platforms bij en aan de
achterkant houden andere platforms op te bestaan. Wie slim inspeelt op nieuwe technische
mogelijkheden en nieuwe manieren vindt om consumenten en salons aan zich te binden,
wint de slag. En over het algemeen zijn het toch vooral de grotere (en financieel daadkrach-
tige) platforms die hier het beste in slagen. De grote jongens worden in de toekomst dus nog
groter en voor nieuwkomers zal het (mede hierdoor) waarschijnlijk lastiger worden om een
plek voor zichzelf te veroveren.
GEVARIEERD BEELD
Wanneer er nieuws over de online boekingsplatforms naar buiten komt, dan is dit in vrij-
wel alle gevallen afkomstig van de platforms zelf. Vaktijdschrift De Kapper was echter ook
benieuwd naar de andere kant van het verhaal, namelijk hoe kappers en saloneigenaren tegen
de boekingsplatforms aankijken en in hoeverre deze belangrijk zijn voor de omzet die ze
draaien. Om hier een beeld van te krijgen, legden we deze vragen voor aan een gevarieerd
gezelschap van kappers en saloneigenaren. Het resultaat van deze telefonische rondvraag
leverde (zoals verwacht) een heel gevarieerd beeld op en de meest aansprekende reacties
vind je op de volgende pagina's.