De Opticien nr. 3 2014 - page 5

5
de
opticien
B L A D W I J Z E R
Vakblad voor de optiek- en
contactlenzenbranche
Verantwoordelijke uitgever Nederland:
GPmedia BV
Van Schaeck Mathonsingel 8
6512 AP Nijmegen
Tel.:
024-3246146
Fax:
024-3246144
E-mail:
Internet:
Verantwoordelijke uitgever België:
De Mey Micheline
Eekhoutdriesstraat 67
9041 OOSTAKKER (B)
Uitgever:
Peter Peeters
Hoofdredactie:
Else Witten
Advertentieverkoop:
GPmedia BV
Accountmanager:
Gerdo van de Peppel
Tarieven op internet:
Alle orders worden afgesloten en uit-
gevoerd conform de Regelingen voor
het Advertentiewezen, gedeponeerd ter
griffie van de Arrondissementsrecht-
banken en bij de Kamers van Koop-
handel.
Abonnementen:
of via
Per jaar in Nederland € 42,-
Per jaar in Europa
€ 51,-
Losse verkoop
€ 10,50
Het abonnement kan elk gewenst
moment ingaan.
Vormgeving:
Studio Intensive
Telefoon: (+31) (0)24 3246140
Druk:
Geers Offset (België)
ISSN:
1872-9363
© Copyright 2014
Niets uit deze uitgave mag worden
verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt
door middel van druk, fotokopie micro-
film of welke andere wijze dan ook,
zonder voorafgaande toestemming van
de uitgever.
De Opticien besteedt de grootst moge-
lijke aandacht aan de juistheid van de
informatie die in het vaktijdschrift wordt
opgenomen. Fouten zijn echter niet
volledig uit te sluiten. De uitgever en
de auteurs zijn dan ook op geen enkele
wijze verantwoordelijk voor schade,
van welke aard ook, die is ontstaan als
gevolg van handelingen en/of beslissin-
gen die gebaseerd zijn op de bedoelde
informatie.
de opticien
C O L O F O N
Inhoud De Opticien nr. 3, 2014
Interview
p. 10
Nathan Mooij ging begin dit jaar aan de slag als commercieel directeur bij Friederichs.
Een nieuwe uitdaging voor deze creatieveling en duizendpoot. Na een lange carrière
bij Luxottica leken Nathan en het beroemde Italiaanse brillenconcern een onafschei-
delijke combinatie. Met deze nieuwe stap verraste hij dan ook menig collega. Maar
Friederichs blijkt een zeer logische stap voor Nathan als wij hem vragen naar zijn
motivatie en zijn doelen bij Friederichs nu de kop er af is, en hij al weer enkele maan-
den vol overgave aan het werk is.
Special ‘kinderbrillen’
Waar de kinderen vroeger werden afgescheept met nietszeggende modellen, willen
de ouders van vandaag mooie zonnebrillen en monturen voor hun kroost. We zien
daarom veel kinderbrillen met een volwassen uitstraling en ook de vintage-trend is
niet onopgemerkt gebleven binnen de kinderbrillenbranche. In deze editie van vak-
tijdschrift ‘De Opticien’ vindt u naast collectienieuws ook een uitgebreide fotoshoot
met merken als BBIG, Vingino, Ray-Ban, en Lindberg.
Eyecatcher
Van woensdag 23 april tot en met maandag 5 mei 2014 was in EYE Filmmuseum
Amsterdam een tentoonstelling te zien over het verhaal van Ray-Ban. De expositie
'Ray-Ban: The Story of a Legend' schetst de opvallende relatie tussen het zonnebril-
lenmerk en de cinema. Van 'Easy Rider' en 'Top Gun' tot 'Twilight': Ray-Ban speelt
al sinds de jaren '60 vele invloedrijke gastrollen in de bekendste filmklassiekers.
Mede daardoor evolueerde Ray-Ban van een functioneel merk voor piloten tijdens
de Tweede Wereldoorlog naar een merk dat al generaties lang staat voor een rebelse
stijl. Rockzangers, studenten, filmsterren en zelfs presidenten: iedereen droeg een
Ray-Ban. Voor het eerst werden nu een selectie originele iconische modellen getoond
aan publiek.
Optiek in Beeld
Tijn Verhoeven is altijd bezig. Bezig met nieuwe ideeën, plannen en het ondernemer-
schap. Inmiddels beschikt Tijn Verhoeven over veertien optiekzaken, zes hoorwinkels
en contactlenzen-expertisecentrum Contactalook. De redactie van De Opticien
spreekt met Tijn net na de verbouwing van twee winkels en een overname. Over altijd
bezig gesproken… Deze rasechte ondernemer heeft dan ook zijn eigen visie op hoe te
overleven in deze tijd waarin de concurrentie steeds heftiger wordt. Met uitgebluste
optiekcollega’s kan hij zich naar eigen zeggen dan ook maar moeilijk identificeren:
“Ik vind het vak nog steeds veel te leuk! De kick die het ondernemen mij geeft is er
één waar ik van houd!”
DE VISIE
We staan aan de vooravond van een zomer vol met sport! Met als hoogtepunt ‘onze jongens’ die afreizen naar Brazilië voor
het WK voetbal 2014. Want als het om Oranje gaat worden we allemaal eensgezind en vechten we als leeuwen. Kortom, de
Oranjekoorts stijgt weer flink! Laat u deze ‘koorts’ voor wat het is, of speelt u hier als ondernemer op in met leuke, originele
acties? Wij hopen het laatste! De optiekleveranciers bieden in ieder geval genoeg ‘Oranje’-mogelijkheden. In deze uitgave
van De Opticien leest u hier alles over.
Inspelen op de actualiteit is als ondernemer sowieso een ‘must’ om te doen. Ook in de optiekbranche zijn er ontwikkelingen
gaande. Zo zagen we in de instrumentenbranche een hoop verschuivingen plaatsvinden de afgelopen maanden. Hoe onder-
scheid je je dan als ondernemer? O’Max weet hier wel raad mee. Ondanks dat het bedrijf al jaren Topcon voert en uitermate
stabiel is - blijft het in deze huidige tijd niet stilzitten en achterover leunen.
In deze uitgave van De Opticien legt O’Max uitgebreid uit wat waar zij voor
staat en wat zij doet, zodat men volop ‘in the picture’ is en blijft! Een mooi
voorbeeld van inspelen op de actualiteit…
Veel leesplezier toegewenst!
Else Witten
Hoofdredacteur De Opticien
p. 17
p. 48
p. 70
1,2,3,4 6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,...78
Powered by FlippingBook