De Opticien nr 2 2019 online

D e O p t i c i e n n r 2 2 0 1 9 20 C o n g r e s : I n Z i c h t 2 0 1 9 COOPERVISION EN PROCORNEA ORGANI- SEERDEN MEDIO MAART VOOR HET EERST GEZAMENLIJK EEN CONGRES: INZICHT2019. OPTICIENS, OPTIEKWINKELEIGENAREN, MAAR OOK CONTACTLENSSPECIALISTEN EN OPTOMETRISTEN EN ANDERE PROFES- SIONALS BINNEN DE OPTIEKBRANCHE LIE- TEN ZICH IN CONGRESCENTRUM ORPHEUS IN APELDOORN BIJPRATEN OVER DE LAAT- STE ONTWIKKELINGEN EN COMMERCIËLE INZICHTEN BINNEN DE SECTOR. OOK DE REDACTIE VAN VAKTIJDSCHRIFT DE OPTICIEN WAS AANWEZIG BIJ HET CONGRES. VEEL NIEUWE INZICHTEN TIJDENS InZicht2019 Lyndon Jones Ron Beerten Indie Grewal Olaf Cox Alex Lamse, directeur van Procornea Nederland B.V., en Rienk Keuning, directeur van CooperVision Benelux verwelkomden alle bezoekers in de volledig gevulde zaal. Lamse vertelt: “Tijdens dit congres willen we alle bezoekers inspireren en inzichten meegeven die ze morgen al kunnen toepassen. We willen echt een businesspartner zijn en samen met onze klanten de waarde in de totale keten vergroten. Dat kan door myopie management, maar ook door het kiezen van het beste materiaal, het verminderen van drop-outs en nog veel meer. Uiteindelijk doen we het allemaal voor de consument, die zijn of haar gezichtsvermogen aan de specialist toevertrouwd. Keuning vult aan: “Wij willen alle specialisten met passie en toewijding ondersteunen zodat zij de klant centraal kunnen stellen en hun doel om de klant beter te laten zien, kunnen bereiken.” Op de uitnodiging voor het congres stond te lezen: ‘InZicht staat voor begrip, de professional centraal, verdieping van kennis en het omzetten hiervan in actie. Deze dag staat in het teken van kennisoverdracht en praktische handvatten om uw business te helpen groeien.’ De beide organisatoren hielden woord, want het congres was veelomvattend, waarbij zowel het technische als het commerciële aspect allebei aan bod kwam. Erg interessant was bijvoorbeeld de lezing van Indie Grewal. Tijdens zijn presentatie ‘Grow from the consulting room’ ging de Britse Contact Lens Practitioner of the Year 2018 dieper in op hoe hij een succes heeft gemaakt van zijn myopie-praktijk door extra tijd te nemen om ouders uitgebreid te leren wat de effecten zijn van bijziendheid. Temeer omdat steeds meer kinderen door optometristen gezien worden voor myopie en de verwachting is dat de helft van de wereldbevolking in 2050 (bron: Brien Holden Vision Institute) er mee te maken heeft. Grewal gaf tijdens zijn lezing onder andere tips over hoe een optometrist zich met enkele eenvoudige stappen verder kan specialiseren. DOELGROEP IN BEWEGING Een lezing met een meer commercieel karakter, was het verhaal dat Arend Jan Boss en Olaf Cox van L’eau (communicatiebureau voor gedragsbeïnvloeding) gaven. Gedurende een half uur zoomde het tweetal in op het menselijk gedrag en meer specifiek waarom het zo lastig is om mensen in beweging te krijgen. Daarbij gaven Boss en Cox adviezen en inspireerden zij de aanwezigen om aan de slag te gaan om veranderingen door te voeren in de eigen winkel of praktijk. Annic ten Duis gaf de mini-masterclass ‘Commercieel succes’. Ten Duis, die veel ondernemers adviseert en persoonlijk begeleidt vanuit haar bedrijf Van Wonderen Publishing & Consultancy, heeft zelf verschillende bedrijven opgestart en deze uitgebouwd tot succesvolle ondernemingen. Jacco Bogaerds

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4