I
N T E R V I E W
In 2009 leerde Bijan Azami dat er wereldwijd een miljard mensen zijn die
een bril nodig hebben, maar er geen kunnen betalen. Hieruit is zijn initiatief
TwoBillionEyes ontsproten. Het doel: het aanbieden van goedkope en makkelijk
verstelbare brillen aan al deze mensen, zodat al deze mensen weer over goed
zicht kunnen beschikken. Dat is de droom.
“Goed zicht betekent niet alleen goed zien. Het betekent een beter vooruitzicht,
betere toekomst, je beter kunnen ontwikkelen, op school of in je werk. Het
betekent dat een kind niet thuis hoeft te blijven om zijn moeder te ondersteunen
die slecht ziet en dus naar school kan. Het betekent dat een jongen in de klas
meekrijgt wat er op het bord geschreven wordt en dus zijn kansen vergroot op
goed onderwijs en later op de arbeidsmarkt. Er gaat letterlijk een wereld open
voor veel mensen die nu gesloten blijft. Deze wetenschap is de reden om een
miljard mensen van een bril te willen voorzien.”
Dat is nogal een project. Je bent niet bang om groot te dromen!
“Als dat wel zo zou zijn, dan had ik niet hoeven stoppen met mijn dagelijkse
werkzaamheden voor de optiekzaak. De omvang van het probleem is de reden
dat ik zo rigoureus te werk ga. Voordat ik wist dat het zoveel mensen zijn, deed
ik andere dingen. Het laatste daarvan was een project voor Moldavië. Het ging
over kinderen in weeshuizen die niet over een bril kunnen beschikken, maar
dan gaat het maar om enkele honderden brillen per jaar. Dus toen ik hoorde dat
het een miljard mensen ter wereld betreft, was dat voor mij een shock.”
MAAKT DAT JE NIET MOEDELOOS, DAT HET ZO VEEL IS?
“Daar liep ik wel tegenaan. Ten eerste was een miljard veel te veel om niets
mee te doen, maar het was ook veel te groot om iets mee te kunnen. Ik heb
daar dagen mee geworsteld. Maar als je niets doet, gebeurt er ook niets.
Uiteindelijk kwam ik eruit dat de bottom line was: ‘Het begint altijd met één
persoon’. En ik hoef natuurlijk niet alles zelf doen.”
Daarom verzamelde Bijan een team van professionals op allerlei gebied om
zich heen. Deze mensen ontmoette hij vaak als klant in de optiekwinkel. Dit
ziet Bijan als het fundament voor de operatie: “Dat is ook het leuke. Het net-
werk dat ik heb door de winkel Azami is wat ik nodig heb om dit te doen. Als ik
dit eerder had gedaan, was het waarschijnlijk mislukt.”
Bijan vertelt over hoe het idee ontstond: “Mijn vertrekpunt was niet zoals voor-
BIJAN AZAMI HEEFT SINDS 1 JANUARI EEN ANDER BELANG BIJ ZIJN SUCCESVOLLE OPTIEKZAAK IN DEN HAAG. IN 2009 IS HIJ DAARNAAST
BEGONNEN MET DE TWOBILLIONEYES FOUNDATION, EEN ORGANISATIE DIE HULP BIEDT AAN MENSEN DIE GEEN BRIL KUNNEN BETALEN.
OMDAT ZIJN DOELSTELLING EN ZIJN AMBITIES GROOT ZIJN, RICHT HIJ ZICH INTUSSEN PUUR OP DIT INITIATIEF. DE OPTICIEN SPRAK UITGEBREID
MET BIJAN AZAMI OVER TWOBILLIONEYES.
TWOBILLIONEYES:
OMDAT GOED ZICHT ZOVEEL MEER
BETEKENT DAN ALLEEN GOED ZIEN
D
E
O
P T I C I E N
N R
3 2 0 1 6
10