Vakinformatie voor de
totale kappersbranche
Verantwoordelijke uitgever Nederland:
GPmedia BV
Van Schaeck Mathonsingel 8
6512 AP Nijmegen, The Netherlands
Telefoon: +31 (0)24 3 246146
E-mail:
info@gpmedia.nlInternet:
www.gpmedia.nl www.dekapper.bizVerantwoordelijke uitgever België:
De Mey Micheline
Eekhoutdriesstraat 67
9041 OOSTAKKER (B)
Uitgever:
Peter Peeters
Redactie:
Jos Kennis (hoofdredacteur)
j.kennis@gpmedia.nlAdvertentieverkoop:
GPmedia BV
Gerdo van de Peppel (verkoopleider)
g.peppel@gpmedia.nlJeroen Koebrugge (media-adviseur)
j.koebrugge@gpmedia.nlTarieven op internet:
www.gpmedia.nlAlle orders worden afgesloten en uit-
gevoerd conform de Regelingen voor het
Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie
van de Arrondissementsrechtbanken en bij
de Kamers van Koophandel.
Vaktijdschrift De Kapper heeft het HOI
Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is
gegarandeerd en gecontroleerd.
Abonnementen:
www.gpmedia.nlof via
info@gpmedia.nlPer jaar in Nederland € 42,-
Per jaar in Europa
€ 51,-
Losse verkoop
€ 10,50
Het abonnement kan elk gewenst moment
ingaan.
Vormgeving:
Studio Intensive
Telefoon: +31 (0)24 3 246140
info@studio-intensive.com www.studio-intensive.comFotografie:
Maaike van Esch
Druk:
Geers Offset (België)
ISSN:
1872-9363
© Copyright 2016
Niets uit deze uitgave mag worden ver-
veelvoudigd en/of openbaar gemaakt door
middel van druk, fotokopie microfilm of
welke andere wijze dan ook, zonder voor-
afgaande toestemming van de uitgever.
De Kapper besteedt de grootst mogelijke
aandacht aan de juistheid van de informa-
tie die in het vaktijdschrift wordt opgeno-
men. Fouten zijn echter niet volledig uit te
sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan
ook op geen enkele wijze verantwoordelijk
voor schade, van welke aard ook, die is
ontstaan als gevolg van handelingen en/
of beslissingen die gebaseerd zijn op de
bedoelde informatie.
TweemaandelijksVaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708169)
de kapper
Vakinformatie voor de totale Kappersbranche
|
Oktober 2016
|
14e jaargang no. 5
|
Prijs
€
10,50
COVERSTORY
ARTÈGO GOOD SOCIETY
EVENT
INTERCOIFFURE MONDIAL
IN PARIJS
Dossier
ONLINE
BOEKINGS-
PLATFORMS
Evenals vorig jaar kreeg ook dit jaar een aantal Tweede Kamerleden een make-over op de ochtend van
Prinsjesdag. De parlementariërs werd deze look aangemeten door talentvolle mbo'ers, die een opleiding tot
kapper of schoonheidsspecialist volgen.
Hoewel de hele opzet van deze sympathieke actie vergelijkbaar was met die van 2015, was er toch een
belangrijk verschil. In het persbericht dat kort daarop verscheen, benadrukten de organisatoren (ANKO, CNV
Vakmensen en FNV Mooi) dat zij met de ludieke Prinsjesdag-actie 'aandacht vragen voor het ambacht en
behoud van de Beroepsbegeleidende Leerweg (BBL) in het middelbaar beroepsonderwijs'. Ook, zo valt iets
verderop in hetzelfde persbericht te lezen, 'grepen ANKO, CNV Vakmensen en FNV Mooi Prinsjesdag aan om
de BBL en andere uitdagingen van de kappersbranche verder onder de aandacht van politici te brengen. Dit
onder de slogan 'U wilt toch ook dat uw kapper het vak heeft geleerd in de praktijk?'
Het persbericht riep bij mij de nodige vragen op. Zo heb ik de formulering 'de BBL en andere uitdagingen
van de kappersbranche' even op me moeten laten inwerken. Want blijkbaar is de BBL een uitdaging van de
kappersbranche. Van een holadiejee-stemming is overduidelijk geen sprake, maar waar de pijn precies zit
wordt niet helemaal duidelijk. Het antwoord hierop bleek na enig googlen en rondbellen eenvoudig: de BBL
- waarbij leerlingen drie of vier dagen per week in dienst zijn van een leerbedrijf en een of twee dagen per
week naar school gaan - is steeds minder populair en verdwijnt mogelijks zelfs uit het middelbaar beroepson-
derwijs.
Terwijl de werkgeversorganisatie en vakbonden van onze sector bezorgd zijn over de toekomst van de BBL,
gebruik ik deze plek graag om een heel ander geluid te laten horen. In de afgelopen jaren heb ik saloneigena-
ren namelijk al vele tientallen malen horen klagen over het belabberde niveau van schoolverlatende BBL'ers,
wiens vermogen om zelfstandig te werken vaak veel te wensen overlaat. Ligt dat aan het talent, de capacitei-
ten en de motivatie van de leerlingen? Nee, zeker niet. Het probleem zit 'm vooral in het feit dat BBL'ers voor
de kwaliteit van hun opleiding grotendeels zijn overgeleverd aan de welwillendheid van leerbedrijven. En ook
daar heb ik in de afgelopen jaren het nodig over opgestoken...
Beroepshalve kom ik met grote regelmaat bij veel verschillende salons over de vloer en vaker dan me lief is
heb ik gezien dat leerlingen toch voornamelijk worden ingezet als goedkope schoonmakers/koffiezetters/jas
aannemers. Als je tijdens je opleiding twee tot drie dagen per week niets anders doet dan dat, is het dan zo
raar dat de motivatie bij de leerlingen daalt en de BBL te kampen heeft met een verminderde populariteit?
Lijkt me niet. Verder is het ergste van alles eigenlijk dat jong talent eenvoudigweg niet op de juiste manier ont-
wikkeld wordt, terwijl dat toch echt cruciaal is voor de toekomst van de sector.
Als ik nog even terugkeer naar de vraag 'U wilt toch ook dat uw kapper het vak heeft geleerd in de praktijk?',
dan is mij dit eerlijk gezegd om het even. Als mijn kapper het vak op een degelijke school heeft geleerd van
vakbekwame docenten die weten hoe ze het beste uit hun leerlingen kunnen halen door hen te inspireren/
motiveren/verrassen/coachen, dan heb ik daar op z'n minst evenveel vertrouwen in. Dat een praktijkstage
hierop een geschikte aanvulling kan zijn is een tweede, maar de basis ligt op school en niet in de salon.
Hoofdredacteur 'De Kapper'
Jo s Ken n i s
C
O L O F O N
E N
D
E
V
I S I E
“DE BASIS VOOR EEN GOEDE OPLEIDING
LIGT OP SCHOOL, NIET IN DE SALON”
De Visie
D
E
K
A P P E R
N R
5 2 0 1 6 3