3
B L A D W I J Z E R
Interview
p. 10
Al zijn hele werkzame leven is Ramon Falasco (35) actief in de kappersbranche. Op zijn 24e
was hij één van de jongste Nederlandse distributeurs van dat moment. Inmiddels
zijn we ruim tien jaar verder en steekt Ramon vrijwel al zijn tijd en energie in
Philip Martin’s. Dit luxe kappersmerk beschikt over een heel eigen filosofie waar-
van beleving, organische productformules en verregaande exclusiviteit voor de
salon belangrijke onderdelen zijn. Dezelfde filosofie komt volledig tot zijn recht
in de Philip Martin’s Conceptstores, waarvan de eerste Nederlandse vestiging dit
najaar werd geopend in Oosterbeek.
Special ‘Beauty in de Kapsalon’
vanaf p. 25
De economie werkt nog steeds niet echt mee en daarom is het voor de meeste saloneigena-
ren belangrijk om kansen op extra omzet met beide handen aan te grijpen. Een interessante
strategie waar veel kapsalons toe overgaan is het starten met beautyproducten en –behan-
delingen, ook omdat veel consumenten eenvoudigweg niet naar de schoonheids-
specialist gaan, maar wèl geïnteresseerd zijn in professionele huidverzorging en
make-up. Een special over dit thema vindt u vanaf pagina 25.
Special Italië
vanaf p.41
Italië is natuurlijk een fantastisch vakantieland; je kunt er heerlijk eten, geweldig
shoppen en ook cultureel is het land zeer aantrekkelijk. Voor de internationale
kappersbranche is het één van de belangrijkste landen ter wereld vanwege het
grote aantal creatieve teams, de connectie met de modescene en de vele kappers-
merken die hier vandaan komen. Een overzicht hiervan vindt u vanaf pagina 41 in
een special die volledig gewijd is aan het mediterrane land.
de
kapper
de kapper
C O L O F O N
Inhoud De Kapper nr. 6, 2014
Vakinformatie voor de
totale kappersbranche
Verantwoordelijke uitgever Nederland:
GPmedia BV
Van Schaeck Mathonsingel 8
6512 AP Nijmegen, The Netherlands
Telefoon: +31 (0)24 3246146
Telefax: +31 (0)24 3246144
E-mail:
info@gpmedia.nlInternet:
www.gpmedia.nl www.dekapper.bizVerantwoordelijke uitgever België:
De Mey Micheline
Eekhoutdriesstraat 67
9041 OOSTAKKER (B)
Uitgever:
Peter Peeters
Redactie:
Jos Kennis (hoofdredacteur)
j.kennis@gpmedia.nlAdvertentieverkoop:
GPmedia BV
Gerdo van de Peppel (verkoopleider)
g.peppel@gpmedia.nlMyrthe Ex (media-adviseur)
m.ex@gpmedia.nlTarieven op internet:
www.gpmedia.nlAlle orders worden afgesloten en uit-
gevoerd conform de Regelingen voor
het Advertentiewezen, gedeponeerd
ter griffie van de Arrondissementsrecht-
banken en bij de Kamers van Koop-
handel.
Abonnementen:
www.gpmedia.nlof via
info@gpmedia.nlPer jaar in Nederland € 42,-
Per jaar in Europa
€ 51,-
Losse verkoop
€ 10,50
Het abonnement kan elk gewenst
moment ingaan.
Vormgeving:
Studio Intensive
Telefoon: +31 (0)24 3246140
info@studio-intensive.com www.studio-intensive.comDruk:
Geers Offset (België)
ISSN:
1872-9363
© Copyright 2014
Niets uit deze uitgave mag worden
verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt
door middel van druk, fotokopie micro-
film of welke andere wijze dan ook,
zonder voorafgaande toestemming van
de uitgever.
De Kapper besteedt de grootst moge-
lijke aandacht aan de juistheid van de
informatie die in het vaktijdschrift wordt
opgenomen. Fouten zijn echter niet
volledig uit te sluiten. De uitgever en
de auteurs zijn dan ook op geen enkele
wijze verantwoordelijk voor schade,
van welke aard ook, die is ontstaan als
gevolg van handelingen en/of beslissin-
gen die gebaseerd zijn op de bedoelde
informatie.
DE VISIE
Voor mijn werk heb ik regelmatig contact met brancheorganisaties, leveranciers, franchiseketens, overkoepelende
verenigingen, technische clubs en ga zo maar door. Tot zover niks nieuws. Wèl nieuw is dan ik hen vaker dan ooit
hoor praten over samenwerking met salons, om op die manier samen sterk te staan in een tijd die economisch gezien
nog altijd lastig is. Om dit te bereiken worden vele verschillende initiatieven ontplooid, variërend van informatiebij-
eenkomsten tot (vaak gratis) ondernemersadvies, verkooptrainingen of de oprichting van een online platform waar
ondernemers tips en kennis kunnen uitwisselen.
De toon waarop de diverse organisaties aansturen op samenwerking met salons is de afgelopen tijd langzaam ver-
anderd. Nog steeds wordt de nadruk gelegd op de voordelen die samenwerking met zich meebrengt (denk daarbij
aan gezamenlijke inkoop/marketing/educatie, etc.), maar sommige organisaties verwerken op subtiele wijze ook een
negatiever element in hun argumentatie die meer samenwerking zou moeten stimuleren, namelijk: angst. Angst van
saloneigenaren voor de economische omstandigheden, de toegenomen concurrentie, het dreigende einde van het
lage btw-tarief, de almaar groter wordende groep thuiskappers, dalende consumentenbestedingen en ga zo maar
door. En u zult mij niet horen zeggen dat angst altijd een slechte raadgever is. Survivalexperts zullen bevestigen dat
angst vaak juist een uitstekende raadgever is. En dat ondernemen in de kappersbranche vaak een kwestie van ‘survi-
valen’ is zult u waarschijnlijk ook met mij eens zijn.
Ondanks dat de genoemde bedreigingen zeker een reëel gevaar zijn voor u als
zelfstandige saloneigenaar, blijft het besluit om al dan niet intensiever te gaan
samenwerking met een derde partij altijd een kwestie van gezond verstand. Wat ik
dus eigenlijk wil zeggen is: laat je niet gek maken. Luister in plaats daarvan goed
naar wat de betreffende organisatie precies voorstelt, weeg nauwkeurig af of dit uw
individuele situatie zou kunnen verbeteren, praat erover met andere ondernemers,
slaap er nog eens een nachtje over en neem vervolgens een afgewogen beslissing
op basis van de feiten.
Ik wens u een drukke decembermaand en alvast mooie feestdagen toe. We zien
elkaar in 2015!
Jos Kennis
Hoofdredacteur
Plug&Play – Guy Sarlemijn
Art of Make-up, Karaja