Previous Page  3 / 52 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 3 / 52 Next Page
Page Background

3

B L A D W I J Z E R

Interview

p. 10

Al zijn hele werkzame leven is Ramon Falasco (35) actief in de kappersbranche. Op zijn 24e

was hij één van de jongste Nederlandse distributeurs van dat moment. Inmiddels

zijn we ruim tien jaar verder en steekt Ramon vrijwel al zijn tijd en energie in

Philip Martin’s. Dit luxe kappersmerk beschikt over een heel eigen filosofie waar-

van beleving, organische productformules en verregaande exclusiviteit voor de

salon belangrijke onderdelen zijn. Dezelfde filosofie komt volledig tot zijn recht

in de Philip Martin’s Conceptstores, waarvan de eerste Nederlandse vestiging dit

najaar werd geopend in Oosterbeek.

Special ‘Beauty in de Kapsalon’

vanaf p. 25

De economie werkt nog steeds niet echt mee en daarom is het voor de meeste saloneigena-

ren belangrijk om kansen op extra omzet met beide handen aan te grijpen. Een interessante

strategie waar veel kapsalons toe overgaan is het starten met beautyproducten en –behan-

delingen, ook omdat veel consumenten eenvoudigweg niet naar de schoonheids-

specialist gaan, maar wèl geïnteresseerd zijn in professionele huidverzorging en

make-up. Een special over dit thema vindt u vanaf pagina 25.

Special Italië

vanaf p.41

Italië is natuurlijk een fantastisch vakantieland; je kunt er heerlijk eten, geweldig

shoppen en ook cultureel is het land zeer aantrekkelijk. Voor de internationale

kappersbranche is het één van de belangrijkste landen ter wereld vanwege het

grote aantal creatieve teams, de connectie met de modescene en de vele kappers-

merken die hier vandaan komen. Een overzicht hiervan vindt u vanaf pagina 41 in

een special die volledig gewijd is aan het mediterrane land.

de

kapper

de kapper

C O L O F O N

Inhoud De Kapper nr. 6, 2014

Vakinformatie voor de

totale kappersbranche

Verantwoordelijke uitgever Nederland:

GPmedia BV

Van Schaeck Mathonsingel 8

6512 AP Nijmegen, The Netherlands

Telefoon: +31 (0)24 3246146

Telefax: +31 (0)24 3246144

E-mail:

info@gpmedia.nl

Internet:

www.gpmedia.nl www.dekapper.biz

Verantwoordelijke uitgever België:

De Mey Micheline

Eekhoutdriesstraat 67

9041 OOSTAKKER (B)

Uitgever:

Peter Peeters

Redactie:

Jos Kennis (hoofdredacteur)

j.kennis@gpmedia.nl

Advertentieverkoop:

GPmedia BV

Gerdo van de Peppel (verkoopleider)

g.peppel@gpmedia.nl

Myrthe Ex (media-adviseur)

m.ex@gpmedia.nl

Tarieven op internet:

www.gpmedia.nl

Alle orders worden afgesloten en uit-

gevoerd conform de Regelingen voor

het Advertentiewezen, gedeponeerd

ter griffie van de Arrondissementsrecht-

banken en bij de Kamers van Koop-

handel.

Abonnementen:

www.gpmedia.nl

of via

info@gpmedia.nl

Per jaar in Nederland € 42,-

Per jaar in Europa

€ 51,-

Losse verkoop

€ 10,50

Het abonnement kan elk gewenst

moment ingaan.

Vormgeving:

Studio Intensive

Telefoon: +31 (0)24 3246140

info@studio-intensive.com www.studio-intensive.com

Druk:

Geers Offset (België)

ISSN:

1872-9363

© Copyright 2014

Niets uit deze uitgave mag worden

verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt

door middel van druk, fotokopie micro-

film of welke andere wijze dan ook,

zonder voorafgaande toestemming van

de uitgever.

De Kapper besteedt de grootst moge-

lijke aandacht aan de juistheid van de

informatie die in het vaktijdschrift wordt

opgenomen. Fouten zijn echter niet

volledig uit te sluiten. De uitgever en

de auteurs zijn dan ook op geen enkele

wijze verantwoordelijk voor schade,

van welke aard ook, die is ontstaan als

gevolg van handelingen en/of beslissin-

gen die gebaseerd zijn op de bedoelde

informatie.

DE VISIE

Voor mijn werk heb ik regelmatig contact met brancheorganisaties, leveranciers, franchiseketens, overkoepelende

verenigingen, technische clubs en ga zo maar door. Tot zover niks nieuws. Wèl nieuw is dan ik hen vaker dan ooit

hoor praten over samenwerking met salons, om op die manier samen sterk te staan in een tijd die economisch gezien

nog altijd lastig is. Om dit te bereiken worden vele verschillende initiatieven ontplooid, variërend van informatiebij-

eenkomsten tot (vaak gratis) ondernemersadvies, verkooptrainingen of de oprichting van een online platform waar

ondernemers tips en kennis kunnen uitwisselen.

De toon waarop de diverse organisaties aansturen op samenwerking met salons is de afgelopen tijd langzaam ver-

anderd. Nog steeds wordt de nadruk gelegd op de voordelen die samenwerking met zich meebrengt (denk daarbij

aan gezamenlijke inkoop/marketing/educatie, etc.), maar sommige organisaties verwerken op subtiele wijze ook een

negatiever element in hun argumentatie die meer samenwerking zou moeten stimuleren, namelijk: angst. Angst van

saloneigenaren voor de economische omstandigheden, de toegenomen concurrentie, het dreigende einde van het

lage btw-tarief, de almaar groter wordende groep thuiskappers, dalende consumentenbestedingen en ga zo maar

door. En u zult mij niet horen zeggen dat angst altijd een slechte raadgever is. Survivalexperts zullen bevestigen dat

angst vaak juist een uitstekende raadgever is. En dat ondernemen in de kappersbranche vaak een kwestie van ‘survi-

valen’ is zult u waarschijnlijk ook met mij eens zijn.

Ondanks dat de genoemde bedreigingen zeker een reëel gevaar zijn voor u als

zelfstandige saloneigenaar, blijft het besluit om al dan niet intensiever te gaan

samenwerking met een derde partij altijd een kwestie van gezond verstand. Wat ik

dus eigenlijk wil zeggen is: laat je niet gek maken. Luister in plaats daarvan goed

naar wat de betreffende organisatie precies voorstelt, weeg nauwkeurig af of dit uw

individuele situatie zou kunnen verbeteren, praat erover met andere ondernemers,

slaap er nog eens een nachtje over en neem vervolgens een afgewogen beslissing

op basis van de feiten.

Ik wens u een drukke decembermaand en alvast mooie feestdagen toe. We zien

elkaar in 2015!

Jos Kennis

Hoofdredacteur

Plug&Play – Guy Sarlemijn

Art of Make-up, Karaja