3
Vakblad voor de optiek- en
contactlenzenbranche
Verantwoordelijke uitgever Nederland:
GPmedia BV
Van Schaeck Mathonsingel 8
6512 AP Nijmegen
Tel.:
024-3246146
Fax:
024-3246144
E-mail:
info@gpmedia.nlInternet:
www.gpmedia.nl www.deopticien.bizVerantwoordelijke uitgever België:
De Mey Micheline
Eekhoutdriesstraat 67
9041 OOSTAKKER (B)
Uitgever:
Peter Peeters
Hoofdredactie:
Else Witten
e.witten@gpmedia.nlAdvertentieverkoop:
GPmedia BV
Accountmanager:
Gerdo van de Peppel
g.peppel@gpmedia.nlTarieven op internet:
www.gpmedia.nlAlle orders worden afgesloten en uit-
gevoerd conform de Regelingen voor
het Advertentiewezen, gedeponeerd ter
griffie van de Arrondissementsrecht-
banken en bij de Kamers van Koop-
handel.
Abonnementen:
www.gpmedia.nlof via
info@gpmedia.nlPer jaar in Nederland € 42,-
Per jaar in Europa
€ 51,-
Losse verkoop
€ 10,50
Het abonnement kan elk gewenst
moment ingaan.
Vormgeving:
Studio Intensive
Telefoon: (+31) (0)24 3246140
info@studio-intensive.com www.studio-intensive.comDruk:
Geers Offset (België)
ISSN:
1872-9363
© Copyright 2015
Niets uit deze uitgave mag worden
verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt
door middel van druk, fotokopie micro-
film of welke andere wijze dan ook,
zonder voorafgaande toestemming van
de uitgever.
De Opticien besteedt de grootst moge-
lijke aandacht aan de juistheid van de
informatie die in het vaktijdschrift wordt
opgenomen. Fouten zijn echter niet
volledig uit te sluiten. De uitgever en
de auteurs zijn dan ook op geen enkele
wijze verantwoordelijk voor schade,
van welke aard ook, die is ontstaan als
gevolg van handelingen en/of beslissin-
gen die gebaseerd zijn op de bedoelde
informatie.
de opticien
C O L O F O N
Inhoud De Opticien nr. 2, 2015
de
opticien
Interview
p. 10
De Safilo Group is begonnen aan een nieuw hoofdstuk in de bewogen geschiedenis
van het bedrijf. Vanaf nu ligt de focus van de Italiaanse brillenfabrikant op selling-out
in plaats van op selling-in en wil het liever partner zijn dan leverancier. Het bedrijf
gelooft in een multi-channel strategie en heeft de juiste merken om alle verkoopkana-
len te bedienen. De Française Carole Binet is Global Commercial Capability Leader van
Frankrijk, Nederland, België en Luxemburg. Carole heeft 27 jaar ervaring in gerenom-
meerde marketing en sales posities binnen de optiek bij bedrijven als Optyl, Essilor,
Vuarnet en Viva International. Haar verworven visie? “Het draait in de basis niet om
het product of de merken, maar om de mensen achter het product. De relatie die je met
hen opbouwt en hoe je je daarbij voelt. Deze verandering van mind-set bij Safilo heeft
mij doen besloten het team met veel plezier te komen versterken”, licht Carole toe.
Rockmed
p. 40
Rockmed Opto is eind 2014 van start gegaan als dochteronderneming van Rockmed.
Moederbedrijf Rockmed levert apparatuur, instrumentarium en disposables voor peci-
alistische oogbehandelingen en profileert zich al meer dan 25 jaar als partner in de
oogheelkunde. Rockmed Opto richt zich volledig op optometristen en opticiens in de
Benelux. Met innovatieve oplossingen en vertrouwde producten biedt Rockmed Opto
interessante kansen voor optometristen en opticiens en brengt optometrie, optiek en
oogheelkunde dichter bij elkaar. De redactie van De Opticien spreekt met Product &
Sales Manager Mark Kuijpers en Sales & Marketing Manager Anthony Lampe. Beiden
beschikken over jarenlange relevante ervaring in zowel de oogheelkunde als de opto-
metrie en zijn de gezichten achter Rockmed Opto.
Marcolin
p. 70
Marcolin is één van de toonaangevende Italiaanse bedrijven in de brillenindustrie.
Sinds februari 2012 wordt de organisatie geleid door CEO, Giovanni Zoppas. In 2014
verkocht het bedrijf ongeveer 14,3 miljoen brillen met meer dan 1450 modellen en
pluste het met 5% in omzet. Een prachtig resultaat. Onder leiding van Zoppas en
investeerder PAI Partners is Marcolin een succesvolle nieuwe koers gaan varen en
hebben er een aantal belangrijke veranderingen plaatsgevonden, om zo antwoord te
geven op de veranderingen in markt van vandaag de dag. Zo werd in december 2013
de overname afgerond van de Viva International Group, de tweede speler in de bril-
lensector van VS. Voor de Nederlandse markt betekent dit de introductie van fraaie
merken als Guess en Gant in 2015. Maar ook de overeenkomst met Ermenegildo
Zegna wordt dit jaar gepresenteerd…
MyWoodi
p. 79
Een nieuwe collectie houten brillen debuteerde op Opti! Kleur, persoonlijkheid en een
onklopbare prijs zijn de sleutel tot succes van dit nieuwe merk. MyWoodi is ontwik-
keld door WooDone, reeds alom erkend om haar gelijknamige collectie houten bril-
len, de superieure kwaliteit en vakmanschap.
DE VISIE
In de optiekzaak komen ook vaak 50+ klanten die niet alleen te kampen hebben met zichtproblemen, maar ook met gehoor-
verlies. De combiwinkel opticien/audicien zien we dan ook regelmatig. Wanneer u eveneens audiologie aanbiedt in de zaak,
voorkomt u dat klanten vertrekken naar zaken die wel de combinatie aanbieden. Bovendien kunt u extra traffic in uw zaak
generen als uw ‘pakket’ verder rijkt dan alleen oogzorg. Optitrade Retail Groep is daarom een samenwerkingsverband gestart
waarmee men audicien en opticien helpt om met elkaar in contact te komen. U leest hier alles over in het interview met Pim
Föster op pagina 27. Bovendien treft u in deze uitgave eveneens een Special over horen aan waarin wij u informeren over de
laatste noviteiten op het gebied van hooroplossingen.
Verder in deze uitgave twee uitgebreide fotoverslagen van Centrop Sales/Hall of
Frames en Mido. De drie beurzen vonden dit voorjaar plaats en boden weer genoeg
informatie, collecties en ontwikkelingen om over te schrijven. Rodenstock en Jil
Sander bijvoorbeeld vierden hun overeenkomst in het centrum van Milaan. Minder
leuk nieuws was er ook. Zo nam Ineke de Vries waardig afscheid van de optiek op de
Centrop Sales in Nijkerk. U leest er alles over in deze uitgave. Veel kijk en leesplezier!
Else Witten
Hoofdredacteur De Opticien