Previous Page  41 / 60 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 41 / 60 Next Page
Page Background

V

i s u e l e

m a r k e t i n g

D

e

K

a p p e r

n r

6 2 0 1 6

41

EÉNKANS OMDE

AANDACHT VAN

KLANTENTE VANGEN

UIT EEN RECENT ONDERZOEK VAN MICROSOFT IS

GEBLEKEN DAT MENSEN IN DE AFGELOPEN VIJFTIEN

JAAR EEN KORTERE AANDACHTSSPANNE HEBBEN

GEKREGEN DAN EEN GOUDVIS. HET KLEINE BEEST-

JE HEEFT EEN GEMIDDELDE SPANNINGSBOOG VAN

NEGEN SECONDEN, TERWIJL DIT BIJ MENSEN VAN

TWAALF NAAR ACHT SECONDEN IS GEDAALD. DEZE

GROTE VERANDERING ZORGT ER ONDER ANDERE

VOOR DAT JE JE SALON VISUEEL GEZIEN IN EEN KOR-

TERE TIJD MOET PROMOTEN. MAAR HOE ZORG JE ER

VOOR OM IN EEN FLITS DE AANDACHT VAN KLAN-

TEN TE TREKKEN, VOORDAT ZE ZICH WEER OP IETS

ANDERS RICHTEN? VAKTIJDSCHRIFT DE KAPPER GING

OP ONDERZOEK UIT EN DOOK IN DE WERELD VAN

VISUELE MARKETING.

Met de opkomst van internet, sociale media en smartphones krijgen we een overvloed aan

informatie binnen, waardoor we ons moeilijk voor lange tijd kunnen focussen. Als salon heb

je daarom slechts één kans om de aandacht van de klant te vangen, voordat ze zich weer

op iets anders concentreren. De gouden regels om dit het beste te kunnen doen, hebben we

hieronder (aan de hand van een blog van Phorest Salon Software) voor je op een rijtje gezet.

HET GEBRUIK VAN KLEUR

Wanneer je je salon (online) wil promoten, is kleurgebruik het eerste waarmee je rekening

moet houden. Dit komt simpelweg door het feit dat ogen van nature meer aangetrokken zijn

tot mooie kleuren. Bij het kiezen van de juiste tinten is het daarom van belang dat je pri-

maire kleuren mixt met hun complementaire kleuren. Zo zijn niet alleen geel en paars een

uitstekende keuze, maar ook de combinaties rood met groen en blauw met oranje zijn aan te

raden. Bovendien is het slim om ervoor te zorgen dat het belangrijkste het meest opvalt.

IDENTIFICATIE EN POSITIEVE VIBES

Naast kleuren wordt de aandacht van klanten voor een groot deel gevangen door wat er

precies te zien is. Zo komt uit verschillende studies naar voren dat klanten zich eerder voor

advertenties of salon visuals interesseren wanneer er mensen afgebeeld zijn. Op deze manier

kunnen ze zich identificeren met wat er wordt gepresenteerd. Naast mensen is het ook een

goede zet om een positieve sfeer over te brengen. Denk bijvoorbeeld aan geluk, liefde en

andere emoties die een positief gevoel bij de klant kunnen opwekken.

OPVALLENDE BEELDEN

Een ander belangrijke tip om de aandacht van klanten zo snel mogelijk te vangen, is het

gebruik van opvallende beelden die niet zomaar zonder reden zijn geselecteerd. Als deze

beelden dienen om een speciaal product te verkopen, zorg er dan ook voor dat daar de

focus op ligt. Denk er wel aan dat je eerst nadenkt over het concept, voordat je passende

beelden hiervoor kiest.

OP TIJD VERVERSEN

Tot slot is het belangrijk om je visuele promotiemateriaal na een bepaalde tijd te vervangen

voor nieuwe beelden. Ook al heb je een beeld gevonden die het goed doet bij klanten, de

prestaties hiervan duren helaas niet voor eeuwig.

Dit beeld uit de herfst/wintercollec-

tie ‘Clarice’ van Laurent Decreton is

een goed voorbeeld van een visual

die de aandacht trekt doordat het

achterliggende concept goed is

doordacht

Hairstyling: Laurent Decreton

Photographer: Richard Monsieur

Fashionstyling: Björn van den Berg

Make-up: Juliette Den Ouden

Models: Clarice van Manen

Colorists: Elodie & Nathalie

Assistants: Gregory & Romain

Products: L’Oréal Professionnel