V
i s u e l e
m a r k e t i n g
D
e
K
a p p e r
n r
6 2 0 1 6
41
EÉNKANS OMDE
AANDACHT VAN
KLANTENTE VANGEN
UIT EEN RECENT ONDERZOEK VAN MICROSOFT IS
GEBLEKEN DAT MENSEN IN DE AFGELOPEN VIJFTIEN
JAAR EEN KORTERE AANDACHTSSPANNE HEBBEN
GEKREGEN DAN EEN GOUDVIS. HET KLEINE BEEST-
JE HEEFT EEN GEMIDDELDE SPANNINGSBOOG VAN
NEGEN SECONDEN, TERWIJL DIT BIJ MENSEN VAN
TWAALF NAAR ACHT SECONDEN IS GEDAALD. DEZE
GROTE VERANDERING ZORGT ER ONDER ANDERE
VOOR DAT JE JE SALON VISUEEL GEZIEN IN EEN KOR-
TERE TIJD MOET PROMOTEN. MAAR HOE ZORG JE ER
VOOR OM IN EEN FLITS DE AANDACHT VAN KLAN-
TEN TE TREKKEN, VOORDAT ZE ZICH WEER OP IETS
ANDERS RICHTEN? VAKTIJDSCHRIFT DE KAPPER GING
OP ONDERZOEK UIT EN DOOK IN DE WERELD VAN
VISUELE MARKETING.
Met de opkomst van internet, sociale media en smartphones krijgen we een overvloed aan
informatie binnen, waardoor we ons moeilijk voor lange tijd kunnen focussen. Als salon heb
je daarom slechts één kans om de aandacht van de klant te vangen, voordat ze zich weer
op iets anders concentreren. De gouden regels om dit het beste te kunnen doen, hebben we
hieronder (aan de hand van een blog van Phorest Salon Software) voor je op een rijtje gezet.
HET GEBRUIK VAN KLEUR
Wanneer je je salon (online) wil promoten, is kleurgebruik het eerste waarmee je rekening
moet houden. Dit komt simpelweg door het feit dat ogen van nature meer aangetrokken zijn
tot mooie kleuren. Bij het kiezen van de juiste tinten is het daarom van belang dat je pri-
maire kleuren mixt met hun complementaire kleuren. Zo zijn niet alleen geel en paars een
uitstekende keuze, maar ook de combinaties rood met groen en blauw met oranje zijn aan te
raden. Bovendien is het slim om ervoor te zorgen dat het belangrijkste het meest opvalt.
IDENTIFICATIE EN POSITIEVE VIBES
Naast kleuren wordt de aandacht van klanten voor een groot deel gevangen door wat er
precies te zien is. Zo komt uit verschillende studies naar voren dat klanten zich eerder voor
advertenties of salon visuals interesseren wanneer er mensen afgebeeld zijn. Op deze manier
kunnen ze zich identificeren met wat er wordt gepresenteerd. Naast mensen is het ook een
goede zet om een positieve sfeer over te brengen. Denk bijvoorbeeld aan geluk, liefde en
andere emoties die een positief gevoel bij de klant kunnen opwekken.
OPVALLENDE BEELDEN
Een ander belangrijke tip om de aandacht van klanten zo snel mogelijk te vangen, is het
gebruik van opvallende beelden die niet zomaar zonder reden zijn geselecteerd. Als deze
beelden dienen om een speciaal product te verkopen, zorg er dan ook voor dat daar de
focus op ligt. Denk er wel aan dat je eerst nadenkt over het concept, voordat je passende
beelden hiervoor kiest.
OP TIJD VERVERSEN
Tot slot is het belangrijk om je visuele promotiemateriaal na een bepaalde tijd te vervangen
voor nieuwe beelden. Ook al heb je een beeld gevonden die het goed doet bij klanten, de
prestaties hiervan duren helaas niet voor eeuwig.
Dit beeld uit de herfst/wintercollec-
tie ‘Clarice’ van Laurent Decreton is
een goed voorbeeld van een visual
die de aandacht trekt doordat het
achterliggende concept goed is
doordacht
Hairstyling: Laurent Decreton
Photographer: Richard Monsieur
Fashionstyling: Björn van den Berg
Make-up: Juliette Den Ouden
Models: Clarice van Manen
Colorists: Elodie & Nathalie
Assistants: Gregory & Romain
Products: L’Oréal Professionnel