Previous Page  23 / 60 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 23 / 60 Next Page
Page Background

D

E

K

A P P E R

N R

5 2 0 1 6 23

D

O S S I E R

IN DE AFGELOPEN JAREN HEBBEN ONLINE BOEKINGSPLATFORMS ZICH ONTWIK-

KELD TOT EEN BELANGRIJKE NIEUWE KRACHT IN DE KAPPERSBRANCHE, WAAR-

VAN HET BELANG NIET ONDERSCHAT MAG WORDEN. DE OPKOMST VAN DE

PLATFORMS HEEFT ZICH IN EEN HOOG TEMPO VOLTROKKEN EN OOK NU NOG

SCHIETEN NIEUWE INITIATIEVEN ALS PADDENSTOELEN UIT DE GROND. DE REDAC-

TIE VAN DE KAPPER DOOK IN DE WERELD VAN ONLINE BOEKINGSPLATFORMS EN

LEGDE KAPPERS DE VRAAG VOOR HOE ZIJ TEGEN DEZE PLATFORMS AANKIJKEN

EN IN HOEVERRE DEZE VAN BELANG ZIJN VOOR HUN ONDERNEMING.

ONLINE BOEKINGSPLATFORMS:

KANS OF BEDREIGING VOOR DE KAPPER

?

De kracht en snelheid waarmee de boekingsplatforms zich hebben ontwikkeld wordt goed

geïllustreerd door Treatwell, het grootste online boekingsplatform van Europa. Dit is eind

2013 opgericht, werd krap twee jaar later verkocht voor 34 miljoen euro en telt momenteel

ruim twintigduizend (!) aangesloten salons in tien Europese landen. In de Benelux zijn ruim

3500 salons aangesloten bij Treatwell. Andere bekende boekingsplatforms in de Nederlandse

kappersbranche zijn BarberBooking,

1kapper.nl

, Gyld, Flawser,

kappers-afspraak.nl,

Kapper

App en Beautybookers.

OPKOMST VERKLAARD

De snelle opkomst van deze platforms valt deels te verklaren vanuit de kappersbranche zelf.

Volgens het CBS is het aantal salons in de afgelopen vijf jaar gestegen van minder dan 20.000

naar ruim 24.000. Aangezien deze groei aanzienlijk groter is dan de groei van het aantal

behandelingen, is de onderlinge concurrentie nog verder toegenomen met als resultaat dat

veel kappers steeds meer moeite hebben om hun agenda gevuld te krijgen. En dat is precies

waar de boekingsplatforms op inspelen. Ze bieden salons de mogelijkheid om op een relatief

eenvoudige manier aan extra klanten te komen, maar doen dit uiteraard niet voor niets. Wil

je je als salon profileren op deze platforms, dan staat hier altijd een vergoeding tegenover. Je

kunt dan denken aan inschrijfgeld, de afdracht van een percentage van de totale omzet (of

van de via het platform geboekte behandelingen) of abonnementsgeld. Ieder platform heeft zo

zijn eigen business model, maar uiteraard zijn hier voor de kapper altijd kosten aan verbon-

den.

GEEN TIJDELIJKE HYPE

Hoe de boekingsplatforms zich gaan ontwikkelen en wat hun rol binnen de sector precies

wordt, is van groot belang voor de toekomst van de totale kappersbranche. Precieze voorspel-

lingen zijn moeilijk te geven, maar het is momenteel in ieder geval duidelijk dat de platforms

niet zomaar een tijdelijke hype zijn die over twee jaar weer voorbij is. De platforms zijn er en

zullen ook in de jaren die voor ons liggen een belangrijke rol binnen de sector spelen.

Ook heel helder is dat de wereld van de online boekingsplatforms zich momenteel aan het

‘settelen’ is. Met andere woorden: aan de voorkant komen er nieuwe platforms bij en aan de

achterkant houden andere platforms op te bestaan. Wie slim inspeelt op nieuwe technische

mogelijkheden en nieuwe manieren vindt om consumenten en salons aan zich te binden,

wint de slag. En over het algemeen zijn het toch vooral de grotere (en financieel daadkrach-

tige) platforms die hier het beste in slagen. De grote jongens worden in de toekomst dus nog

groter en voor nieuwkomers zal het (mede hierdoor) waarschijnlijk lastiger worden om een

plek voor zichzelf te veroveren.

GEVARIEERD BEELD

Wanneer er nieuws over de online boekingsplatforms naar buiten komt, dan is dit in vrij-

wel alle gevallen afkomstig van de platforms zelf. Vaktijdschrift De Kapper was echter ook

benieuwd naar de andere kant van het verhaal, namelijk hoe kappers en saloneigenaren tegen

de boekingsplatforms aankijken en in hoeverre deze belangrijk zijn voor de omzet die ze

draaien. Om hier een beeld van te krijgen, legden we deze vragen voor aan een gevarieerd

gezelschap van kappers en saloneigenaren. Het resultaat van deze telefonische rondvraag

leverde (zoals verwacht) een heel gevarieerd beeld op en de meest aansprekende reacties

vind je op de volgende pagina's.