De Opticien nr.4 2014 - page 10

de opticien
10
I
N T E R V I E W
Isabelle weet als moderne vrouw
haar gezinsleven – moeder van drie
kinderen – uitstekend te combine-
ren met haar werk in de optiek.
Een branche waar ze eigenlijk per
toeval inrolde, maar die ze niet snel
meer zal inruilen. Isabelle begon
haar carrière in de optiek bij een
leverancier van houten brillen.
Ze werd benaderd voor de export en
voelde zich gelijk thuis. “We maak-
ten bijvoorbeeld ook houten onder-
delen voor Cartier en ik leerde de
internationale beurzen als Silmo en
Mido kennen. Een goede business,
maar vooral het fashion-aspect vond
ik geweldig. Marcolin startte in die
tijd met een filiaal in de Benelux en
daar werd ik via via voor benaderd.
Dit is inmiddels vijftien jaar geleden
en nog altijd heb ik ontzettend veel
plezier in mijn werk.”
“Eyewear is een geweldig product.
Bovendien is Marcolin een Italiaanse
firma waar je een uitdagende mix
vindt van design, mode en tech-
niek. Ik ga vaak naar Italië om de
laatste trends te volgen en de mode-
shows van onze merken bij te wonen.
Uitsluitend een technisch product
zou ik dan ook niet kunnen verko-
pen. Zonnebrillen zijn ultieme vrou-
welijke modeaccessoires, terwijl je in
de optiek weinig vrouwen terugziet
op managementniveau. Jammer in
mijn opinie!”
Marcolin is een Italiaanse firma,
hoe vertaalt zich dat?
“De fashion en lifestyle van Italië zie
je terug in het product. Als wij naar
de fashionshow in Italië gaan ben
ik altijd heel nieuwsgierig, want net
als bij de kleding en de schoenen
is het design van de eyewearcollec-
ties ontzettend belangrijk. Het DNA
van het fashionmerk vind je terug
in de brillen en dat is fantastisch
om te zien. Bij Marcolin werken
we dan ook met brandmanagers
die maar met één merk bezig zijn.
Deconnectiestussendekledingfirma’s
en Marcolin zijn ons heilig, omdat
juist het DNA voorop moet staan.
Marcolin wordt dan ook gekenmerkt
door een uitstekend brand- en desig-
nteam, waarbij mode voorop staat en
het niet zomaar een licentie betreft.
Merken zullen nooit met elkaar
gecombineerd worden, door bijvoor-
beeld hetzelfde scharnier te gebrui-
ken. Dat maakt ons bedrijf denk ik
ook anders dan de andere.”
Nu hebben er de laatste tijd belang-
rijke ontwikkelingen plaatsgevonden
bij Marcolin. Kan je daar iets meer
over vertellen?
“Ik denk dat als je terugkijkt in de vijf-
tien jaar dat ik nu werk bij Marcolin,
dat je vooral een ontwikkeling ziet
dat wij ons niet meer focussen op
één merk. Acht jaar geleden verte-
genwoordigden Dolce & Gabbana en
D&G een groot deel van ons omzet-
cijfer. In 2005 verloren wij echter
de licentie en dat was voor ons een
grote klap. Vanaf dat moment hebben
wij gezegd dat wij het ons niet meer
kunnen permitteren om op ‘slechts’
één merk te ‘leven’. Dat risico is
simpelweg te groot. Daarom heb-
ben wij na 2005 meerdere licenties
getekend van onder andere Tom Ford,
Swarovski en Tod’s. Dat waren al drie
belangrijke merken in ons portfolio.
We zijn dus langzaam maar zeker
gestart om weer volop business te
draaien.”
“Sinds ongeveer twee jaar zijn we
ons – naast het zeer exclusieve seg-
ment – gaan richten op meer com-
merciële merken. Diesel is toen tot
ons portfolio toegetreden om een
bredere doelgroep aan te spreken.
Dat is een tweede stap geweest bij
Marcolin. We waren dus niet meer
een bedrijf met alleen maar exclu-
sieve brillen. Vorig jaar heeft onze
CEO besloten om ook onze positie
in Amerika te versterken. Daarom
is het optiekbedrijf Viva overgeno-
men met merken als Guess en Gant.
Dit heeft eind vorig jaar plaatsge-
vonden. Deze overname maakt het
merkenportfolio nog breder. Marcolin
is een organisatie – die naast Web –
verder geen eigen huismerken heeft.
90% zijn licentiemerken en dat bete-
kent ook risico. Risico proberen we
natuurlijk zoveel mogelijk te beper-
ken. Met Tom Ford hebben we bij-
voorbeeld een licentie afgesproken
tot 2022 en optie tot verlenging. Zo
weet de klant waar hij/zij aan toe is.
Concluderend kan ik zeggen dat we
in die tien jaar tijd een fraai portfolio
hebben opgebouwd, waar de klant
op kan rekenen. Van zeer exclusieve
merken in het hoge segment tot meer
‘diffusion’ merken voor een brede
doelgroep.”
Isabelle Moes is al vijftien jaar verantwoordelijk voor Marcolin Benelux en
is daarmee één van de weinige dames die een managementpositie bekleedt
binnen de optiekbranche. Isabelle vindt dit opmerkelijk, omdat zij mon-
turen en zonnebrillen bij uitstek als vrouwelijke fashionproducten ziet.
Marcolin is onder haar leiding aan het groeien en al jaren stabiel en succesvol
in de Benelux. Onlangs kocht de Italiaanse brillenfabrikant het optiekconcern
Viva op, waardoor het merkenportfolio aanzienlijk vergroot is met merken
als Guess en Gant. Genoeg gespreksstof dus met de Belgische Isabelle Moes,
die Marcolin op haar eigen maar indrukwekkende wijze weet te positioneren.
Dit alles doet zij vanuit een prachtige en afgelegen locatie in een historisch
pand in Saive, België.
“Marcolin is een stabiele organisatie met
een divers portfolio aan merken – van
zeer luxe – tot het middensegment”
1,2,3,4,5,6,7,8,9 11,12,13,14,15,16,17,18,19,20,...132
Powered by FlippingBook