Previous Page  3 / 60 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 3 / 60 Next Page
Page Background

Vakinformatie voor de

totale kappersbranche

Verantwoordelijke uitgever Nederland:

GPmedia BV

Van Schaeck Mathonsingel 8

6512 AP Nijmegen, The Netherlands

Telefoon: +31 (0)24 3 246146

E-mail:

info@gpmedia.nl

Internet:

www.gpmedia.nl www.dekapper.biz

Verantwoordelijke uitgever België:

De Mey Micheline

Eekhoutdriesstraat 67

9041 OOSTAKKER (B)

Uitgever:

Peter Peeters

Redactie:

Jos Kennis (hoofdredacteur)

j.kennis@gpmedia.nl

Advertentieverkoop:

GPmedia BV

Gerdo van de Peppel (verkoopleider)

g.peppel@gpmedia.nl

Jeroen Koebrugge (media-adviseur)

j.koebrugge@gpmedia.nl

Tarieven op internet:

www.gpmedia.nl

Alle orders worden afgesloten en uit-

gevoerd conform de Regelingen voor het

Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie

van de Arrondissementsrechtbanken en bij

de Kamers van Koophandel.

Vaktijdschrift De Kapper heeft het HOI

Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is

gegarandeerd en gecontroleerd.

Abonnementen:

www.gpmedia.nl

of via

info@gpmedia.nl

Per jaar in Nederland € 42,-

Per jaar in Europa

€ 51,-

Losse verkoop

€ 10,50

Het abonnement kan elk gewenst moment

ingaan.

Vormgeving:

Studio Intensive

Telefoon: +31 (0)24 3 246140

info@studio-intensive.com www.studio-intensive.com

Fotografie:

Maaike van Esch

Druk:

Geers Offset (België)

ISSN:

1872-9363

© Copyright 2016

Niets uit deze uitgave mag worden ver-

veelvoudigd en/of openbaar gemaakt door

middel van druk, fotokopie microfilm of

welke andere wijze dan ook, zonder voor-

afgaande toestemming van de uitgever.

De Kapper besteedt de grootst mogelijke

aandacht aan de juistheid van de informa-

tie die in het vaktijdschrift wordt opgeno-

men. Fouten zijn echter niet volledig uit te

sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan

ook op geen enkele wijze verantwoordelijk

voor schade, van welke aard ook, die is

ontstaan als gevolg van handelingen en/

of beslissingen die gebaseerd zijn op de

bedoelde informatie.

TweemaandelijksVaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708169)

de kapper

Vakinformatie voor de totale Kappersbranche

|

Oktober 2016

|

14e jaargang no. 5

|

Prijs

10,50

COVERSTORY

ARTÈGO GOOD SOCIETY

EVENT

INTERCOIFFURE MONDIAL

IN PARIJS

Dossier

ONLINE

BOEKINGS-

PLATFORMS

Evenals vorig jaar kreeg ook dit jaar een aantal Tweede Kamerleden een make-over op de ochtend van

Prinsjesdag. De parlementariërs werd deze look aangemeten door talentvolle mbo'ers, die een opleiding tot

kapper of schoonheidsspecialist volgen.

Hoewel de hele opzet van deze sympathieke actie vergelijkbaar was met die van 2015, was er toch een

belangrijk verschil. In het persbericht dat kort daarop verscheen, benadrukten de organisatoren (ANKO, CNV

Vakmensen en FNV Mooi) dat zij met de ludieke Prinsjesdag-actie 'aandacht vragen voor het ambacht en

behoud van de Beroepsbegeleidende Leerweg (BBL) in het middelbaar beroepsonderwijs'. Ook, zo valt iets

verderop in hetzelfde persbericht te lezen, 'grepen ANKO, CNV Vakmensen en FNV Mooi Prinsjesdag aan om

de BBL en andere uitdagingen van de kappersbranche verder onder de aandacht van politici te brengen. Dit

onder de slogan 'U wilt toch ook dat uw kapper het vak heeft geleerd in de praktijk?'

Het persbericht riep bij mij de nodige vragen op. Zo heb ik de formulering 'de BBL en andere uitdagingen

van de kappersbranche' even op me moeten laten inwerken. Want blijkbaar is de BBL een uitdaging van de

kappersbranche. Van een holadiejee-stemming is overduidelijk geen sprake, maar waar de pijn precies zit

wordt niet helemaal duidelijk. Het antwoord hierop bleek na enig googlen en rondbellen eenvoudig: de BBL

- waarbij leerlingen drie of vier dagen per week in dienst zijn van een leerbedrijf en een of twee dagen per

week naar school gaan - is steeds minder populair en verdwijnt mogelijks zelfs uit het middelbaar beroepson-

derwijs.

Terwijl de werkgeversorganisatie en vakbonden van onze sector bezorgd zijn over de toekomst van de BBL,

gebruik ik deze plek graag om een heel ander geluid te laten horen. In de afgelopen jaren heb ik saloneigena-

ren namelijk al vele tientallen malen horen klagen over het belabberde niveau van schoolverlatende BBL'ers,

wiens vermogen om zelfstandig te werken vaak veel te wensen overlaat. Ligt dat aan het talent, de capacitei-

ten en de motivatie van de leerlingen? Nee, zeker niet. Het probleem zit 'm vooral in het feit dat BBL'ers voor

de kwaliteit van hun opleiding grotendeels zijn overgeleverd aan de welwillendheid van leerbedrijven. En ook

daar heb ik in de afgelopen jaren het nodig over opgestoken...

Beroepshalve kom ik met grote regelmaat bij veel verschillende salons over de vloer en vaker dan me lief is

heb ik gezien dat leerlingen toch voornamelijk worden ingezet als goedkope schoonmakers/koffiezetters/jas

aannemers. Als je tijdens je opleiding twee tot drie dagen per week niets anders doet dan dat, is het dan zo

raar dat de motivatie bij de leerlingen daalt en de BBL te kampen heeft met een verminderde populariteit?

Lijkt me niet. Verder is het ergste van alles eigenlijk dat jong talent eenvoudigweg niet op de juiste manier ont-

wikkeld wordt, terwijl dat toch echt cruciaal is voor de toekomst van de sector.

Als ik nog even terugkeer naar de vraag 'U wilt toch ook dat uw kapper het vak heeft geleerd in de praktijk?',

dan is mij dit eerlijk gezegd om het even. Als mijn kapper het vak op een degelijke school heeft geleerd van

vakbekwame docenten die weten hoe ze het beste uit hun leerlingen kunnen halen door hen te inspireren/

motiveren/verrassen/coachen, dan heb ik daar op z'n minst evenveel vertrouwen in. Dat een praktijkstage

hierop een geschikte aanvulling kan zijn is een tweede, maar de basis ligt op school en niet in de salon.

Hoofdredacteur 'De Kapper'

Jo s Ken n i s

C

O L O F O N

E N

D

E

V

I S I E

“DE BASIS VOOR EEN GOEDE OPLEIDING

LIGT OP SCHOOL, NIET IN DE SALON”

De Visie

D

E

K

A P P E R

N R

5 2 0 1 6 3