De Opticien nr.4 2014 - page 3

3
de
opticien
B L A D W I J Z E R
Vakblad voor de optiek- en
contactlenzenbranche
Verantwoordelijke uitgever Nederland:
GPmedia BV
Van Schaeck Mathonsingel 8
6512 AP Nijmegen
Tel.:
024-3246146
Fax:
024-3246144
E-mail:
Internet:
Verantwoordelijke uitgever België:
De Mey Micheline
Eekhoutdriesstraat 67
9041 OOSTAKKER (B)
Uitgever:
Peter Peeters
Hoofdredactie:
Else Witten
Advertentieverkoop:
GPmedia BV
Accountmanager:
Gerdo van de Peppel
Tarieven op internet:
Alle orders worden afgesloten en uit-
gevoerd conform de Regelingen voor
het Advertentiewezen, gedeponeerd ter
griffie van de Arrondissementsrecht-
banken en bij de Kamers van Koop-
handel.
Abonnementen:
of via
Per jaar in Nederland € 42,-
Per jaar in Europa
€ 51,-
Losse verkoop
€ 10,50
Het abonnement kan elk gewenst
moment ingaan.
Vormgeving:
Studio Intensive
Telefoon: (+31) (0)24 3246140
Druk:
Geers Offset (België)
ISSN:
1872-9363
© Copyright 2014
Niets uit deze uitgave mag worden
verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt
door middel van druk, fotokopie micro-
film of welke andere wijze dan ook,
zonder voorafgaande toestemming van
de uitgever.
De Opticien besteedt de grootst moge-
lijke aandacht aan de juistheid van de
informatie die in het vaktijdschrift wordt
opgenomen. Fouten zijn echter niet
volledig uit te sluiten. De uitgever en
de auteurs zijn dan ook op geen enkele
wijze verantwoordelijk voor schade,
van welke aard ook, die is ontstaan als
gevolg van handelingen en/of beslissin-
gen die gebaseerd zijn op de bedoelde
informatie.
de opticien
C O L O F O N
Inhoud De Opticien nr. 4, 2014
Interview
p. 10
Isabelle Moes is al vijftien jaar verantwoordelijk voor Marcolin Benelux en is daar-
mee één van de weinige dames die een managementpositie bekleedt binnen de
optiekbranche. Isabelle vindt dit opmerkelijk, omdat zij monturen en zonnebrillen bij
uitstek als vrouwelijke fashionproducten ziet. Marcolin is onder haar leiding aan het
groeien en al jaren stabiel en succesvol in de Benelux. Onlangs kocht de Italiaanse
brillenfabrikant het optiekconcern Viva op, waardoor het merkenportfolio aanzienlijk
vergroot is met merken als Guess en Gant. Genoeg gespreksstof dus met de Belgische
Isabelle Moes, die Marcolin op haar eigen maar indrukwekkende wijze weet te posi-
tioneren. Dit alles doet zij vanuit een prachtige en afgelegen locatie in een historisch
pand in Saive, België.
Special
p. 22
Ook dit najaar maken we ons op voor Centrop Sales en Hall of Frames op 7 en 8
september 2014. Beiden beurzen openen op zondag en maandag de deuren om half
tien ’s ochtends. In deze uitgave besteden wij extra veel aandacht aan zowel Centrop
Sales als Hall of Frames door ons alvast te oriënteren op de aanwezige exposanten,
eyewearlabels en de nieuwste collecties. Zo vindt u naast het nodige collectienieuws
ook de plattegronden van de beurzen. Voor de derde keer vindt zowel Centrop Sales
als Hall of Frames plaats in De Loods van Hart van Holland in Nijkerk in een geheel
nieuwe en eigentijdse opzet.
Eyecatcher
p. 52
Transitions is sinds de volledige overname van dit voorjaar in handen van Essilor.
Bovendien heeft Essilor sinds de overname naast grijs en bruin ook de kleur groen
toegevoegd aan het assortiment onder de naam Iconic Graphite-Green, waardoor
het bedrijf nog meer mogelijkheden ziet voor Transitions op de Nederlandse markt.
De redactie van De Opticien sprak met Trade Marketing Manager Nederland Marijn
Hoekman en Product Manager Bram Gardien over de Crizal Transitions-glazen.
Optiek in beeld
p. 126
OptiZien uit Renkum opende dit voorjaar de deuren van een spiksplinternieuwe win-
kel. Of zoals eigenaar Richard Hendriksen het zelf verwoordt: “De kans kwam eind
vorig jaar voorbij om ons in het mooiste winkelpand van Renkum te vestigen.” En dus
werden de stoute schoenen aangetrokken en besloot de ondernemer met een passie
voor brillen zijn concept verder uit te rollen. Een concept dat niet alleen in de basis
een mooi idee is, maar ook in de uitvoering een bijzonder verhaal kent. De redactie
van De Opticien sprak met Richard Hendriksen over zijn OptiZien.
DE VISIE
Twee keer per jaar staat vaktijdschrift De Opticien in het teken van de beurzen die komen gaan. In het najaar betekent dat
Centrop Sales, Hall of Frames en natuurlijk de Silmo eind september in Parijs. De negende maand van het jaar staat symbool
voor de start van het nieuwe seizoen. Een seizoen waarin wij ons weer graag laten verrassen met nieuwe collecties, initiatie-
ven, evenementen en ontwikkelingen. Twee evenementen die bij ons al rood omcirkeld zijn in de agenda, zijn het Eyescan
Congres in Noordwijk en Optitrade & Trends in Spant! Bussum.
Het vak opticien draait allang niet meer alleen om het ‘ambacht’ zelf. Het kan niet anders of u voelt zich naast opticien ook
ondernemer. Een ondernemer die te maken krijgt met allerlei vragen over marketing, personeelsbeleid en noem maar op.
Een vraag die nu bijvoorbeeld actueel voor u kan zijn is: Zelfstandig of collectief zelfstandig ondernemen? In deze uitgave
geven onze vijf (optiek)deskundigen uitgebreid antwoord op deze vraag (zie pagina 111). Maar ook staan wij uitgebreid stil
bij Zienrs dat in juni dit jaar van start is gegaan. In een uitgebreid interview vertelt
initiatiefnemer Arjan van der Klei alles over de mogelijkheden van dit collectief
van zelfstandige optiekondernemers.
Wij wensen u veel succes met de start van het nieuwe (beurs)seizoen!
Else Witten
Hoofredacteur Vaktijdschrift De Opticien
1,2 4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,...132
Powered by FlippingBook